...inte längre än näsan räcker...

Superbee skrev:
Jag kan intyga att 500 ton trotyl är helvetes massa sprängkraft!!!!

Att jämföra med är en svensk handgranat = ca 200gram trotyl.

Kan du förenkla för en f.d. fysikskolkare? Om du släpper en sådan på plan mark, hur stort område förintas? Om det handlar om kvadratkilometer så är det väl ganska logiskt att använda en sådan mot ett antal individer som man ändå avser förinta som befinner sig i ett öde berg.

Vore dock ganska korkat, då de aldrig får reda säkert på om de lyckades eller inte.

Markus skrev:
Min poäng är att gängse uppfattning om vad ett kärnvapen är sannolikt är att det är en stor bomb som ödelägger en massa mark och dödar massor med civila. Om det istället råkar vara en bomb som fungerar som en handgranat fast med kärnteknologi så spelar det ju ingen roll. Det är ju själva massförstörelsemomentet som folk är extremt rädda för när det gäller kärnvapen, inte teknologin i sig.

Jag är inte den som märker ord vanligtvis, men det här får bara inte slinka förbi. Fy farao vilket bra ord, "massuppfittade". :rofl :hihi :rofl
"Vad gjorde du i helgen?"
"-Massuppfittade"
"Åh fan, tänk på att skydda dig"

Nåväl, jag såg inte på nyheterna den dagen. Hörde lite på radio bara.

Även jag kan se det "praktiska" i små kärnvapenladdningar ur ren användarsynpunkt. Men det handlar fortfarande om att gränsdragningen skulle rubbas. NOLLTOLERANS för kärnvapen är lättare att förstå än:

"Max 0.5 kiloton inom 2 mils radie från tätbebygt område alternativt 1 kiloton över 5 mil. Inom tätbebygt max 0.2 kiloton men då med hänsyn till ev. vattentäkter och andra känsliga områden"

...samma dag som man börjar använda kärnvapen oavsett storlek kommer man att kliva över en gräns som de aldrig kan ställa sig på rätt sida om igen. Hiroshima och Nagasaki kan ses som de två inledande misstagen som gjorde att världen kunde enas om att inte använda kärnvapnen...

Tycker det är en skrämmande tanke att USA ens överväger användningen oavset hur "harmlösa" de kan göra dessa "små bomber"..

Som alla påpekar, det handlar inte om storlek på bomber, det handlar om policy.

Konsekvensanalys verkar ju inte direkt vara det som premieras i Washington.

Markus skrev:
Kan du förenkla för en f.d. fysikskolkare? Om du släpper en sådan på plan mark, hur stort område förintas? Om det handlar om kvadratkilometer så är det väl ganska logiskt att använda en sådan mot ett antal individer som man ändå avser förinta som befinner sig i ett öde berg.

Vore dock ganska korkat, då de aldrig får reda säkert på om de lyckades eller inte.

Här är den ungefärliga förstörelsekraften hos en sådan bomb.

Thermal radiation radius (3rd degree burns) 687 (meter)
Air blast radius (widespread destruction) 739
Air blast radius (near-total fatalities) 280
Ionizing radiation radius (500 rem) 840
Fireball duration 0,2 (sek)
Fireball radius (minimum) 30 (meter)
Fireball radius (airburst) 30
Fireball radius (ground-contact airburst) 40

Chris Ash skrev:
Här är den ungefärliga förstörelsekraften hos en sådan bomb.

Thermal radiation radius (3rd degree burns) 687 (meter)
Air blast radius (widespread destruction) 739
Air blast radius (near-total fatalities) 280
Ionizing radiation radius (500 rem) 840
Fireball duration 0,2 (sek)
Fireball radius (minimum) 30 (meter)
Fireball radius (airburst) 30
Fireball radius (ground-contact airburst) 40

Så utanför 739m så är skadorna smärre?

Man kan tycka vad man vill om kärnvapen, det är ett laddat ord. Men faktum är väl trots allt att "mattorna" som US lade i bergen 2001-2002 var bra mycket större än det vi pratar om här.
Magkänslan ang kärnvapen bygger ju på att de använts en gång och då över städer så att hundratusentals civila avled, och avlider fortfarande.

Markus skrev:
Så utanför 739m så är skadorna smärre?

Man kan tycka vad man vill om kärnvapen, det är ett laddat ord. Men faktum är väl trots allt att "mattorna" som US lade i bergen 2001-2002 var bra mycket större än det vi pratar om här.
Magkänslan ang kärnvapen bygger ju på att de använts en gång och då över städer så att hundratusentals civila avled, och avlider fortfarande.

Det ger ju en cirkeldiameter på 1.5 km där ödeläggelsen är nästan total,man skulle kunna blåsa bort hela centrala Helsingborg om man sprängde den på Knutpunkten, den är också cirka 10 gånger kraftigare än de kraftfullaste konventionella bomberna.

Kärnvapen är något som borde ligga dött och begravet, för länge sedan. Bara en dåre plockar upp dem igen. Om de så bara spränger en korvkiosk har ingen betydelse, det är signalerna man skickar ut......

Både ryssarna och amerikanerna har ICBM:s kvar, missiler som kan bära stridsspetsar på 20 Megaton.......

Chris Ash skrev:
Det ger ju en cirkeldiameter på 1.5 km där ödeläggelsen är nästan total,man skulle kunna blåsa bort hela centrala Helsingborg om man sprängde den på Knutpunkten, den är också cirka 10 gånger kraftigare än de kraftfullaste konventionella bomberna.

Stämmer det verkligen? Att en konventionell superbomb bara ödelägger 150m i diameter? Vad ödelade då en superbomb 1943?

Chris Ash skrev:
Kärnvapen är något som borde ligga dött och begravet, för länge sedan. Bara en dåre plockar upp dem igen. Om de så bara spränger en korvkiosk har ingen betydelse, det är signalerna man skickar ut......

Det måste väl ändå ha betydelse vad man använder vapnen till?

Chris Ash skrev:
Både ryssarna och amerikanerna har ICBM:s kvar, missiler som kan bära stridsspetsar på 20 Megaton.......

Men det är väl inte dem som det viskas om nu?

Som sagt, jag tror inte på uppgifterna. Den främsta anledningen till att de vill döda Usama är väl pga pr-värdet, vilket blir lika med noll om han inte kan identifieras.

Markus skrev:
Stämmer det verkligen? Att en konventionell superbomb bara ödelägger 150m i diameter? Vad ödelade då en superbomb 1943?

Nja, verkan är inte direkt proportionell mot den frigjorda energimängden. Alltså kan man inte räkna som du gör, tio gånger mer sprängkraft ger nog i storleksordningen dubbla verkan.

I övrigt så anser jag inte det har nån betydelse vad man använder vapnena mot, möjligtvis en meteor eller en hord anfallande aliens från yttre rymden.
Jag vill inte ha en till MAD-doktrin, steget dit är inte så långt. Använder herr Buske kärnvapen kan det få oöverskådliga konsekvenser. Dessutom har Putin börjat rusta, vill du ha en till kapprustning? Vill du ha terrorister som springer runt med kilotonladdningar?

Fan, det är extremt farligt det idioten håller på med, om det nu är riktiga uppgifter.

Markus skrev:
Min poäng är att gängse uppfattning om vad ett kärnvapen är sannolikt är att det är en stor bomb som ödelägger en massa mark och dödar massor med civila. Om det istället råkar vara en bomb som fungerar som en handgranat fast med kärnteknologi så spelar det ju ingen roll. Det är ju själva massförstörelsemomentet som folk är extremt rädda för när det gäller kärnvapen, inte teknologin i sig.

Vilken tur, jag som tyckte det var otäkt när ett visst kärnkraftverk började läcka. Lite radioaktivitet är ju inget att vara rädd för då.

Chris Ash skrev:
I övrigt så anser jag inte det har nån betydelse vad man använder vapnena mot, möjligtvis en meteor eller en hord anfallande aliens från yttre rymden.

Usama ÄR Alien, här för att utplåna mänskligheten. :fakta :hihi

Chris Ash skrev:
...vill du ha en till kapprustning? Vill du ha terrorister som springer runt med kilotonladdningar?

Nej tack och nej tack.

Tror iofs inte det blir någon kapprustning á la 50-90 tal igen, läget är ganska annorlunda idag.

Beträffande terrorister som har a-bomber, enl Kerry i debatterna så skulle det ta 60 år att neutralisera alla oövervakade kärnvapen som finns i CCCP med gällande takt. Jag vågar inte tro på det. :skrämd

aci skrev:
Vilken tur, jag som tyckte det var otäkt när ett visst kärnkraftverk började läcka. Lite radioaktivitet är ju inget att vara rädd för då.

Nej, det där är bara propaganda från de med sådan här knapp på sin gröna parkas:

Bifogat

• nejtack1[1].gif
    nejtack1[1].gif
    1.6 KB · Visningar: 28
Markus skrev:
Usama ÄR Alien, här för att utplåna mänskligheten. :fakta :hihi

Frågan är om han inte har en själsfrände västerut....

Markus skrev:
...

Tror iofs inte det blir någon kapprustning á la 50-90 tal igen, läget är ganska annorlunda idag.

...

Om vi inte har historien till att lära oss av, vad skall vi då med den till?

sgtpepper skrev:
Kärnvapen är en teknik. Inget annat.

Besserwisser!
:7peta

Poängen återstår.
Det är en teknik man är överens om att inte använda. Det gör det lätt att definiera. Gör USA slag i saken har man suddat ut denna gränsdragning för gott och alla gränser därefter lär bli godtyckliga...

t-rex skrev:
Frågan är om han inte har en själsfrände västerut....

Mulla Krekar? :va

t-rex skrev:
Om vi inte har historien till att lära oss av, vad skall vi då med den till?

Självklart skall vi lära oss av historien, men att påstå att läget inte förändrats mellan US och CCCP sedan Kalla Kriget vore inte helt sanningsenligt.

Bush och Putin är ju lierade, de klädde till och med ut sig till Dorks i helgen tillsammans.

hittarintebilden.jpeg

Markus skrev:
Mulla Krekar? :va
Bush och Putin är ju lierade, de klädde till och med ut sig till Dorks i helgen tillsammans.

hittarintebilden.jpeg

Jo, men när USA tar första steget och använder "små smarta kärnvapen" och andra länder då följer efter och använder "inte lika små och smarta kärnvapen" lär ny allierade snart upptäcka att de står på var sida med varsin röd knapp!

Lägger upp en gammal favorit som jag tycker kan summera det hela:
http://www.ebaumsworld.com/endofworld.html

korvgubbe skrev:
Jo, men när USA tar första steget och använder "små smarta kärnvapen" och andra länder då följer efter ...]

...så säger USA åt dem att sluta med det. :hihi

Jag förstår poängen.

Markus skrev:

Gaaahhh!!!! 3 nu! Det är en konspiration!

Eller vänta, blev inte han deporterad?

Markus skrev:
Självklart skall vi lära oss av historien, men att påstå att läget inte förändrats mellan US och CCCP sedan Kalla Kriget vore inte helt sanningsenligt.

...

Förändrat då. Kan ändras igen. Nu är det väl mer troligt att en eventuell kapprustning sker mellan US och något annat land. Hörde jag kina någon? Indien? Nordkorea? Att ge dem legitimitet att fortsätta utveckla sina kärnvapen är ju så dumt att jag saknar ord.

*/ ?>
Nyheter
Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger