Induktionsspis?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Najs på alla vis.
Har du bara kräm fram till den så kör på det.
Den är billigare i drift så i det långa loppet.
Kanske de extra kronorna sparas in.
Men ge fan i att köpa en Cylinda.
Man ska aldrig köpa det skitmärket.

/svar ala Skrotisstyle
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Kan bara hålla med Anders. Bara gott att säga om inuktion, fast inte cylindas.. Har du otur får du byta lite kastruller å stekpannor ( bara testa med en magnet, måste va magnetiska. ) Men det är värt det!
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Helt klart överlägset bästa valet!

Kastade min vattenkokare för den var slöare än spisen.

Väldigt lätt att göra ren.

Enda nackdelen som jag kan komma på är, om det kokar över och man får vatten/mat på knapparna är dom svåra att trycka på. Eller spisen har svårt att veta att man har tryckt på knappen.
För att göra det så enkelt som möjligt för sig är det därför viktigt att man har slide-funktion. Dvs, en avlång knapp där man kan nå vilken nivå man vill på ett knapptryck. Dom billiga spisarna har bara högre eller lägre.

Nästan lika bra som gasspis, med andra ord väldigt bra dessutom lätt att hålla ren.

Vad är gasen bättre på?
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
En nackdel är om man gillar att kasta pannkakor, medans du lyfter upp och kast-vänder den så har spisen blivit kall.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Vad är gasen bättre på?

Gas är mer totalupplevelse

1.156396TS1283781772343_defaultImage.jpg


/Wok
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
En nackdel är om man gillar att kasta pannkakor, medans du lyfter upp och kast-vänder den så har spisen blivit kall.

Plattan i sig blir liksom aldrig varm, så där har du väl lite fel. Grejen med induktion är ju att man värmer kärlet, inte plattan/hällen. Och den riktiga gjutjärnare (ex. Skeppshultare (för det är det enda man kan kalla stekpanna)) som blir kall av ett enkelt lyft - kast - nedställning tror jag inte är tillverkad.

Jag kastar nämligen pannkakor på min induktionshäll.

Det man dock skall tänka på är att få ordentliga stora zoner på hällen, så man inte står med sin 6-liters gryta från skeppshult och den bara värmer i mitten när man skall göra storkok :huvet.
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
En nackdel är om man gillar att kasta pannkakor, medans du lyfter upp och kast-vänder den så har spisen blivit kall.

Nu är ju induktion alltid kall då den värmer kärlet med magnetism. Men har du gjutjärn som man måste ha när man gräddar pannkakor så är det inget problem :tummenupp
 

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Ort
Kälma
Hoj
Upcoming
Överförs det ingen värme från kärlet till plattan?
Kan man ta bort kärlet för att seda direkCt lägga handen på plattan?
(Utan att bränna sig :gnissla)
 

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Överförs det ingen värme från kärlet till plattan?
Kan man ta bort kärlet för att seda direkCt lägga handen på plattan?
(Utan att bränna sig :gnissla)

Nej,

Kokar man vatten så blir ju kastrullen ca 100 grader och således blir oxå hällen varm. Den svalnar dock fortare än en traditionell häll.

Justerar värmen snabbare och exaktare

Har du använt induktuion?

Skillnaden på hastighet mellan induktion och gas måste man nog anse vara försumbar. Elektroderna/magnetismen är ju inte direkt slö :gnissla

Även exaktheten tycker jag är bättre på min häll. Har 16 olika lägen på min häll. Vet ganska väl hur varmt det blir på tex. läge 3, 7 och 13. Svårt att justera det så exakt på gasen tycker jag. Visst det GÅR att justera steglöst, men det är ju inte så att man enkelt ställer in läge "13".
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nej,

Kokar man vatten så blir ju kastrullen ca 100 grader och således blir oxå hällen varm. Den svalnar dock fortare än en traditionell häll.



Har du använt induktuion?

Skillnaden på hastighet mellan induktion och gas måste man nog anse vara försumbar. Elektroderna/magnetismen är ju inte direkt slö :gnissla

Även exaktheten tycker jag är bättre på min häll. Har 16 olika lägen på min häll. Vet ganska väl hur varmt det blir på tex. läge 3, 7 och 13. Svårt att justera det så exakt på gasen tycker jag. Visst det GÅR att justera steglöst, men det är ju inte så att man enkelt ställer in läge "13".

Gas är skönare att laga mat med, men mycket omständigare i allmänhet. Jag har induktion hemma, så jag vet vad jag snackar om.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Överförs det ingen värme från kärlet till plattan?
Kan man ta bort kärlet för att seda direkCt lägga handen på plattan?
(Utan att bränna sig :gnissla)

Självklart gör det det, men det är inte värmen i hällen som värmer kastrullen eller stekpannan. Det blir alltså aldrig så hett som på en vanlig keramikhäll.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Enda nackdelen som jag kan komma på är, om det kokar över och man får vatten/mat på knapparna är dom svåra att trycka på. Eller spisen har svårt att veta att man har tryckt på knappen.

I huvudtaget är detta en nackdel med att ha knapparna på ovansidan av spisen. Reagerar man inte slår spisen av. Man måste alltså torka bort vattnet som kokat över innan det går att sätta på spisen igen. Detta är i mina ögon en ekonomisk prioritering tillverkarna gjort. Tittar man tillbaka på de lite äldre platta hällarna fanns det vanliga reglage att installera, precis där de satt på traditionella spisarna. Med vridbara vred hade man nog tyckt induktionsspisarna vore smidigare att använda och okänsligare för att det kokar över lite vatten eller att man råkar sätta ett stekjärn ovanför en av knapparna på motsatt sida av de man använder.
 

frankof

medlem
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Mölnlycke
Hoj
xjr1300
Överförs det ingen värme från kärlet till plattan?
Kan man ta bort kärlet för att seda direkCt lägga handen på plattan?
(Utan att bränna sig :gnissla)

Den tankevurpan gjorde jag när mikrovågsugnar började bli vanligt, man hade ju läst på lite och fått med sig att det var vattenmolekyler i svängning som genererade värmen, värma kaffevatten och greppa mugg gav en liten "aha" upplevelse:D
 
Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
Gas är skönare att laga mat med, men mycket omständigare i allmänhet. Jag har induktion hemma, så jag vet vad jag snackar om.

Ja, det är ju en känsla. Upp till var och en. Det är inte så att jag ogillar gas, det har sin charm. Men för det dagliga användandet saknar jag inte gas alls.

Men att det är snabbare och exaktare går jag inte med på.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top