Inköp av scooter, bra skit?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
En "kompis" ska köpa en så kallad "scooter" :rolleyes: Ok då, JAG tänkte köpa mig en.
Det är helt enkelt så att jag ska använda den för att pendla ca 3 mil varje dag och jag vill verkligen inte sitta och åka bil varje dag :(
Men vad ska man ha? Minst en 125:a antar jag, den måste toppa MINST 100km/h då det är 70-väg hela vägen och lagom hastighet med hoj på den vägen brukar vara ungefär det dubbla och lite mindre med en scooter.
Går de ens över 70km/h?

Anledningen till att jag inte köper en hoj istället är för att jag inte har råd att prioritera en hoj förrän av slutet på sommaren om jag har tur, så ni behöver inte tipsa om en 600-kubikare istället eller dylikt.

Baotian-hojarna är billiga men det finns en anledning misstänker jag?
Möjligheter att "trimma" dessa? Sitter det plugg, katalysator och sånt skit på dem? Det går väl inte att dreva men det går att byta remhjul och sånt för högre hastighet?

Den här känns ju ganska så intressant, bra grejer eller rent skit?

Helst skulle jag vilja ha en Burgman 400 men de är lite för dyra :gnissla

Och jag vågar bara lägga upp tråden i denna del av forumet för att slippa bli mobbad resten av livet :(

Äsch fan, det är ju riktigt smidig skit. Tror ALLA här har tänkt liknande tanke.
Så jäkla bekvämt att på morgonen bara ta nyckeln och hjälmen, sätta sig på scootern, vrida om tändningen, vrida om gashandtaget och poff så är man iväg.

.... men att köpa en och genomföra tanken... det är ghey, jeattegey!1!11!!! :tungan

Skulle inte personligen ha något emot att köra runt på en scooter. Det är inget löjligt med det om man känner att man har nytta av en.

Jag tror du kommer att få bättre försäkringspremie om du köper lite större kubik än vad 15 åringarna får framföra. Alltså minst 125cc.

Annars kan jag rekommendera en BMW 650 Fonduro. Äldre sådan från 90 talet. De är väldigt billiga att försäkra och jag tror inte att de kostar mer än en scooter i inköp. BMW med rotax motorn har väldigt bra kvalité.

Polarn åker en Aprilia 125 scooter och han klarar sig utmärkt i Stockholmstrafikens tempo även på motorväg.. Toppfarten är vällan typ 110-120, men det går ju sälllan så fort när det är rusning, så det går.

Det finns ju lite olika varianter av antingen scooter eller liknande som funkar fint för pendling.. Dock är ju användningsområdet begränsat till pendling enbart.. Jag skulle kanske kolla på en liten motorcykel typ 400 eller liknande för att ändå kunna åka lite landsväg. Farsan åker en BMW 650CS som är skitbra kompromiss, men mycket dyrare.

Skulle jag köpa själv skulle det nog bli en 400 4-takt, hellre beggad än ny. Eller kanske en klassiker som en SR stånka eller liknande.

Kolla skillnaden i inköpspris och försäkringskostnader mellan en scooter och en liten enduro.

Men jag tror man kan hitta pissbilliga scooters nu, när kinavarianterna har funnits ett tag.
De var nästan gratis nya, alltså bör man i stort sett få ersättning för att ta emot en.
Se bara till att ha gaffa och najtråd med dig på färden.
Kanske lite vulktejp också.

Hahahaha...fy faaaan vad ghey. :hihi

Pink_scooter.jpg

...allvarligt, kan du se sig själv på en sådan? :crash

Annars kan jag rekommendera en BMW 650 Fonduro. Äldre sådan från 90 talet. De är väldigt billiga att försäkra och jag tror inte att de kostar mer än en scooter i inköp. BMW med rotax motorn har väldigt bra kvalité.

Nu sa han uttryckligen att han inte vill bli tipsad om 600 kubik mm. Billigaste funduron på blocket kostar det dubbla mot scooterna han länkade till.

Kolla skillnaden i inköpspris och försäkringskostnader mellan en scooter och en liten enduro.

En liten enduro funkar inte att pendla 3 mil varje dag med.

Last edited:
Haha, precis som Werizon skrev, sjukt gheey :(

Såg en kille på en scooter idag, han såg så jävla tragiskt ut, hade ett riktigt vurpollon till hjälm också. Lönnfet snubbe i 35-40-årsåldern som börjar "spara" in bensinpengar.

