Idag är jag förbannad därför att...

Problemområdet kommer när man hamnar på både och, när moderna bilar är så förbannat dyra och billigt byggda, att de inte håller lånetiden.
#Våtkamrem
Det är då det är bra att vara gammal. Så man kan se framtiden an utan att känna att man någonsin behöver köpa ett fordon byggt med dagens krångelmänd i.

Jag tror ju på att ha någon form av regel för vad en reparation får kosta på en begagnad bil.
10-20% av värdet, sen ska den bort. På en 5000-kronorsbil blir det inte mycket till reparationer, men de är inte så vanliga längre.
För många år sen köpte jag en bil för 8:- och bytte ändå växellåda när den gamla gick av på mitten.

Jag tror ju på att ha någon form av regel för vad en reparation får kosta på en begagnad bil.
10-20% av värdet, sen ska den bort. På en 5000-kronorsbil blir det inte mycket till reparationer, men de är inte så vanliga längre.
För många år sen köpte jag en bil för 8:- och bytte ändå växellåda när den gamla gick av på mitten.
Du stöttar mao EU:s förslag "ta hand om" din bil när den blir för dyr att reparera.

Så skrota elbilen när batteriet tar slut? :)

Närmare regel borde vara att aldrig aldrig någonsin belåna sig på ett begagnat fordon, och bytt borde betalas av inom garantitiden.

Men det fungerar inte för braaaaa många.

Såhär tänker jag.
Vi har två bilar en huvudsaklig bil för resor och ärenden hemikring. Den är hyfsat ny och laddhybrid, kommer att duga åt oss tills vi inte får köra längre.
Sen har vi en V70 2008 Etanolbil. Den är hundbilen samt reserv när vi åker åt var sitt håll.
Den går aldrig på etanol men är billigare än motsvarande i skatt.
Den har gått 30 000 mil och kanske är värd 30kkr. För oss är den avskriven sedan länge. Ingen kapitalkostnad att ha den.
Men, den kostar ca 3000:-/år i service och underhåll utom ca vart fjärde år då den kostat 20 000:- för slitagesaker som varit slut. Mest bromsar, upphängningar och senast de självjusterande dämparna bak som läckte.
Så jämnar man ut kostnaderna så är det 8000:- / år.
Köper vi en nyare så kommer ju snart dessa reparationer på den också och till det ska kapitalkostnader läggas, även om jag köper kontant så är det förlorad ränta eller avkastning på de pengarna.
Så volvon får gå tills den blir för häckig.

Kör man väldigt lite spelar det ingen större roll att ha nåt gammalt. Kör man mycket går det inte, det blir för dyrt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag menade alltså att man själv ska ha en regel för när man inte reparerar, inte att någon annan styr över det. Man ska givetvis själv bestämma nivån för vad som är rimligt.

Check. Jag gör inte det, heller. Olika perspektiv helt enkelt. :)
En närstående har en Nissan Pulsar diesel stående med trasig topp. Jag trodde han hade skrotat den, men han verkar tycka att det kan vara värt att lägga ett antal tiotusenlappar på att laga den. Problemet är att han varken har kunnande eller verkstad. Märkesverkstaden skulle ha "46000 eller mer om något krånglade". Bilen är väl värd 75 om den går.

En närstående har en Nissan Pulsar diesel stående med trasig topp. Jag trodde han hade skrotat den, men han verkar tycka att det kan vara värt att lägga ett antal tiotusenlappar på att laga den. Problemet är att han varken har kunnande eller verkstad. Märkesverkstaden skulle ha "46000 eller mer om något krånglade". Bilen är väl värd 75 om den går.
Jo, det bygger på att man gör det själv. Plus att man nog måste se det som kul för att det ska vara lönt, timpengen blir rätt usel med tanke på att reparationen inte höjer bilens försälningsvärde. En komplett fungerande topp till en sån där verkar kosta runt 7000 begagnad. Inte så drygt om det bara är byta den snarare än renovera.

Kan du förklara hur du kom från det jag skrev till den slutsatsen?

