Idag blev jag jagad av två rottisar

Om en hund kommer springande emot mig vad får jag då lov att göra ? Sparka till hunden ? slå den med tillhygge(om jag nu har et)? För det är väl så att hundar måste vara kopplade på allmäna platser ?

Du får använda det våld som nöden kräver.

du skulle frågat om han inte kunde ta med hundarna till högsta när du tränar där, vilka varvtider du skulle prestera då:tungan

Jaha e de så jag skall göra för att lära mig köra?
Ha ett par rottisgalningar i arslet för att få bra tid:tungan
Tänk vilket tempo det skulle bli på GGN med ett par hundra galna jyckar i spåret.Tar du med Bosse till Uringe nästa gång då?:confused:
:D

Reflektion. Varför drog du???
Jag skulle lätt ha stått kvar. Att hundar attackerar någon som står helt stilla händer i princip inte. Det troligaste är att hundarna hört din hoj, vart nyfikna och kom springande för att kolla in dig.
En hund som går till attack på riktigt oavsett det är på kommando eller eget initiativ är oerhört snabb. Om det inte är öppen terräng och du är uppmärksam tror jag inte du hinner därifrån även på en cross.

Min gissning är att det inte var attackerande hundar således. Snarare nyfikna hundar.

Nu är året rätt så färskt fortfarande men detta var det mest idiotiska jag läst 2008.
Man kan ALLTID köra ifrån en hund med en cross om den inte är helt överdrivet galet drevad, även om det är en greyhound.
Man står inte kvar om man har nån som helst självbevarelsedrift i kroppen när 2 hundar kommer springande lösa mot en.

Nästa gång det blir kamphundstråd så är det ju inga problem att välja tråd att citera.

'stå still', 'folk får panik bara för att hundarna springer emot dem', 'inte hundarnas fel', vad i helvete går ni på droger människor?! Om ni på något som helst sett representerar hundägarkollektivet så skulle ju varenda hund tvångsavlivas på stubben! ffs.....

Ullegull!

Vill vi ha en till kamphundstråd så fixar jag det! :tummenupp
Det har ju tillkommit flera uppmärksammade attacker sedan den första tråden stängdes. MEN jag klandrar inte hundarna. Det förstår ju inte bättre. De har ju sina "instinkter" (som fö inte är medavlade/rasspecifika) :D

Hästar är inget husdjur, de är farligt boskap.
Den där bilden påminner om en scen i Transformers, ful var köttbiten ialf.:näsblod

Hästar är mat.

Last edited:
O faan, det är alltså lagligt att gå med hunden utan koppel ? :va
Fyfan jag som redan är hundrädd :näsblod :näsblod

Nej det är det inte. Beror på vilken kommun du är i. I Stockholm är det koppeltvång överallt, året om (utom på vissa anvisade hundrastningsplatser).

Dessutom (saxat från Svenska Kennelklubben):
"1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad...Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat."

Last edited:
Dock vidhåller jag att sannolikheten att bli attackerad är ohyggligt liten.

Det är det säkert, men du missar två saker:
Hundarna sprang redan mot personen i fråga. Hur ovanligt är det då? 1/10? Tycker du det är låg sannolikhet?

Vad är en attack? Jag skulle se det som en attack om hunden ens nuddade mig med sin smutsiga päls.

Man står inte kvar om man har nån som helst självbevarelsedrift i kroppen när 2 hundar kommer springande lösa mot en.

Jo, om dom ser ut såhär!

:) :D :tummenupp

Bifogat

• SANDY004.jpg
    SANDY004.jpg
    116.2 KB · Visningar: 30
  • dierendag-chihuahua.jpg
    dierendag-chihuahua.jpg
    14.8 KB · Visningar: 28
Nu är året rätt så färskt fortfarande men detta var det mest idiotiska jag läst 2008.
Man kan ALLTID köra ifrån en hund med en cross om den inte är helt överdrivet galet drevad, även om det är en greyhound.

Du har inte hund va??
Sätter du en hund och en cross i svår teknisk terräng (Läs stenigt, tätt mellan träden, ojämnt underlag, massor av rötter osv) så ska man vara en ganska säker förare för att vara säker på att köra ifrån hunden. Dom är faktiskt väldigt manöverdugliga och ganska snabba. En vältränad, fullstor hund kan göra kanske 50 nästan oavsett hur underlaget ser ut. Det är ganska svårt att uppnå på en cross om det är 3 meter mellan träden.

Jag skulle stå kvar. Att hundar springer är inte ett tecken på aggression. Jag vet att hundar nästan aldrig är farliga. Att tro att hundar är farliga för att dom springer är som att säga att alla homosexuella män är sugna på att sätta på mig. Verkligheten är en annan.

Observera att jag inte sagt att man är korkad för att man blir rädd i ett sådant läge. Det är bara inte en rationell reaktion. Men man reagerar inte alltid rationellt.

Det är det säkert, men du missar två saker:
Hundarna sprang redan mot personen i fråga. Hur ovanligt är det då? 1/10? Tycker du det är låg sannolikhet?

Vad är en attack? Jag skulle se det som en attack om hunden ens nuddade mig med sin smutsiga päls.

Att hundar springer fram till människor om dom är lösa (Hundarna alltså) är inget jag skulle satsa pengar på. Sannolikheten är helt enkelt alldeles för hög. En frisk och mentalt stabil hund är nästan alltid nyfiken på okända människor även om dom råkar sitta på en underlig brummande tvåhjuling.

En attack om hunden snuddar dig. Ser du det som hångel om en tjej tittar på dig också? En attack (om du använder den definition som man vanligen använder) är när hunden attackerar och skadar eller försöker skada dig.

Men det är klart. Om du har svår pälsdjursallergi så.....

O faan, det är alltså lagligt att gå med hunden utan koppel ? :va
Fyfan jag som redan är hundrädd :näsblod :näsblod

Japp. Det är lagligt att gå med hunden utan koppel.

Det som står i lagen om tillsyn av hund är följande.

Hund skall hållas under sådan uppsikt som, med hänsyn tagen till hundens natur och övriga omständigheter, är nödvändig för att förhindra att den orsakar skada eller avsevärd olägenhet för annan.

Det står också att hund som visat benägenhet att bita människor eller hemdjur inte får vara lös om det inte är inom betryggande inhägnat område.

Man får med andra ord ha en hund lös om man har den under kontroll och den inte har visat benägenhet att bita någon.
Det bygger dock på att man verkligen kan kalla in sin hund om det skulle behövas.

Är du extremt hundrädd och får panik när en främmande hund kommer fram så kan det kanske vara så att en panikreaktion kan räknas som avsevärd olägenhet.

Nej det är det inte. Beror på vilken kommun du är i. I Stockholm är det koppeltvång överallt, året om (utom på vissa anvisade hundrastningsplatser).

Dessutom (saxat från Svenska Kennelklubben):
"1 mars till 20 augusti ska hållas under sådan tillsyn att den hindras från att löpa lös i marker där det finns vilt. Detta innebär inte automatiskt att hunden inte får vara okopplad, den måste dock stå under sådan lydnad som om den vore kopplad...Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat."

Ja. I vissa områden med hög befolkningstäthet så har man lokala förordningar om att hundar måste hållas kopplade. Dock är det så att om man har en hund som man har god kontroll på och som således inte drar iväg så är det OK att ha den okopplad om den kontroll du har är att jämställa med ett koppel.

Dock är det så att den generella regeln som gäller i hela Sverige är att det räcker med att du har hunden under sådan tillsyn att den inte orsakar avsevärd skada eller olägenhet.

Lokala förordningar för Stockholm gäller ju bara i Stockholm medan SFS gäller hela Sverige.

Last edited:
Sannolikheten att du skall bli attackerad av en människa är oerhört mycket större än att du skall bli attackerad av en hund. Det finns helt enkelt många fler rubbade människor än det finns rubbade hundar.
Det finns väldigt många fler av människorna också. Jag tror garanterat att det är större chans att en hund skulle attackera mig än vilken vanlig människa som helst när jag är ute och går.

Bara för att flika in så mätte vi upp vår förra Vorstehhanne till 60 knyck efter en grusväg.. Och ja, vi hade sådan koll på honom att det skulle kunna räknas som att ha honom kopplad.

Tro mig, när samma hund var ute i skogen och sprang mellan exempelvis mig och far min så lär han säkerligen ha nått 40 km/h. Och det var verkligen i skogen. Där hade man aldrig nått samma hastighet med cross om man inte heter typ Ricky Carmichael och har bott i den där skogen i 15 år.

Jag skulle på samma gång absolut inte stå kvar om två rottweilers kom ångande. Okej, de kanske är bara leksjuka, men är jag man nog att stå kvar och ta reda på det, eller om de vill deformera mitt ansikte medelst bettmetoden? Nej, det är jag inte. Om jag vet att det är ganska plant framåt så kör jag med lätthet därifrån, och står absolut inte kvar och (eventuellt) blir biten.
Att jämföra hundar med folk är ändå inte riktigt rätt, om man frågar mig. En aggressiv hund har inte en kniv i käften som den kommer och springer med.

Sen att rottweilers är mer vaktiga än attacksugna är väl en sak, men man kanske inte direkt tänker på det om två dylika kommer som skjutna ur en kanon mot en, när man "vet att man har gjort lite fel" så att säga. (Nä, det är ju knappast tillåtet att köra YZ på allmän plats, men det är inte det jag klagar på. Jag gör lika själv ;) ) Jag skulle i alla fall ha stuckit som sagt.

Detta var bara mina åsikter i frågan, härmed inget sagt om att nån annan är dummare än mig eller nåt sånt.

...
Att jämföra hundar med folk är ändå inte riktigt rätt, om man frågar mig. En aggressiv hund har inte en kniv i käften som den kommer och springer med.
...

nej du har rätt, det är rättvisare att jämföra en ilsken rottis med en ilsken 2.2meters ryss på ryssfemmor, rohypnol och alkohol med en kniv i näven!

käften på jycken gör lika mycket skada som kniven
ingen av dom ger upp förrän det svartnar för ögonen
båda är oslagbara för svensson i närstrid
MEN hunden springer du inte ifrån

så skulle man välja mellan pest eller kolera så skulle jag nog prova mina chanser mot ryssen och kuta som ett as

...mycket text...

Håller helt med om att man inte kör ifrån en hund om det är i mycket svår terräng. I detta fallet så var det relativt öppet, så det var inga större svårigheter att ta sig därifrån. Sprättade ju upp ett långt spår rätt över en fotbollsplan, så där hinner man ju få upp lite fart...

Visst, det klassas som olagligt att köra där det inte är inhägnat område, men här har det gått så långt och är så vedertaget att folk kör, så ingen bryr sig. Polisen har jag sett banna folk lite som letar sig ut på asfalten, aldrig några problem annars.

När man stöter på hundmänniskor/joggare/ryttare så gäller det att visa hänsyn. Tyvärr gör inte alla som åker hoj där det :huvet Det är ju då folk får onda ögat mot alla som åker där.

Om man stöter på hund eller häst där det är lite halvtrångt så brukar jag gå åt sidan och stänga av hojen så att dem kan passera utan stress. Det brukar ofta resultera i en uppskattande nick eller ett uttalat tack. Alla glada och nöjda :tummenupp

Jag klassar mig absolut inte som en hundrädd person, men när två främmande hundar i den storleken kommer farandes så tänkte inte ens min hjärna "stå still". När man hade möjligheten att dra så gör ju iaf jag det (och dem flesta andra i tråden också tydligen).

När man hade möjligheten att dra så gör ju iaf jag det (och dem flesta andra i tråden också tydligen).

Precis. Förstår inte varför det ens uppkom en diskussion. Varför skulle man stanna? För att bevisa att hundarna minsann bara vill busa? Jag skulle inte vilja att två såna där vilt främmande bestar busade med mig, så jag skulle ha kört oavsett vad dom ville.. Om dom inte kom springandes för att ge mig pengar då förstås.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT