Idiotiskt ha hoj när man pluggar?

Hur kan ni plugga på heltid och jobba halvtid? Själv pluggar jag på heltid, dvs 4-12 timmar om dagen söndag --> fredag.
Har ni det så slappt på universiteten alltså?

Har både annorlunda studiebidrag och försäkrings premie eftersom jag är från finland, men det lär väl inte skilja massor.
Ekonomin går knappt runt med fullt studielån+stöd och sommarjobb som drar in 50-60k. Skulle räcka rätt bra om jag inte alltid brände massor med pengar i augusti.
Har egentligen tid över att jobba några dagar i månaden på vintern, men är för lat. Är nog annars en bra ide om man har tid..

Med billiga hojar är det inga problem (så länge man inte bor dyrt eller har andra höga utgifter). Min XT kostar ca 1400 i halvförsäkring/år, och RGV:n ännu mindre (äldre årsmodell+halvårsförsäkring, dessutom står den i garage). XT:n är väldigt billig att köra också, total kostnad blir ca 9 kr/mil om man räknar in bensin, slitdelar, service, däckslitage, montering av däck, ALLT. RGV:n är fasligt mycket dyrare per mil (har inte vågat räkna på det ens), så det blir mest finåka på den till säsongen... får spara mig till banåkningar och annat kul.

Totalt blir det inte så dyrt alltså, så jag har råd att leva "lyxliv" på CSN:s ~7000 kr/mån. Inga nudlar här inte!

Med hoj i fk7 måste man nog ha extrajobb för att få det att gå ihop.

blub skrev:
Har både annorlunda studiebidrag och försäkrings premie eftersom jag är från finland, men det lär väl inte skilja massor.
Ekonomin går knappt runt med fullt studielån+stöd och sommarjobb som drar in 50-60k. Skulle räcka rätt bra om jag inte alltid brände massor med pengar i augusti.
Har egentligen tid över att jobba några dagar i månaden på vintern, men är för lat. Är nog annars en bra ide om man har tid..

Annorlunda försäkring pga. finland ? Får du regga hojen i finland, försäkra den där och köra här?? Vad får du i studiebidrag.. den finska e väl lägre?

Daytona Peter skrev:
Hur kan ni plugga på heltid och jobba halvtid? Själv pluggar jag på heltid, dvs 4-12 timmar om dagen söndag --> fredag.
Har ni det så slappt på universiteten alltså?
Vissa kurser motsvarar inte heltid, men det är väldigt olika. De sista två åren har jag läst på 1,5-fart och då är det garanterat minst heltid...

Villee skrev:
Annorlunda försäkring pga. finland ? Får du regga hojen i finland, försäkra den där och köra här?? Vad får du i studiebidrag.. den finska e väl lägre?

Yep hojen är reggad i finland (så ingen besiktning för mig inte, vilket är bra eftersom det står 25kw i mina papper av nån orsak :va :hihi, har dock fullt A kort nu) och försäkrad där å jag får köra här helt normalt. Ja egentligen inte mer en typ 1/3 av året eller nått sånt men ingen har koll på det. Det finska studiebidraget är högre, så mycket minns jag av en jämnförelse på nån fest. Med billig hyra, billig mat, lite sprit och sommar jobb klarar man sig utan studielån i finland. (Själv tar jag fullt lån+bra sommarjobb och är konstant fattig :yoparty :va ).

Villee skrev:

Ser att de verkar vara rätt lika probs i Sverige med att ha/skaffa hoj när man studerar... :huvet
Jag studerade under tiden jag skaffade hoj! Gav mig fan på att jag skulle ha en... var inte en ledig dag från skolan som jag inte var på jobb! Även helger jobbades det ibland, egentligen rätt ofta, som nödslaktsdejour eller annat... TUNGT var det, men visst fan fick jag köpt en hoj till slut... :tungan
Sparade ihop ca 70000 kronor under tiden augusti 2002 till mars 2003. :tummenupp

Det finska studiebidraget + bostadsbidraget tillsammans (om man får maximala beloppet) är ca 404 euro dvs. runt 4000 kronor i månaden... Detta levde jag på under tiden jag sparade till hojen... ca 2400 kronor gick DIREKT till hyra...ibland levde jag t.om. till den grad av sparsamhet att jag kunde spara nån hundring av studiestödet å bostadsbidraget som lämnade efter hyran å flytta över även den summan till sparkontot. (Klå det) :7peta :hihi

Om du under ett år lyfter fulla studiestöd samt bostadsbidrag i 9 månader som det oftast är, får du utöver det förtjäna 9200 euro altså ca 90000 kronor under det året... :dummer får du stöd bara för 8 månader får du förtjäna ca 100000 kronor i året... :dummer går du över det blir det konsekvenser...

Skitkorkat system tycker jag... årkar man jobba å studera samtidigt ska man väl få de, men, men... :(
...så kan man göra som jag å ha arbetsgivaren å hålla in lönen å betala ut den efter årskiftet! Visst, det påverkar för följande år då, men för mig blev de till att lyfta en extra försenad julklapp här i januari på ca 25000 kronor... :banana

Så, den som säger något är omöjligt har fel! :tomten

Det kan vara bra tight vissa månader. Om hojen går sönder och man får massa oväntade utgifter osv. är det inte kul att vara student. Du kan ju oxå glömma att du får något lån till den hoj du ska köpa...
Jag skulle satsa på ett extrajobb om jag var du. Det är aldrig kul att vara utan pengar, eller så kan du ju fixa dej en fin flicka att bo med som inte pluggar. Det är billigare att vara sambo och hon kanske kan tänka sig att köpa lite god mat, när hon har tröttnat på att äta nudlar med dej... :D

/FW

Man måste inte ha en värstingcykel under studietiden, vad som helst är en miljon gånger bättre än inget. Vilken student som helst har råd att köpa in och försäkra en 80-tals 15k-historia i skapligt skick. Sen får man väl jobba sig upp successivt.

Gix skrev:
Ser att de verkar vara rätt lika probs i Sverige med att ha/skaffa hoj när man studerar... :huvet
Jag studerade under tiden jag skaffade hoj! Gav mig fan på att jag skulle ha en... var inte en ledig dag från skolan som jag inte var på jobb! Även helger jobbades det ibland, egentligen rätt ofta, som nödslaktsdejour eller annat... TUNGT var det, men visst fan fick jag köpt en hoj till slut... :tungan
Sparade ihop ca 70000 kronor under tiden augusti 2002 till mars 2003. :tummenupp

Det finska studiebidraget + bostadsbidraget tillsammans (om man får maximala beloppet) är ca 404 euro dvs. runt 4000 kronor i månaden... Detta levde jag på under tiden jag sparade till hojen... ca 2400 kronor gick DIREKT till hyra...ibland levde jag t.om. till den grad av sparsamhet att jag kunde spara nån hundring av studiestödet å bostadsbidraget som lämnade efter hyran å flytta över även den summan till sparkontot. (Klå det) :7peta :hihi

Om du under ett år lyfter fulla studiestöd samt bostadsbidrag i 9 månader som det oftast är, får du utöver det förtjäna 9200 euro altså ca 90000 kronor under det året... :dummer får du stöd bara för 8 månader får du förtjäna ca 100000 kronor i året... :dummer går du över det blir det konsekvenser...

Skitkorkat system tycker jag... årkar man jobba å studera samtidigt ska man väl få de, men, men... :(
...så kan man göra som jag å ha arbetsgivaren å hålla in lönen å betala ut den efter årskiftet! Visst, det påverkar för följande år då, men för mig blev de till att lyfta en extra försenad julklapp här i januari på ca 25000 kronor... :banana

Så, den som säger något är omöjligt har fel! :tomten

Det där med maxbelopp på att arbeta samtidigt som man pluggar e nog samma i Sverige. Det du kalla 'studiebidrag' i finland är det inklusive studielån? Dvs. är det 400€ + studielån ? I Sverige är väl bidraget på 2-2,5 sen lånet på 3k(?) och sen bostadsbidrag på kanske 1,5? Dvs. 7k totalt (om jag kommer ihåg rätt).

Men är försäkringarna billigare i finland eller vad är det för avgifter du slipper? Skulle jag kunna registrera/försäkra min hoj i finland?

Villee skrev:
I Sverige är väl bidraget på 2-2,5 sen lånet på 3k(?) och sen bostadsbidrag på kanske 1,5? Dvs. 7k totalt (om jag kommer ihåg rätt).

du kom ihåg fel:
Bidrag 2 372 kr
Lån 4 528 kr
Totalt 6 900 kr

d1ce skrev:
du kom ihåg fel:
Bidrag 2 372 kr
Lån 4 528 kr
Totalt 6 900 kr

Ja där ser man, och sen bostadsbidrag 1,5 ok.. dvs. nästan 8.5 som är ju mer än det i Finland? Men berätta mer om försäkringarna och registreringen där.. det kan ju va nåt och tänka på.

Villee skrev:
Ja där ser man, och sen bostadsbidrag 1,5 ok.. dvs. nästan 8.5 som är ju mer än det i Finland? Men berätta mer om försäkringarna och registreringen där.. det kan ju va nåt och tänka på.
Bostadsbidrag på 1500?? Låter väldigt högt. Var skitglad när jag äntligen lyckats pressa upp mitt bidrag från 300 till 500...

Villee skrev:

Inget lån med... den summan var enbart vad vi får "gratis"... (inte behöver betala tillbaka) :)

studiestöd (ca 250 euro, 2500 kronor)å bostadsbidrag (ca 150 euro å 1500 kronor) (förutsatt att du inte bor hemma...) Detta då för varje månad du uppfyller ett tillräckligt antal studieveckor... :rolleyes:
i princip får alla som normalt studerar i yrkeshögskola 404 euro (4000 kronor) var månad från sept-maj. :tummenupp

Studielån får vi ta till ett maxbelopp av ca 2000 euro eller 20000 kronor per år... staten är borgen! Problem har dock uppdagats i och med att så många inte betalar tillbax sina studielån å staten måste gå i borgen, men så är det! :arsele

Försäkringarna i Finland är vad jag förstått generellt billigare...
(diskuterats förr) :7peta

Ex.
Jag var 21 år när jag försäkrade min Gixxer 750 -98 med helförsäkring (i Finland kallat trafikförsäkring + allriskförsäkring) å jag betalar ca 1000 kronor var månad (under sommaren) jag använder hojen... :va

Klart du ska ha hoj! Vill man så kan man. Men akta dig för att få studiebidrag och att jobba så du överskrider fribeloppet. Det är inte kul att betala tillbaka sen och ha "jobbat gratis". :mad:

Sossarna :kocko gillar inte personer som utbildar sig och jobbar samtidigt.

Ducatiracer skrev:
Sossarna :kocko gillar inte personer som utbildar sig och jobbar samtidigt.

vet inte om de e pga samma orsaker som de e så i Sverige men... :confused:

I Finland har man inkomstgränsförfarandet för att regeringen anser att ungdomar studerar för länge! Genom att bromsa möjligheten att arbete vill man att studeranden fokuserar mera på att bli färdiga från skolan å komma ut i arbetslivet "på riktigt"... :yoparty

Visst e de en fin tanke, men t.ex. för mig gäller följande...

Min utbildning är på 3 och ett halvt år, men jag har frår början tänkt dra ut den på 4 år, dvs. ett extra halvår för att reda upp lite efter sig... å likväl kämpar jag med denna inkomstgräns :huvet

Men, jag tycker altså inte att det är ett HELT fel initiativ! Tycker bara att man inte kan göra det såhär generellt, det borde vara individuellt! Men det skulle i ju för sig antagligen göra saken än mer komplicerad... :brinnerup

Såhär e de... ju snabbare man slutar skolan ju bättre/lättare :rolleyes:
Å visst fan vill jag bort från skolan... :4skrika

Jaa.. låter ju härligt, kanske ta ok plugga ett år i finland då så får man finskt studiebidrag även i Sverige.. kul

men närmast, vad är det som förhindrar mig från att regga/försäkra hojjen i Finland då, och köra i Sverige?

:va

Hojstudent....

Mmm.....är svårt att få kronorna att räcka till!!Själv sitter jag och funderar på hur man ska vända på slantarna så jag kan reparera mitt lilla vrak till mc.
Köpte en gammal Sur-suki för ngr tusen förra året.....
Saknar min gamla Ducati men då man inte har tillgång till garage så hade det vart en dröm bara...ingen som vill ha suzukin iaf tror jag..*fniss*
6900kr har man fortfarande svårt att klara sig på ibland,men nu när man har fått ett litet extraknäck som går ut på att kasta ner tidningar i folks brevlådor omnätterna så kanske hoppet finns för lite hojåka denna sommar... Är nog svårare när man som jag börjar studera på "äldre"dar att komma överens med en lön som ligger nästan hälften mot för den man är van med....men skam den som ger sig! :hihi

Den som lever får se!!

Mitt råd är att se till att ha ett extrajobb som ger några tusen i månaden, samt att satsa på att minska övriga fasta utgifter så mycket det går. Sambo är en bra lösning har jag märkt, men det kanske inte är nånting man svänger ihop så där bara.

Det tråkiga med att vara student och hojåkare är att man generellt sett ligger på gränsen till att ha råd med det, så när man drabbas av oförutsedda utgifter kan det ta ett tag att fixa det. Jag har själv legat på gränsen de senaste månaderna pga höjda försäkringskostnader.

Men det är ju lätt värt att satsa, som andra har sagt; man behöver inte ha nån flashig hoj, vadsomhelst är bättre än ingen alls!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien