Idag är jag förbannad därför att...

Månaden började med att kylen/frysen gav upp och smältvattnet vattenskadade parketten i köket. Eftersom även tvätt- och diskmaskin var på väg att ge upp bytte jag dem också.

Lagom till att det stöket var hanterat pajade varmvattenberedaren. Den bytte jag senast för två år sedan pga att den föregående (som bara var tre år gammal) exploderat.

Mitt i allt detta stök med att reklamera, jaga rörmokare, hitta ny lämplig vv-beredare osv. blev jag däckad av influensa eller liknande en vecka. Och så gav bilen dessutom upp. Ett förskräckligt gnisslande och skrapande ljud när man kör. Misstänker bromsar eller hjullager (låter betydligt värre och mer skrapande än vanligt gnissel från kärvande bromsar). Bilen är i princip okörbar.

Minst sagt stökigt när man bor på landet och verkstaden som ligger 1,5 mil bort inte har tid förrän om en vecka. Hinner inte fixa det själv heller då jag redan ligger sjukt mycket efter med jobb pga allt tidigare stök. 🥵🤬
Låter som att du äter lite väl mycket varmvattenberedare, det finns ingen chans att du har någon extern grundorsak?
Väldigt salt vatten kanske?

Låter som att du äter lite väl mycket varmvattenberedare, det finns ingen chans att du har någon extern grundorsak?
Väldigt salt vatten kanske?
Oklart. Djupborrad egen brunn så skulle kunna vara en faktor. Skickade iväg ett vattenprov på analys i morse som får bli underlag för beslut om vilken typ av korrosionsskydd den nya skall ha.

Den nuvarande och förra (samma modell) var emaljerad.

En möjligen ännu viktigare faktor är att de tidigare troligen varit av skitkvalitet. De var av typen man köper på byggvaruhus för några tusenlappar. Den förra följde med huset när jag köpte det och var bara ca tre år gammal när topplocket bokstavligen flög av.

Har insett att man för emaljerade varianter regelbundet behöver kontrollera och byta offeranod regelbundet, vilket är omöjligt med den nuvarande placeringen utan att tömma och montera ner hela varmvattenberedaren, så ett idiotiskt val av tidigare ägare som jag idiotiskt nog fortsatte med. Sen vetefasen om det är anledningen till att den nuvarande gick sönder redan efter två år. Rekommendationen är tydligen att offeranoden skall bytas vart tredje år.

Enda anledningen till att det förra gången blev en likadan igen var att jag då inte lyckades få tag på någon VVS-firma som kunde installera någonting av tillräcklig volym som skulle få plats i det begränsade isolerade utrymme i krypgrunden där den tidigare stod. Det skulle krävas en större ombyggnation i såna fall. Så eftersom situationen var akut slutade det med att jag åkte till byggvaruhuset och köpte en precis likadan modell som jag då själv installerade med befintlig rördragning. Så jag hade väl på nåt sätt redan ställt in mig på att inte heller den skulle hålla så länge, men två år är lite väl lite.

Idag är situationen lite annorlunda. Dels har jag hittat en bra rörmokare som kan få fram en vettig varmvattenberedare i tillräcklig storlek och som kan monteras liggande, vilket gör att den får plats i mitt utrymme. Dels har jag tagit bort en torktumlare så jag kunnat frigöra utrymme i badrummet för en alternativ placering där.

Om vattentestet visar att jag återigen skulle behöva välja emaljerad så kommer åtminstone placeringen bli sådan att man lätt kommer åt att kontrollera och byta.

Hur bra funkar "on demand" varmvatten nuförtiden?

Förr hade man ju mest det i stall och garage, men jag har sett fler och fler modeller för hushållsbruk.
Dom drar kopiösa mängder med ström, men bara när dom används

Hur bra funkar "on demand" varmvatten nuförtiden?

Förr hade man ju mest det i stall och garage, men jag har sett fler och fler modeller för hushållsbruk.
Dom drar kopiösa mängder med ström, men bara när dom används
De sådana system jag sett verkar vara dimensionerade för ett tappställe, t ex handfat eller möjligen dusch, men troligtvis räcker de inte till för att kunna spola varmvatten på flera ställen samtidigt.

De sådana system jag sett verkar vara dimensionerade för ett tappställe, t ex handfat eller möjligen dusch, men troligtvis räcker de inte till för att kunna spola varmvatten på flera ställen samtidigt.

Näe, dom har ju begränsat flöde av varmvatten dom kan ge, men för mig är inte det ett problem då jag bor själv, min fråga var mest om det räcker till duschen.

Men det borde det ju göra, utomlands har dom ju självmordsduschar med elvärmen i dushuvudet, inkopplat med sockerbitar och utan jord.

Tricket är att knäa lite när man tvättar håret så man får lite mer avstånd mellan händerna och dushhuvudet, annars pirrar det lite
is-this-electric-shower-safe-to-use-v0-vdwbxr6f79yb1.jpg

Näe, dom har ju begränsat flöde av varmvatten dom kan ge, men för mig är inte det ett problem då jag bor själv, min fråga var mest om det räcker till duschen.

Men det borde det ju göra, utomlands har dom ju självmordsduschar med elvärmen i dushuvudet, inkopplat med sockerbitar och utan jord.

Tricket är att knäa lite när man tvättar håret så man får lite mer avstånd mellan händerna och dushhuvudet, annars pirrar det lite
is-this-electric-shower-safe-to-use-v0-vdwbxr6f79yb1.jpg
What could possibly go wrong?…

Rostfritt om du har eget, lite knepigt vatten.
Emaljerat funkar ju till allt med då gäller det, som sagt, att ha koll på anoden. Finns ju anoder som går på lågspänning som inte behöver samma mängd uppmärksamhet som en traditionell anod.

Mina föräldrar har en sån varmvattenberedare som fixar varmvatten on demand och den täcker behovet för duschen iaf.

Rostfritt om du har eget, lite knepigt vatten.
Emaljerat funkar ju till allt med då gäller det, som sagt, att ha koll på anoden. Finns ju anoder som går på lågspänning som inte behöver samma mängd uppmärksamhet som en traditionell anod.
Ja, vattenprovet får avgöra mellan rostfritt, koppar och emalj. Rostfritt kan vara ett problem om man har för hög salthalt.

Efter att ha kollat några bruksanvisningar för vv-beredare med likströmsanod så verkar det kunna bli ett problem med mitt användningsfall där jag vill kunna slå på av beredaren beroende på elpriset. I teorin borde det kunna gå att ordna en separat liten strömkälla för anoden, men ingen aning om det skulle funka att göra i praktiken.

Jag hade en gaseldad VV-beredare i duschen (när jag bodde i centrala Stockholm, dvs en lägenhet på knivsöder,) som drog igång med ett avgrundsvrål när man öppnade varmvattenkranen, tokhett på nolltid så det gällde att ställa in VV & KV-kranarna innan man riktade munstycket mot kroppen.........

Jag hade en gaseldad VV-beredare i duschen (när jag bodde i centrala Stockholm, dvs en lägenhet på knivsöder,) som drog igång med ett avgrundsvrål när man öppnade varmvattenkranen, tokhett på nolltid så det gällde att ställa in VV & KV-kranarna innan man riktade munstycket mot kroppen.........
Finns såna där gaseldade varianter att köpa för campingbruk om man vill leva äventyrligt. Gäller att komma ihåg att inte röka i duschen.

Bäst är att montera av o snurra på hjulen - då kan du pricka varifrån det kommer
Passade på att göra ett rekordtidigt byte till vinterhjul för att undersöka saken.

Verkar som att en sten eller liknande kommit in mellan bromsskivan och skölden, eller på annat okänt ställe. Efter att ha petat med div verktyg, blåst med tryckluft, sprutat bromsrengöring, slagit med hammare osv. ramlade det faktiskt ner en sten, men tycker fortfarande det gnisslar och skrapar tydligt när jag vrider hjulet, så uppenbarligen finns det något kvar där som orsaker det.

Kommer nog inte längre utan att montera isär bromsen, så det får nog bli att låta verkstan fixa det eller att göra det någon annan dag när det finns mer tid, när nu det skulle vara. :confused:

Finns såna där gaseldade varianter att köpa för campingbruk om man vill leva äventyrligt. Gäller att komma ihåg att inte röka i duschen.

Hela tanken är ju att gasolen ska brinna medans du duschar, varför skulle man inte kunna röka i närheten av den? "If you can light it, you can smoke it"

Hela tanken är ju att gasolen ska brinna medans du duschar, varför skulle man inte kunna röka i närheten av den? "If you can light it, you can smoke it"
Du får testa och återrapportera - forumet vill veta :hihi

Kände en tjej vars man strök med i en sådan dusch (i Marocko)

What could possibly go wrong?…

Tja, en hel del tydligen.

Problemet brukar vara att Asiater är korta, men europeiska turister är långa, så det blir för lite avstånd/resistans mellan duschhuvudet och foten som står på det jordade avloppet i metall..

Dessutom brukar kraver för att få jobba som elektriker i dom länderna vara att man kan tvinna ihop trådar och linda eltejp runt...

Det är en del av nöjet med att resa, att se hur saker utvecklar sig om man inte har ett europeiskt/svenskt regelverk bakom, oavsett om det är elsystem, byggstandard eller hygienkrav i restauranger...
Lite magsjuka och stötar i duschen får man ta...

För att min arbetsgivare har fått för sig att det blir billigare att flytta vår verksamhet till Polen än att ha den kvar här. 11 personer här gör alltså så stor skillnad i en organisation på typ 19 000 personer..
Samtidigt som bilder rullar på tv:n i matsalen där vår VD sitter och berättar om stora orderingångar och att det varit det bästa tredje kvartalet på länge.

För att min arbetsgivare har fått för sig att det blir billigare att flytta vår verksamhet till Polen än att ha den kvar här. 11 personer här gör alltså så stor skillnad i en organisation på typ 19 000 personer..
Samtidigt som bilder rullar på tv:n i matsalen där vår VD sitter och berättar om stora orderingångar och att det varit det bästa tredje kvartalet på länge.
Kurva!

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back