Ja, ungefär som att skrota avgasbilen när växellådan gett upp eller kolvarna mött ventilerna.
Jodå, jag drog ditt inlägg en lång väg, men i förslaget finns en skrivning att när en reparation blir för dyr eller komplicerad så skall fordonet "hämtas in".
Enda sättet att klara sig från tvångsförvaltning är att det skapas en svart marknad för hemmapulare. Ungefär som att man kan bygga ett nytt hus av ett ruckel bara man byter "planka för planka"
Och nej - jag är inte arg på ditt inlägg, men tyckte det närmade sig EU-förslaget , gillar att retas lite.... :)

Jodå, jag drog ditt inlägg en lång väg, men i förslaget finns en skrivning att när en reparation blir för dyr eller komplicerad så skall fordonet "hämtas in".
Enda sättet att klara sig från tvångsförvaltning är att det skapas en svart marknad för hemmapulare. Ungefär som att man kan bygga ett nytt hus av ett ruckel bara man byter "planka för planka"
Och nej - jag är inte arg på ditt inlägg, men tyckte det närmade sig EU-förslaget , gillar att retas lite.... :)
Jag tror fortfarande på äganderätten som stark princip och menar främst att man bör fundera över när "nog är nog". Man kan underlätta för sig själv om man redan från början har klargjort en nivå för vad som är rimligt.
Mitt exempel med en bil för åtta kronor gör att en procentsats blir trubbig. De flesta lägger mer än så på sina bilinköp, tror jag.

Man är väl tvungen beställa online om delarna ska bli billiga? Med svenska priser på delar och arbetstid tycker jag inte att det ser orimligt dyrt ut.
Jag kanske blivit snål av att meka själv och köpa delarna från nätet eller Biltema. Tycker ändå det är magstarkt att det kostar 6000 när delarna kostar 500.

Man är väl tvungen beställa online om delarna ska bli billiga? Med svenska priser på delar och arbetstid tycker jag inte att det ser orimligt dyrt ut.
Tro fan att man beställer utomlands. För många år sen så började fruns Vectra B gå sämre. In till grannen och gjorde felsökning. Kamläge och vevaxelgivare som spökade. Förmodligen bara en av de men inget ovanligt med följdfel från en trasig givare. Kollar på Mekonomen 1200 respektive 1800 skulle de ha. Kollar i England och 2-3 dagar senare har jag bägge med frakt hemma för 150 spänn.

Sen hade hon en Vectra C där oljefilterlocket sprack och jag lyckades sabba en av ventilerna i hållaren när jag skulle få ut det trasiga locket.
Opel skulle ha 800 för enbart locket. Ventilen gick inte att köpa utan var tvungen att köpa hela paketet med den integrerade oljekylaren 6000 skulle de ha för det. Från England samma paket 7-800 och då satt det tom ett nytt oljefilter i också

En Mondeo 2.2 TDCi jag hade var det också enorma skillnader på. Remhjulet på vevaxeln, spännare, löphjul och rem mindre än 1000 spänn här hemma kostade bara remhjulet närmare 2500.

Jag stöttar normalt våra inhemska bönder och köper inte brasiliansk oxfilé etc. Då kostar det kanske 50 till 100 % mer för Svenskt kött. Men inte fan betalar jag 2000 % extra! Till saken hör att det var samma tillverkare.

Last edited:
Nu ska jag vara lite sådär gubbsur igen.

Man firar alltså att man har lyckats nu, en vecka senare att leverera ett paket stort som ett cigarettpaket 14 mil med en drönare.
Det har alltså tagit en vecka att invänta att det ska bli så vindstilla hela vägen att drönaren kan flyga, och då tar alltså drönaren en payload av cirka 25 gram, flyger så långsamt att reportern hinner filma starten, packa ihop, köra 7 mil och packa upp och filma mellanlandningen och laddningen och starten på etapp 2, för att sedan packa ihop, köra sista biten, packa upp och filma landningen.

Det är väl helt okej, jag har kompisar som leker med drönare, för egna pengar och med ardupilot som styr.

Det här projektet kostar 6.8 miljoner kronor och finansieras av Tragikverket.

Meanwhile in Africa:

Nu ska jag vara lite sådär gubbsur igen.

Man firar alltså att man har lyckats nu, en vecka senare att leverera ett paket stort som ett cigarettpaket 14 mil med en drönare.
Det har alltså tagit en vecka att invänta att det ska bli så vindstilla hela vägen att drönaren kan flyga, och då tar alltså drönaren en payload av cirka 25 gram, flyger så långsamt att reportern hinner filma starten, packa ihop, köra 7 mil och packa upp och filma mellanlandningen och laddningen och starten på etapp 2, för att sedan packa ihop, köra sista biten, packa upp och filma landningen.

Det är väl helt okej, jag har kompisar som leker med drönare, för egna pengar och med ardupilot som styr.

Det här projektet kostar 6.8 miljoner kronor och finansieras av Tragikverket.

Meanwhile in Africa:

Det är nog lite andra krav i Afrika.

Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8