Ingen kontanthantering på banken!

Fel..

Redan idag har vi ett problem i att vi producerar för lite i förhållande till vad som krävs för att täcka våra framtida behov. Så om folk har råd att gå i pension vid 40, kanon. Om folk gör det, straffa ut det så att de ändrar sig, för sverige har inte råd.

.

Du missuppfattar mig nog, folk får klart själva spara ihop till vad de vill. Att individen ska offra sina intressen för det "Allmänna bästa" och "Sveriges bästa" blir en icke-fråga i en liberal värld.

Du missuppfattar mig nog, folk får klart själva spara ihop till vad de vill. Att individen ska offra sina intressen för det "Allmänna bästa" och "Sveriges bästa" blir en icke-fråga i en liberal värld.

Absolut..

Dessvärre lever vi inte i en liberal värld, vi lever i en skendemokrati.

Om folk skulle va så duktiga på att planera att de kunde göra som du säger, så hade de fortfarande krävt sjukvård och alla tjänster vi tar för givet. Och ÄNNU fler ska producera en än större kvot än idag (som redan är rekordhögt).

Så ekonomiskt politiskt är det omöjligt, man skulle behva höja skatterna och därmed tvinga folk att jobba längre än de vill iaf.

Enda lösningar är iRobots..

Ok att du är från norrland, men vilket sekel är du ifrån?

Tant Agda har vid det här laget kostat mig mer än jag kostat henne, och kommande generationer kommer sannolikt inte kunna betala för mig så jag får sköta det själv däremot.. Så jag har fan ingen att va tacksam mot.

Tant Agda har dessutom under sina 90 år kunnat gå till banken och hämta sina pengar, så hon har ju kostat bankerna vad hon har betalat in också. Förhoppningsvis har hon iaf bott hyggligt i villa eller bostadsrätt och betalat in lite ränta till bankerna, som de kunnat låna ut till mina föräldrar så att de kunde starta företag och skapa lite arbeten.

Har hon bara gått till banken för att hämta pensionen kontant utan att ens låta banken hålla pengarna har hon inte gjort nån nytta öht däremot!

Dom flesta gamla idag har lagt större delen av sitt sparande på ett sparkonto. Pengar som banken sedan i sin tur har kunnat använda till att låna ut till sådana som dina föräldrar så dom kunnat låna för att starta ett företag.
Så hade det inte varit för dom gamla så hade inte dina päron kunnat starta något företag.

Dessutom är jag ganska säker på att dom flesta gamla faktiskt genererat vinster till bankerna. För det var nog inte så att banker och andra företag gick med konstant förlust förr i tiden.

Visst. Man kan tycka att man borde gå över till ett väl fungerande system för att sköta det på något annat sätt än kontanter men i dagsläget tar bankerna djäkligt bra betalt av företagare som har kortterminaler och dom har därför inte råd att köra med annat än kontanthantering.

Med andra ord. Så länge som dom inte presenterar ett väl fungerande och någorlunda prisvärt alternativ så kan dom inte sluta med kontanthantering anser jag.
Det är som att stänga ner alla kärnkraftverk och hoppas att alla på något magiskt sätt ska vara nöjda med att bara få lite elektricitet.

För det är ett faktum att om jag går till den lokala kiosken och ska köpa ett tuggummi och vill betala med kort så kostar korttransaktionen mer för handlaren än han tjänar pengar på tuggummit och då är det inte ett fungerande och prisvärt system man har anser jag.

Massa vettig text...

Absolut, och för den som inte såg det så har jag absolut dragit saker till sin spets i tråden (för ovanlighetens skull :rolleyes:).

Och ja, bankerna har tjänat på Agda, OM hon nu har pengarna på banken vilket många faktiskt inte haft (absurt, men skrönan om pengar i madrassen är inte bara en myt, om än undantag). Hur mkt bankerna än tjänat på henne, och svenskt företagande genom vidareutlåning, så har definitivt inte Sverige vunnit på det. Man förutsåg helt enkelt hur enorma kostnaderna i 2a led för den nya sjukvården skulle kosta, och varken Gösta, Agda eller Steffo för den delen har betalat sina faktiskta kostnader, utan den statsskulden skjuts konstant framåt på kommande generationer.

