Intervju med Viggenförare

Rolls Royce Merlin som sitter i både Mustang och Spitfire låter gött den med.

Ordentliga flyguppvisningar är mysigt.
På "Wheels and wings" brukar det vara med en hel del gamla flygmaskiner.
För övrigt den största (nästan enda) behållningen där för oss som inte är intresserade av stillastående bilar.

Det mest imponerande för mig är manövrerbarheten hos Mustang/Spitfire.
Även gamla "dubbeldäckare" imponerar.

Men på den gamla goda tiden kördes uppvisningar med Viggen vid större evenemang på Skandinaviska räservägen.
Någon gång sent åttiotal eller tidigt nittiotal var jag där.
Peter Lindén skulle, enligt komentatorn, köra ett varv runt banan med ett Viggen.
"Tja", tänkte jag, "det kanske är trevligt.
Enligt mitt (förmodligen grumliga) minne så kom han strykande över trädtopparna i låg fart.
Vid starten brassade han helvet.
Följde banan på låg höjd med ordentliga pådrag på rakorna och närapå "sladd" i kurvorna.
En fantastisk uppvisning.

Skulle bli storligen förvånad om det vore så, eftersom en flygtekniker rimligen bör känna till att effekt och dragkraft är olika saker och inte kan jämföras med varandra. Man kan inte säga hur många hästar en JA37 har eftersom den har en jetmotor och inte en kolvmotor. Tex skulle du får olika antal hästkrafter om du ändrade formen på flygplanet eller beroende på hur det flög, ta tex ett teoretiskt flygplan som väger 10 ton och har en dragkraft på 10 ton, då skulle du kunna "hänga" flygplanet stillastående i luften på jetstrålen och motorn skulle i det fallet generera 0 hk.......
Helt korrekt, men det var nog en populistisk översättning av den kraft planet utvecklade, eller rättare sagt behövde utveckla för att flyga så fort det gjorde. Dvs hade dom kastat ut RM8B'n ur den och satt i en Lycoming-boxer istället så hade den fått vara på x hästkrafter för att göra samma jobb.

Helt korrekt, men det var nog en populistisk översättning av den kraft planet utvecklade, eller rättare sagt behövde utveckla för att flyga så fort det gjorde. Dvs hade dom kastat ut RM8B'n ur den och satt i en Lycoming-boxer istället så hade den fått vara på x hästkrafter för att göra samma jobb.

Dom brukade göra så när man var på studiebesök - förklara i termer man inte förstod, men ändå kunde relatera till, på nåt vis:
"-det motsvarar en miljon tända glödlampor" eller "-det är som att släppa en bil halvvägs till månen"
Sen fick man ett 'SAS-flyg'sudd som man bröt av ena vingen vid första användande, eller förvarade tills det trillade i smulor :hihi

Minns förutom diverse flyguppvisningar i samband med både race å rena flygjippon att man som grabb på 80-talet lätt kunde fördriva en bra stund på rygg i trädgården på hallandskusten. Då fanns det ju ett försvar å tydligen gott om penningar däri. Hade man tur kunde man få skåda en "lek" mellan både 3 å 4 plan. Blir lätt nostalgisk när man hör ett riktigt plan "leka" runt nuförtiden, bara för det är så sällan.
Btw, har det faktiskt gjort det en del just för nån vecka sen här, kul!

Gjorde förövrigt en tjänstgöring som LV-soldat som hade till uppgift att skydda såtenäs. Runt 91-92. Gripen skulle visas å självaste majestäten var på plats. Impade inte riktigt. Det kanske var snuskburken eller det att jag knappt såg nåt ute i busken som gjorde't. Mest imonerande med det var faktiskt flygspaningen. Vända kartblad, vända kartblad... från A till B på 10 min, tvärs över Sverige...:tummenupp

Minns förutom diverse flyguppvisningar i samband med både race å rena flygjippon att man som grabb på 80-talet lätt kunde fördriva en bra stund på rygg i trädgården på hallandskusten. Då fanns det ju ett försvar å tydligen gott om penningar däri. Hade man tur kunde man få skåda en "lek" mellan både 3 å 4 plan. Blir lätt nostalgisk när man hör ett riktigt plan "leka" runt nuförtiden, bara för det är så sällan.
Btw, har det faktiskt gjort det en del just för nån vecka sen här, kul!

:)
samma här, mitt föräldrarhem ligger under både inflygningen till gamla F6 i Karlsborg och (om jag nu minns rätt) varje tisdag på sommaren så va det dogfightträning nästan ovanför huset.
Dessutom va man ofta i Karlsborg och fiskade som snoris, viggen startade ut över vättern hela tiden, vilken lyx och vilka drömmar..
hm, och ändå pluggade man inte hårt nog för att uppnå drömmen :huvet

sen va vi där i lumpen och kollade närmare på viggen innan övningar i bakomläge på bas90 områden, riktigt fett när dom taxade i ~80blås in tillklargöringen.
När jag besöker F6 nuförtiden så ekar viggenstarter i mina minnen.

[YOUTUBE-ID]cFHiGUwSw20[/YOUTUBE-ID]

Last edited:
Ah, denna tråd gör att jag får nostaligryck. Gården jag växte upp på låg så bra till när Viggenplanen frpn Såtenäs övade vid "banan i skogen" att de ofta svängde i en vid båge två och två runt vår gård(ungefär som de hade ladugården som rundningsmärke).
Skithäftigt att som liten grabb se planen när de hade "fullt nerlägg". ungefär som att stå i innersväng och kolla på hojar som far förbi.

Tråkig första 90 sekunderna:

men inte de andra 384? :rolleyes:

samma här, mitt föräldrarhem ligger under både inflygningen till gamla F6 i Karlsborg och (om jag nu minns rätt) varje tisdag på sommaren så va det dogfightträning nästan ovanför huset.
Dessutom va man ofta i Karlsborg och fiskade som snoris, viggen startade ut över vättern hela tiden, vilken lyx och vilka drömmar..
hm, och ändå pluggade man inte hårt nog för att uppnå drömmen :huvet

sen va vi där i lumpen och kollade närmare på viggen innan övningar i bakomläge på bas90 områden, riktigt fett när dom taxade i ~80blås in tillklargöringen.
När jag besöker F6 nuförtiden så ekar viggenstarter i mina minnen.

:):tummenupp

Last edited:
SK60 i händerna på piloterna i Team60 är rätt ionponerande att se också. Dock låter ju dom trimmade dammsugarmotorerna inte så värst ballt :)

team60.jpg

Något som enligt uppgift ska låta särdeles ondskefullt är en startande Avro Vulcan, det är svårt att uppfatta riktigt på videoinspelningar men det är någon form av resonans som ger ett ett blodisande ylande ur de 4 Bristol Olympus-motorerna....vad jag vet finns det en flygande Vulcan kvar....

För övrigt den klart sexigaste bombaren någonsin.

http://www.youtube.com/watch?v=vNgSYXe-Xdk&feature=related

Ylet börjar ca 10 sekunder in i klippet, notera stigvinkeln.....

Bifogat

• RAF-Avro-Vulcan-B2-XH558-photo-4.jpg
    RAF-Avro-Vulcan-B2-XH558-photo-4.jpg
    106.7 KB · Visningar: 376
Skumt plan. Det ser ju ut som att det svävar fram i 50 km/h och låter som något Sauron skulle vara stolt över!

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jbiSo3ApGdw&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/jbiSo3ApGdw&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/jbiSo3ApGdw&hl=sv_SE&fs=1"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/jbiSo3ApGdw&hl=sv_SE&fs=1" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Ingen ordning på flygförarna på F21 ... :tummenupp

Skumt plan. Det ser ju ut som att det svävar fram i 50 km/h och låter som något Sauron skulle vara stolt över!

Han skulle vara stolt över förstörelsekraften också....

AVRO Vulcan utgjorde på 1950 och 1960-talen tillsammans med de övriga "V-Bombarna" Vickers Valiant och Handley-Paige Victor RAF:s Bomber Command eller strategiska bombflyg, det bombflyg som skulle utdela det första slaget mot Sovjetunionen i det nukleära storkrig som 1950-talets vansinnesstrategier såg som den enda tänkbara kraftmätningen mellan Öst och Väst. Bomber Command skulle nå fram till Sovjetunionens gränser ett antal timmar före Strategic Air Command, det amerikanska strategiska bombflyget, och hinna döda och skada 15-20 miljoner människor innan SAC fullbordade apokalypsen. Senare under kalla kriget så gjorde utvecklingen på luftvärnssidan, ballistiska missiler och det strategiska robotubåtsvapnet detta bombflyg obsolet, men det fortsätte ändå att tjänstgöra i en mer taktisk roll, till exempel under Falklandskriget 1982 då AVRO Vulcan användes skarpt.

För övrigt är det en kärnvapenbestyckad Vulcan som kapas av SPECTRE i bondfilmen "Åskbollen".

En enda Vulcan kunde bära bomber med en sprängkraft av 1,1 Megaton, ungefär lika mycket som fälldes över Tyskland under hela andra världskriget.

Ja Vampiren slår an en sträng hos mig med, vilket flygplan att flyga! Att se en uppvisning med moderna flygplan är brutalt, men Vampiren är som en menuett, eller en isdans....så mjukt, så vackert, så fjäderlätt!
Och ljudet: Högfrekvent, muskulös visselpipa.

J34 eller Hawker Hunter var också ett oerhört vackert flygplan, och otroligt populärt bland förarna...
Fint ljud också. Byggde skyddsrum - SK 10 Kupol - 25-30 m från startbanan under värnplikten - i änden de oftast ställde upp två och två för start. När de drog på full effekt plus EBK var ljudet mäktigt trots pluggar i öronen plus hörselkåpor. Trots att man stod vid sidan av blåset fladdrade byxor, avslappade muskler och annat löst av bara ljudenergin.
De flög också Lansen, även det är ett mycket vackert plan.

Men J35 är även min favorit...
Ljudet av 4-6 Drakar som som flyger lågt och fort genom en trång schweizisk dal kan inte beskrivas i ord - mycket vasst, skrek ut hög effekt.

Bodde under inflygningen/starten till barkarby medan dom fortfarande flög J35... Det var riktigt läckert! Sen gick dom över till J37 och då skakade rutorna rejält. Det var då jag blev bekant med det speciella ljudet Viggen har vid landning när hjälpgeneratorn är utfälld, går inte att ta miste på när man hört det en gång.

Sen gjorde jag lumpen som RÄTO, brandsoldat/ambulansförare på AF2 Malmslätt där det flögs såväl SK60, 61 och Viggen från SAABs teststall, under utvecklingen av Gripen satte dom olika system i Viggenskal för utprovning, har sett ett antal provflygningar när man stått i beredskap 50 meter från startbanan. Riktigt, riktigt mäktigt!

Bland det ballaste jag sett var när dom tränade programmet inför Farnborough, det dom inte fick köra först eftersom det skulle tagit udden av allt annat... Helt halsbrytande, jag var på väg att dra iväg med brandbilen innan löjtnanten högg mig i axeln, "lugn, det ska vara så..."

Men bland det bästa var att vi som räddningspersonal var tvungna att vara insatta i hur man stängde av allt som flög där, inklusive jänkarnas Apache som var på besök... "Do NOT touch the helmet, the rotating gun will take off someones legs if you move it!!!"

Saknar fortfarande Viggen, ett mer brutalt flygplan är svårt att tänka sig.
/Dan

Ja vilka otroligt vackra och imponerande maskiner! Själv lumpade jag på F16 i Uppsala och körde bogserbil 2001. Dagliga uppgiften var att bogsera ut ett antal Viggen eller SK60 till plattan på morgononen och sedan in igen på eftermiddagen. Det luriga var ju bara att man skjöt planen framför sig in i hangarerna. Det krävde lite övning och var lite svettigt i början när man skulle svänga in en viggen värd ett antal miljoner i en jävligt trång hangar. Svänga höger för att få planet att svänga vänster och sen parera för att få hjulen på exakt på markeringarna i govet utan att sätta en vinge i väggen... Fick även äran att flyga SK60 vilket var otroligt häftigt. De går ju att bygga om till 4-sitsiga och vad jag kan minnas får de endast användas till rena transportflygnar då eftersom man ej har katapultstolar monterade. Det tyckte inte vår pilot och vi fick smaka på ett antal rollar, loopar, gungor och andra magvändande akrobatmanövrar! Vilka g-krafter! Det slår som en käftsmäll! :näsblod

Här en bild efter flygningen samt en på linjen en mulen dag:

Bifogat

• n518209545_1925461_6809.jpg
    n518209545_1925461_6809.jpg
    41.1 KB · Visningar: 164
  • n518209545_1925448_3230.jpg
    n518209545_1925448_3230.jpg
    29.4 KB · Visningar: 114
Last edited:
Sen gjorde jag lumpen som RÄTO, brandsoldat/ambulansförare på AF2 Malmslätt där det flögs såväl SK60, 61 och Viggen från SAABs teststall, under utvecklingen av Gripen satte dom olika system i Viggenskal för utprovning, har sett ett antal provflygningar när man stått i beredskap 50 meter från startbanan. Riktigt, riktigt mäktigt!

JA37D var ju en JA37 moddad för Gripens jaktroll med bla Rb99, ruggigt kompetent flygplan...

När JA37 togs ut på förband så räknade man med att en rote JA37 hade samma stridsvärde som en krigsdivision J35. Å andra sidan blev också det Sovjetiska jaktflyget åtminstone i delar riktigt rysligt bra på 1980-talet även om problemet fortfarande var räckvidden. NATO fick skrämselhicka när man upptäckte hjälmsiktet till MiG-29 tex.....

Det finns visst många experter inom området svensk flyghistorik, måste jag säga.
Sporthoj.com måste vara att av världens mest kompetenta, allmänbildade och smartigaste forum i hela världen :)

Bäst att jag passar på att ställa en fråga inom området då:
SAAB, bil och flygplan. Hur går historien där?
Är det samma bolag som gör flygplan och bilar, och/eller har det varit samma bolag?
Hur började det där?

Det finns visst många experter inom området svensk flyghistorik, måste jag säga.
Sporthoj.com måste vara att av världens mest kompetenta, allmänbildade och smartigaste forum i hela världen :)

Bäst att jag passar på att ställa en fråga inom området då:
SAAB, bil och flygplan. Hur går historien där?
Är det samma bolag som gör flygplan och bilar, och/eller har det varit samma bolag?
Hur började det där?

Det var samma bolag då, Saab 92 kom till som ett sätt att hålla sysselsättningen uppe när ordrarna på flygplanen minskade.

Dom första Saab 92 fick man i vilken färg man ville, om man ville ha militärgrönt, det var vad som fanns över på fabriken.

SK50/Saab 91 delade inredningsdetaljer med bilarna, bland annat askkoppen :D

Jag hade i min gamla Saab V4 kartläsarlampan från en SK50, den såldes även som biltillbehör...

Det var samma bolag då, Saab 92 kom till som ett sätt att hålla sysselsättningen uppe när ordrarna på flygplanen minskade.

Dom första Saab 92 fick man i vilken färg man ville, om man ville ha militärgrönt, det var vad som fanns över på fabriken.

SK50/Saab 91 delade inredningsdetaljer med bilarna, bland annat askkoppen :D

Jag hade i min gamla Saab V4 kartläsarlampan från en SK50, den såldes även som biltillbehör...

Om jag minns rätt, så ville SAAB (Svenska Aeroplan Aktie Bolaget) tillverka tvättmaskiner för att fylla ut överkapaciteten.
Electrolux ville inte ha konkurens.
Volvo gick dock med på att SAAB tillverkade småbilar, så skulle Volvo hålla sig till stora bilar.
Saabs historia kunde ha slutat efter djungltrumman.
Ledningen var helt ointresserad av att montera fyrtaktsmotor i bilarna.
Utvecklingsteknikerna genomförde projektet halvt i hemlighet.
V4an från Ford (Taunus 17M) var ett lyckokast.
Tillverkades långt efter att efterträdaren (99an) introducerats.
En nyskapande modell som egentligen inte fått några efterföljare.
900an ser jag som en tillputsad 99a.
Visserligen är det inte mycket gemensamma delar, men principen är samma.

Efter första generationen 900or har det bara kommit trista bilar från Saab.
Tycker jag.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...