Idag är jag förbannad därför att...

:(

Det kan ju vara svårt att bedöma vissa saker innan man tar isär.
Meken borde ju dock ha ringt och frågat hur du vill göra när han märkt att det blir dubbelt dyrare än offererat, innan han fortsätter arbetet, skulle jag säga.

Eftersom det sällan är meken själv som gör pengar på merarbete och att skruva på en gammal Nissan knappast är något nöje så tror jag inte att de hittar på saker för att blåsa dig på pengar. Eventuellt så blir du lidande av någon annans bristande kompetens.
Men det är ju egentligen omöjligt att säga utifrån text

Sedan så är det ju så illa, tyvärr, oavsett kön, att det enda sättet att inte behöva lägga tillit till andra och exponera sig för risken att bli bedragen, eller råka ut för klåpare, helt enkelt att se till att själv besitta den kunskap/kompetens som behövs för en given situation.
Vilket inte nödvändigtvis är enkelt, men det är den enda "säkra vägen", och det är knappast bundet till om man är man eller kvinna.

Beklagar att det känns tungt. Det gör ju det ibland. :(

Lite för sent att säga det nu men när man ändå har lös hjulet för att byta bromsskiva är det inte mycket extra arbete att byta styrleden så den borde ha beställts och bytts samtidigt. Eftersom även bilprovningen uppmärksammat glappet så är det lite förvånande att dom släppte igenom den. Min erfarenhet är att så snart det är märkbart glapp i en led så blir det ombesiktning. Den skulle alltså ändå ha behövt bytas senast nästa besiktning.

Och med all rätt för så snart en led börjat bli glapp betyder det att det redan nött igenom härdningen på glidytorna och sannolikt är det partiklar där så det blir snabbt värre.

Men kan man hålla liv i en bil ytterligare 1 år och slanta upp mindre än 10000kr så har man ändå kommit billigt undan. De flesta kör bilar som faller mycket mer i värde varje år.

Att sälja bilen och köpa en annan bil för 10000kr är knappast ett riskfritt alternativ utan slutar antagligen även den med utgifter så snart det är dags för besiktning.

Jag kör också gamla bilar och jag brukar se bilprovningen som att jag hämtar ut en arbetsorder.

Så resonerar vi med vår gamla V70 2008.
En del år kostar den rätt mycket i reparationer, gått 30k mil nu men skulle vi göra oss av med den så måste vi ha en annan och då börjar reparationssnurran igen.
Och utslaget på år och mil så är det ändå OK.
När vi trodde att vi inte skulle ha hundar mer så var den på väg ut men så blev det ju inte.

Se, tre män kommenterar och vips känns det ändå lite bättre. 12 mil och godaste glassen på fika stoppet, Magnum Cherry, så känns det än lite bättre. MotoGP på soffan med kaffe nu och några turkisk peppar till... Krävs inte mer för att lyckokänslor a ska lägga sig över kaoset i livet.

Suck, alltså varför känns det som inga firmor är seriösa längre? Jag fattar att många företagare har tufft ekonomiskt men jag som ensam kvinna har svårt att navigera i speciellt fordonsbranschen och har en känsla av att bli utnyttjad. Jag har förstås inga belägg för det men som exempel:

Besiktade min gamla Nissan Micra från 2003. Visst fattar jag att det kan bli mycket så jag var beredd.
En bromsskiva som var skadad och parkeringslampor, tjoho tänkte jag. De tittade extra noga på styrlederna som rörde sig nån millimeter och de stod två män i flera minuter och drog på det för att vara säkra sa de. Okej ringer bilfirma.
5090 kr för två nya bromsskivor och nya belägg, Haha okej ja det är väl rimligt att byta på båda sidor så det accepterade jag. Men bilen är ju bara värd max 10.000 så känns en 50% reparation dyrt men visst, dottern behöver bil några månader till så jag tänkte att, jag reparerar. Men hade de sagt högre kostnad hade jag nog gett bort bilen eller skrotat.

Efter när jag ska betala säger meken att han när han var klar upptäckte att styrlederna är helt slut och säger de glappar typ 20-30 cm när han visar med händerna. Kostar 5800:- och tyvärr såg han det inte förrän när han satt på broms delarna. Han berättar om det som värsta dödsfälla. Och säger det är en sekund från att det hoppar ur, låser sig och vi kommer köra, i bästa fall ut i ett dike men annars rakt i ett träd eller i motsatt körriktning. Jag blev så gråtfärdig och förbannad på samma gång.

Hur kan besiktningsmännen missat det tänker jag? Gör mig förbannad.
Eller fejkar meken för extra pengar? De hade tillgänglig tid varenda dag framåt sa han. Och att sälja var bara att glömma sa han dessutom.
Jag har lust att bara köra till skroten.

Men vi behöver bil ett tag till som sagt och jag får nog ingen ny bil för 6000 så jag bokade byte av styrleder och sköt på ombesiktningen.

Sen tandläkarräkningen på 39.000 på det. Bad att få deras prislista och referenspriser, vissa poster är relativt samma men på de dyrare åtgärderna låg de 40% dyrare. Nu är de super på att hantera folk med skräck så visst. Men jag inser jag var naiv när jag bokade att inte alla behövde förhålla sig på något vis till referensprislistan. Och det är en privat klinik och de har också tillgängliga tider snabbt och jag hade bråttom.

Här har jag märkt att många väninnor/kvinnor har svårt och "bara tar och betalar", vi vet inte vad som är rimligt, orkar inte tjafsa, vill inte vara brsvärliga osv. Jag har märkt en stor skillnad från när jag varit i ett förhållande för då har jag nån som kan stötta och se logiskt på situationen och om det är ett rimligt pris och rimlig åtgärd så har den man jag haft som partner kunnat göra mig lugn. Nu sitter man själv och känner sig fasen konstant utnyttjad och lurad och känner mig dum i huvudet. Verkligen en usp varför vi behöver en man. Ekonomiskt behöver sällan en kvinna en man idag.

I vilket fall, jag är både förbannad ledsen och trött på de här situationerna och pengar som jag behöver betala hela tiden. Nu ska jag köra hoj, både för det ger mig glädje även om tankarna trillar tillbaka på att jag borde sälja den, det är inte försvarbar hobby ekonomiskt när jag kör så lite varje år (vilket jag säger varje år, att jag borde sälja, men att börja sälja - ja då kommer jag få mer känsla av att bli lurad och utnyttjad). Bajsmacka.

N äfaan, ut och kör.
Tror du ska byta bilfirma.
Delarna i sej är inte dyra alls och lätta att byta. Sådär mycket ska det inte kosta.

Problemområdet kommer när man hamnar på både och, när moderna bilar är så förbannat dyra och billigt byggda, att de inte håller lånetiden.
#Våtkamrem
Det är då det är bra att vara gammal. Så man kan se framtiden an utan att känna att man någonsin behöver köpa ett fordon byggt med dagens krångelmänd i.

Jag tror ju på att ha någon form av regel för vad en reparation får kosta på en begagnad bil.
10-20% av värdet, sen ska den bort. På en 5000-kronorsbil blir det inte mycket till reparationer, men de är inte så vanliga längre.
För många år sen köpte jag en bil för 8:- och bytte ändå växellåda när den gamla gick av på mitten.

Jag tror ju på att ha någon form av regel för vad en reparation får kosta på en begagnad bil.
10-20% av värdet, sen ska den bort. På en 5000-kronorsbil blir det inte mycket till reparationer, men de är inte så vanliga längre.
För många år sen köpte jag en bil för 8:- och bytte ändå växellåda när den gamla gick av på mitten.
Du stöttar mao EU:s förslag "ta hand om" din bil när den blir för dyr att reparera.

Så skrota elbilen när batteriet tar slut? :)

Närmare regel borde vara att aldrig aldrig någonsin belåna sig på ett begagnat fordon, och bytt borde betalas av inom garantitiden.

Men det fungerar inte för braaaaa många.

Såhär tänker jag.
Vi har två bilar en huvudsaklig bil för resor och ärenden hemikring. Den är hyfsat ny och laddhybrid, kommer att duga åt oss tills vi inte får köra längre.
Sen har vi en V70 2008 Etanolbil. Den är hundbilen samt reserv när vi åker åt var sitt håll.
Den går aldrig på etanol men är billigare än motsvarande i skatt.
Den har gått 30 000 mil och kanske är värd 30kkr. För oss är den avskriven sedan länge. Ingen kapitalkostnad att ha den.
Men, den kostar ca 3000:-/år i service och underhåll utom ca vart fjärde år då den kostat 20 000:- för slitagesaker som varit slut. Mest bromsar, upphängningar och senast de självjusterande dämparna bak som läckte.
Så jämnar man ut kostnaderna så är det 8000:- / år.
Köper vi en nyare så kommer ju snart dessa reparationer på den också och till det ska kapitalkostnader läggas, även om jag köper kontant så är det förlorad ränta eller avkastning på de pengarna.
Så volvon får gå tills den blir för häckig.

Kör man väldigt lite spelar det ingen större roll att ha nåt gammalt. Kör man mycket går det inte, det blir för dyrt.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Jag menade alltså att man själv ska ha en regel för när man inte reparerar, inte att någon annan styr över det. Man ska givetvis själv bestämma nivån för vad som är rimligt.

Check. Jag gör inte det, heller. Olika perspektiv helt enkelt. :)
En närstående har en Nissan Pulsar diesel stående med trasig topp. Jag trodde han hade skrotat den, men han verkar tycka att det kan vara värt att lägga ett antal tiotusenlappar på att laga den. Problemet är att han varken har kunnande eller verkstad. Märkesverkstaden skulle ha "46000 eller mer om något krånglade". Bilen är väl värd 75 om den går.

En närstående har en Nissan Pulsar diesel stående med trasig topp. Jag trodde han hade skrotat den, men han verkar tycka att det kan vara värt att lägga ett antal tiotusenlappar på att laga den. Problemet är att han varken har kunnande eller verkstad. Märkesverkstaden skulle ha "46000 eller mer om något krånglade". Bilen är väl värd 75 om den går.
Jo, det bygger på att man gör det själv. Plus att man nog måste se det som kul för att det ska vara lönt, timpengen blir rätt usel med tanke på att reparationen inte höjer bilens försälningsvärde. En komplett fungerande topp till en sån där verkar kosta runt 7000 begagnad. Inte så drygt om det bara är byta den snarare än renovera.

Kan du förklara hur du kom från det jag skrev till den slutsatsen?

Ja, ungefär som att skrota avgasbilen när växellådan gett upp eller kolvarna mött ventilerna.
Jodå, jag drog ditt inlägg en lång väg, men i förslaget finns en skrivning att när en reparation blir för dyr eller komplicerad så skall fordonet "hämtas in".
Enda sättet att klara sig från tvångsförvaltning är att det skapas en svart marknad för hemmapulare. Ungefär som att man kan bygga ett nytt hus av ett ruckel bara man byter "planka för planka"
Och nej - jag är inte arg på ditt inlägg, men tyckte det närmade sig EU-förslaget , gillar att retas lite.... :)

Jodå, jag drog ditt inlägg en lång väg, men i förslaget finns en skrivning att när en reparation blir för dyr eller komplicerad så skall fordonet "hämtas in".
Enda sättet att klara sig från tvångsförvaltning är att det skapas en svart marknad för hemmapulare. Ungefär som att man kan bygga ett nytt hus av ett ruckel bara man byter "planka för planka"
Och nej - jag är inte arg på ditt inlägg, men tyckte det närmade sig EU-förslaget , gillar att retas lite.... :)
Jag tror fortfarande på äganderätten som stark princip och menar främst att man bör fundera över när "nog är nog". Man kan underlätta för sig själv om man redan från början har klargjort en nivå för vad som är rimligt.
Mitt exempel med en bil för åtta kronor gör att en procentsats blir trubbig. De flesta lägger mer än så på sina bilinköp, tror jag.

Man är väl tvungen beställa online om delarna ska bli billiga? Med svenska priser på delar och arbetstid tycker jag inte att det ser orimligt dyrt ut.
Jag kanske blivit snål av att meka själv och köpa delarna från nätet eller Biltema. Tycker ändå det är magstarkt att det kostar 6000 när delarna kostar 500.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back