Induktionsspis?

skall man jämföra så får det ju vara spisar med samma effekt.
Du kan ju inte jämföra en induktion på 3kw med en gasspis på 1,5kw, eller tvärtom.
Precis som du kan köpa en induktion med 3 - 3,5 kw så kan du köpa en gasspis med samma effekt, vilket ger ingen som helst skillnad i snabbhet. ( knappt mätbar iaf)
fördelen är då med gasspisen den noggranhet du kan reglera effekten med.

Vad är besväret med gasspis ?
OK, den är inte riktigt lika lätt att rengöra som en glashäll, men annars är det ju inget besvär.

Tycker det alltid är mycket snack o lite verkstad om just gasen.

Jag tror att mycket energi går förlorad, rakt upp i luften. Det borde inte vara till dess fördel.

Lämnar man tex en slev i en kastrull så är det ju enkelt att den smälter eller brinner upp om den sticker ut.

Det är svårt att ge samma effekt som sist. Även om den är steglös har man ju ingen aning om hur varmt det är :S

Jag tror att en gasspis har betydligt sämre verkningsgrad eftersom så mkt energi går förlorad. Induktionen är betydligt effektivare.

Motbevisa mig nu, ut i köket o koka vatten!

Tycker det alltid är mycket snack o lite verkstad om just gasen.

Jag tror att mycket energi går förlorad, rakt upp i luften. Det borde inte vara till dess fördel.

Lämnar man tex en slev i en kastrull så är det ju enkelt att den smälter eller brinner upp om den sticker ut.

Det är svårt att ge samma effekt som sist. Även om den är steglös har man ju ingen aning om hur varmt det är :S

Jag tror att en gasspis har betydligt sämre verkningsgrad eftersom så mkt energi går förlorad. Induktionen är betydligt effektivare.

Motbevisa mig nu, ut i köket o koka vatten!

Hmm, får väl krypa till korset och säga att det ser ut som Mark har rätt.

Nu har jag själv inte forskat i det själv, men det var iaf intressant läsning:
Del 1: http://theinductionsite.com/how-induction-works.shtml
Del 2: http://theinductionsite.com/proandcon.shtml

Personligen skulle jag köpa gas alla dar i veckan, men det är ju en helt annan sak.

Då får jag väl särskilja mej från resterande och säga: induktionshäll e bajs.
* Bara kärl från tidig järnålder kan användas.
* Knappar som inte går att använda när de blir blöta eller varma eller när spisen helt enkelt inte känner för att reagera.
* Inbyggt överspänningsskydd som slår ifrån när man försöker köra på maxeffekt.

Allt utom den första punkten är såklart modellberoende.

Då får jag väl särskilja mej från resterande och säga: induktionshäll e bajs.
* Bara kärl från tidig järnålder kan användas.
* Knappar som inte går att använda när de blir blöta eller varma eller när spisen helt enkelt inte känner för att reagera.
* Inbyggt överspänningsskydd som slår ifrån när man försöker köra på maxeffekt.

Allt utom den första punkten är såklart modellberoende.

*så du menar att inga moderna kokkärl inte är magnetiska ?
*knapparna återfinns även på vanliga halogen-hällar.
*Man måste ha ett elsystem som klara att leverera den ström som spisen vill ha, annars blir det som du beskriver.
Funkar dåligt att fläska på ~3kw på 10 Amp

Kanske inte ska hänga över grytorna med pacemaker heller men vad vet jag.

Jäla väsen i dom tyckete jag,snabba men inte helt tysta,kan ha varit något fel med på gryta/häll med.

Henrik

Kan man paja en induktionshäll med aluminiumkärl?

(Hyresvärden påstår det inför den stundade köksrenoveringen men jag tror det är för han inte vill installera någon induktionshäll)

(Hyresvärden påstår det inför den stundade köksrenoveringen men jag tror det är för han inte vill installera någon induktionshäll)

Tycker det låter osannolikt att du kan förstöra en induktionshäll med aluminium grytor eller kastruller. Den kommer nämligen inte att starta alls om inte de är magnetiska, dvs gjorda i gjutjärn eller metall med magnetiska egenskaper.

