Hoztic
Alltid på väg mot nya mål
Ja, mer allmänbildning åt folket!Men vaf.
Det är ju bildande för glinen.
På min unges dagis har de tagit bort gungorna. Nån kan ju få en i huvudet...
Lyckligtvis finns bergsknallen kvar så att de har nåt att träna grovmotorik på och ramla ner ifrån.
Till och med min nyligen fyllda femåring förstår vitsen med tex Armémuseum, inte för att krig är roligt, utan för att lära sig av historien så att man kan undvika att det händer igen. Utan spaning, ingen aning.Samma sak med djur, man kan ju aldrig lära sig respektera något man inte känner till. Vi var ute och fiskade för några veckor sedan, och jag fick en liten abborre på kast, och grabben fick veva in den, jag hakade loss den, och han fick släppa tillbaka den. Jag var otroligt noga med att förklara varför vi släppte tillbaka den, hur viktigt det var, och att han faktiskt ansvarade för ett annat liv när han hade den i handen. Där och då växte han så otroligt mycket, och han pratade om det länge efteråt. Hur ska någon som bara lever ett liv i en steril betongmiljö någonsin kunna få samma förståelse?
Klätterställningen på vårt dagis är oftast stängd, för den är för farlig. Men vi kastar ut våra ungar i terränglådan istället, och dom har en betydligt bättre motorik än sina jämnåriga polare, som har mer skärmtid på fritiden än jag har på jobbet som IT-projektledare.