ingen gnista på Gsxr -99

Esse

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2003
Hoj
Gsx-r-99
Är det ngn som har en styrbox till en gsx-r750-99 eller som vet vad det kan vara för fel,pumpen går soppa kommer men ingen gnista på stiften,den började gå illa,var slö sen helt död...kan det vara ngt annat än boxen.Tacksam för svar ..!!!

Esse skrev:
Är det ngn som har en styrbox till en gsx-r750-99 eller som vet vad det kan vara för fel,pumpen går soppa kommer men ingen gnista på stiften,den började gå illa,var slö sen helt död...kan det vara ngt annat än boxen.Tacksam för svar ..!!!
Hur långt har knarren gått? Hur långt har stiften gått?

Kolla:
1. Är alla fyra gnistorna döda?
2. Nya stift, fortfarande ingen gnista (Kan vara överslag i stiftet)?
3. Mät (ta hjälp av nån om du inte kan själv) om du har lågspänning till spolarna ("tändhattarna", spolarna är ju inbyggda i hattarna på -98 och -99)
4. Mät (ev med hjälp) om du har signal från givaren på vevaxeln.

Rent spontant får ju jag för mig att det är spolarna, boxen borde vara hel eller död medan spolarna mycket väl kan dö successivt (ex vis pga mer och mer överslag med tiden). Detta är dock ingen specifik erfarenhet av just din knarr, det är mer generella erfarenheter. Å andra sidan kanske döende spolar tar med sig boxen in i evigheten, inte roligt läge.

Jag har för övrigt box, tändspolar med mer, nästan nytt.

Robban_C skrev:

Kolla:
3. Mät (ta hjälp av nån om du inte kan själv) om du har lågspänning till spolarna ("tändhattarna", spolarna är ju inbyggda i hattarna på -98 och -99)

Rent spontant får ju jag för mig att det är spolarna, boxen borde vara hel eller död medan spolarna mycket väl kan dö successivt (ex vis pga mer och mer överslag med tiden). Detta är dock ingen specifik erfarenhet av just din knarr, det är mer generella erfarenheter. Å andra sidan kanske döende spolar tar med sig boxen in i evigheten, inte roligt läge.

Jag misstänker boxen under sadeln,men styr den gnistan?? Jag har bara kollat en tändhatt,men ska då ta och kolla resten idag...sitter en box med kylflänsar på vänster ram bak,kan det också vara till tändning ?

Esse skrev:
Jag misstänker boxen under sadeln,men styr den gnistan?? Jag har bara kollat en tändhatt,men ska då ta och kolla resten idag...sitter en box med kylflänsar på vänster ram bak,kan det också vara till tändning ?
Den med kylflänsar är laddregulatorn, den har inte med gnistan att göra. Har du kollat så att det finns ström i batteriet?

Esse skrev:
Under sadel styr gnista + insprutning. Den med flänsar är laddregulator/likriktare.

Kolla resterande stift + kolla med nya stift (de gamla kan ju ha slaggat igen) innan du gör nåt mer.

Tips:
Vissa äldre (-70/-80 talet) elektoniska tändsystem var känsliga för att köras utan att ha något stift (eller jord) inkopplade (dvs ingenstans att göra av tändenergin), på dessa var man alltid tvungen att ha ett stift inkopplat innan man vred runt motorn. Detta gäller säkert inte på moderna system, de borde klara sånt men det skadar ju inte att vara försiktig.

Edit: 18 är flink vid tangentbordet! :-))

Nr:18 skrev:
Den med kylflänsar är laddregulatorn, den har inte med gnistan att göra. Har du kollat så att det finns ström i batteriet?
Japp !! Det är fullt med kräm,jag ska kolla resten av tändhattarna ikväll,kan kanske vara kamaxelgivaren också,ska ta bort den o kolla om kammen snurrar,borde kunna vara den kanske???? den har bara gått 670 mil avställd i flera år mm...vill du ha nummret på min box ,eller är det samma på alla 98-99 ?

Robban_C skrev:

Kolla:

Vart sitter givaren på vevaxeln,jag har hittat den till kammarna men inte den andra.....

