Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Telia ringer om fiber.

Sådant stör mej?

Samma här.

För länge sedan ringde en halebop/telia säljare och ville sälja på mig en massa extratjänster (IP-TV-Telefoni) som jag inte var intresserad av, och då sa dom att dom hade köpt upp vårat byanät. (kul att få veta det av en säljare, men OK jag går inte på mötena)

Mycket riktigt, nästa faktura för internet kom från Halebop.
Samtidigt kom det dock ett brev från IT föreningen som förklarade att halebop var nätets nya ISP.

Ett tag senare gick internet ner (en fredagkväll så klart), och jag kontaktade halebops support via chatten på deras hemsida, den enda kontaktväg dom har. (som är en lysande kontaktväg då Internet ligger nere, nåja, jag är inte 100% grottmänniska så jag delade ut Internet från telefonen för att kunna chatta)

Jag chattade länge med dom, dom visste som vanligt ingenting, kunde inte göra någonting, hade ingen tidsplan för att få det fixat osv.
Jag fick dock obegränsad surf på mobilen hela helgen för säkerhets skull.

Då det ändå är besvärligt och långsamt med telefon-wifi, så kollade jag upp några gånger under helgen med chatten om dom hade någon tidsplan, och jag fick veta att det var en switch eller dess nätdel som hade brunnit, att dom hade folk på jobbet att byta den.

Jag gick iväg till fiberknutpunkten när jag skulle rasta hunden, och såg en bil med en person jag känner lite åka därifrån, han är nätverkstekniker, men jobbar inte åt Telia/halebop, så jag började ana ugglor...

Jag kontaktade en av styrelsen i fiberföreningen och han gav mig en mailadress, jag mailade och fick till svar "Halebop är bara ISP i nätet, dom äger det inte, driftar det inte, och det borde kundtjänst veta.

Framförallt kan dom inte säga att det är en switch eller nätdel som har brunnit, för fiberkabeln är avgrävd av en grävare."

När den ena foten inte vet vad dom andra fötterna gör...
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Samma här.

För länge sedan ringde en halebop/telia säljare och ville sälja på mig en massa extratjänster (IP-TV-Telefoni) som jag inte var intresserad av, och då sa dom att dom hade köpt upp vårat byanät. (kul att få veta det av en säljare, men OK jag går inte på mötena)

Mycket riktigt, nästa faktura för internet kom från Halebop.
Samtidigt kom det dock ett brev från IT föreningen som förklarade att halebop var nätets nya ISP.

Ett tag senare gick internet ner (en fredagkväll så klart), och jag kontaktade halebops support via chatten på deras hemsida, den enda kontaktväg dom har. (som är en lysande kontaktväg då Internet ligger nere, nåja, jag är inte 100% grottmänniska så jag delade ut Internet från telefonen för att kunna chatta)

Jag chattade länge med dom, dom visste som vanligt ingenting, kunde inte göra någonting, hade ingen tidsplan för att få det fixat osv.
Jag fick dock obegränsad surf på mobilen hela helgen för säkerhets skull.

Då det ändå är besvärligt och långsamt med telefon-wifi, så kollade jag upp några gånger under helgen med chatten om dom hade någon tidsplan, och jag fick veta att det var en switch eller dess nätdel som hade brunnit, att dom hade folk på jobbet att byta den.

Jag gick iväg till fiberknutpunkten när jag skulle rasta hunden, och såg en bil med en person jag känner lite åka därifrån, han är nätverkstekniker, men jobbar inte åt Telia/halebop, så jag började ana ugglor...

Jag kontaktade en av styrelsen i fiberföreningen och han gav mig en mailadress, jag mailade och fick till svar "Halebop är bara ISP i nätet, dom äger det inte, driftar det inte, och det borde kundtjänst veta.

Framförallt kan dom inte säga att det är en switch eller nätdel som har brunnit, för fiberkabeln är avgrävd av en grävare."

När den ena foten inte vet vad dom andra fötterna gör...
Jag jobbar för en nätägare här i stan och det är väldigt ofta vi får höra från slutkunder att deras tjänsteleverantör sagt att felet ligger hos oss, när de felanmäler. Då ringer såklart den upprörda kunden till mig och undrar när vi tänker laga felet, varpå jag får försöka förklara att vi inte har några kända avbrott i nätet och att deras TL uppenbarligen pratar i nattmössan.

Härom veckan var det dessutom en kille som ringde från Malmö för att hans TL sagt att felet låg i vårat nät. Jag fick då förklara att vårt nät är begränsat till Örebro och Kumla och inte på något sätt har med hans uppkoppling 50 mil söderut att göra.
Det visar hur slentrianmässigt de bara skjuter ifrån sig ansvaret bara för att bli av med den besvärliga kunden som ringer och ställer jobbiga frågor.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag jobbar för en nätägare här i stan och det är väldigt ofta vi får höra från slutkunder att deras tjänsteleverantör sagt att felet ligger hos oss, när de felanmäler. Då ringer såklart den upprörda kunden till mig och undrar när vi tänker laga felet, varpå jag får försöka förklara att vi inte har några kända avbrott i nätet och att deras TL uppenbarligen pratar i nattmössan.

Härom veckan var det dessutom en kille som ringde från Malmö för att hans TL sagt att felet låg i vårat nät. Jag fick då förklara att vårt nät är begränsat till Örebro och Kumla och inte på något sätt har med hans uppkoppling 50 mil söderut att göra.
Det visar hur slentrianmässigt de bara skjuter ifrån sig ansvaret bara för att bli av med den besvärliga kunden som ringer och ställer jobbiga frågor.
Skulle inte ansvarsfrågan vara djävligt mycket enklare om bolaget som ägde hårdvaran också sålde tjänsten? :va
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Skulle inte ansvarsfrågan vara djävligt mycket enklare om bolaget som ägde hårdvaran också sålde tjänsten? :va
Många nät jobbar ju så och det är klart att det blir enklare när något går sönder. Vi äger dock bara de passiva nätdelarna, vår Kommunikationsoperatör äger de aktiva komponenterna och tjänsteleverantörerna förser slutkunden med tjänster.

Ibland blir det jävligt rörigt minst sagt. Det hade dock underlättat om alla i kedjan gjorde det de ska istället för att försöka skicka bollen vidare till någon som inte kan åtgärda det aktuella felet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Skulle inte ansvarsfrågan vara djävligt mycket enklare om bolaget som ägde hårdvaran också sålde tjänsten? :va

Eller så delegerar telefonisten lika fullt samtalet vidare till en annan avdelning, och så blir kunden vidarekopplad ytterligare några gånger för att till sist landa tillbaka på första avdelningen men en ny person så nu slipper den här första telefonisten hantera just denna kunden.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Många nät jobbar ju så och det är klart att det blir enklare när något går sönder. Vi äger dock bara de passiva nätdelarna, vår Kommunikationsoperatör äger de aktiva komponenterna och tjänsteleverantörerna förser slutkunden med tjänster.

Ibland blir det jävligt rörigt minst sagt. Det hade dock underlättat om alla i kedjan gjorde det de ska istället för att försöka skicka bollen vidare till någon som inte kan åtgärda det aktuella felet.
Det är ju självklart sant.
Men det är ungefär lika ovanligt som det är sant.
Eller så delegerar telefonisten lika fullt samtalet vidare till en annan avdelning, och så blir kunden vidarekopplad ytterligare några gånger för att till sist landa tillbaka på första avdelningen men en ny person så nu slipper den här första telefonisten hantera just denna kunden.
Ja herrigud.
Enmansföretag brukar vara enklast att ha att göra med... :hihi
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Får mej att tänka på när fiberkonverteraren (heter det så?) brunnit hos mej.
Blev bollad runt mellan nätägaren, ISPn, hyresvärden och företaget som hade serviceavtalet.
I flera veckor!
Detta trots att jag klart och tydligt förklarade "mojängen som förut lyste grönt lyser nu inte alls" redan från början i varje samtal.
Tog 2 månader för idioterna att byta den. Givetvis förväntades jag betala för tjänsten hela tiden, för de inblandade skyllde på varandra.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Får mej att tänka på när fiberkonverteraren (heter det så?) brunnit hos mej.
Blev bollad runt mellan nätägaren, ISPn, hyresvärden och företaget som hade serviceavtalet.
I flera veckor!
Detta trots att jag klart och tydligt förklarade "mojängen som förut lyste grönt lyser nu inte alls" redan från början i varje samtal.
Tog 2 månader för idioterna att byta den. Givetvis förväntades jag betala för tjänsten hela tiden, för de inblandade skyllde på varandra.

Min fiberconverter är skitgammal (20 år?), den har slutat fungera en gång för att en kylfläns lossnade, och en annan gång började nätaggregatet att störa på kortvågen.
(kondensatorer som torkade ut och gav upp förmodligen)

Två lätta fel att laga på plats, jag sprittvättade och monterade kylflänsen med en ny termalpad, och ett nätagg grävde jag upp i lådan med alla kablar (TM)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Skulle inte ansvarsfrågan vara djävligt mycket enklare om bolaget som ägde hårdvaran också sålde tjänsten? :va
Det är såklart risken, men många bolag som Telia har kommit runt det i att dela upp sig själva i mindre dotterbolag som i många fall konkurrerar med, och absolut inte pratar med, varandra. Gärna skylla på varandra inför mig som kund, jag sär ju självklart väldigt förstående för att deras interna gnabb ska drabba mig.

:tummenupp
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Telia ringer om fiber.

Hej vi ser att du har tele2 anslutning i våra fiber vi kan erbjuda samma pris.

Jag
Det är inte Telias fiber det är våra privata fiberförening som äger dessa 35 mil fiber ni är bara en lev av trippel play till dom som vill ha.

Telia
Jaha ni är ägda av ett dotter bolag till Telia.

Jag
nej vi äger 100% av fiberanläggningen ni är bara lev av innehåll precis som tele2 banhofs comviq o 3.

Telia
Jasså dom lev i vårat nät är nätet verkligen ett öppet nät?

Jag
Ursäkta nu men vill du ej förstå vad jag säger eller lyssnar du ej överhuvudtaget.

Vi äger fibernätet o har inga som helst planer på att sälja då vi har väldigt låga kostnader o säljer vi blir allt dyrare.

Telia.
Jag ser att ni är kopplade mot våra nod.

Jag
Ja vi är anslutna till stammnätet men inget annat.

Telia lägger på utan ett ord

Sådant stör mej?
Sånt där slapp jag när jag gick över till oregistrerade mobiltelefoner.
Allt säljande och rena bedrägeriförsök försvann när jag lade ner Telia abonnemanget på fast telefon.
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Man kan undra vilken pappskalle som fick med sig ormbunke[Ormus bunk'Usch] i handbagaget under flygets rökigare tidsålder..? :4skrika

Finns inget lagom med denna invasiva jäveln som förpestar våra blåbär, känns som jag ryckt upp en hektar men det är säkert inte förenat med sanningen.. Blåsa på fingret har jag fått trots handskar, då förstår ni hur överjävligt det är. Utöver det eländet har jag hittat noll kantareller och bara snubblat över en enda mordsnigel att kasta över på granntomten.

Bjuder på överexponering gör jag:

20220623-115825.jpg
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man kan undra vilken pappskalle som fick med sig ormbunke[Ormus bunk'Usch] i handbagaget under flygets rökigare tidsålder..? :4skrika

Finns inget lagom med denna invasiva jäveln som förpestar våra blåbär, känns som jag ryckt upp en hektar men det är säkert inte förenat med sanningen.. Blåsa på fingret har jag fått trots handskar, då förstår ni hur överjävligt det är. Utöver det eländet har jag hittat noll kantareller och bara snubblat över en enda mordsnigel att kasta över på granntomten.

Bjuder på överexponering gör jag:

20220623-115825.jpg
Gör som oss i dalarna.
Klä in en flaggstång med skiten och drick kopiösa mängder med alkohol medans du går runt stången och utför fåniga rörelser.
Vad gör man inte för en redig bläcka... :fyllisar
 

gundj

Snygggubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84 & Yamaha SR500 - 91
Firar man midsommaren i Sjurberg idag, en dag före oss andra fortfarande?
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Finns flera byar som firar dan innan tror jag.
Eller helgen innan som i vår by.
Synd att gå miste om en bläcka som sagt...:)

Har landställe i Gimsbärke sedan 40-talet så att säga, känner igen grannbyns avvikande midsommarfirande men tror aldrig jag sett ormbunkar på stången.. Björk är väl det dom kvistar dit?

I övrigt firat rätt stadigt där uppe genom åren men inte denna fredag tyvärr.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En strand är inte en rastgård för hundar och ägare utan bajspåsar. ?

Jävla kretiner, lågbegåvade och rent av slödder!

För ett par år sedan sa jag åt ett par som kom till stranden med ett par hundar.
Det irriterade svaret från pappskallarna var att dom rastade ju inte hundarna utan dom badade bara hundarna.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Har landställe i Gimsbärke sedan 40-talet så att säga, känner igen grannbyns avvikande midsommarfirande men tror aldrig jag sett ormbunkar på stången.. Björk är väl det dom kvistar dit?

I övrigt firat rätt stadigt där uppe genom åren men inte denna fredag tyvärr.
Absolut, det är mest björk men det finns inslag av ormbunke här och där.
Vi har på kedjorna från toppen till staget med ringar även om det blev blommor just i år.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
För ett par år sedan sa jag åt ett par som kom till stranden med ett par hundar.
Det irriterade svaret från pappskallarna var att dom rastade ju inte hundarna utan dom badade bara hundarna.
Har inget emot hundar på stränder. Tvärtom.

Men plocka för bövelen upp avföringen efter hunden.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top