Induktionsspis?

Nej,

Kokar man vatten så blir ju kastrullen ca 100 grader och således blir oxå hällen varm. Den svalnar dock fortare än en traditionell häll.

Har du använt induktuion?

Skillnaden på hastighet mellan induktion och gas måste man nog anse vara försumbar. Elektroderna/magnetismen är ju inte direkt slö :gnissla

Även exaktheten tycker jag är bättre på min häll. Har 16 olika lägen på min häll. Vet ganska väl hur varmt det blir på tex. läge 3, 7 och 13. Svårt att justera det så exakt på gasen tycker jag. Visst det GÅR att justera steglöst, men det är ju inte så att man enkelt ställer in läge "13".

Gas Är bättre, men skillnaden är liten.

Nej,

Kokar man vatten så blir ju kastrullen ca 100 grader och således blir oxå hällen varm. Den svalnar dock fortare än en traditionell häll.

Självklart gör det det, men det är inte värmen i hällen som värmer kastrullen eller stekpannan. Det blir alltså aldrig så hett som på en vanlig keramikhäll.

Tyckte själv att det borde vara så att även hällen blev varm iom kärlets värme, men man vet ju aldrig!

Nej, det är fan inte bättre. Däremot kanske du tycker att det är skönare, ballare och häftigare att laga mat med eld precis som grottmänniskorna gjorde.

Koka upp en liter vatten så kan vi vilken spis som är snabbast :fakta

Som någon sa, det där med 'touch-knappar' på ovansidan är värdelöst bortom all beskrivning. Säkert estetiskt tilltalande, men h*n som kom det borde tas ut på gården och skjutas.

Se till att få riktiga reglage.

Touchknapparna på min electrolux-induktions-tjofräs driver dock mig till vansinne, speciellt om man precis kokat över bejamelsåsen. :gnissla

Det räcker med fuktiga fingrar så strular fanskapet.

Men bortsett från den detaljen så är det the shit.

Fast, man måste ha jeffligt rena kastruller, på utsidan, minsta fingeravtryck tenderar att bli ett fult märke. Dessutom blir kastrullerna rejält varma på sidorna, dvs sås mm tenderar att bränna fast längst upp så att säga. Men annars är gas klockrent :tummenupp

Gasugn är dock komplett värdelöst :gnissla

Najs på alla vis.
Har du bara kräm fram till den så kör på det.
Den är billigare i drift så i det långa loppet.
Kanske de extra kronorna sparas in.
Men ge fan i att köpa en Cylinda.
Man ska aldrig köpa det skitmärket.

/svar ala Skrotisstyle

Ordslöseri.
"Najs.
Fins kräm: Kör.
Billigare i längden.
Cylinda är kass.
Välj annan.
/Skrotissvar"

I övrigt tackar jag för hjälpen.
Blir nog Husqvarna.
Om jag inte hittar en råoljeeldad krematorieugn.

Upp till bevis!

Nu är det väl kanske så att jag får käften, men friskt vågat..

Jag kokar 1L ordentligt kallt vatten på 2m15sek. Då är det rejäla bubblor och inte några små knappnålshuvuden.¨

Vad presterar en gasspis?

Det mest energieffektiva sättet att koka vatten är ju vattenkokaren, så har man bara en stark nog sådan så piskar den ju induktionshällen.

Samma sak gäller ju gasolspisen, stor brännare ger kortare uppvärmningstid.

Nu är det ju så att den kortaste vattenuppkokningstiden ger ju inte det enklaste verktyget för att laga mat (frånsett att man inte är student och kokar snabbmakaroner som enda kost) utan känslan och exaktheten upplevs iom att man kan lyfta kärl och bibehålla värmeverkan, ge en sidovärmning osv. Gas är skönare att laga käk med, men i vardagen eller överhuvudtaget kan jag inte säga att jag saknar det.

Det mest energieffektiva sättet att koka vatten är ju vattenkokaren, så har man bara en stark nog sådan så piskar den ju induktionshällen.

Samma sak gäller ju gasolspisen, stor brännare ger kortare uppvärmningstid.

Nu är det ju så att den kortaste vattenuppkokningstiden ger ju inte det enklaste verktyget för att laga mat (frånsett att man inte är student och kokar snabbmakaroner som enda kost) utan känslan och exaktheten upplevs iom att man kan lyfta kärl och bibehålla värmeverkan, ge en sidovärmning osv. Gas är skönare att laga käk med, men i vardagen eller överhuvudtaget kan jag inte säga att jag saknar det.

Förstår precis vad du menar.

Tänkte bara se om det gick att slå hål på lite myter om gas vs andra spisar.

Gas är bra på många sätt, men det är ju inte värt besväret hemma...

Förstår precis vad du menar.

Tänkte bara se om det gick att slå hål på lite myter om gas vs andra spisar.

Gas är bra på många sätt, men det är ju inte värt besväret hemma...

Det beror ju på. I ditt hem kan du ju säga att det inte är värt det, men i någon annan hem kan det ju vara värt hur mycket som helst.

Men myten att det är bra ös i en bra gasolspis är ingen myt, det är bra ös i fanstygen. :fakta

...Om jag inte hittar en råoljeeldad krematorieugn.

Klart som fan du ska ha en krematorieugn och ingen fjösig induktionshäll. Lyssna bara på denna poesi rörande "The Classic Cremator" från US Cremation Equipment: "Designed and engineered for the low volume as well as the high production facility, the Model US 100 "Classic" is the right choice both for the first time buyer and for those adding or replacing equipment."

• NO COOL DOWN REQUIRED BETWEEN CREMATIONS
  • 24 HOUR CONTINUOUS OPERATION
  • DESIGNED TO CREMATE OBESE CASES
  • CREMATE UP TO SIX BODIES IN A TEN HOUR WORK DAY

new-Touch_Screen_Photos_102208_012.JPG

Ladda ner PDF här, läs på, och se'n är det bara att tjacka ugn.

Nu är det iofs bara en som testat med gas, o det resultatet var inte speciellt övertygande...

...ingen annan som kan testa? Tar det för lång tid eller? Haha

skall man jämföra så får det ju vara spisar med samma effekt.
Du kan ju inte jämföra en induktion på 3kw med en gasspis på 1,5kw, eller tvärtom.
Precis som du kan köpa en induktion med 3 - 3,5 kw så kan du köpa en gasspis med samma effekt, vilket ger ingen som helst skillnad i snabbhet. ( knappt mätbar iaf)
fördelen är då med gasspisen den noggranhet du kan reglera effekten med.

Vad är besväret med gasspis ?
OK, den är inte riktigt lika lätt att rengöra som en glashäll, men annars är det ju inget besvär.

Nyheter
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026