Köp en scooter så räddar du mångas mornar, man mår som bäst på morgonen när man ser sådana riksghey's på vägarna.

Vurpollon:tuttar

Om 10 år när din scooter är för "dyr" i drift

196818470_9c7cac363f.jpg

Fast med denna kan du flyga

ginger_optimus-prime-old-fat-guy.jpg

Optimus

Last edited:
Fördelen med skoter är väl möjligen att det är bättre väderskyddat, men regnar det så blir man blöt ändå. Är lite som att köra skateboard sittandes på en pinnstol - ungefär samma balans och bekvämlighet :D

Moderna skotrar är ganska dyra att försäkra - t.o.m. mopederna kostar mer än vad en vanlig motard går loss på per år. Vill du komma billigt undan, så är det bättre att i så fall kolla på gamla småhojar som cb400 o.d. Kan handlas för någon enstaka tusenlapp och fungerar som transportfordon och är billiga i alla avseenden (så länge motorn inte börjar krångla). Fast lite skämmigt kanske det är, fast ändå inte lika mycket som att synas på en skoter :arsele ( :krama )

Åkte till o från jobbet (1,2mil) med en Aprilia Habana i ett par år, visserligen 50cc-modellen men den gjorde lätt 90km/h mätarfart ostrypt så nog lär 125cc gå betydligt bättre.

Har en polare som har en kinamoppe. Han misshandlar den som satan. Den står ute året runt, aldrig bytt olja. Aldrig nånting faktiskt. Den bara går och går, men den ser ut som stryk. Tror han gav 4k för den.

Med detta sagt så funkar säkert en Baotian klockrent.

Har en polare som har en kinamoppe. Han misshandlar den som satan. Den står ute året runt, aldrig bytt olja. Aldrig nånting faktiskt. Den bara går och går, men den ser ut som stryk. Tror han gav 4k för den.

Med detta sagt så funkar säkert en Baotian klockrent.
Det jag har hört är att kvaliteten ska vara ganska skiftande mellan olika exemplar. Vissa är ren dynga som snabbt kostar mera i delar än vad de kostade i inköp medan andra inte kräver så mycket mera än bensin för att fortsätta gå.

Det jag har hört är att kvaliteten ska vara ganska skiftande mellan olika exemplar. Vissa är ren dynga som snabbt kostar mera i delar än vad de kostade i inköp medan andra inte kräver så mycket mera än bensin för att fortsätta gå.

True dat

Dessutom måste vissa puttas upp för backar när de blir några år, medans andra tuffar på som vanligt.

Nu är det väl ändå så att det enda man kan köpa i vuxen ålder är en riktig vespa. Alla andra "scooters" går ju fetbort. Dom är ju dock svindyra :(

Jag kör en Cygnus X tur och retur till stationen varje dag. Den är otroligt smidig, lätt och lättkörd. Bra mycket mer krut än många andra scootrar jag provade innan jag köpte den här (t.ex. Aprilia Leonardo 150 cc, Peugeot Elystar 125 cc). Se bara till att köpa den med insprutning (tror det är 2006 års modell och nyare). Otrolig kvalitetskänsla enligt mig.

Toppar 105 med mig på (tung) och 115 med min sambo på. Känns oerhört stabil upp till 90.

Så, jag rekommenderar en Yamaha Cygnus X från 06 eller nyare. Bör gå att få tag på en lågmilare (sub-1000-milare) för runt 17-18.

Lycka till!

Niclas

Haha, ni har ju varit betydligt snällare än vad jag skulle ha varit :D

Jag kommer aldrig sätta mig på en gammal cb400 eller liknande, jag åker nog hellre på en rosa scooter isåfall :crash
Och en till av anledningarna till att det lutar åt en scooter är att tjejen vill köra då och då och då passar det med en scooter då det ser ut som vilken jävla moppe som helst.

Och ekonomin är "ansträngd" då varenda liten krona går till renovering av huset så något mer än en symbolisk summa har jag inte lust att lägga ut på ett transportfordon med två hjul. För det är just vad det ska vara, ett transportfordon för att ta mig från stugan in till stan under sommaren.

Försäkring kan väl inte vara så jävla dyr direkt? En vanlig trafik räcker ju på sånt billigt skit, jag blir förvånad om den kommer kosta mer än någon hundring per månad...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT