Idag är jag förbannad därför att...

Jag förstod att det var hönsfodret som lockade men jag blev lite förvånad för de höns jag är van att se i Filippinerna brukar vara ganska ivriga att fånga mindre gnagare. Men dom kanske är hungrigare än dina höns. :hihi
Ja, hönsen får givetvis kravcertifierad mat av bästa kaliber så de är väl för mätta för att jaga möss och råttor.
Katterna verkar föredra talgoxar och blåmesar framför gnagare.

Är det tillåtet att skjuta råttor med luftgevär?

Jag brukar se en kille på youtube som skjuter av råttor med luftgevär, men dels är det utomlands, dels verkar han ha kraftigare doningar än vi får ha här

Kollegan lät sin hund av råttfångande och hönsvan modell sova i hönshuset. Och spelade in på film (vi båda jobbar med kameror). Det blev en ganska stänkig historia när råttan kom på besök.

Minns inte riktigt vad värdet för jobbet var, säkert någon kodningsteknisk detalj som råkade komma med i blodbadet.

Jag brukar se en kille på youtube som skjuter av råttor med luftgevär, men dels är det utomlands, dels verkar han ha kraftigare doningar än vi får ha här
Om villkoren för skyddsjakt uppfylls i övrigt finns det inga hinder.

Men licensfri bössa och avsaknad av jägarexamen och jakträtt sätter käppar i hjulet och innebär iaf jaktbrott.

Tillåtet vet jag inte men kraftigare doningar var ordet.

Det finns diaboler som är mer lämpade för jakt och sen är det ju inte så avancerat att byta fjäder i ett luftgevär.

1000020165.jpg

..därför att hantverkare har - inte alla gudskelov - problem med både planering och tidsuppfattning.

Hantverkare A: "Ja fint, då hör jag av mig på måndag" (detta var 4 måndagar sen)
Hantverkare B: "Okey, du får en offert i slutet av veckan" (ingen offert ännu, 3 v. senare)
Hantverkare C: "Jag svänger förbi vid 15.30 på onsdag då" (aldrig hört av sig igen)
Hantverkare D: "Jag kikar på rummen, hör av mig innan helgen" (aldrig hört av sig igen)

Hantverkare E: "Jag kan svänga förbi o kika på hur det ser ut"
(kom precis i utsatt tid, löste ett elproblem och lämnade huset utan att ta betalt för att det gick ganska snabbt. Honom anlitar vi definitivt igen)

Hantverkare E: "Jag kan svänga förbi o kika på hur det ser ut"
(kom precis i utsatt tid, löste ett elproblem och lämnade huset utan att ta betalt för att det gick ganska snabbt. Honom anlitar vi definitivt igen)
Han har nog bakgrund inom drogförsäljning. Första dosen är gratis...

Månaden började med att kylen/frysen gav upp och smältvattnet vattenskadade parketten i köket. Eftersom även tvätt- och diskmaskin var på väg att ge upp bytte jag dem också.

Lagom till att det stöket var hanterat pajade varmvattenberedaren. Den bytte jag senast för två år sedan pga att den föregående (som bara var tre år gammal) exploderat.

Mitt i allt detta stök med att reklamera, jaga rörmokare, hitta ny lämplig vv-beredare osv. blev jag däckad av influensa eller liknande en vecka. Och så gav bilen dessutom upp. Ett förskräckligt gnisslande och skrapande ljud när man kör. Misstänker bromsar eller hjullager (låter betydligt värre och mer skrapande än vanligt gnissel från kärvande bromsar). Bilen är i princip okörbar.

Minst sagt stökigt när man bor på landet och verkstaden som ligger 1,5 mil bort inte har tid förrän om en vecka. Hinner inte fixa det själv heller då jag redan ligger sjukt mycket efter med jobb pga allt tidigare stök. 🥵🤬

Ett förskräckligt gnisslande och skrapande ljud när man kör. Misstänker bromsar eller hjullager (låter betydligt värre och mer skrapande än vanligt gnissel från kärvande bromsar). Bilen är i princip okörbar.
Värsta gnisslet o skrapet brukar komma från stenar som fastnat mellan bromsskiva o bromssköld - prova med att backa en bit (inte bara en meter)

Näst värsta är om du slitit ut ett belägg ner till plåten (kärvande ok/kolv)

Värsta gnisslet o skrapet brukar komma från stenar som fastnat mellan bromsskiva o bromssköld - prova med att backa en bit (inte bara en meter)

Ja, jag hoppas på att det bara är en sten. Har kommit och gått. Försvunnit helt kortare stunder och sen kommit tillbaka igen någon minut senare. Ibland har det försvunnit och sen kommit tillbaka igen efter användning av handbroms. Just nu är det ett vansinnigt oväsen i princip hela tiden och vågar knappt köra bilen just nu. Det pendlar mellan gnissel och kraftigt skrapande.

Försökte lysa med ficklampa och kolla kring beläggen/bromsskivorna igår kväll, men såg inget uppenbart konstigt, förutom att bromsskivan på vänster bakhjul är rätt spårig innerst, men det kan också vara sen gammalt. Har även försökt motionera bromsarna och handbromsen ordentligt utan resultat. Men backa en längre sträcka får jag testa. Får se om jag även kan hinna montera av hjulen ikväll och kolla.

Ja, jag hoppas på att det bara är en sten. Har kommit och gått. Försvunnit helt kortare stunder och sen kommit tillbaka igen någon minut senare. Ibland har det försvunnit och sen kommit tillbaka igen efter användning av handbroms. Just nu är det ett vansinnigt oväsen i princip hela tiden och vågar knappt köra bilen just nu. Det pendlar mellan gnissel och kraftigt skrapande.

Försökte lysa med ficklampa och kolla kring beläggen/bromsskivorna igår kväll, men såg inget uppenbart konstigt, förutom att bromsskivan på vänster bakhjul är rätt spårig innerst, men det kan också vara sen gammalt. Har även försökt motionera bromsarna och handbromsen ordentligt utan resultat. Men backa en längre sträcka får jag testa. Får se om jag även kan hinna montera av hjulen ikväll och kolla.
Bäst är att montera av o snurra på hjulen - då kan du pricka varifrån det kommer

Jag hade en Golf 3 som var helt hopplös på att få in stenar mellan skiva och sköld, det var även den modellen som tappade bromsarna om man körde genom en större vattenpöl för att vatten trängde in mellan klossar och skiva och pressade tillbaka kolvarna så att man fick pumpa tillbaka dom innan bromsen tog...

Vilken skitbil

Sambons bil gnisslar när man backar och bromsar lätt.

Snubben som hon köpte den av hade satt nya skivor och ok bak, men tyvärr bräkleenat precis allt och inte smörskat på nytt så hela skiten är snustorrt. :(
Har fortfarande inte orkat plocka isär och vifta keramikpasta, kanske detta års hjulbyte.....

Månaden började med att kylen/frysen gav upp och smältvattnet vattenskadade parketten i köket. Eftersom även tvätt- och diskmaskin var på väg att ge upp bytte jag dem också.

Lagom till att det stöket var hanterat pajade varmvattenberedaren. Den bytte jag senast för två år sedan pga att den föregående (som bara var tre år gammal) exploderat.

Mitt i allt detta stök med att reklamera, jaga rörmokare, hitta ny lämplig vv-beredare osv. blev jag däckad av influensa eller liknande en vecka. Och så gav bilen dessutom upp. Ett förskräckligt gnisslande och skrapande ljud när man kör. Misstänker bromsar eller hjullager (låter betydligt värre och mer skrapande än vanligt gnissel från kärvande bromsar). Bilen är i princip okörbar.

Minst sagt stökigt när man bor på landet och verkstaden som ligger 1,5 mil bort inte har tid förrän om en vecka. Hinner inte fixa det själv heller då jag redan ligger sjukt mycket efter med jobb pga allt tidigare stök. 🥵🤬
Låter som att du äter lite väl mycket varmvattenberedare, det finns ingen chans att du har någon extern grundorsak?
Väldigt salt vatten kanske?

Låter som att du äter lite väl mycket varmvattenberedare, det finns ingen chans att du har någon extern grundorsak?
Väldigt salt vatten kanske?
Oklart. Djupborrad egen brunn så skulle kunna vara en faktor. Skickade iväg ett vattenprov på analys i morse som får bli underlag för beslut om vilken typ av korrosionsskydd den nya skall ha.

Den nuvarande och förra (samma modell) var emaljerad.

En möjligen ännu viktigare faktor är att de tidigare troligen varit av skitkvalitet. De var av typen man köper på byggvaruhus för några tusenlappar. Den förra följde med huset när jag köpte det och var bara ca tre år gammal när topplocket bokstavligen flög av.

Har insett att man för emaljerade varianter regelbundet behöver kontrollera och byta offeranod regelbundet, vilket är omöjligt med den nuvarande placeringen utan att tömma och montera ner hela varmvattenberedaren, så ett idiotiskt val av tidigare ägare som jag idiotiskt nog fortsatte med. Sen vetefasen om det är anledningen till att den nuvarande gick sönder redan efter två år. Rekommendationen är tydligen att offeranoden skall bytas vart tredje år.

Enda anledningen till att det förra gången blev en likadan igen var att jag då inte lyckades få tag på någon VVS-firma som kunde installera någonting av tillräcklig volym som skulle få plats i det begränsade isolerade utrymme i krypgrunden där den tidigare stod. Det skulle krävas en större ombyggnation i såna fall. Så eftersom situationen var akut slutade det med att jag åkte till byggvaruhuset och köpte en precis likadan modell som jag då själv installerade med befintlig rördragning. Så jag hade väl på nåt sätt redan ställt in mig på att inte heller den skulle hålla så länge, men två år är lite väl lite.

Idag är situationen lite annorlunda. Dels har jag hittat en bra rörmokare som kan få fram en vettig varmvattenberedare i tillräcklig storlek och som kan monteras liggande, vilket gör att den får plats i mitt utrymme. Dels har jag tagit bort en torktumlare så jag kunnat frigöra utrymme i badrummet för en alternativ placering där.

Om vattentestet visar att jag återigen skulle behöva välja emaljerad så kommer åtminstone placeringen bli sådan att man lätt kommer åt att kontrollera och byta.

Nyheter
EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Påvens BMW R18 utauktionerad

Den 3 september 2025, under...

GGN 2025, värsta hittills !

Conny Bohlin, VD för Nordic...

Bildsvep – GGN 2025

På plats i depån på årets G...

Wunderlich vindavvisande väskor

Pressrelease om nyhet från ...

GGN Shakedown – Stark Varg EX!

MysEnduro i Laxå I sönda...

Bike nr 10 lämnad till tryck!

Nästa nummer av Bike är som...

Missa inte Katalogen 2026!

Stora Motorcykel...

Flera stora stjärnor till 2025 års Gotland Grand National!

David Knight, Ducati Åre...

Back