Idag är jag förbannad därför att...

Det är nog lite andra krav i Afrika.

Hur menar du nu?

Krav: Paket ska levereras autonomt från punkt A till punkt B via luftleverans

Typiskt bra saker: Stor lastvikt, snabb leverans, billigt, funkar i alla rimliga väder

Typiskt dåliga saker: Låg lastvikt, långsam leverans, dyrt, funkar inte om det blåser bris eller mer

Dom har även försökt med samma drönare att leverera till Holmön utanför Umeå (8km)
(till exempel mediciner när färjan inte går)
Problemet är att färjan, eller en privat roddbåtbåt går i sämre väder än drönaren flyger i.
För 6.8 miljoner av skattepengar kan man faktiskt kräva mera.

Jag säger inte att den afrikanska Zipline-vingdrönaren kan flyga i sämre väder än färjan kan köra i, men den kan absolut flyga i sämre väder än den här drönaren, och den kan ta mycket större last

Last edited:
Hur menar du nu?

Krav: Paket ska levereras autonomt från punkt A till punkt B via luftleverans

Typiskt bra saker: Stor lastvikt, snabb leverans, billigt, funkar i alla rimliga väder

Typiskt dåliga saker: Låg lastvikt, långsam leverans, dyrt, funkar inte om det blåser bris eller mer

Dom har även försökt med samma drönare att leverera till Holmön utanför Umeå (8km)
(till exempel mediciner när färjan inte går)
Problemet är att färjan, eller en privat roddbåtbåt går i sämre väder än drönaren flyger i.
För 6.8 miljoner av skattepengar kan man faktiskt kräva mera.

Jag säger inte att den afrikanska Zipline-vingdrönaren kan flyga i sämre väder än färjan kan köra i, men den kan absolut flyga i sämre väder än den här drönaren, och den kan ta mycket större last

Och om den afrikanska krockar med en bil eller någon flygfarkost så rycker folk på axlarna i Afrika men i väst ska någon lynchas.

Och om den afrikanska krockar med en bil eller någon flygfarkost så rycker folk på axlarna i Afrika men i väst ska någon lynchas.

Dom har utmärkt säkerhet, dom har flugit massvis med timmar och visst har det gått sönder saker (dom byggs ju av konsumentprodukter, precis som vägvärkets fiasko) men då singlar dom sakta ner i fallskärm. (över en miljon leveranser tror jag det var)
Hela iden med drönarleveranser var ju förövrigt extremt gles glesbyggd/över vatten.

Men skit i den afrikanska drönaren då, reportern körde fortare med personbil mellan dom två punkterna, och kunde antingen ha tagit en kubikmeter last eller tre, eller tagit det enda paketet i innerfickan.

Till och med en renault Twizy klarar sträckan utan att ladda och med en kubikmeter gods.
En elektrisk mopedbil skulle vara bättre än vägverksdrönaren
Fuck, en EU moped med toppbox klår den på samtliga punkter utom att vara dyr.

Last edited:
Egentligen förra veckan, men har inte kunnat sitta framför en dator förrän nu.

För lite drygt en vecka sedan skulle vi lyfta ut stenar som fanns under ett betonggolv som vi bilat bort. Körde stenen på en pirra, skulle tippa av, den gled inte av först och då försökte jag skaka av den. Knivhugg i ryggen, som sedan höll i sig till helgen. På söndagen började jag känna av ischias-nerven genom att musklerna i rumpan började dansa tango, ont i en sträng på baksidan av låret, en muskel i mitten på vaden konstant kramp och foten bortdomnad. Kunde bara sova stötvis natten mellan söndag och måndag.

Måndag morgon till jobbet, första dagen efter semestern och vi har besök av ett gäng från vårt amerikanska moderbolag. Sitta i bilen till jobbet är en pärs. Och så länge man går är det OK, men kan sitta typ 30 sekunder så den tiden vi är i konferensrummet så studsar man fram och tillbaka. Men vi har rundvandring på fabrik och lager så klarar mig relativt bra. Samma på tisdagen. Bokar en tid hos lokala kiropraktorn för att se om han kan göra något, denna konstanta smärta är inte nådig och får en tid onsdag em.

"Jobbar" hemifrån halva onsdagen och hos kiropraktorn får jag beskedet (99% säker) på att jag har fått diskbråck mellan L5 och S1. När vi kollar där så kan jag inte trycka med foten utåt men efter lite övningar som ska släppa tryck på nerven så går det att göra. Torsdag-fredag sjukskriver jag mig.

Sedan dess har det gradvis blivit bättre och man blir väl förhoppningsvis människa igen. Men ett tag var smärtan så jävlig så jag fick bruk av Oxyferm jag fick utskrivet i samband med att jag krockade med rådjuret för 3 år sedan.

Fy fan för diskbråck.

Dom har utmärkt säkerhet, dom har flugit massvis med timmar och visst har det gått sönder saker (dom byggs ju av konsumentprodukter, precis som vägvärkets fiasko) men då singlar dom sakta ner i fallskärm. (över en miljon leveranser tror jag det var)
Hela iden med drönarleveranser var ju förövrigt extremt gles glesbyggd/över vatten.

Men skit i den afrikanska drönaren då, reportern körde fortare med personbil mellan dom två punkterna, och kunde antingen ha tagit en kubikmeter last eller tre, eller tagit det enda paketet i innerfickan.

Till och med en renault Twizy klarar sträckan utan att ladda och med en kubikmeter gods.
En elektrisk mopedbil skulle vara bättre än vägverksdrönaren
Fuck, en EU moped med toppbox klår den på samtliga punkter utom att vara dyr.

Vet du att drönaren var inställd för att köra på max hastighet samtidigt som det var bestämt att journalisten skulle följa efter?

Och oavsett hastigheten för att leverera ett paket, vad tror du blir billigast? Att en brevbärare åker runt och levererar 100 paket som dom dessutom ständigt tappar bort? Eller att hundra drönare lämnar postcentralen med vardera ett paket? Jag tror journalisten får svårt att hinna följa efter 100 drönare på en och samma gång.

En eu-moped må vara billig men en brevbärare är inte billig.

Vet du att drönaren var inställd för att köra på max hastighet samtidigt som det var bestämt att journalisten skulle följa efter?

Och oavsett hastigheten för att leverera ett paket, vad tror du blir billigast? Att en brevbärare åker runt och levererar 100 paket som dom dessutom ständigt tappar bort? Eller att hundra drönare lämnar postcentralen med vardera ett paket? Jag tror journalisten får svårt att hinna följa efter 100 drönare på en och samma gång.

En eu-moped må vara billig men en brevbärare är inte billig.

6.3 miljoner av skattepengarna för en prototyp-drönare hade räckt både till en riktig bil och en brevbärare, eller till en tämmeligen värdelös prototyp-drönare som bara kan flyga i finväder

6.3 miljoner av skattepengarna för en prototyp-drönare hade räckt både till en riktig bil och en brevbärare, eller till en tämmeligen värdelös prototyp-drönare som bara kan flyga i finväder
Ja, fast har du läst PostNord tråden?
Hade du velat ha dem köra medicin till dig?

Fel paket till fel ställe, trasigt efter sju veckor.
Telefontid Torsdag kl 10:45, udda månader, bara det inte infaller för nära fredag.

Ja, fast har du läst PostNord tråden?
Hade du velat ha dem köra medicin till dig?

Fel paket till fel ställe, trasigt efter sju veckor.
Telefontid Torsdag kl 10:45, udda månader, bara det inte infaller för nära fredag.

Jo jag har absolut läst och upplevt den tråden, men inte "Apotekets-budbils-tråden"
Däremot har jag läst att drönarleveransen av ett skitlitet paket blev en vecka försenat för att det blåste bris...

Jag vet, freak natur-event, vem fan trodde att det kunde blåsa?
Det händer säkert inte igen...

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...