Inköp av scooter, bra skit?

Jag köpte en ny 125cc kinesscooter...

The story so far:
120mil. Tutan ur funk. ( justerad sen ok )
200mil. Laddregulator trasig ( bytt på garanti )
180mil. Bromsskiva skev ( bytt på garanti ).
300mil. Hjullager fram kass.
437mil. Hastighetsmätarvire av.
? mil. Bromsskiva skev (igen). :huvet
Det är därför man ska köpa en begagnad Honda istället för en ny Kines.

:fakta

Någon som vet vad det konstiga märke "Yamati" är för nåt skräp? Samma kinesskit som alla andra eller snäppet bättre? Kanske åker iväg idag och kikar på en sån nämligen...

Vad blev det för moppe egentligen? Jag är intresserad nu eftersom jag pendlar 2mil (fram och tillbaka) till kneget på en 125cc Hyosung Exceed -04. Fick den för 8 lax och den toppar ca 95 enligt GPS.

Jävligt bra pendlarfordon som man bara kan hoppa på och gasa.
Klarar mig i en vecka på en tank (7liter). Den har gått en bit över 1000 mil hittills och inga större fadäser sedan jag tog över den för en 70-80 mil sedan. :)

Jag köpte mig en Yamati Whiper 150cc -07:a. Kommer inte riktigt ihåg vad jag köpte den för, men runt 6000:- tror jag. Sålde den för någon månad sedan för 9000:- om jag inte minns fel.
Den var lite småtrimmad med 160cc-kit, tändbox, helsystem och så bytte jag variator.
Toppade runt 130km/h och drog knappt någon soppa alls, som mest 0.4l/mil men då låg jag och maxade den konstant.
Anledningen till att jag sålde den var för att jag är för bekväm av mig för att åka 2-hjuligt annat än för nöje. Och att den gick för sakta, inte ens 130km/h på kurvig 70-väg är tillräckligt roligt, även om jag faktiskt spöade en "riktig" hoj en gång :D (ok, en 600cc touring eller liknande men ändå...)

Bifogat

• yamati.jpg
    yamati.jpg
    46.9 KB · Visningar: 78
Ha ha, men vafan Yamati´n verkar ju ha sportambitioner med sin oerhörda toppfart och sportiga framtoning, där gick du eventuellt miste om en riktigt soppasnål knarr. Min ser helt basic ut med en vindruta dessutom. Rutan trillade av nyligen, men ska vara på plats igen snart tänkte jag.

Jag tänker tvärtom, jag tycker det är soft att åka 2-hjuligt som nyttofordon även om man ser ut som om man rymt från ett dagcenter på Hyosungen. Visst kunde det vara lite mer knuff, men när man tankat fullt och kollar på pumpen och där står 74:35 så vibrerar man av lycka.

Då kan man ju finansiera den riktiga hojkörningen med soppapengarna man sparar in. Dessutom är det mest 80 väg till kneget så jag kan tom bryta mot lagen på vägen om jag så önskar. :)

Nä, fan jag fortsätter att köra senilscooter. Jag är ju över 40, så på pappret är jag ju en gobbajävel. Fet penis har jag dessutom, så jag slipper posera vid Frasses grill med R1:a och skinnpyjamas med puckel på ryggen för att stimulera egot :D

Fan nu blev man ju helt inspirerad, måste dra på brallorna, rusa ut och dra en repa på Hyosungen. Det är en oerhörd känsla när man känner hur variatorvikterna påverkas av centrifugalkraften och aktiverar kopplingen som vidarebefordrar alla de 10,5 hästarna via det mikroskopiska hjulet ner i asfalten. :Bugar

Last edited:
Ja, jag måste ju säga att den var grymt "sportig" för att vara en sån där fjantig scooter :)
Det satt sportdämpare bak dessutom, när jag ställde in den så blev den riktigt grym på småvägarna och bakhjulsåkat blev lättare utan svaj.
Men jag blir så inihelvetes frustrerad av att sitta i/på slöa fordon och sitter bara och rycker som en tok i styret och vill att det ska hända något. Kraft är underskattat och inget man klarar sig utan :gnissla

Å andra sidan så är inte en Mitsubishi lancer direkt sportig av sig heller men där vet man åtminstone att det inte är fartresurserna som sätter gränserna utan det dåliga chassiet. På moppen kunde man ligga stumt och pressa och på sin höjd känna bakhjulet börja vandra över vägen men mycket mer var det inte förutom halvtaskiga bromsar :(

Ha ha, men vafan Yamati´n verkar ju ha sportambitioner med sin oerhörda toppfart och sportiga framtoning, där gick du eventuellt miste om en riktigt soppasnål knarr. Min ser helt basic ut med en vindruta dessutom. Rutan trillade av nyligen, men ska vara på plats igen snart tänkte jag.

Den här har jag. Har fan svårt att få ner all kraft i backen :yoparty

Bifogat

• 9552121182.jpg
    9552121182.jpg
    65.9 KB · Visningar: 54
Gilera runner 180 ska man ha om man åker scooter.
180 cc 2t, lite över 20 hk original, och det finns mer att hämta.

Ja, jag måste ju säga att den var grymt "sportig" för att vara en sån där fjantig scooter :)
Det satt sportdämpare bak dessutom, när jag ställde in den så blev den riktigt grym på småvägarna och bakhjulsåkat blev lättare utan svaj.
Men jag blir så inihelvetes frustrerad av att sitta i/på slöa fordon och sitter bara och rycker som en tok i styret och vill att det ska hända något. Kraft är underskattat och inget man klarar sig utan :gnissla

Å andra sidan så är inte en Mitsubishi lancer direkt sportig av sig heller men där vet man åtminstone att det inte är fartresurserna som sätter gränserna utan det dåliga chassiet. På moppen kunde man ligga stumt och pressa och på sin höjd känna bakhjulet börja vandra över vägen men mycket mer var det inte förutom halvtaskiga bromsar :(

När jag blir rastlös över att det händer för lite på Hyosungen brukar jag först kolla på hastighetsmätaren. Låt säga att jag kör i 80, sedan brukar jag stirra ner i asfalten på min högra sida och tänka att "fan vad långtråkigt det vore att GÅ" då känns det oerhört bra igen. En annan sak man kan göra är att köra ner toppen på dojan i asfalten, då fattar man att det inte står still.
Dock hade nog tom jag kroknat om det varit längre till jobbet.

En annan fördel med Hyosungen är att den låter exakt som en gräsklippare på tomgång, så grannarna tror att jag är en välartad påg som sköter trädgården vid alla möjliga tider på dygnet :D

Förr när man stod och brölade med ett slip-on på morronkvisten blev ju alla skeptiska i grannskapet.

Den här har jag. Har fan svårt att få ner all kraft i backen :yoparty

Ha ha, en sådan funderade jag på att köpa, men jag bor tyvärr i en liten håla där man inte kan vara inkognito. Att köra runt med en Christer Glenningmask blir för varmt. Dock vet jag att en kille som jobbar på brandstationen hade en sådan, men den hann jag aldrig prova.

Mja, problemet är bara att om man ger sig in i effektkarusellen med scootern så kan man ju snart likabra köra storknarr till kneget igen, för då börjar det ju dricka bensol igen. Dessutom blir ju en sån där dyrare att försäkra. Jag tycker att jag hamnade högt med mina 10,5 hästar. Jag letade efter en Puch Maxi från början, men inser nu att 125cc är skiten eftersom tom jag hade fått spatt på en 30-40km/h moppe.

Last edited:

Håller med. Någon av Piaggios 2-taktare- mängta dit 172cc cylinder, 25mm förgasaree, fett jävla tvåtaktsrör samt ställ in aset med ny koppling, variator och tillbehör.:tummenupp

Visst det är barnsligt kul att köra. Men snålscooter. Min (stående ett jävla tag) drog snålkörning 0,7...:yoparty:näsblod

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT