Idag blev jag jagad av två rottisar

Nästa gång det blir kamphundstråd så är det ju inga problem att välja tråd att citera.

'stå still', 'folk får panik bara för att hundarna springer emot dem', 'inte hundarnas fel', vad i helvete går ni på droger människor?! Om ni på något som helst sett representerar hundägarkollektivet så skulle ju varenda hund tvångsavlivas på stubben! ffs.....

Hur vet du att killen i krogkön har tagit sin medicin och inte sticker ner dig när du råkar trampa honom på foten?
Om det kommer två fyllon springandes mot dig skrikandes så ska du stå stilla, dom vill ju kanske bara hälsa på dig lite glatt.

:rofl
Stor chans, vad går en hund i? 35km/h?

Jo. tjena. här har vi koll minsann. 35km/h grejar en hyfsat vältränad människa och då är man totalt chanslös mot en ganska långsam hund.
Enligt cykeldatorn har i alla fall jag varit uppe i närmare 50 när jag cyklat med hund. Och då har fortfarande jag varit begränsande i fråga om fart.

1. Kan du räkna upp några anledningar till att man ska vänta och se om två "farliga" hundar attackerar eller om de vill hälsa? Jag kan inte komma på en enda.
2. Jag tror säkert också att hundarna kommer ikapp ifall de kör snabbare motorcyklar och är duktigare på att köra men det byggs inga hundanpassade motorcyklar så jag tror inte så var fallet.

Jag kan räkna upp flera rationella skäl till att det inte rimligtvis borde vara någon fara. Sannolikheten att du skall bli attackerad av en människa är oerhört mycket större än att du skall bli attackerad av en hund. Det finns helt enkelt många fler rubbade människor än det finns rubbade hundar.

Tumregeln är att om du är tveksam på om hunden är ute efter dig så är den inte det. En hund som är på "jakt" är så fokuserad att du tar inte miste på det. Även om du skulle vara ovan.

Den största anledningen som jag ser det att stanna är att om det är två stora hundar som är nyfikna och du faktiskt inte hinner iväg tillräckligt fort så finns en liten risk att dom tror att du leker med dom och vill jagas och om du har otur kanske drar omkull dig.

Det är så otroligt ovanligt att hundar attackerar på riktigt på det sätt som beskrivs i tråden att det med största sannolikhet är farligare att gå över Sergels Torg en onsdag vid lunchtid än att stå kvar.

Men visst. Är man inte jättevan vid hundar och det är hundar som man inte känner så är jag medveten om att det är väldigt lätt att bli skrämd. Jag förstår med andra ord trådskaparens reaktion men rädslan är inte rationell.

Last edited:
Jag hade hämtat mina kampkatter diRekCT!!!1

catfight.jpg

Hmpf, såg på discovery att hundar dödar flest människor/år än något annat djur förutom vi själva då :( människans bästa vän, vette fan.

PS Matrix-katter MjAAUUU !

Hmpf, såg på discovery att hundar dödar flest människor/år än något annat djur förutom vi själva då :( människans bästa vän, vette fan.

PS Matrix-katter MjAAUUU !

Tror hästar slår det :gnissla

[/Vilket djur är farligast?
Många djur kan vara farliga för människan, men vilket djur dödar flest?

I det stora flertalet dödsfall där djur är involverade spelar de en indirekt roll. Till exempel är malariamyggan ansvarig för 2,5 miljoner dödsfall varje år, eftersom den överför den farliga sjukdomen.

Om man koncentrerar sig på djur som i sig är farliga får man emellertid en helt annan bild. En lång rad av de djur som uppfattas som farliga för människor, har endast ett fåtal verkliga dödsfall på sitt samvete. Till exempel dödar hajar årligen cirka 30 människor, medan tigrar och andra stora katter tar livet av ett par hundra.

Husdjur är nummer två på listan. Speciellt hästar och hundar orsakar många dödsfall. Hästar har en tråkig vana att sparka människor och trampa på dem, när de blir upphetsade, och det är inte ovanligt med fatala följder. I USA är hästar till exempel ansvariga för fler dödsolyckor än alla andra djur sammanlagt.

Topplaceringen har dock ormar. Efanen, som finns i ett stort område från mellanöstern och långt in i Asien, tar livet av minst 10000

människor varje år.

nr 5/2003, sidan 11I] illustrerad vetenskap

Bifogat

• imagehandler.jpg
    imagehandler.jpg
    68.5 KB · Visningar: 60
Jo. tjena. här har vi koll minsann. 35km/h grejar en hyfsat vältränad människa och då är man totalt chanslös mot en ganska långsam hund.
Enligt cykeldatorn har i alla fall jag varit uppe i närmare 50 när jag cyklat med hund. Och då har fortfarande jag varit begränsande i fråga om fart.

Jaja, men hunden går ändå sämre än crossen.

Sannolikheten att du skall bli attackerad av en människa är oerhört mycket större än att du skall bli attackerad av en hund. Det finns helt enkelt många fler rubbade människor än det finns rubbade hundar.

Det här börjar låta som när bonny eller korvgubbe förösker övertyga sin omgivning om något vimisigt. :D

Nej men den maskerade mannen som förföljer dig i parken är statistiskt sett inte en våldtäktsman gumman, men akta dig när du kommer hem till din man för statistiskt sett är det troligare att han våldtar dig.

Det här börjar låta som när bonny eller korvgubbe förösker övertyga sin omgivning om något vimisigt. :D

Nej men den maskerade mannen som förföljer dig i parken är statistiskt sett inte en våldtäktsman gumman, men akta dig när du kommer hem till din man för statistiskt sett är det troligare att han våldtar dig.
höddu, du glömde någon.. :gråta

Fyfan vad lågt, vovvarna ville bara leka sig lite. Du skulle stått kvar och när rottisarna kom fram så skulle du klappat de huvudet och sagt snella hundar!

Och skulle de börja morra så är de för de är glada precis som katter, ingen fara mao

Last edited:
Sannolikheten att du skall bli attackerad av en människa är oerhört mycket större än att du skall bli attackerad av en hund. Det finns helt enkelt många fler rubbade människor än det finns rubbade hundar.

Eller så är det så att de flesta rubbade hunder sitter fast i ena änden av ett koppel, medan den rubbade människan i andra änden är fri att attackera vem han eller hon vill... :fakta

Ja. Visst. En cross har högre toppfart än en hund. Men om det är trixig terräng eller du inte kommer iväg direkt så kan det faktiskt hända att dom hinner upp dig. En hund är ganska startsnabb och en cross kan inte hålla jättehög fart om det är många träd och knixig stig. I öppen terräng när du väl kommit iväg på din cross är läget givetvis till crossens fördel.

Men visst jag är ohyggligt orädd med hundar för jag har ganska stor vana av hundar och har faktiskt aldrig råkat ut för något. Det är fler människor som velat slå mig i huvudet i så fall.
Men jag förstår att många tycker det är skrämmande när det kommer en stor, okänd hund rusande. Dock vidhåller jag att sannolikheten att bli attackerad är ohyggligt liten.

Eller så är det så att de flesta rubbade hunder sitter fast i ena änden av ett koppel, medan den rubbade människan i andra änden är fri att attackera vem han eller hon vill... :fakta

Du har en poäng där faktiskt. Dom flesta rubbade hundar springer ju inte lösa.
:släppailskenrottweilerpålekplatsen

Ja, varför ville han inte stå kvar när två lösa Rotweiler kommer springande? Vad konstigt...

:rolleyes:

Som tidigare nämnt. Jag förstår om många tycker att en sådan sak är obehaglig och väljer att dra. Själv skulle jag nog stått kvar. Hundar är nästan alltid snella.
Men jag är lite hundskadad efter att ha växt upp med hundkennel.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...