...inte längre än näsan räcker...

Chris Ash skrev:
Jag tror man vill vara ganska säker på att man hittat rätt bunker innan man bombar. Det lär inte bli några mattor av atombomber.
Och amerikanarna är ju välkända för att vara säkra på sin sak innan de bombar något i småbitar... :brinnerup

Markus skrev:
Vad är ett litet kärnvapen? Hur litet är det? Kärnvapen är väl en teknologi, den borde ju kunna regleras så pass att en kinapuff (dåligt ordval kanske :hihi ) blir resultatet. Om ett litet kärnvapen är en bomb som pulvriserar ett berg som är öde förutom Usama så vore det väl inte värre än att använda något annat vapen? Motståndet mot kärnvapen är väl traditionellt baserat på att man inte kan styra förlusterna då man utplånar hela regioner.

Hur bra är det på en skala förresten att Ryssland kommer med en ny arsenal? Jag röstar för 'inte bra'.

Jag har för mig att man är tvungen att använda mist 2 Kg (eller nåt liknande) plutonium eller vad det var för att det ska reagera tillräckligt för att expoldera... så hur små som helst kan man inte göra kärnvapen. Låt då säga att dom ska göra ett "litet" kärnvapen och kanske är tvungna att använda 2 Kg... Explosionen lär ju knappast begränsas till grottfan! Bah.. jevla USA, dom tror dom styr över hela världen.. :död

Chris Ash skrev:
Nej, men värmen och tryckvågen har längre räckvidd och dödar så att säga allt levande först. På mindre kärnladdningar som "Little Boy" så kan dock initialstrålningen göra rätt stor skada eftersom räckvidden under vissa förutsättningar kan vara längre än de övriga skadeverkningarnas.

Det radioaktiva nedfallet tenderar dessutom att till största delen lägga sig där folk redan ligger förbrända.......

Det är dessutom ganska enkelt att sanera jämfört med ett kraftverk.

Plus att Little Boy och Fat boy sprängdes uppe i luften (1000 meter har jag för mig) och det påverkar till stor del hur långt strålningen når.. Blir inte samma konsekvenser när skiten detonerar i en gruva eller nåt..

Last edited:
När det ändå pratas om "bumber"..
Hur är en neutronbomb i jämförelse med en atombomb?

(vet att det är en lunar-fråga)

"Hur är...." är väldigt lunar-aktig eftersom din fråga blir så vag. Vad undrar du om?

Jämfört med en atombomb är en neutronbomb blå.
Jämfört med en atombomb är en neutronbomb mer sporthoj.

En atombomb spränger skiten ur saker och ting, eller förångar sakerna om de är tillräckligt nära nollpunkten. En neutronbomb dödar främst genom sin strålning och lämnar alltså inte en stor parkeringsplats efter sig.

Var det svaret på din fråga?

Lunarsvar:
Asså en atombumb sprränger skiten ur sacker ok ting. eLler förrångarrromomron är tillräkclickt nära noll pungten. en nevtron bomb dödar för den strålar i hjäl folk som ett chern o byll. haja ru?

:tungan

SSB skrev:
Lunarsvar:
Asså en atombumb sprränger skiten ur sacker ok ting. eLler förrångarrromomron är tillräkclickt nära noll pungten. en nevtron bomb dödar för den strålar i hjäl folk som ett chern o byll. haja ru?

:tungan

Vad är en vätebomb?

Neutronbomben är helt enkelt en "vanlig" atombomb där man optimerat strålningsverkan, den har fortfarande alla andra hemska effekter en vanlig bomb har men är mer "dirty". Främst vad gäller initialstrålningen. Den utvecklades för att sättas in mot ryssarnas väldiga pansararmeér vid ett eventuellt storkrig i europa. En stridsvagn är bra skyddad mot värmestrålning och tryckvåg men mindra bra mot strålning. Man skulle helt enkelt stråla ihjäl besättningarna.

Vätebomben är en atombomb som fungerar enligt fusionsprincipen, en vanlig atombomb fungerar genom klyvning av atomer (fission) precis som ett kraftverk. Vätebomben fungerar enligt samma princip som solen dvs sammanslagning av atomer som genererar tyngre atomer+energi. I detta fallet används väte, men i stjärnor fortgår fusionsprocessen ända till grundämnet Bly bildats.
Fusionsprocessen kräver dock temperaturer på miljoner grader varför man använder en fissionsladdning som trigger.
En fissionsbomb har begränsningar i storlek, jag har för mig att det är svårt att göra laddningar större än 100 kiloton. Vätebomben har däremot inga såna begränsningar utan kan göras i storleken åtskilliga megaton. Det var en sån som ryssarna sprängde på 60-talet (58 megaton).

Chris Ash skrev:
Jag tror man vill vara ganska säker på att man hittat rätt bunker innan man bombar. Det lär inte bli några mattor av atombomber.

Men om man hittar rätt bunker så kan man ju som normal frisk människa till och med dräpa honom med händerna. En gammal sjuk gubbe som behöver dialys 1 gång per dygn kan ju inte vara svår att dräpa. Lika så är en sån gubbe väldigt långsam att mobilisera eftersom all sjukhusapparatur ska med vart han en går. Hur svår kan han vara att hitta???

Jag ser det som svepskäl till att USA ska få "visa" världen att håll käften vi bestämmer och tar till alla medel.

Qwerty skrev:
Men om man hittar rätt bunker så kan man ju som normal frisk människa till och med dräpa honom med händerna. En gammal sjuk gubbe som behöver dialys 1 gång per dygn kan ju inte vara svår att dräpa. Lika så är en sån gubbe väldigt långsam att mobilisera eftersom all sjukhusapparatur ska med vart han en går. Hur svår kan han vara att hitta???

Jag ser det som svepskäl till att USA ska få "visa" världen att håll käften vi bestämmer och tar till alla medel.

Jo du kan ju prova med att ta dig in i ett underjordiskt bunkerkomplex för att dräpa nån med bara händerna. Börja med de svenska LFC när det är full krigsberadskap.......

Amerikanerna kommer givetvis inte att använda kärnvapen för skojs skull, kanske når inte ens deras penetrerande bunkerbomber ner så långt som man tror Bin laden befinner sig.

Markus skrev:
Vad är en vätebomb?

Man får väte att reagera med hjälp av plutonium... Lite roli krejjer o sånt, sprenga sej liite.

Så plutoniumet är bara "tändhatten" till själva bomben som är t. ex. en ballong med väte. Tänk er då vad själva vätet gör för skada när man har en atombomb för o fjutta på skiten.

EDIT: Crish han före..

Last edited:
Chris Ash skrev:
Det var en sån som ryssarna sprängde på 60-talet (58 megaton).
Det var den som hette "Tsaren" eller något sånt va?
Kraftigaste bomben som någonsin sprängts ovan markytan.

Chris Ash skrev:
Japp, det var den.

Gick ett program om explosioner på jorden på Discovery, för ett tag sen, där den låg i topp.

Tydligen gick det att fortfarande att mäta tryckvågorna tredje gången dom rundade jorden..

Tydligen så röstades herr Buskes eminenta förslag ner.

För er som kanske inte har riktig koll på de möjliga konsekvenserna av kärnvapenanvändning rekommenderas "Köld och mörker" en samling uppsatser av vetenskapsmän, bland annat den store astronomen Carl Sagan. Finns på de flesta välsorterade stadsbibliotek

Sen smög sig ett fel in i mitt gasinlägg, Abessinien 1935 var senaste gången gas användes taktiskt. Italienarna använde senapsgas både mot civila och stridande.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger