Idag är jag förbannad därför att...

Körde genom östra Småland och Blekinge igår, mycket snö och rejält halt, mina nya Pirelli dubbdäck fick jobba en del trots min låga hastighet. En större krock i en korsning och några avåkningar löngs vägen.
Ska norr ut nu snart, blir att ta de srörre vägarna det är hård is och ingen röjning eller saltnibg på de mindre ännu.
Bävar för idioterna på E4 som nog tror på löftena att vinterddäck ger dig sommaregenskaper.
 
Körde genom östra Småland och Blekinge igår, mycket snö och rejält halt, mina nya Pirelli dubbdäck fick jobba en del trots min låga hastighet. En större krock i en korsning och några avåkningar löngs vägen.
Ska norr ut nu snart, blir att ta de srörre vägarna det är hård is och ingen röjning eller saltnibg på de mindre ännu.
Bävar för idioterna på E4 som nog tror på löftena att vinterddäck ger dig sommaregenskaper.
Ändå bra att man har gjort om vädervarningarna till mer anpassade efter vilken region dom är i.
"Snösmockan" och "snökaoset" man ser på nyheterna och inskickade tittarbilder är inte speciellt imponerande men kan så klart ge problem för de som inte är van att hantera det.
 
Förbannad på VW.
En bil för nästan 600kkr har inte uppvärmd sensorplatta i fronten.
Så efter en kvart i slask så stänger alla hjälpfunktioner av, vilket väl kan gå an, men inte ens den mest rudimentära farthållaren fungerar längre.
Filhållare o sånt klarar man sig ju utan, men när väglaget på E4 är så dåligt att 80-90 är lagom då vill jag gärna ha farthållare för o slippa kramp i benen.
 
Ändå bra att man har gjort om vädervarningarna till mer anpassade efter vilken region dom är i.
"Snösmockan" och "snökaoset" man ser på nyheterna och inskickade tittarbilder är inte speciellt imponerande men kan så klart ge problem för de som inte är van att hantera det.
Jag misstänker starkt att den trebilskrocken jag passerade nog orsakats av någon med dåliga däck gled ut i vägen för korsande trafik och så dålig avståndshållning.
Det var i alla fall så mycket snö så att underredet skrapade i snön mellan hjulspåren, så ingen kan ha undgått att det var vinterväglag.
 
Förbannad på VW.
En bil för nästan 600kkr har inte uppvärmd sensorplatta i fronten.
Så efter en kvart i slask så stänger alla hjälpfunktioner av, vilket väl kan gå an, men inte ens den mest rudimentära farthållaren fungerar längre.
Filhållare o sånt klarar man sig ju utan, men när väglaget på E4 är så dåligt att 80-90 är lagom då vill jag gärna ha farthållare för o slippa kramp i benen.

Ja, många bilar stänger ju av farthållaren helt när sensorerna geggar igen.

Det finns ju ingen anledning att ta bort vanlig dum farthållare bara för att sensorerna för adaptiv farthållare/autobroms inte ser något.

Kanske för att folk som är vana vid adaptiv farthållare annars skulle sitta och åka ikapp framförvarande bil och krocka i 4km/h i 90/94km/h

Jag har förlorat allt hopp om att någon själv tar ansvar för att framföra sin bil.
 
Idag är jag förbannad för att jag har monterat IKEA möbler, och det saknades skruvar i monteringssatsen.

Nåväl, det var inte mina möbler, och vi bor på varsin sida om IKEA, så det handlar bara om att gå in och hämta en näve nästa gång jag ska dit
 
Idag är jag förbannad för att jag har monterat IKEA möbler, och det saknades skruvar i monteringssatsen.

Nåväl, det var inte mina möbler, och vi bor på varsin sida om IKEA, så det handlar bara om att gå in och hämta en näve nästa gång jag ska dit
Tvärtom upplever jag oftare.

Jag tycks nämligen "alltid" få för många skruvar och skit när jag handlar där. Jag sitter och kliar mig i huvudet och undrar vad fan jag missat och nissarna på kontoret sitter och skrattar gott åt såna som mig medans de kastar i en näve brickor i en påse för bokhyllan Billy.
Tror det var kamprads sista order innan han tackade för sig.
 
Ja, det är ju långt ifrån bara gamla 80-talshäckar som ligger i dikena, ganska ofta är det ju rätt nya premiumbilar med fyrkrafs som hälsar på i naturen.
Fyrkrafs ger en känsla av säkerhet så länge man trampar på gasen. Bromsen däremot är ju lika effektiv som på tvåhjulsdrivna.........

Fyrkrafsarna brukar komma längre in i skogen när de kör av vägen, högre hastighet.
 
Fyrkrafs ger en känsla av säkerhet så länge man trampar på gasen. Bromsen däremot är ju lika effektiv som på tvåhjulsdrivna.........

Fyrkrafsarna brukar komma längre in i skogen när de kör av vägen, högre hastighet.

Jo, man känner ju inte hur halkigt det är när man gasar iväg, men det märker man sedan när man ska ha stopp på ekipaget.

I min ungdom lånade jag en Subaru, körde iväg lugnt från bilhandlaren, men när jag bedömde att jag var utom hörhåll gasade jag på lite, men behövde bromsa inför en korsning....

Jo tjena, odubbat under bilen och en korsning där bussar regelbundet slirar sig igång med hjulspin, det var bara att växla ner och kasta sig ut... Det gick bra den gången...
 
Vinterväglag är typiskt obra att låta bilen hantera. Man behöver känslan och återkopplingen från underlaget.
Fast i moderna bilar får man ingen feedback och alla inputs man gör filtreras via svarta lådor innan resterna av dem får nå drivlinan.
 
Fast i moderna bilar får man ingen feedback och alla inputs man gör filtreras via svarta lådor innan resterna av dem får nå drivlinan.
Det beror ju lite på vad man köper för bil. Min BRZ är inte särskilt filtrerad, och man kan stänga av hjälpsystemen.
Polaren som köpte min outback 3.6 har en lite ledsen generator, så bilen stängde av alla hjälpsystem pga låg spänning, men gick fortfarande att köra. Det spann och sladdade visst fantastiskt mycket. :hihi
 
Fyrkrafs ger en känsla av säkerhet så länge man trampar på gasen. Bromsen däremot är ju lika effektiv som på tvåhjulsdrivna.........

Fyrkrafsarna brukar komma längre in i skogen när de kör av vägen, högre hastighet.
Var ju nån här som som körde bärgare som sa att nya antispinnblabla ofta hittades längre in skogen än gamla analoga 2 krafs.

Finns ett nödknep o ta till på nya Ai-furkrafs.

Sluta bromsa o släpp gasen(motorbroms) o styr , då kan det möjligtvis reda ur sig.

Då försöker systemet pumpa enstaks hjul med broms för och fixa färdriknting vilket kan vara bra

Man har iaf chans o välja vart man hamnar...
 
Fast i moderna bilar får man ingen feedback och alla inputs man gör filtreras via svarta lådor innan resterna av dem får nå drivlinan.
Hos många märken ja... Dock inte tex MINI med ALL4 och dynamisk fjädring. Perfekt balans och man känner exakt vad bilen gör. Dock slår man gärna ur första steget av antispinn, så det kan slira lite lagom och blir då stadigare när man kör som riktig gammal fyrhjulsdriven bil.

En del moderna bilar är dock otäcka. Man har noll koll på vad som pågår och när det väl händer nåt, är det för sent.
 
Jo, man känner ju inte hur halkigt det är när man gasar iväg, men det märker man sedan när man ska ha stopp på ekipaget.

I min ungdom lånade jag en Subaru, körde iväg lugnt från bilhandlaren, men när jag bedömde att jag var utom hörhåll gasade jag på lite, men behövde bromsa inför en korsning....

Jo tjena, odubbat under bilen och en korsning där bussar regelbundet slirar sig igång med hjulspin, det var bara att växla ner och kasta sig ut... Det gick bra den gången...
Jo, livet har sina bruna stunder!
Vissa gånger har man önskat en våtservett och ett ombyte. :squid :poop::rolleyes:
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top