Idag är jag förbannad därför att...

Börjar bli rätt trött på att allt jag tagit i gått sönder senaste tiden. Värmepump, bil, kyl, frys, varmvattenberedare, bil igen osv. Det senaste var min powerstation (batteribank för reserv-el) som jag köpte för många sköna tusenlappar för ett par månader sedan för att ha vid strömavbrott och som UPS. Den gav upp exakt på minuten när det vankades snöstorm och när jag som mest behöver den. Givetvis slängde jag kartongen så sent som i förra veckan, så nu måste jag försöka få tag på lämpligt emballage för att skicka tillbaka skiten till tillverkaren. Lär väl kosta multum i fraktkostnad dessutom.

Ja just det, så var det bilen igen. Reservdelen som jag skulle laga senaste felet med råkade jag ha sönder, så jag fick beställa en ny. Dessutom visade sig felet vara en rotorsak till flera andra fel jag haft och som gjorde att jag fick byta en annan del så sent som för några månader sedan. Pga rotorsaken så har det felet uppstått igen så nu behöver jag byta även den delen igen.

Och så har vi fått nån jävla sibirisk vinter som håller i sig i månader dessutom. Lika bra att göra mig av med alla moderniteter som kan gå sönder och istället bygga en igloo som jag kan sitta och sura i, men då lär väl den också gå sönder. :huvet
En olycka kommer sällan ensam...

Jag har sådär med mina bilar. Alltid något som inte funkar och vissa fel lever man med istället för att lägga tid på att fixa för det är annat som är viktigare.

En olycka kommer sällan ensam...

Jag har sådär med mina bilar. Alltid något som inte funkar och vissa fel lever man med istället för att lägga tid på att fixa för det är annat som är viktigare.
Ja, i det senaste fallet så var det bakrutespolaren som slutat funka. Har varit lite från och till och brukar lösa sig genom att göra rent munstycket. Denna gången hjälpte inte det och det blev ett påtagligt problem att inte se bakåt vintertid. Visade sig att en tillkrånglad konstruktion med kombinerad spolare/torkarmotor rostat inuti, så det var rostflagor som satt igen munstycket och till slut fått hela konstruktionen att sluta fungera.

Så varje gång man spolade bakrutan hamnade spolarvätskan på insidan av bagageluckan. Detta gjorde att kontakten till sensorn som känner av om backluckan är stängd korroderade och gjorde att bl.a. belysningen i bagageutrymmet inte funkade. Än värre var att vätskan sedan rann ner i utrymmet där batteriet sitter och gjorde att anslutningen till pluskabeln rostade. Detta orsakade en hel mängd mystiska elfel och felkoder över tid.

Skulle vilja ha ett allvarligt snack med konstruktören av bakrutespolaren.

Ja, i det senaste fallet så var det bakrutespolaren som slutat funka. Har varit lite från och till och brukar lösa sig genom att göra rent munstycket. Denna gången hjälpte inte det och det blev ett påtagligt problem att inte se bakåt vintertid. Visade sig att en tillkrånglad konstruktion med kombinerad spolare/torkarmotor rostat inuti, så det var rostflagor som satt igen munstycket och till slut fått hela konstruktionen att sluta fungera.

Så varje gång man spolade bakrutan hamnade spolarvätskan på insidan av bagageluckan. Detta gjorde att kontakten till sensorn som känner av om backluckan är stängd korroderade och gjorde att bl.a. belysningen i bagageutrymmet inte funkade. Än värre var att vätskan sedan rann ner i utrymmet där batteriet sitter och gjorde att anslutningen till pluskabeln rostade. Detta orsakade en hel mängd mystiska elfel och felkoder över tid.

Skulle vilja ha ett allvarligt snack med konstruktören av bakrutespolaren.
Det låter ju mer som om skamstock eller spöstraff borde användas i den feedbacken.

Ja, eller hela bilen?
Spelar väl ingen roll hur usel spolaren är, så borde läckaget hamna på utsidan av bilen? :va
Man kan tycka det. Går ju inte att ha röret utanpå karossen, så på något sätt behöver det ju ledas via bakluckans insida. Men helt klart en idiotisk konstruktion av flera olika delar tillsammans som bidrar till problemet. Har inte kollat så noga på andra bilar, men i det här fallet sitter spolmunstycket på torkararmens fäste så att det åker fram och tillbaka med torkaren och sprider spolarvätskan. Så torkarmotorn och lösningen för att få ut spolarvätska till torkararmen är del av samma konstruktion. Gissar att det hade varit betydligt mindre känsligt att ha ett par fasta munstycken på luckan istället, eller åtminstone en konstruktion där interna delar inte är av material som kan rosta och täppa igen alltihop.

Man kan tycka det. Går ju inte att ha röret utanpå karossen, så på något sätt behöver det ju ledas via bakluckans insida. Men helt klart en idiotisk konstruktion av flera olika delar tillsammans som bidrar till problemet. Har inte kollat så noga på andra bilar, men i det här fallet sitter spolmunstycket på torkararmens fäste så att det åker fram och tillbaka med torkaren och sprider spolarvätskan. Så torkarmotorn och lösningen för att få ut spolarvätska till torkararmen är del av samma konstruktion. Gissar att det hade varit betydligt mindre känsligt att ha ett par fasta munstycken på luckan istället, eller åtminstone en konstruktion där interna delar inte är av material som kan rosta och täppa igen alltihop.
Nja, den går ju "i" karossen / bakluckan. Som ju har både ett inre & ett yttre "skinn". Absolut så kan du dra det på ett sätt där läckage går utanför det inre "skinnet" och gummitätningarna som sitter runt bakluckan och dränerar ur botten av luckan ut bakom bilen.

Nja, den går ju "i" karossen / bakluckan. Som ju har både ett inre & ett yttre "skinn". Absolut så kan du dra det på ett sätt där läckage går utanför det inre "skinnet" och gummitätningarna som sitter runt bakluckan och dränerar ur botten av luckan ut bakom bilen.
Jo, men det gör den. Det finns ett hål som det kan rinna ut igenom. Problemet verkar vara att vätskan verkar komma med sådant tryck att om det blir läckage i den aktuella komponenten kan det skvätta på saker (lås, elektriska kontakter osv) som tar skada och sedan ta andra vägar och rinna vidare på insidan. Så ja, som helhet är det en usel konstruktion och vätska borde inte kunna ta sig den vägen den tog, det råder inget tvivel om.

IT-support... Nåt skit upphör att fungera och ingen har gjort någon ändring. Då är det som vanligt tusen frågor innan gissningarna börjar komma.
"Jag ändrar det här, funkar det nu?"
"Nähä, nu då?"
"Om du provar att starta om datorn och logga in igen..."
"Nänä, nu kommer du inte in alls... Konstigt... Men nu då?"

Det är mer sporadiska förslag på alla kranar som de hittar än genomtänkta saker som faktiskt har med saken att göra. Så har det varit hela mitt yrkesverksamma liv när IT-folk varit inblandade.
De är fan sämre än prylbytare på slumpvis utvald märkesverkstad.

*/ ?>
Nyheter
BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Back