Idiotiskt ha hoj när man pluggar?

Villee

rookie
Gick med
24 Oct 2003
Hoj
cbr600f
Hej, tänkte bara fråga om det är några av er som pluggar och lever på studiebidrag.. hur har ni råd med hojjen och försäkringen eller är det helidiotiskt att skaffa hoj precis när man ska börja plugga? Om det nu blir någon så blir det säkert i försäkringsklass 5 eller liknande - men hur fixar ni det?

:va

Villee skrev:
Hej, tänkte bara fråga om det är några av er som pluggar och lever på studiebidrag.. hur har ni råd med hojjen och försäkringen eller är det helidiotiskt att skaffa hoj precis när man ska börja plugga? Om det nu blir någon så blir det säkert i försäkringsklass 5 eller liknande - men hur fixar ni det?

Det är idiotiskt att börja plugga när du ska skaffa hoj :tungan

Prova att skaffa helg,kvällsjobb eller skrapa trisslotter, kan funka.
Lycka till...

Med lån och bidrag lir det knappt 7000:-

Tippset är nog att jobba mycket på somrarna och att ha fixat pengar innan du börjar plugga.

Ja man får ca 6900 kr ut... Jag har lgh, köper böcker, äter, festar och kör hoj. Det är tajt men det går... Äter hellre vetekli å kör hoj än att äta fläskfile å inte kör hoj...

Jag har en klass6 hoj...

:hej

jag pluggar och har motorcykel. det går alldeles utmärkt, förutom när tenta-dax sammanfaller med jobba-helg. fast man får inte jobba för mycket för då blir csn arga.

visserligen så bor jag hos mamma och pappa, men med studielån utöver studiebidrag, jobba så mycket csn tillåter och lite snåljåpsinstinkter så borde det gå ändå.

PMR skrev:

Tippset är nog att jobba mycket på somrarna och att ha fixat pengar innan du börjar plugga.

Precis. Jobba mycket på sommaren och andra lov. Och så kan man ju spara/snåla på andra saker tex inte festa så mycket :gnissla

PMR skrev:

Precis så gör jag :tummenupp

Jobbade ett år och har jobbat 12 veckor varje sommar. Inga problem alls! Fats det klart, jag har ju typ världens billigaste hoj att äga :tungan

förresten, brukar csn kolla hur mycket man tjänar? och kan dom kolla nåt annat än den sammanlagda inkomsten under hela året? naturligtvis är det inte jag som undrar, utan dendära håriga katten vid namn ester som sitter på min fönsterbräda just nu.

Villee skrev:

Inga problem om du bara prioriterar rätt.

Har varit student i 4 år och haft hoj hela tiden.

EazyD skrev:
Vad ligger studiebidraget på?

Hela 950kr / månad.
Kommer inte långt på det, men sommarjobbar man så lyckas man med hoj OCH kort. (iaf med 125cc)
Tror man klarar en mellanklass hoj också ifall man endast önskar sej pengar på julafton och födelsedagen.

Det funkar fint, får prioritera lite vad du lägger pengarna på bara... På somrarna kan man ju jobba och sätta av rätt mycket till framtida kostnader för hojen.. :tummenupp

Jag är över 25 och har jobbat över 5 år så jag får ut lite över 8500:- i studielån, jag har dock lagt undan stålar så att jag ska har råd att åka hoj under dom 3,5 år jag har kvar att plugga. Efter det är väl mina besparingar slut men då har jag förhoppnings vis ett bättre betalande jobb än jag hade före studierna?. Jag ska dock sälja av 1 hoj för att skona min ekonomi lite grann då försäkringarna inte direkt är gratis längre.

-Lowrider- skrev:
Japp det kan du ge dig på att dom gör! En polare hade missuppfattat hur mycket man fick tjäna,,han trodde det var per termin men det var per år.
Så han blev återbetalningsskyldig av bidragsdelen på ca 20000kr tro jag. Och de pengarna ville dom ha in omgående. Så han fick sommar jobba gratis förra sommaren! Men dom har höjt det nu så det ligger på 90000kr per år tro jag som man får tjäna.

Japp jag fick med mig 90000:- i lön när jag slutade mitt jobb för att hjälpa till dom 2 första terminerna och 45000:- per termin är max vad man får tjäna innan dom jävlarna drar av på bidrags delen istället för lånedelen som det borde vara. :kocko

Inga problem att ha en klass 7 hoj o plugga samtidigt... om man har 2 jobb utöver skolan. Jobbar som säljare på Power varannan helg o som bartender 3 dagar i månaden. På sommaren jobbar jag inte, har inte tid med det (då ska man åka hoj!)

Har en lägenhet centralt på 50 kvadrat, festar jämt :fyllisar äter ute 2 ggr om dan mm, mm. Studenter som klagar på lite pengar borde knipa igen, det e lyx att plugga :tummenupp

...men som sagt, ett extrajobb e nog ett nödvändig ont om man vill lyxa till det med en skön hoj :banana

Tog fullt lån + bidrag under 4 år sammtidigt som jag jobbade minst halvtid. Då har man gott om pengar att röra sig med. Det gick bra tills nu, fick ett brev från CSN där det stog att dom ville ha tillbaka pengarna för att jag jobbat för mycket. Dom ville att jag skulle börja med att betala in 20 000 i slutet av månaden. Tur att det inte drabbar någon fattig. Så nu får man jobba mer för att pengarna ska räcka till annat än att betala tillbaka till CSN. Dom vill även ha tillbaka 900 kr i månaden som avbetalning på lånet.

Itacha75 skrev:
Hela 950kr / månad.
Kommer inte långt på det, men sommarjobbar man så lyckas man med hoj OCH kort. (iaf med 125cc)
Det gjorde jag med och då var det 700 vill jag minnas. Som sagt, det handlar bara om prioriteringar.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien