Inköp av scooter, bra skit?

Jag köpte en Italjet Jupiter 250 för ett år sen eller så.

Det är i allt väsentligt en Yamaha Majesty 250 men med annan plast.
Den har Yamahamotor och hjul, bromsar mm ser ut precis som Yamahans grejer.

Igen machofaktor alls men det bästa skit jag köpt på länge!

Känns som att köra en stor moppe men den går tillräckligt fort för att man ska stå ut att pendla med den.

Accar förvånansvärt bra med tanke på den låga effekten och ganska höga vikten men över 90 så börjar den tappa orken.

Jag har inte kört fortare än 130 i mätarfart. Den går litet fortare men då börjar den kännas instabil så jag har inte haft lust att prova hur fort den går...

Perfekt med automat i köerna, den är kanske litet för stor för att vara det optimala inne i stan men man smiter förbi rätt bra. Handlar man på vägen hem så är det bara att slänga matkassen i utrymmet under sadeln och åka.

Drar ca 0,35 och kostar en hundring i månaden i försäkring.

Jag skulle nog säga att man vill ha minst en tvåfemti.

Mvh,
Ingvar

Last edited:
Moppar är skitdyra att försäkra, för dom får 15åringar köra
125cc är lite billigare för då måste man vara 16 och ha körkort IAF
150cc och uppåt är billigare än dom föregående att försäkra, för då måste man vara minst 18 och ha körkort, vilket också leder till att det finns färre presumptiva köpare, vilket håller ner begagnatpriserna.

Men tanken att "bara ta nycklarna och köra iväg" får du nog släppa, folk tittar på mig som om jag vore kriminell när jag kör till jobbet i jeans med motorcykeln, och visst måste man få lika mycket road-rash av att skrapa asfalt i 90 oavsett vilket fordon man har trillat av?

oh jävlar vad ghey du har blivit! Du kan inte vara seriös? omfg :3freak

Ähh, inget fel med att vara lite smyghomo, du lär dig nog också att uppskatta en del andra saker när du blir torr bakom öronen :gnissla

ingvar.olsson, en sån är ju intressant men ligger dessvärre i för hög prisklass känns det som då jag bara tänkte ha den över sommaren :(

GuW, det kvittar om folk glor eller ej då det är mina plågor. Jag brukar köra i jeans i vanliga fall också när jag åker hoj mellan stugan och stan så det blir ingen skillnad. Det gäller bara att undvika att krascha så är det grönt :tummenupp

GuW, det kvittar om folk glor eller ej då det är mina plågor. Jag brukar köra i jeans i vanliga fall också när jag åker hoj mellan stugan och stan så det blir ingen skillnad. Det gäller bara att undvika att krascha så är det grönt :tummenupp

Jag har cyklat, kört moppe, motorcykel och bil till mitt jobb i olika perioder.

Statistiken (min egen) säger att cykel är farligast, jag blev påkörd två gånger, en gång av en Taxi, den andra gången av en buss.
Ändå hade jag inga skydd alls, körde oftast i shorts/t-shirt.

Moppen gick väl ungefär lika fort som jag kör med motorcykeln, med den skillnaden att med den körde jag cykelbanor, genade över gräsmattor och betedde mig som ett moppefucko (alt motardförare)
Den körde jag i vanliga kläder och potthjälm, ingen hade några åsikter om skyddsutrustningen.
Körde omkull någon gång på vintern.

Motorcykeln kör jag med handskar, gortexjacka, intergralhjälm och ibland jeans / ibland goretexbyxor samt gympadojjor.
Inga olyckor hittils, ändå är det det folk har åsikter om när jag kör i jeans?

F-them, lagen kräver bara hjälm!

Den fulaste av dom fula, då :Rockbanan

Bifogat

• BMW_action.jpg
    BMW_action.jpg
    96.2 KB · Visningar: 99
Äh lägg av. Det där är ett under av Tüsk design.

Nåväl...det där ligger i betraktarens öga...full, LR? :D

Såg att det bara fanns en på blocket, fula sällsynta tvåhjuliga saker brukar ju bli samlarobjekt, så värdeminskning är nog inte tal om :)

En kompis skaffade en ny Baotian för att köra till jobbet med för ett par år sen, det var dock ganska sällsynt att han kom ända fram till jobbet.
Efter att ha bytt en otalig mängd delar gav han upp och cyklar numera till jobbet.
Jag skulle inte ta emot en Baotian om jag fick den.

Last edited:
En kompis skaffade en ny Baotian för att köra till jobbet med för ett par år sen, det var dock ganska sällsynt att han kom ända fram till jobbet.
Efter att ha bytt en otalig mängd delar gav han upp och cyklar numera till jobbet.
Jag skulle inte ta emot en Baotian om jag fick den.

Ähh, håller man bara koll på ventilspelet så tycker jag dom verkar gå som tåget.

85% av alla fel jag har hört talas om på Baotian har varit relaterade till ventilspelet.

Det ändras ganska mycket och kan leda till att ventilerna blir otäta och då går moppen/motorcykeln som en påse nötter.

I övriga fall har det varit uppbrunna elsystem, en bytte jag hela kabelhärvan på, den kostade under en femhundring komplett samt nedgågna hjullager, men den var gammal som gatan och inte snällt körd.

Baotian är nog bästa kinesmoppen, koreanerna är ett litet snäpp bättre.

Jag älskar SH.com för vilken tråd man än öppnar, får man se massa roliga bilder på tjockisar :tummenupp

Köp min Aprilia Atlantic 500cc. Går som en dröm. Bra pris till en hojbroder.

Näe, hade jag 30-40k över så skulle jag isåfall hellre köpa mig en billig Monster 600 även om dessa också suger pung :(

Jag älskar SH.com för vilken tråd man än öppnar, får man se massa roliga bilder på tjockisar :tummenupp

Whats not to love liksom :D

Last edited:
Kymco Movie 150

Har haft en sådan i drygt 2 år. Går bra. Pendlar från västerort in til city.
Har bl a kört den hela vintrarna. Dock var dena vinter lite mer spännande än de 2 tidigare.

Köp. Min kostar ca 2k hel/hel.

ingvar.olsson, en sån är ju intressant men ligger dessvärre i för hög prisklass känns det som då jag bara tänkte ha den över sommaren :(

Jag gav 10' för min, nybesiktad, bra däck och med en toppbox,
så de behöver inte vara så dyra.

Mvh,
Ingvar

Min morbror hade en Suzuki Majesty 250 (nu såld).
Den lånade jag för några veckor sedan, och körde ca 25mil med.
Provade även att skjutsa frugan på den.

Tro det eller ej, men den scootern var faktiskt riktigt rolig att köra på kurviga vägar, samt att det gick utmärkt att skjutsa på den.

Var även iväg till Örebro och kollade på lite motardkörning med den :D.

Edit: Ser ut som en fiddy på bilden (bakgrunden), men det var det inte.
Jäkla mobilkamera.

Bifogat

• 2500.jpg
    2500.jpg
    205.5 KB · Visningar: 97
Nu är det väl ändå så att det enda man kan köpa i vuxen ålder är en riktig vespa. Alla andra "scooters" går ju fetbort. Dom är ju dock svindyra :(
Mjae, en PX200 från 80-talet i fint skick kan man få för ganska så vettiga pengar.
http://www.blocket.se/goteborg/Vespa_Piaggio_PX_200_E_27437026.htm?ca=3&w=3
De börjar bli ganska löjligt dyra om man ska ha t.ex. en 60-talare som är i fint skick.

Den här lilla godingen fick jag av en bekant för snart tio år sedan:
NV1.jpg

Ingen Vespa. Men det mesta på den är original från -54. Vilket iofs betyder att det finns ett visst renoveringsbehov trots att den bara har gått ett par hundra mil sedan den var ny. :rostigbesintank

Vem har sagt 30-40k?
Är du intr så pma.

Om vi säger så här, jag är bara intresserad om priset ligger runt 10k så jag misstänker att jag inte behöver slösa med pm :D

Ingvar, det var ju betydligt billigare än vad jag trodde de kostade med tanke på att det är Yamaha-prylar på den. Men jag kollade nu på blocket och såg inte en enda i hela Sverige :va

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT