Daytona Peter
hojlös :-(
Hur kan ni plugga på heltid och jobba halvtid? Själv pluggar jag på heltid, dvs 4-12 timmar om dagen söndag --> fredag.
Har ni det så slappt på universiteten alltså?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
blub skrev:Har både annorlunda studiebidrag och försäkrings premie eftersom jag är från finland, men det lär väl inte skilja massor.
Ekonomin går knappt runt med fullt studielån+stöd och sommarjobb som drar in 50-60k. Skulle räcka rätt bra om jag inte alltid brände massor med pengar i augusti.
Har egentligen tid över att jobba några dagar i månaden på vintern, men är för lat. Är nog annars en bra ide om man har tid..
Vissa kurser motsvarar inte heltid, men det är väldigt olika. De sista två åren har jag läst på 1,5-fart och då är det garanterat minst heltid...Daytona Peter skrev:Hur kan ni plugga på heltid och jobba halvtid? Själv pluggar jag på heltid, dvs 4-12 timmar om dagen söndag --> fredag.
Villee skrev:Annorlunda försäkring pga. finland ? Får du regga hojen i finland, försäkra den där och köra här?? Vad får du i studiebidrag.. den finska e väl lägre?
Villee skrev:Annorlunda försäkring pga. finland ? Får du regga hojen i finland, försäkra den där och köra här?? Vad får du i studiebidrag.. den finska e väl lägre?
Gix skrev:Ser att de verkar vara rätt lika probs i Sverige med att ha/skaffa hoj när man studerar...![]()
Jag studerade under tiden jag skaffade hoj! Gav mig fan på att jag skulle ha en... var inte en ledig dag från skolan som jag inte var på jobb! Även helger jobbades det ibland, egentligen rätt ofta, som nödslaktsdejour eller annat... TUNGT var det, men visst fan fick jag köpt en hoj till slut...![]()
Sparade ihop ca 70000 kronor under tiden augusti 2002 till mars 2003.![]()
Det finska studiebidraget + bostadsbidraget tillsammans (om man får maximala beloppet) är ca 404 euro dvs. runt 4000 kronor i månaden... Detta levde jag på under tiden jag sparade till hojen... ca 2400 kronor gick DIREKT till hyra...ibland levde jag t.om. till den grad av sparsamhet att jag kunde spara nån hundring av studiestödet å bostadsbidraget som lämnade efter hyran å flytta över även den summan till sparkontot. (Klå det)![]()
![]()
Om du under ett år lyfter fulla studiestöd samt bostadsbidrag i 9 månader som det oftast är, får du utöver det förtjäna 9200 euro altså ca 90000 kronor under det året...får du stöd bara för 8 månader får du förtjäna ca 100000 kronor i året...
går du över det blir det konsekvenser...
Skitkorkat system tycker jag... årkar man jobba å studera samtidigt ska man väl få de, men, men...![]()
...så kan man göra som jag å ha arbetsgivaren å hålla in lönen å betala ut den efter årskiftet! Visst, det påverkar för följande år då, men för mig blev de till att lyfta en extra försenad julklapp här i januari på ca 25000 kronor...![]()
Så, den som säger något är omöjligt har fel!![]()
Villee skrev:I Sverige är väl bidraget på 2-2,5 sen lånet på 3k(?) och sen bostadsbidrag på kanske 1,5? Dvs. 7k totalt (om jag kommer ihåg rätt).
d1ce skrev:du kom ihåg fel:
Bidrag 2 372 kr
Lån 4 528 kr
Totalt 6 900 kr
Bostadsbidrag på 1500?? Låter väldigt högt. Var skitglad när jag äntligen lyckats pressa upp mitt bidrag från 300 till 500...Villee skrev:Ja där ser man, och sen bostadsbidrag 1,5 ok.. dvs. nästan 8.5 som är ju mer än det i Finland? Men berätta mer om försäkringarna och registreringen där.. det kan ju va nåt och tänka på.
Villee skrev:Ja där ser man, och sen bostadsbidrag 1,5 ok.. dvs. nästan 8.5 som är ju mer än det i Finland? Men berätta mer om försäkringarna och registreringen där.. det kan ju va nåt och tänka på.
Ducatiracer skrev:Sossarna :kocko gillar inte personer som utbildar sig och jobbar samtidigt.
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|