NU, många år av modernt samhälle senare börjar verkligheten komma ifatt att vi skjutit det så mkt framåt, att de som ska betala NU fortfarande kostar pengar genom att gå i skolan. Delvis beroende på att vi i snitt pluggar mkt längre, men framförallt pga av att vi kostar för mkt på ålderns höst.

Dilemmat, och det politiska fiaskot som för några år sen presenterades av media som någon form av "chock" (trots att det i praktiken fungerat så sen tanken om "folkhemmet" introducerades) att pensionärernas pengar är spenderade sen länge och att andras, kommande pengar ska bekosta de äldre. En tanke utan direkta problem i en linjär ekonomi. Och även i verkligheten funkar det så länge snittåldern mm ökar i takt med tillväxten.

NU, när tillväxten i bästa fall stagnerar. Men folk fortfarande blir 90, och dessutom ska resa till Thailand i tid och otid, gå i pension vid 62, ta sabbatsår från skolan, backpacka i australien och jobba deltid för att ha tid med barnen.. Då faller det.

För att bli filosofisk en sekund så grundar det kanske lika mkt i en tragisk kollision mellan en generation som fått verktyg att bli galet gamla, och en annan som nått så hög materiell välfärd att det blivit sekundärt. Vi värderar pengar och materiell framgång lägre än nånsin (inte i våra arbetardrömmar, men i verkligheten) och idealet är att ha råd att läsa, plugga det vi är intresserade av och spendera mkt tid med familjen.

Alla tidigare generationer före oss har kämpat för sin materiella standard, och vi (60-90-talister) har helt plötsligt fått det så bra att vi helt enkelt tar det för givet och inte kämpar för det längre, vi är materiellt mätta.

Kontanthanteringen ska bort, men varför?
För att den är dyr? Vem betalar tror du?

Enda anledningen att ta bort kontanthanteringen är ju att bankerna vill ha monopol på vår ekonomi.

Utan kontanter har vi inte valmöjligheten att ha pengarna i kontanter utan vi knyts ännu hårdare till ocker plagen som kallar sig banker.
Är det någon som tror att bankerna är annat än företag som vill göra så stor vinst som möjligt till sina ägare? Det är ju inte välgörenhet de ägnar sig åt precis.
Tror någon att bankerna kommer eller ens vill förenkla och snabba upp överföringarna mellan olika konton i olika banker?
Räntepengarna på att hålla inne överföringen en dag blir ganska stora...

Visst skulle folk kunna protestera med att ta ut sina sparpengar.
Men då kommer nog banken kräva att vi löser våra lån.
Inget fel i det om det inte hade varit för att de flesta har större lån än vad som finns på sparkontot. Tänk bara på om ni skulle behöva pynta huslånet på studs.. Eller hojlånet, bara det vekar ju vara för mycket för många att lösa..

Jag skulle vilja se en långsiktig lösning på bankernas ocker och fiffel.

okej så om ens kort blir stulet (som mitt blev idag, äckliga söderslöder!) så ska man klara sig 3-4 dagar utan att kunna köpa nånting tills POSTEN behagat ge mig ett nytt kort? Otroligt vettigt..
Och vad hände? joooo jag får inte mitt kort innan helgen och swedbanks kontor som jag bomba till efter jobbet hade ingen kontanthantering... :mad:

Sååå imorn får jag offra min lunch till att jaga ett kontor och ta ut MINA pengar..

Sista gången jag sätter in kontanter på kortet.. lönen får man ju ändå inte se efter räkningarna så den kan va kvar..

Det är ju perfekt, sen kan google köpa kontohistoriken och vi får mer direktanpassade erbjudanden i mobilen/betalningsapparaten :banana

Facebookupdate: Ingel har köpt en löskuk för 299:- på bengts sexleksaker

Så fungerar det ju redan, du har aldrig tänkt på att du får mycket reklam för "ENLARGE YOUR PENIS"
Det är ju baserat på att du alltid köper kondomer i extra small...

Det är ju perfekt, sen kan google köpa kontohistoriken och vi får mer direktanpassade erbjudanden i mobilen/betalningsapparaten :banana

Facebookupdate: Ingel har köpt en löskuk för 299:- på bengts sexleksaker

Vad har dina FB-updates och shoppingvanor med tråden att göra? :va

Tog ut 5k på pankomaten idag istället mot normala 2k uttag, man vet ju aldrig när banken ska sluta med kontanter. :misstänksam :5sure

Så fungerar det ju redan, du har aldrig tänkt på att du får mycket reklam för "ENLARGE YOUR PENIS"
Det är ju baserat på att du alltid köper kondomer i extra small...

Jag betalar ju alltid kontant så jag trodde det va tjejjerna som skvallrade :-(
(det är ju iofs lögn efterssom vi stuntare alltid kör utan skydd)

Vad har dina FB-updates och shoppingvanor med tråden att göra? :va

För 3 månader sen skulle jag jag skrattat åt den som sa att alla mina kontakter skulle vetat vilken musik jag lyssnade på, och det va länge sen jag drog på nån shysst dansband på spotfy av rädsla för det allmäna hånet

Last edited:
För 3 månader sen skulle jag jag skrattat åt den som sa att alla mina kontakter skulle vetat vilken musik jag lyssnade på, och det va länge sen jag drog på nån shysst dansband på spotfy av rädsla för det allmäna hånet

Redan när man kunde välja att låta MSN visa vad man lyssnade på så drog jag ihop en mapp med skitmusik som jag spelade på repeat 24/7

Jag drog bara ner volymen på mediaspelaren till noll och minimerade den så fick det vara så.

Det gick väl en vecka innan första kompisen hörde av sig och undrade om jag verkligen lyssnade på Anna Book ABC klockan 4 på nätterna eller om Bröderna Herrey verkligen hade gjort så stort intryck på mig...

Roligare ändå var när vi gjorde samma sak med polarens dator, men döpte om låtarna till "Sexy Anna moaning" och "Porrnoveller" och annat kul...

Det var många som undrade hur han kunde jobba och lyssna på sånt.

Så länge resten av samhället hänger på utvecklingen av en "kontantfri" vardag bryr jag mig inte ett skit, använder nästan aldrig kontanter ändå.

När dom är igång kan dom ju lägga ner bankkontoren också, vem fan går dit nuförtiden? :D

Kompis..

Oftast håller jag med dig, och läser många inlägg med ett instämmande nickande hemma i vaggan utan att känna nåt behov av att kommentera.

Men ärligt!! Nog kan du finanssektorn bättre än att anse att "motprestationen" för att de får låna våra pengar är att tillhandahålla kontanter närhelst vi önskar?

Om vi (gud förbjude) skulle gå samman och störta bankerna genom att ta ut vårt kapital kontant så skulle vi mkt riktigt (om en stor del företag följde med tillbaka till 1700-talet) lyckas skapa ett bankhaveri. Konsekvensen skulle bli valutakollaps, vilket vi knappast vinner på, kreditkollaps vilket gör en stor del bostadslösa och att nystartande av bolag skulle elimineras totalt.

Sanningen är att kontanthantering bara är en dyr onödighet för att pensionärer och små cykelreparatörer vägrar hantera kort. Jag sålde en bok till en kursare för nån månad sen, i brist på kontanter surfade han in och gjorde en överföring via mobilen - done!

Vi är så jäkla duktiga på att hylla den nya tekniken, men fördelen med effektiviseringar uteblir liksom om man trilskas med att hålla fast vid det gamla, dåliga, omoderna och dyra sätten också.

Men just detta att man tror att kontanter inte behövs är väl en huvudanledningen till I-världens ekonomiska kollaps. Kravet på substans försvinner ju utan kontanter eftersom ifall man behöver mer pengar så trycker man bara in några 0'or i slutet via tangentbordet.

Har man inga sedlar i plånboken, inget kreditkort, ingen mobil man kan SMSa låna från och sos har stängt så kan man inte handla innan man jobbat ihop stålar.

När det gäller låtsaspengar är vi människor väldigt lika strutsen. Sånt man inte ser är ofarligt.