Att han inte vill installera induktionshäll är nog mer en kostnadsfråga. Rör det sig om ett lite äldre hus har lägenheterna sällan tillräckligt med ström indraget. Oftast är det tvåfas och ska man dra in en fas till kostar det. Sedan tillkommer den ytterligare kostnaden att köpa in en induktionshäll. Ska han ändå blåsa lägenheten kanske han är beredd att ta den kostnaden, men om det bara rör sig om en renovering där han byter ut köksstommar och vitvaror tror jag inte att han tycker att det är aktuellt att börja dra om strömmen också med allt arbete som tillkommer.

Nej, spisen känner inte av andra kastruller än dom som fungerar.

DOCK kan jag förstå om hyresvärden inte vill ha induktion efter ca 30-40% av kastrullerna inte kan användas. Kan ju bli ett satans gnäll.
Stå på dig!

Ja jag tror inte heller att man pajar induktionshällen med aluminiumkärl.
Men det där med strömmen kan ju vara en anledning samt folk inte har kok/stekkärl som funkar på induktionshäll.
Blir dock "vanlig" inbyggnadsglashäll vid renoveringen så vill man och strömmen o.s.v räcker till så kan man köpa en induktionshäll själv och ställa den andra i källaren tills man flyttar.

Men det där med strömmen kan ju vara en anledning samt folk inte har kok/stekkärl som funkar på induktionshäll.

Nu vet jag inte vad folk har för kastruller hemma oftast, men i mitt fall fick jag göra mig av med en teflonpanna jag ändå aldrig använda. Ingen större förlust. Man måste inte byta ut alla sina gamla kastruller och de måste inte heller vara uppmärkta "induktion". Räcker som sagt att de är magnetiska.

Kolla hur det ser ut med strömmen till din lägenhet och tänk på att du har fler elförbrukare än bara induktionshällen. Många gånger sätter folk in disk och tvättmaskiner etc i sina lägenheter och så räcker strömmen inte till. Proppen går stup i ett beroende på vilka strömförbrukare man använder.

Låt en elektriker titta på det innan du springer iväg och köper en induktionshäll. En vanlig häll är inte så dålig den heller så att man måste känna att en induktionshäll är enda alternativet förutom en gasspis.

Kan inte någon med gasspis koka en liter kallt vatten så vi kan få lite mer fakta i den här frågan?

Kan inte någon med gasspis koka en liter kallt vatten så vi kan få lite mer fakta i den här frågan?

Lugn nu!
De e många som jobbar på detta just nu .
Men en fågel viskade i mitt öra att en hittade inte tändstickor, en annan hade slut på gas, och en tredje hade visst fått en läcka på slangen och vågade därför inte fullfölja kokningen:krama

Lugn nu!
De e många som jobbar på detta just nu .
Men en fågel viskade i mitt öra att en hittade inte tändstickor, en annan hade slut på gas, och en tredje hade visst fått en läcka på slangen och vågade därför inte fullfölja kokningen:krama

Och en fjärde ligger avsvimmad pga koldioxidförgiftning (monoxid?) :död

Testade gas med två rostfria kastruller 2,3kW c:a , 10 gradigt vatten c:a

4m 10s Tjockbottnad med 1cm värmelager fast i botten

3m 15s Dito utan med tunn botten.

Den sistnämnda är ju mest lämpad för gas då man har nytta av den snabba möjligheten att reglera värmen - den förstnämnda tjockbottnade behöver ju mer värme för att värma
upp värmelagret.

Har även en tredje i campinggrejerna - ett Primus eta expresskärl me värmeflänsar men de e fusk - då grejar man en liter på 2 minuter i inomhusvärme

Gas är mer totalupplevelse

1.156396TS1283781772343_defaultImage.jpg

/Wok

Ser ut som Surbrunnsgatan det där........

Testade gas med två rostfria kastruller 2,3kW c:a , 10 gradigt vatten c:a

4m 10s Tjockbottnad med 1cm värmelager fast i botten

3m 15s Dito utan med tunn botten.

Den sistnämnda är ju mest lämpad för gas då man har nytta av den snabba möjligheten att reglera värmen - den förstnämnda tjockbottnade behöver ju mer värme för att värma
upp värmelagret.

Har även en tredje i campinggrejerna - ett Primus eta expresskärl me värmeflänsar men de e fusk - då grejar man en liter på 2 minuter i inomhusvärme

Gött!

Bra att ha något att jämföra med. Eg är det ju inte katastrof om det tar en minut extra, men det var skönt att se hur det ligger till, svart på vitt. Har nämligen märkt att det är ett satans riv i induktionshällen.

Ska se vad den har för effekt...

Edit: 3.2kW

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm