Idag är jag förbannad därför att...

Skaffat kids alltså? Du har mina sympatier.
Ungarna... Hade jag vetat vad jag vet idag är det inte helt säkert att jag fortplantat mig.
Tror själv att det står en Virago 535 i hans garage.
Om det vore så enkel felsökning. Står en huliganmoped i garaget och känner sig ensam. Men snart så... Snart ska den tuktas!

Men det att jag inte känner samma sak inför enkla nöjen som en cigarr eller den där tysta stunden i ensamhet när barnen sover och frugan inte kommit hem än. Det oroar mig. Kanske har jag PMS (post motorcykel syndrom) såhär flera månader efter senaste turen?

Ungarna... Hade jag vetat vad jag vet idag är det inte helt säkert att jag fortplantat mig.

Om det vore så enkel felsökning. Står en huliganmoped i garaget och känner sig ensam. Men snart så... Snart ska den tuktas!

Men det att jag inte känner samma sak inför enkla nöjen som en cigarr eller den där tysta stunden i ensamhet när barnen sover och frugan inte kommit hem än. Det oroar mig. Kanske har jag PMS (post motorcykel syndrom) såhär flera månader efter senaste turen?
Jag har inget jätteklokt att komma med mer än ett lycka till fortsättningsvis, hoppas det vänder sas.
Var inte du instruktör för SMC?

Jag har inget jätteklokt att komma med mer än ett lycka till fortsättningsvis, hoppas det vänder sas.
Var inte du instruktör för SMC?
Tack! Småbarnsår och generell motvind sätter sina spår.

Jupp. En såndär orange väst har jag. Inte riktigt flitigt använd senaste säsongerna, bara.

Den enda lätta dagen är gårdagen.

Tack! Småbarnsår och generell motvind sätter sina spår.

Jupp. En såndär orange väst har jag. Inte riktigt flitigt använd senaste säsongerna, bara.

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Låt det komma när det kommer säger jag. Tvinga inte dig själv att röka en cigarr bara för tt du borde gilla det/du vet hur mycket du njöt av det på riktigt tidigare. Bara släpp det. Det kommer när det kommet. Du behöver ingen prestige gentemot dig själv.

Frisk luft och lite lagom motion(promenader om inte annat tex) kan man kanske försöka sig på iaf just för att det ändå är något man vet har fördelar för ens välbefinnande.
Gå ut i skogen och tänd en brasa bara och grilla korv. Tälj ett par grillpinnar med kidsen.

Börja smått men låt det ske naturligt, inget påtvingat. Egentligen, börja när det börjar av sig självt...
Det är lätt att man gör saker större/värre än vad de är i sin träskalle till hjärna, man övertänker.

Låt det komma när det kommer säger jag. Tvinga inte dig själv att röka en cigarr bara för tt du borde gilla det/du vet hur mycket du njöt av det på riktigt tidigare. Bara släpp det. Det kommer när det kommet. Du behöver ingen prestige gentemot dig själv.

Frisk luft och lite lagom motion(promenader om inte annat tex) kan man kanske försöka sig på iaf just för att det ändå är något man vet har fördelar för ens välbefinnande.
Gå ut i skogen och tänd en brasa bara och grilla korv. Tälj ett par grillpinnar med kidsen.

Börja smått men låt det ske naturligt, inget påtvingat. Egentligen, börja när det börjar av sig självt...
Det är lätt att man gör saker större/värre än vad de är i sin träskalle till hjärna, man övertänker.

Håller med... tillägg från en äldre tantmamma, 1) allt det jobbiga går över 2) ju äldre man blir, ju mindre bryr man sig, lite "no more fucks to give" attityd helt enkelt.

Satt uppe sent i natt och försökte få igång min nya Deltaco utomhusplugg med wifi och energimätare. Kom till slut på att den har en räckvidd på ca 2 meter men då får inga väggar vara i vägen. Övrig wifi har lång räckvidd.

Håller med... tillägg från en äldre tantmamma, 1) allt det jobbiga går över 2) ju äldre man blir, ju mindre bryr man sig, lite "no more fucks to give" attityd helt enkelt.
Precis. Man kan vara pragmatisk nog att tänka och förstå.

Men när det kommer motvind konstant i olika styrka och man försöker kryssa bäst man kan så är det inte alltid lätt att lyfta blicken mot horisonten.

Det har varit kämpigt i flera år nu. Tur som fan att min fru är en sån klippa!

Jag vet att du vet hur det känns...

Satt uppe sent i natt och försökte få igång min nya Deltaco utomhusplugg med wifi och energimätare. Kom till slut på att den har en räckvidd på ca 2 meter men då får inga väggar vara i vägen. Övrig wifi har lång räckvidd.

Mina Telldus pluggar varierar oerhört, jag har en som knappt fungerar tre meter ifrån tellsticken, en annan längre bort i samma rum och den tredje i en annan fastighet.

Jag testade mig fram vilken som hade bäst räckvidd och säkrast till/frånslag och satte den på den viktigaste platsen.

Lämna tillbaka din deltaco och säg att den är trasig och be om en ny, den kan vara mycket bättre

@GuW åfanken, jag läste reviews och en det är delade meningar om räckvidden men någon hade lika dålig räckvidd som jag. Testar att byta till en ny (y)

Det är en utomhusplugg med räckvidd på 2 meter och inga väggar får vara ivägen?
Ja, det är denna fast helt svarta är dem numera.

För utomhusbruk så två meter utan väggar är dåligt. Gillar att den även har energimätare vilket inte framgår på Inet annat än i kommentarer. Det är varierande signalstyrka på dom där, sett allt från 2 meter till 20 meter räckvidd.

Last edited:
Så här års i deklarationstider är det alltid intressant att summera ihop hur mycket skatt man betalat föregående år, i förhållande till hur mycket pengar man fått i handen att konsumera för. I och med att jag som egen företagare äger mina egna produktionsmedel (vilket per definition borde göra mig till kommunist) blir det dessutom möjligt att göra en total uträkning för all skatt som betalas in som resultatet av mitt eget arbete.

Denna gång utföll det hela till förhållandet 40:60, till Skatteverkets vinst (eller min förlust om man så vill).

Det år uträkningen faller ut till min fördel, dvs att jag får behålla mer än hälften lovar jag att skriva inlägget i "vad fick dig att le idag"-tråden istället.

Så här års i deklarationstider är det alltid intressant att summera ihop hur mycket skatt man betalat föregående år, i förhållande till hur mycket pengar man fått i handen att konsumera för. I och med att jag som egen företagare äger mina egna produktionsmedel (vilket per definition borde göra mig till kommunist) blir det dessutom möjligt att göra en total uträkning för all skatt som betalas in som resultatet av mitt eget arbete.

Denna gång utföll det hela till förhållandet 40:60, till Skatteverkets vinst (eller min förlust om man så vill).

Det år uträkningen faller ut till min fördel, dvs att jag får behålla mer än hälften lovar jag att skriva inlägget i "vad fick dig att le idag"-tråden istället.

Sedan använde du dina pengar också, till exempel till att köpa bensin/diesel, alkohol och eventuellt tobak, eller du kanske betalade en elräkning med dom?....

Guess what, då luggades du lite till....

Sedan använde du dina pengar också, till exempel till att köpa bensin/diesel, alkohol och eventuellt tobak, eller du kanske betalade en elräkning med dom?....

Guess what, då luggades du lite till....
Ja, jag räknade inte med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion, däremot räknade jag med momsen som mitt företag betalade in.

Ja, jag räknade inte med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion, däremot räknade jag med momsen som mitt företag betalade in.
Vad blir resultatet om du även räknar med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion ?
Hur mycket går då till din konsumtion
och hur mycket går till stat och kommun att konsumera för ?

Vad blir resultatet om du även räknar med moms-, energi- och punktskatter för min egen konsumtion ?

Grovt räknat kan du väl dra av 25% för allt som inte är extraskattat som tex drivmedel, alkohol och tobak, dock är ju vissa momser lägre också...

Jag vet inte om jag köper så mycket konstverk att 6% på det jämnar ut dom 60% jag betalar på drivmedel dock...

Poängen här var inte att det skulle bli på öret rätt, utan att ungefärligen visa förhållandet ;)
Jag jämförde de totala inbetalningarna jag gjort privat och från företaget till Skatteverket med vad jag fått ut i pengar privat. Går förstås att göra det mer exakt, men då får man sitta och gå igenom ett års inköp och kvitton...

Poängen här var inte att det skulle bli på öret rätt, utan att ungefärligen visa förhållandet ;)
Jag jämförde de totala inbetalningarna jag gjort privat och från företaget till Skatteverket med vad jag fått ut i pengar privat. Går förstås att göra det mer exakt, men då får man sitta och gå igenom ett års inköp och kvitton...
Min reflektion var om du betalt 60% i skatter och avgifter och fick 40% kvar så är ju momsen 25% av resten dvs 30% kvar men sedan är det ju alla möjliga andra skatter på el, bränsle osv så
du får kanske 25% till din komsumption och stat och kommun får 75 % av vad du tjänat ihop.
Inte konstigt att 4 unga män med utseende som föräldrar i mellanöstern jag råkade sitta bredvid var eneiga om vad de skulle göra när de var klara, de skulle dra direkt.
Som en av grannfamiljerna från Iran, båda barnen födda i Sverige har blivit ingenjörer, flickan drog direkt som civilingenjör maskin, till Spanien för jobb.

Kräksjuka ungar. Tvättmaskinen pajade i förrgår. Ny maskin hemma men ej installerad innan utbrott. Självklart är saneringsbehovet innefattande egna och barns kläder och sänglinne.

2230 ikväll blev det brått att fixa till vatten och el till maskinen.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D