Esse skrev:
Vart sitter givaren på vevaxeln,jag har hittat den till kammarna men inte den andra.....
Sitter på höger sida, en liten sladd som kommer ut vid skarven mellan motorkåpan och cylinderraden

Sitter på höger sida, en liten sladd som kommer ut vid skarven mellan motorkåpan och cylinderraden
Ok,jag ska kolla om det kommer impulser där när jag kör runt den,annars är det väl läge o handla dina grejer....Vi hörs av //Esse

Esse skrev:
Ok,jag ska kolla om det kommer impulser där när jag kör runt den,annars är det väl läge o handla dina grejer....Vi hörs av //Esse
Det var inte jag som hade grejor till din hoj :confused:
Jag har dock en tändbox till en -00:a, vet inte om det är samma nummer på dom. Skicka ett PM med detaljnumret som står på så ska jag kolla om det är samma.

Det var inte jag som hade grejor till din hoj :confused:
Jag har dock en tändbox till en -00:a, vet inte om det är samma nummer på dom. Skicka ett PM med detaljnumret som står på så ska jag kolla om det är samma.
-99 och -00 har olika motor men det kan ju vara samma box för det.

Eller kan det vara det? De har ju olika spjällhus, -00 har väl spjällhus med stora/små spjäll där de stora är styrda av boxen har jag för mig? -99 har bara jättestora spjäll, 46 mm vill jag minnas.

Jaja, hursomhelst så har jag box och spolar till -99 om det behövs.

Edit: 18, jag försöker inte sno nån affär av dig, jag bara kommer med det jag kan av det här.

Robban_C skrev:
-99 och -00 har olika motor men det kan ju vara samma box för det.

Eller kan det vara det? De har ju olika spjällhus, -00 har väl spjällhus med stora/små spjäll där de stora är styrda av boxen har jag för mig? -99 har bara jättestora spjäll, 46 mm vill jag minnas.

Jaja, hursomhelst så har jag box och spolar till -99 om det behövs.

Edit: 18, jag försöker inte sno nån affär av dig, jag bara kommer med det jag kan av det här.
Tror inte att du försöker sno nån affär, jag har ju inget intresse av att kränga grejor som inte passar. Vet inte om boxen passar, men som du säger, på -00 finns det sekundärspjäll oxå. Jag bytte box till en kitbox och då skulle de sekundära spjällen blockeras i öppet läge, så dom är ju inte livsnödvändiga :tungan

Skulle just till att föreslå att man bara mekaniskt hänger upp sekundärspjällen mekaniskt och sparar in stålarna för kitboxen men sen kom jag att tänka på att man antagligen får "något" hög tomgång då! :-))

Gör kitboxen att de börjar öppna tidigare?
Eller att de öppnar snabbare? (dvs kortare varvtals-spann tills de är vidöppna?
Eller hur fungerar det?

Man e´ ju liksom nyfiken.

Robban_C skrev:
Skulle just till att föreslå att man bara mekaniskt hänger upp sekundärspjällen mekaniskt och sparar in stålarna för kitboxen men sen kom jag att tänka på att man antagligen får "något" hög tomgång då! :-))

Gör kitboxen att de börjar öppna tidigare?
Eller att de öppnar snabbare? (dvs kortare varvtals-spann tills de är vidöppna?
Eller hur fungerar det?

Man e´ ju liksom nyfiken.
Högre varvtal innan spärr, ändrade tändtider, ändrade intervall för sprutet. Kort sagt, man får en annan effektkurva. Det är dock inte gratis, 6225:- i inköpspris :(

Klart att du försöka kränga grejor som inte passar, du behöver ju $$$$ för att kunna köpa de rätta bitarna :hihi

Tror inte att du försöker sno nån affär, jag har ju inget intresse av att kränga grejor som inte passar. Vet inte om boxen passar, men som du säger, på -00 finns det sekundärspjäll oxå. Jag bytte box till en kitbox och då skulle de sekundära spjällen blockeras i öppet läge, så dom är ju inte livsnödvändiga :tungan

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP