Inköp av scooter, bra skit?

Om vi säger så här, jag är bara intresserad om priset ligger runt 10k så jag misstänker att jag inte behöver slösa med pm :D

Ingvar, det var ju betydligt billigare än vad jag trodde de kostade med tanke på att det är Yamaha-prylar på den. Men jag kollade nu på blocket och såg inte en enda i hela Sverige :va

Körde under 3-4 månader med en Kina-hoj: Lifan 250.
Köpte den nästan ny....hade bara gått 30mil för 13' hos en handlare. Sålde den ca 400mil senare för 13500:- Den gick kanon, drog ca 0.3-0.35 och kostade nästan inget att försäkra.
Ser lite ut som en Virago.

Körde under 3-4 månader med en Kina-hoj: Lifan 250.
Köpte den nästan ny....hade bara gått 30mil för 13' hos en handlare. Sålde den ca 400mil senare för 13500:- Den gick kanon, drog ca 0.3-0.35 och kostade nästan inget att försäkra.
Ser lite ut som en Virago.
Och exakt hur skulle det vara bättre än en scooter? :va

Smaken är som baken, men själv hade jag inte kunnat sätta mig på en scooter så länge jag inte var i Spanien, full och på väg till stranden.

Smaken är som baken, men själv hade jag inte kunnat sätta mig på en scooter så länge jag inte var i Spanien, full och på väg till stranden.
Men det går så mycket bättre att sätta sig på en 250cc kinesisk Viragokopia i nyktert tillstånd? :hihi

Kolla på exvis trendimports kinascootrar, nypris som en brödrost....visserligen kinakvalitet, men ägnar man två timmar åt att dra åt skruvar och justera den lite så är dom funktionella så det duger för det priset. Jag köpte mig en sån -05, det enda problem jag haft med den är att batteriet inte pallade vintern när jag glömde montera ur det.:kallgarage:

Kolla på exvis trendimports kinascootrar, nypris som en brödrost....visserligen kinakvalitet, men ägnar man två timmar åt att dra åt skruvar och justera den lite så är dom funktionella så det duger för det priset. Jag köpte mig en sån -05, det enda problem jag haft med den är att batteriet inte pallade vintern när jag glömde montera ur det.:kallgarage:

Säkerligen, men jag har alltid varit en sån som hellre köper något bättre begagnat som kanske är snäppet bättre istället för att köpa något nytt billigt som är sämre.
Men jag hittade en sån där Baotian för 4000:- som visserligen var lite krockskadad men det skiter jag fullständigt i då jag kommer misshandla den så att den skulle ändå se ut så inom en vecka. Och för dessa pengar så är det enda jobbiga resan till Stockholm för att hämta skiten :D

Säkerligen, men jag har alltid varit en sån som hellre köper något bättre begagnat som kanske är snäppet bättre istället för att köpa något nytt billigt som är sämre.
Men jag hittade en sån där Baotian för 4000:- som visserligen var lite krockskadad men det skiter jag fullständigt i då jag kommer misshandla den så att den skulle ändå se ut så inom en vecka. Och för dessa pengar så är det enda jobbiga resan till Stockholm för att hämta skiten :D

Jepp, men fördelen är ju ett par års garanti vid nyköp. Dock så är ju 4 papp är ju jävligt taget.

Snokade lite på hemsidan, verkar vara tre års "garanti/reklamationsrätt"..

Snokade lite på hemsidan, verkar vara tre års "garanti/reklamationsrätt"..

Reklamationsrätt kan jag tänka mig, nästan lite fult av dem att kalla det för garanti dock. Numera så har ju alla konsumenter 3 års reklamationsrätt men det är som sagt inte att jämföra med en garanti men jag misstänker att många rider gratis på detta :mad:

Helt rätt. Det billigaste och mest driftsäkra sättet att pendla. Drar tydligen under 0,3 l / mil.

Är faktiskt inne på exakt samma linje som Dee_cati och har ringt på ett par Honda Innova, men de har varit sålda. Samtidigt fick jag upp ögonen för en annan Honda:

Honda CBR 125 F

Den drar nästan lika lite, kostar lika mycket i inköp, men är faktiskt en riktig motorcykel vars fjädring inte bottnar vid varje ojämnhet i asfalten (provsatt en Innova häromdagen och fjädringen är oerhört mjuk).

Bifogat

• I1.jpg
    I1.jpg
    43.8 KB · Visningar: 68
  • Honda CBR125R 04  1.jpg
    Honda CBR125R 04 1.jpg
    29.4 KB · Visningar: 60
Last edited:
Jag köpte en ny 125cc kinesscooter ( FYM ) sept. 08. Jag har pendlat med denna till jobbet varje arbetsdag i ur,skur, snö och hagel sen dess. (ca. 7km stadskörning enkel) Tror den gått c.a. 700 mil. Svårt att veta exakt då hastighetsmätarviren pajade vid 437mil.

Nypris. 13.000kr
Toppfart uppmätt medans mätaren fungerade 85km/h
Bensinförbr. stadskörning 0,4l/mil
Förs. 2000kr/år hel. bilsp.mc. (jag betalar 1000kr då jag har en annan hoj på samma bolag)

Pimpningar; Värmehandtag, Däck med "mer" mönster.

The story so far:
120mil. Tutan ur funk. ( justerad sen ok )
200mil. Laddregulator trasig ( bytt på garanti )
180mil. Bromsskiva skev ( bytt på garanti ).
300mil. Hjullager fram kass.
437mil. Hastighetsmätarvire av.
? mil. Bromsskiva skev (igen). :huvet

Motorn fungerar dock fint. Drar ingen olja alls. Alltid något! :-)

300mil. Hjullager fram kass.

Det där verkar vara något magiskt. Nästan alla scootrar jag kommit i kontakt med har haft just det problemet vid cirka 300mil.

På lillebrollans så rasade hjullagret ibak i småbitar vid 310mil. Fanns dock SKF lager som passade med mycket mycket liten modifikation.

Det där verkar vara något magiskt. Nästan alla scootrar jag kommit i kontakt med har haft just det problemet vid cirka 300mil.

På lillebrollans så rasade hjullagret ibak i småbitar vid 310mil. Fanns dock SKF lager som passade med mycket mycket liten modifikation.

Lagren på min kines var standard. De fanns t.o.m. på Jula. Jag köpte dem dock på Beviks. Det tog bara en knapp halvtimme att byta.

Får se vad som ger sig härnäst! :brinnerup

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...