Vad tycker ni om att MasterCard och Visa vill sälja information om era köp? Som om de inte tjänar nog med pengar som det är i avgifter. Inte för att jag har något emot riktad reklam, men inte på bekostnad av integritet. Blir det här realitet kommer jag att minska min användning av kreditkort markant av principskäl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13850393.ab

Det här antar jag är originalartikeln från Wallstreet Journal som Aftonbladet hänvisar till i sin artikel:

http://online.wsj.com/article/SB10001424052970204002304576627030651339352.html

Maxuttag på Nordea utan att förvarna är 15 000 kr samma dag. På kort maxuttag 20 000 kr under en period på sju dagar och maximalt 5000 kr per tillfälle. Man kan alltså få ut maximalt 35 000 kr akut i kontanter om man skulle önska göra ett privatköp kontant samma dag. Har man fler kort kan man givetvis få ut mer. Kreditkorten tar dock en uttagsavgift på 2% av beloppet. Man får helt enkelt skaffa ett antal bankkort om man vill ha lite handlingsfrihet med kontanter.

Vad tycker ni om att MasterCard och Visa vill sälja information om era köp? Som om de inte tjänar nog med pengar som det är i avgifter. Inte för att jag har något emot riktad reklam, men inte på bekostnad av integritet. Blir det här realitet kommer jag att minska min användning av kreditkort markant av principskäl.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13850393.ab

Helvete heller!! :mad:
Jag skulle aldrig göra några kortköp i så fall...

Last edited:

Jag förstår ärligt talat inte syftet med kreditkort för privatpersoner (ftg slipper spara kvitton då man kan redovisa fakturan istället, vilket är grymt smidigt för bokföringen).

Det enda jag upplevt är att folk gärna flashar med sina Amex i allehanda färger, för att i många fall sedan inte kunna betala räkningarna. De som vinner mest på att "Nisse" får ett Amex Platinum verkar för mina ögon vara Café Opera :gnissla

Om sen infon om mina vanor ska spridas och säljas?? Aldrig nånsin att jag handlar med annat än bankkort. Och bankerna kommer inte kunna införa det då intigritet är viktigt i landet lagom och den bank som låter bli plötsligt får konkurrensfördelar.

Samtidigt, om nåt företag vill veta att jag köpte latte & en negerboll på Waynes, skor på Rizzo, tankat på Jet eller köpt bil hos VW.. Vem bryr sig? Problemet kommer i steg två när den infon blir mer eller mindre allmän så att kollegorna kan ifrågasätta om man är snål för att man handlar på Willys, eller snobb för att man köper Rizzo-skor. DET bryr jag mig om. Ingen har med mina val att göra, framförallt inte om alla köp reggas så man inte ens kan köpa glidmedel utan att det ringer nån säljare och ska kränga buttpluggs nån vecka senare.

Jag förstår hur det är tänkt att fungera, men de kommer nog inte att lyckas sätta dit en enda terrorist eller person som fått pengar från olagliga verksamheter genom det här förfarandet. Det är precis som med säkerhetskontrollen på flyget. Det invaggar en i falsk trygghet. Jag är fullständigt övertygad om att det tvättas pengar dagligen via de svenska storbankerna.

Där har du fel, jag har jobbat med det och VET att folk åker dit. Sen att man inte kan ta ALLA det är en annan femma... men klart att det är en åtgärd som fungerar.

Många har nog kreditkort där de aldrig utnyttjar krediten mer än till räkningens förfallodatum. Ett smidigt sätt att ha full kontroll på månadens utgifter och inköp. De köp man gör på sitt betalkonto via bankkort har åtminstone jag inte lika bra koll på. Där finns alldeles för mycket "brus" med överföringar och uttag från bankomat för att det ska bli överskådligt.

För egen del skulle jag aldrig tillåta mig att ha ett kreditkort om jag inte betalade varje faktura till fullo på förfallodatumet. Det finns bättre sätt att skaffa sig en buffert om det kniper någon månad med extra utgifter. Då tänker jag inte på SMS lån och sådant skit.

Sedan gäller det här förslaget antagligen både kredit som bankkort med VISA och MasterCard tryckt på kortet. Man kommer nog att hitta sätt att implementera sina planer sakta men säkert även i vårt land där man skriker högt så fort något kränker på integriteten. Men så är vi allihopa ett nummer för myndigheterna med våra personnummer som ska uppges så fort något skall göras. Vår integritet är redan kränkt så det stänker om det egentligen. Åtminstone kan man väl försöka bevara det som finns kvar av känslan att man inte är övervakad varje steg man tar i livet.

För de här bolagen är det här bara ytterligare en intäktssida. För den enskilda något helt annat.

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...