Besiktning av A2 hoj och elektronisk strypning

AdrianAzizi

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2023
Hoj
Kawasaki z650
Hej allesammans!
Ny körkortstagare som har frågor kring elektroniska strypningar på A till A2. Införskaffat mig en elektroniskt strypning av mc-kompaniet till min hoj och tänker eventuellt prova montera själv trots väldigt klena instruktioner och 0 info på nätet då montering på verkstad kostar allt från 1000-2500 + en registreringsbesiktning på 1500.

Är det någon som har erfarenhet av montering eller vet om besiktningen ens kollar effekten på hojen om man eventuellt skulle skippa montera upp luftfiltret för att stoppa in metallbitarna och bara plugga in den gula boxen. Är lite fast mellan hur man ska göra. Själv hade man önskat ett mc kort gällde för alla effekter men det är för optimistiskt tänkande i det här landet med fler begränsning än rättigheter. Skämtosido är hojen en Kawasaki z650 2020 och det är alltså inte en ECU utan en gul box + 2 metallbiltar som ska in i luftfiltret under tanken. Kom gärna med tips eller liknande erfarenhet om ni har några !
 
Last edited:

AdrianAzizi

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2023
Hoj
Kawasaki z650
Du menar du ska inte göra nåt och sen åka till besiktningen o göra en registreringsbesiktning?
Undrar mest hur besiktningen går till och vad dom egentligen tittar på, monteringen av strypningen sitter ju under tanken vilket inte fysiskt går att se så vad exakt är det dom kollar då de inte direkt går ut och provkör hojen så är lite förvirrad då min polare inte ens fick sin hoj testat eller kollad på, de tittade bara på pappret han hade och godkände den men det var sån där throttle restrictor och inte elektroniskt
 

AdrianAzizi

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2023
Hoj
Kawasaki z650
Flera här på forumet har säkert gjort detta. Min tro (obs vad jag tror) är att om en privatperson rullar in och säger att han/hon strypt sin hoj så lär de väl undersöka saken lite mera noggrannt än att bara säga ja tack. Misstänker jag. Sen är det väl så att ändå sen inte kan köra upp med den till A ändå, för den är ju officiellt strypt.
Yes. Ska inte köra upp med den utan redan tagit A2 kortet nu i veckan så den behöver gå tvärtom, från A till A2?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Oavsett vilket intyg som ev medföljer den elektroniska strypning en så kan jag nästan till 100% säga att kommer du själv o säger att du monterat så går den inte igenom. Dom kommer till 99% vilja ha ett intyg från firman som gjort detta där firman intygar att det är utfört på rätt sätt.

Har med trafiksäkerhet och ev om det händer en olycka.. Om du står som garant och sedan säljer hojen så är det dej dom jagar vid en olycka och är då hojen ostrypt vid det tillfället och köparen säger att du sa att hojen var strypt så kan det bli jobbigt med skadeståndsanspråk från FBolag.

Företag har försäkringar som täcker ev fel mekaniker gör, det tror jag inte du har.

Har du ej råd åk buss.
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Fråga Mc-Kompaniet om det inte står i manualen hur det skall monteras. Metallbitarna passar nog inte på så många ställen. Plocka isär så ser du kanske var de passar. Om inte, hör med Mc-Kompaniet.

Har du fått med ett papper som du skall skriva under att allt är monterar enligt instruktionerna eller hur intygar du att det är monterat?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Om du tänkte hoppa över själva jobbet och försöka lura Bilprovningen att du har strypt hojen så skulle jag lämna tillbaka strypsatsen och köra som den är istället. Din försäkring kommer ju ändå inte gälla, så då sparar du ju åtminstone in pengarna för strypningssatsen och omregistreringen. Det kommer behövas när du vurpar, för då kommer försäkringsbolaget kolla om den är strypt. Och nej, du kan inte stoppa i grejerna i efterhand, i synnerhet inte eftersom dom plockar in hojen och du troligen ligger på sjukan.
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top