Idag är jag förbannad därför att...

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Köpte biltemas dyraste Starthjälp den 27/2 för nästan 1500 kronor.
Använt den kanske 10 ggr och nu pyste det till i den och så kom det rök ur elektroniken.
Fick ett SMS dagen efter jag lämnat in den att reparationen var klar.
Biltema har kommit fram till att den fungerar och jag ska ha tillbaka samma.
Inte fan vill väl jag ha något som pyser och kommer rök ur menade jag, ni får ge mig en annan.
Ni känner ju för fan när ni luktar på den att det luktar bränt.
-"Är du inte nöjd hur vi hanterat reklamationen får du kontakta ARN":huvet
Skulle behövt starthjälp idag. Besiktning bokat, körförbud på lördag. Säkerhetskontroll genomförd och hojen tankad. Batteri dött. Ridå ner... :huvet

Nåväl. Det hjälper inte att bli arg tänkte jag efter en stund. Bara att boka ny tid.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle behövt starthjälp idag. Besiktning bokat, körförbud på lördag. Säkerhetskontroll genomförd och hojen tankad. Batteri dött. Ridå ner... :huvet

Nåväl. Det hjälper inte att bli arg tänkte jag efter en stund. Bara att boka ny tid.
Jag har ett fritidsbatteri i en vagn i garaget. Normalt sett åker det på festivaler som smidigt sätt att ladda mobiler och annan elektronik i tältet, men det är inte helt ovanligt att det används för att starta fordon med döda batterier.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Köpte biltemas dyraste Starthjälp den 27/2 för nästan 1500 kronor.
Använt den kanske 10 ggr och nu pyste det till i den och så kom det rök ur elektroniken.
Fick ett SMS dagen efter jag lämnat in den att reparationen var klar.
Biltema har kommit fram till att den fungerar och jag ska ha tillbaka samma.
Inte fan vill väl jag ha något som pyser och kommer rök ur menade jag, ni får ge mig en annan.
Ni känner ju för fan när ni luktar på den att det luktar bränt.
-"Är du inte nöjd hur vi hanterat reklamationen får du kontakta ARN":huvet
Märkligt, annars har jag aldrig upplevt att Biltema varit särskilt ovilliga att byta ut trasiga varor.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Skulle behövt starthjälp idag. Besiktning bokat, körförbud på lördag. Säkerhetskontroll genomförd och hojen tankad. Batteri dött. Ridå ner... :huvet

Nåväl. Det hjälper inte att bli arg tänkte jag efter en stund. Bara att boka ny tid.
Kolla med Mc-Varuhuset som nu ligger i Vårby Backe. Jag köpte batteri till vår Street Triple där. De visste inte att YTX9-BS passade även till Triumph men vad gör det. :)
https://www.mcvaruhuset.se/batteri/8198-batteri-ytx9-bs.html
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Kolla med Mc-Varuhuset som nu ligger i Vårby Backe. Jag köpte batteri till vår Street Triple där. De visste inte att YTX9-BS passade även till Triumph men vad gör det. :)
https://www.mcvaruhuset.se/batteri/8198-batteri-ytx9-bs.html
Åkte till garaget där jag hade lagt laddaren ikväll för att se om det kan vara så att jag satt på p-ljuset när jag låste styret sist eller om batteriet är kass. Bra med hoj i ett garage och tillbehören i ett andra och verktyg i ett tredje. :3freak På olika postnummer.

Lätt hänt det där med parkeringsljuset när det ligger ett klick från låst och avkomman min skriker i vagnen.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Märkligt, annars har jag aldrig upplevt att Biltema varit särskilt ovilliga att byta ut trasiga varor.
Nä jag tycker dom har varit bra i vanliga fall.
Enda gången jag tidigare haft problem var en pneumatisk muttermaskin som inte drog det utlovade momentet.
Man konstaterade efter utredning att det inte var något fel på maskinen.
Jag förklarade att jag hade verifierat med ett kalibrerat lufttryck och en kalibrerad momentnyckel
Butikssäljaren drog då en utbildning i hur man använder knappen att byta riktning och att det kunde lösa mitt problem.
Blev så paff över dumheten så jag lyssnade på idiotin och argumenterade inte, alltså en butikssäljare förklarar en knapp för någon med bakgrund som mekaniker,
Man kunde med tre fingrar på ett spärrskaft dra hårdare än denna muttermaskin....helt värdelös produkt och helt fantastiskt att jag var så dum i huvudet att jag accepterade deras slutsats. Har aldrig använt den efter jag hämtade ut den igen för säkert 5 år sedan.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Nä jag tycker dom har varit bra i vanliga fall.
Enda gången jag tidigare haft problem var en pneumatisk muttermaskin som inte drog det utlovade momentet.
Man konstaterade efter utredning att det inte var något fel på maskinen.
Jag förklarade att jag hade verifierat med ett kalibrerat lufttryck och en kalibrerad momentnyckel
Butikssäljaren drog då en utbildning i hur man använder knappen att byta riktning och att det kunde lösa mitt problem.
Blev så paff över dumheten så jag lyssnade på idiotin och argumenterade inte, alltså en butikssäljare förklarar en knapp för någon med bakgrund som mekaniker,
Man kunde med tre fingrar på ett spärrskaft dra hårdare än denna muttermaskin....helt värdelös produkt och helt fantastiskt att jag var så dum i huvudet att jag accepterade deras slutsats. Har aldrig använt den efter jag hämtade ut den igen för säkert 5 år sedan.
Den fungerade ju iom att den snurrar.... :hihi

Svårt att verifiera sånt i Butik egentligen.

Vissa lågprisverktyg har ju en moment/effekt/whatever på etiketten, men det behöver inte vara någon garanti att verktyget är kalibrerat till den siffran.

En stor gul skylt med 400nm på kan tex i tekniska databladet visa sig vara en "upp till 400nm",vilket egentligen inte säger någonting.
"Nominell-/märk- effekt" är också en fras som egentligen inte betyder någonting, annat än att de skrivit tex 600w på lådan.
 
Last edited:

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Den fungerade ju iom att den snurrar.... :hihi

Svårt att verifiera sånt i Butik egentligen.

Vissa lågprisverktyg har ju en moment/effekt/whatever på etiketten, men det behöver inte vara någon garanti att verktyget är kalibrerat till den siffran.

En stor gul skylt med 400nm på kan tex i tekniska databladet visa sig vara en "upp till 400nm",vilket egentligen inte säger någonting.
"Nominell-/märk- effekt" är också en fras som egentligen inte betyder någonting, annat än att de skrivit tex 600w på lådan.
En felsökning är i många fall inte att första bästa random anställd ska koppla in något och se att det snurrar. Men det verkar dom vara rätt bra på att göra så.
Jo exakt moment behöver det väl inte uppnå, men när det inte ens är i närheten så är det något gravt fel.

en elektronikpryl som det kommit rök ur måste väl öppnas för att bedöma felets art.
Jag kommer få problem med Snabbstarten, ARN kommer behöva bevis för att det är fel på den och då måste jag skruva upp den och visa bränd elektronik. Skruvar jag av locket så försvinner samtidigt min garanti som jag har 22 månader kvar på så när den slutar fungera får jag inget på garantin.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En felsökning är i många fall inte att första bästa random anställd ska koppla in något och se att det snurrar. Men det verkar dom vara rätt bra på att göra så.
Jo exakt moment behöver det väl inte uppnå, men när det inte ens är i närheten så är det något gravt fel.

en elektronikpryl som det kommit rök ur måste väl öppnas för att bedöma felets art.
Jag kommer få problem med Snabbstarten, ARN kommer behöva bevis för att det är fel på den och då måste jag skruva upp den och visa bränd elektronik. Skruvar jag av locket så försvinner samtidigt min garanti som jag har 22 månader kvar på så när den slutar fungera får jag inget på garantin.

Det låter ju inte som att den håller särskilt många fler startförsök så det är väl bara att du kör den några gånger till så kan du reklamera den när den är heldöd.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Senaste gången jag var och fiskade med pôjkvaskern lyckades jag trassla ihop linan nåt så inutavh*lv*t*. Har ägnat 45min att lösa upp skiten, har en minimal Knut kvar..
322af03d33de8d403ee56a13f61f4032.jpg

Edit: Se upplösningen på
https://www.sporthoj.com/forum/threads/vad-fick-dig-att-le-idag.139768/#post-6519064
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Förra gången jag startade Hondan spolade det inte bensin under förgasarna. Det gjorde det idag.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
P-bot, finns det något sämre? Förmodligen, var jag för syrlig? :4skrika

Fick en p-bot för att parkerat utanförporten,lastade ur verktyg, kakel och annat jag inte ville passera 4 dörrar med ut till garaget. Jag var dock inte helt snabb på efter att ha burit klart tills det var dags att bege sig iväg och p-pelle hade varit på plats och pyntat min torkararm. Kula.

Jaja, mejlar föreningen artigt och med lite inlevelse och får bl.a. till svar:

Hej!
Vilken osis. P-bolaget cirkulerar här varje dag så det gäller att ha koll på vart och när man parkerar.

Som jag har förstått det så har du stått där en längre tid även utanför den angivna tiden
(6 min) på p-boten. Man får parkera för av- och pålastning en kortare stund för att sedan flytta bilen till en p-plats. Man ska inte stå direkt framför port eller i vägen för fordon som behöver komma fram.

Då du tyvärr parkerat felaktigt kommer botenint4e återkallas från oss.

Hoppas att det flyter på med renoveringen


..and he writes:

Hej,

Då ska jag vara större än p-bolagets tveksamma argument och kanske ert ännu mer tveksamma beslut, alltså att inte hävda annat.

Men, att något annat än vad som faktiskt står på p-boten ska stå till grund för ert beslut blir svårt att argumentera mot. Bara ett tips till er inför den gången ni fattar beslut på klumpiga grunder inför någon som inte väljer att se mellan fingrarna.

Tack för återkopplingen.


Där rök en Persbrandt.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tog båten ut till stugan på ön med det nya mätarskåpet från Garo. När jag anlägger bryggan på ön och sätter första foppa toffel på bryggan slår det mej att jag glömde skruvmejslarna?????
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
P-bot, finns det något sämre? Förmodligen, var jag för syrlig? :4skrika

Fick en p-bot för att parkerat utanförporten,lastade ur verktyg, kakel och annat jag inte ville passera 4 dörrar med ut till garaget. Jag var dock inte helt snabb på efter att ha burit klart tills det var dags att bege sig iväg och p-pelle hade varit på plats och pyntat min torkararm. Kula.

Jaja, mejlar föreningen artigt och med lite inlevelse och får bl.a. till svar:

Hej!
Vilken osis. P-bolaget cirkulerar här varje dag så det gäller att ha koll på vart och när man parkerar.

Som jag har förstått det så har du stått där en längre tid även utanför den angivna tiden
(6 min) på p-boten. Man får parkera för av- och pålastning en kortare stund för att sedan flytta bilen till en p-plats. Man ska inte stå direkt framför port eller i vägen för fordon som behöver komma fram.

Då du tyvärr parkerat felaktigt kommer botenint4e återkallas från oss.

Hoppas att det flyter på med renoveringen


..and he writes:

Hej,

Då ska jag vara större än p-bolagets tveksamma argument och kanske ert ännu mer tveksamma beslut, alltså att inte hävda annat.

Men, att något annat än vad som faktiskt står på p-boten ska stå till grund för ert beslut blir svårt att argumentera mot. Bara ett tips till er inför den gången ni fattar beslut på klumpiga grunder inför någon som inte väljer att se mellan fingrarna.

Tack för återkopplingen.


Där rök en Persbrandt.
Råkade ut för en liknande för några veckor sedan.
Hade ställt bilen utanför porten för att lasta in grejer. Jag bor på 3 våningen utan hiss så det tar en stund att bära ner det som är tungt och skrymmande. När jag kommer ut är bilen lappad.
Jag överklagar och skriver att bilen inte var parkerad, bara stannat för att lasta/lossa gods vilket inte räknas som parkering.
Pbolaget avfärdar min överklagan med motiveringen att det måste vara *kontinuerlig* aktivitet vid bilen för att det inte ska räknas som parkering...
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja, min teori är lite naggad just nu men..

Att yrka medmänsklighet, förståelse eller rättvisa hos p-bolaget som kanske inte till deras försvar men ändock är ett vinstdrivande företag = dålig idé. Du bör alltid vända dig till förvaltaren av marken och dom har alltid möjlighet att makulera en p-bot = det är indirekt dom som har beställt den.

True story, jag har några vinster på min lyra just så och ibland gör dom direkt fel när dom lappar men lättare att få förståelse från en lite mer oberoende part eller snarare som har ett annat intresse på sin agenda.. Föreningen vill ha frid, köpcentret vill ha kunder o.s.v..

Min sämsta p-bot var när jag fanimig parkerat med cm-precision i en ruta och så stod det en betongsugga framför rutan/inte i. På Plappen stod det förbud att parkera och jag höll på att tappa det efter en kort visit. Tog en stund vill jag minnas att hitta men min inbyggda logikklocka vråla att vi inte har specifika parkeringförbudsbetongsuggor i.a.f.. Tror den var pyntad med röd/gul reflex och efter letandet att innebörden var 'Varning för hinder" vilket nåt jävla talfel till parkeringsmarodör döpt om till förbud att parkera som sagt.

Enkel vinst, hos förvaltaren.
 
Nyheter
Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Top