Info om GSX 400

Tompalino

Inte längre kraschkung ;)
Gick med
25 Oct 2003
Hoj
Ingen längre...
Tjena! Jag håller på att ta kortet och är ute o letar efter en så billig hoj som möjligt att övningsköra på. :va Har också hittat ett par Suzuki GSX 400 för väldigt lite pengar och tänkte fråga om det är någon som har erfarenhet av den hojen. :confused: Kom gärna med lite tips o tricks vad man ska kolla innan köp och annat som ni tror kan hjälpa.

Tack på förhand :tummenupp

Är det gsx-r400 som avses?

Är det inte det så handlar det ju om en gammal pendlarhoj från den tiden kubiken avgjorde försäkringspremien.
Se på skicket bara och om den verkar gå ok, det är ju inet så svårt att toppa en sådan där och se om den är frisk.
Köp inget med dåliga däck o drivpaket eller annat trasigt skit, delarna kostar som till moderna hojar så det är stora pengar för en sån billig hoj.

Last edited:
Silwer:
Jag tror du menar GSX 400 E: 2 cylindrig, 4-ventiler per cylinder, luftkyld, ca 42 pållar. Typisk pendlarhoj från -82/-84.
Eller GSX 400 F (tror den hette F): 4 cylindrig, 4-ventiler per cylinder, vet ej hur den kyls (luft/olje?), fler pållar. Typisk pendlarhoj från -84 eller lite senare för den som ville ha lite sportigare.

400R är väl mer utpräglad sporthoj och lite nyare. Inte från den tiden då alla köpte CB400, GSX 400E, etc för att pendla.
Tror jag. Men är inte säker.

Edit: Glömde svara på frågan:
Min dåvarande tjej övningskörde på en 400 E -82. Ingen racer men kul hoj i stan etc. Gött med 2-pipigt. Lättkörd. Gör om stödena så har du obegränsad markfrigång. Håll inte foten under växelpedalen i vänsterböjarna (om du har mycket nerlägg), gör du det så går nästa växel i och då blir du förvånad, tro mig! Hojen klarar med andra ord oerhört stora nerlägg utan att bli jassig eller så. Toppar 160 om jag minns rätt (många år sen).

Last edited:
Robban_C skrev:
Silwer:
Jag tror du menar GSX 400 E: 2 cylindrig, 4-ventiler per cylinder, ca 42 pållar. Typisk pendlarhoj från -84.
Eller GSX 400 F (tror den hette F): 4 cylindrig, 4-ventiler per cylinder, fler pållar. Typisk pendlarhoj från -84 eller lite senare för den som ville ha lite sportigare.

400R är väl mer utpräglad sporthoj och lite nyare. Inte från den tiden då alla köpte CB400, GSX 400E, etc för att pendla.
Tror jag. Men är inte säker.

korrekt jag menade den gamla 8v twinnen i mitt inlägg, men du hittade ju en möjlig variant till nu.
400r versionen är en sån där sportigare sak med helkåpa o grejor från senare 80-tal.

Tror att det var en F men är lite osäker... Är det någon som har koll på hur stor hojen är? Jag o min syrra :trixie tänkte köpa hojen tillsammans o ta kortet samtidigt vilket medför att hon måste nå ner till marken också. Hon är väl strax över 1.70 skulle jag tro, det borde väl inte vara några problem?

Har en gsx400 f 83:a nu. den är 4 cylindrig 2 förgasare vattenkyld.
Lättkörd som fan.går som en klocka har aldrig strulat.

Hade en GSX400E för x antal år sedan, förutom dom vanliga grejorna att kolla på en gammal hoj, som styr/hjul/sving-lager, bromsar, elprylarna, osv så hade 400E lite problem med laddningsregulator och gummimembranen i förgasarna.

Men, mitt tips är att gå upp lite i storlek/ålder på hoj, kanske en sen Yamaha XJ600 eller tidig XJ600 Diversion, med ett par motorskyddsbågar är det i båda fallen en bra övningshoj, och du kan du fortsätta med hojen någon/några säsong även efter att du tagit kortet, och träna vidare på en o-öm hoj, en GSX400E tröttnar du troligen på väldigt omgående, och är skönt med en liten halvkåpa.

/B

Last edited:
Jag skrev fel ovan, F heter inte F, de heter FWS.

Kan aldrig tänka mig att det blir några probs. 400E är liten hoj, om jag minns rätt under 200 kg tjänstevikt. FWS är ung lika stor/liten, men borde vara lite tyngre eftersom puffran har 4 pipor.
170 cm ska inte ha några problem att hantera en E, nästan för lättkörd. FWS borde alltså vara ung likadan.
Har nåt svagt minne av att FWS har bortåt 60 pållar men minns osäkert.

Robban_C skrev:

Kan aldrig tänka mig att det blir några probs. 400E är liten hoj, om jag minns rätt under 200 kg tjänstevikt. FWS är ung lika stor/liten, men borde vara lite tyngre eftersom puffran har 4 pipor.
170 cm ska inte ha några problem att hantera en E, nästan för lättkörd. FWS borde alltså vara ung likadan.

Fins en 400F katana med radfyra, förvirrande, men jag antar att man vet om det är en twin eller rad4 motor på det man ska köpa.

Robban_C skrev:

Nja inte fel, fanns 400E (2 cyl luft) 400F (4 cyl luft) och 400FWS (4 cyl vatten) och någon R lite senare.

/B

Min 400E har lidit av de smärre problem som Benkar nämnde, men det är ju inga problem egentligen. Det är en ruggigt bra hoj att övningsköra med. Klart att det inte slår sporthojarna i acc. men jag har inte kommit så vansinnigt långt efter på kurvig väg ändå. Den är lättsvängd ja, men du skrapar knappast puckar. Centralstödet tar i rätt tidigt! :) Bli då inte förvånad, nu är du förvarnad! Skilladen mellan min E-modell och FWS:en är mest utseendet. FWS:en har en ful framkåpa (sorry, Jannica!).

Last edited:
benkar skrev:
Nja inte fel, fanns 400E (2 cyl luft) 400F (4 cyl luft) och 400FWS (4 cyl vatten) och någon R lite senare.

/B
Åh fan. Jaja, det var FWS jag tänkte på, hade inte den bortåt (eller över) 60 pållar? Har för mig att det var rätt mycket (relaterat cylindervolymen) för att vara en 4-taktare.

Macho Woman:
Den som Ullis hade gjorde jag om. Minns inte vad jag gjorde med c-stödet men minns att jag smidde om ljuddämparen så att det skulle gå att fälla upp sidostödet högre. Kanske gjorde om "fötterna" på c-stödet så det skulle gå högre? Minns inte. Gubbfan börjar bli gammal. :va
Men kika på det där med stöden, fixar man det så klarar hojen oerhört mycket nedlägg, antagligen pga den låga vikten. Eller så var jag mer våghalsig då. :D

Robban_C skrev:
Åh fan. Jaja, det var FWS jag tänkte på, hade inte den bortåt (eller över) 60 pållar? Har för mig att det var rätt mycket (relaterat cylindervolymen) för att vara en 4-taktare.

58hk vill jag minnas att det var, den skulle ju bli 2t dödaren som så många andra på den tiden, RD350 var ju kungen i klassen som ju tillverkarna ville slå med sina sportiga 4takts 400or.
Det blev väl inte så eftersom de här hojarna krävde kopiöst med varv för att ta sig nåt, till skillnad från den lätta RD350n.

min hoj då ?

Tompalino skrev:
Tack för hjälpen allihopa! :Bugar Ska försöka komma iväg i eftermiddag o kika på hojen...

:7peta Du, kolla min hoj innan du köper :D
Vill gärna bli av med den !

Min e en F, mycket roligare än E modellen.

/Fredrik

Robban_C skrev:

Ja, var väl strax under 60 hk i uppgiven effekt, intoducerades väl som en konkurrent till RD350 effektmässigt. GSX400FWS har inget gemensamt med GSX400E/F utan är snarare släkt med GSX550E/F.

/B

550 E/F är väl luft- eller luft/oljekyld? Dvs är det verkligen samma motorfamilj som FWS?
Rätt säker på att miniKatanan (550) inte är vattenkyld.

Robban_C skrev:
550 E/F är väl luft- eller luft/oljekyld? Dvs är det verkligen samma motorfamilj som FWS?
Rätt säker på att miniKatanan (550) inte är vattenkyld.

Jäpp, 550E/F är luftkyld (ev med oljekylare, kommer inte ihåg...) Men chassimässigt är den inte helt olik 400FWS. tex så har ju 400E/F rundrörsram fram, dubbla stötdämpare, 18" framhjul, till skillnad från 400FWS och 550 E/F som har monodämpare, 16" framhjul osv. Slänger upp en bild som jämförelse 400FWS och 550. Och så en bild på 400E och 400F, lättare visa "släktskapen" mellan dom olika modellerna så. :)

/B

Bifogat

• gsx400500.jpg
    gsx400500.jpg
    111.4 KB · Visningar: 215
  • gsx400E_F.jpg
    gsx400E_F.jpg
    108 KB · Visningar: 236
Jag har haft en 400 fws och kört en sån ca 4000 mil. Konstruktionen är ganska väl tilltagen i material och hojen som sådan ganska hållbar för att vara en liten 400.

Motorn är extremt varvberoende och nästan död under 7000 varv och effekten kommer vid 8000 och varvar sen mätaren ut till ca 12000.

Det som jag uppfattat som svaga punkter och som bör kollas extra är laddrelä, gaffeltätning, enkeldämparkonstuktionen ( Glapp i dämparens övre fäste och länkaget ), Anti-diven är meningslös och ger bara en svampig känsla i frambromsen. Kan lätt bli svårstartad om den står länge, har extremt tunna strömningskanaler i förgasarna som lätt tätnar.

Pruta!

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back