Ingen kontanthantering på banken!

För att en vanlig papperslapp kan väl inte heller ha nåt värde och måste väl vara lika mycket låtsaspengar som digitala pengar. Alltså återstår bara guld och byteshandel som betalningsmedel i din värld.

Guld har också bara ett fiktivt värde, om än stabilare än papperslappar med siffror på.

Det enda riktigt fasta är byteshandel. Värdet av mat, byggmaterial, djurpälsar och plasma-tv:s är odispytligt.

jag har ingen källa att visa men dom sa samma till min farfar när han var in för några dagar sen.

Det gäller garanterat vissa bankkontor, många banker gör just så.

TS var väl in på nån ghetto-bank förstås.

Även här i Norpan har banken i gettot tagit bort kontanthantering pga alla zigenare som ska sätta in/ta ut 27 kronor för att kunna gå till bankomaten och ta ut en hundring osv.

Klart de lackar. Att öht gå till ett bankkontor för att hantera kontanter på mindre än 5000 är helt skadat. När jag sålde hojen fick jag 5 lök cash och resten på postväxel. De 5´ gick åt till att man tog en femhunka då & då och betalade för sig kontant ett par veckor. Tanka bilen & handla mat ett par ggr så var det ju i stort sett spenderat.

Kände mig fan kriminell när man la upp 830 spänn i sedlar för att tanka bilen :(.

Banker ska jobba med att placera och låna ut pengar. Ränka mynt kan Coop och snubben på turkkiosken göra.

Alla de tillfällen där vi faktiskt använder kontanter idag kan enkelt ersättas av modern teknik. Det finns redan mobiler med NFC som innebär att man enkelt och säkert kan betala/överför pengar till privatpersoner eller butiker.

Ungar som säljer frallor eller klubbens korvkiosk behöver bara ha en mobil så är saken biff.

BTW:
Är man så gammal att man inte klara av att hantera ett kort och en kod ska man nog låta någon annan handla åt en :)

...Kände mig fan kriminell när man la upp 830 spänn i sedlar för att tanka bilen :(.

Banker ska jobba med att placera och låna ut pengar. Ränka mynt kan Coop och snubben på turkkiosken göra.

Placera och spekulera med andras pengar har iaf just Swedbank stor erfarenhet av. Det var inte länge sedan de spekulerade upp hela sparbanksstiftelsernas kapital i lånekarusellen i Baltstaterna. När krisen kom fick många unga ester lämna sina belånande hus.
Tror att bla Uppdrag Granskning gjorde ett program 2010 om Swedbanks cykelturer. Staten fick som vanligt backa upp.´

Apropå kriminell alltså.

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article459229.ece

Last edited:
Det gäller garanterat vissa bankkontor, många banker gör just så.

I sthlm kommer man kunna sätta in pengar på hamngatan och i hallunda :näsblod
Vem fan åker me pengar i fickan till Hallunda???? Skjuter mig hellre själv i foten o spolar ner alla mina pengar i toan än åker dit :huvet:huvet
Måste va nå terrorister som tagit över swedbank o planerat detta!!!!

I sthlm kommer man kunna sätta in pengar på hamngatan och i hallunda :näsblod
Vem fan åker me pengar i fickan till Hallunda???? Skjuter mig hellre själv i foten o spolar ner alla mina pengar i toan än åker dit :huvet:huvet
Måste va nå terrorister som tagit över swedbank o planerat detta!!!!

Och på Hamngatan e pengarna slut innan du kommer fram till banken. Jobbigt ...

Jag trodde att på SH så var det fler som mej. Jag hatar kontanter, alla kontanter är svartpengar enligt mej. Enda anledningen till att folk hänger kvar vid dessa papperslappar är pga svarta pengar.

Jag betalar så jäkla mycket skatt idag och jag vill inte betala för alla andra, bort med kontanter så slipper vi dom som inte skattar för sin inkommst, så betalar inte jag deras del. Alla byggen med polacker, alla taxi alla pizzabagare. Helt plötsligt betalar jag inte för er! Grattis nu konkurrerar vi på lika villkor.

Undrar hur många av de som värnar om pappret i den här tråden som är hantverkare :D

Undrar hur många av de som värnar om pappret i den här tråden som är hantverkare :D

Finns ju branscher som inte verkar ha några bekymmer med svarta pengar trots att folk i huvudsak betalar med kort. Ledsen att behöva säga det, men de som lever utanför samhällets normer kommer hela tiden att ligga steget före oavsett om det finns kontanter ute i samhället eller inte.

Sedan sätter man en rätt stor tilltro till elektronik, telefoni och internet lösningar för att det kontantfria samhället skall fungera. Jag vet inte hur många gånger jag varit med om betalningsproblem med kort och knappt haft en sedel på fickan trots att man har kortkrediter värda tiotusentals kronor. Man får nog komma upp med fler alternativ utan att ens mobiloperatör ska bli ens nya kreditgivare. Även om man inte håller på med några skumrask affärer vill man kanske ha en privat sfär att värna om. Speciellt i tider som detta där man lämpar spår efter sig hela tiden omedvetet.

Mynt befattar jag mig inte med och det beror mest på att man måste ha en rätt rejäl skramlande hög på sig för att få något för dem. Jag samlar dem i ett krus och växlar in eller använder dem som parkeringspengar. 50 öres myntet brukade jag använda när det är dags för att avkalka min Espresso maskin. Bättre än vilken skruvmejsel som helst. Säger väl lite om den inflation som varit. Släng in en krona i en parkeringsautomat och du hinner inte ens runda hörnet innan lapplisan lappar din bil.

Last edited:
Jag har svårt att se att festivaler kommer börja ta kort, eller loppmarknader, hyra en kortmaskin + tjänst + avgift för att sälja lite gamla pocketar :)

Jag har svårt att se att festivaler kommer börja ta kort, eller loppmarknader, hyra en kortmaskin + tjänst + avgift för att sälja lite gamla pocketar :)

Och min far hade nog svårt att se hur jag skulle kunna prata i en trådlös telefon, allra minst boka flygbiljetter genom den samtidigt som den streamade musik gratis via nåt informationsmoln som kallas internet.

Things change!

Vad skulle hända om en naturkatastrof skulle inträffa och hela staden blir strömlös?

Och min far hade nog svårt att se hur jag skulle kunna prata i en trådlös telefon, allra minst boka flygbiljetter genom den samtidigt som den streamade musik gratis via nåt informationsmoln som kallas internet.

Things change!

Men det finns ingen lösning på dom problemen idag,
så då är det befängt att ta bort kontanter nu.

Är ungefär som MP som vill avveckla kärnkraften för vi kommer på nått sen när vi behöver elen.

Things change!

Visst, saker ändras, men vi är långtifrån där ännu, så därför behövs fortfarande kontanter.

Folk i tråden snackar om NFC chipp i telefoner, hur många telefoner har det?

Hur många fungerande betallösningar finns det för den tekniken i sverige i dag?

risken är stor att den tekniken går cashkortets öde tillmötes

Men det finns ingen lösning på dom problemen idag,
så då är det befängt att ta bort kontanter nu.

Är ungefär som MP som vill avveckla kärnkraften för vi kommer på nått sen när vi behöver elen.

Men det är ju heller ingen som tar bort kontanter nu. Kontoren slutar hantera det, men ärligt talat.. Går du in på kontoret för att få ut kontanter, eller går du till en bankomat som friska människor?

Jag går inte ens till bankomater längre. Jag har gjort ett bankomatuttag jag kan minnas på typ 2 år (utomlands undantaget, litar inte på kort utomlands), och det var för några veckor sen när jag skulle betala 1200 cash till en bekant. Annars tar man ett par hundra extra när man handlar och drar kortet så man har lite småpengar i fickan.

Visst, saker ändras, men vi är långtifrån där ännu, så därför behövs fortfarande kontanter.

Folk i tråden snackar om NFC chipp i telefoner, hur många telefoner har det?

Hur många fungerande betallösningar finns det för den tekniken i sverige i dag?

risken är stor att den tekniken går cashkortets öde tillmötes

Men det är ju heller ingen som tar bort kontanter nu.

Last edited:
Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...