Idag är jag förbannad därför att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Några bekanta till mig hade någon högst ordinär standardbil, den blev påkörd och behövde in på plåtverkstan ett längre tag.

Under tiden fick dom låna en SUV vilket dom var nöjda med, när dom sen fick igen sin bil gick det tre dagar så ville frun att dom skulle åka och byta sig en SUV, mannen var väl inte så pigg på att byta bil, men han var inte emot iden att fortsätta att åka SUV.

Då sa frugan, "hädanefter är det ditt jobb att lasta i och ur ungarna och spänna fast dom i sina stolar, varje gång..."

Efter ytterligare en vecka ungefär åkte han och bytte bil.

Det ska fan stå som en ostkrok in i en låg bil och remma fast/loss ungar sisådär 10-12 gånger om dagen, vilket han upptäckte.

Åka till dagis lasta i/ur
Hämta på dagis och åka och handla i/ur + i/ur
Åka till någon kvällsaktivitet i/ur
Åka hem från den i/ur

Ta det gånger tre ungar som inte alltid är medgörliga heller....

När jag hade små barn hade vi tredörrars låga bilar, och en Landrover pickup, jag tog landrover pickupen när jag skulle lämna/hämta ungarna, man behövde inte ens fälla ihop barnvagnen för att lasta den på flaket...
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Igår åkte jag 30 mil genom öde Norrland.
Tre gånger var Rudolf och hans kompisar ute på vägen. Två av gångerna försökte de aktivt hoppa ut framför bilen. Missade med några millimeter.
Jävla idiotdjur!

Va ? Esp gillar inte byte av styrleder? Har du bytt styrleder eller p-ändar ? Modell och årsm ?
Vanligt styrledsbyte. Nya styrlederna var ca en halv millimeter kortare än gamla. Dessutom måste jag ha missat att räkna ett varv när jag skruvade ur på ena sidan. Resultatet var någon grads för mycket toe-in och att ratten stod lite snett vid färd rakt fram. Det räckte för att däcken skulle slira lite lite lite granna på det isiga underlaget, och ESPn gick hela tiden in och ströp. Efter att ha kört runt så en halv dag tänkte datorn att "så här mycket kan det fan inte slira" så den stängde av ESP och slängde ut en felkod. Försökte justera hjulinställningen själv men det var fan svårt ute i mörker och snöstorm. Jävlar var jag saknar ett varmgarage!
Lämnade in på en verkstad som kunde göra hjulinställningen och släcka felkoden.
Bilen är en Renault Grand Scenic -10.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Igår åkte jag 30 mil genom öde Norrland.
Tre gånger var Rudolf och hans kompisar ute på vägen. Två av gångerna försökte de aktivt hoppa ut framför bilen. Missade med några millimeter.
Jävla idiotdjur!

Ja, dummare djur finns fan inte, står dom på sidan vägen och hör en bil komma så hoppar dom ut på vägen för där tror dom sig kunna springa fortare. (förutom att dom halkar omkring som Bambi på is)

Dom är dessutom halvt tama, så dom är van människor och håller sig inte borta från vägar och bostäder.
Dessutom stödutfodrar lapparna från bil, så dom vet att det kan ligga mat på plogvallarna.

Slutligen har rendjävlarna och deras ägare särställning i lagen,
Renarna räknas som husdjur när det är gynnsamt, och som vilda djur när det gäller att ta ansvar för dom.

Jag såg för många år sedan att för varje krona sålt renkött hade staten skjutit till tre kronor i olika bidrag.

Ta bort alla bidrag, och låt folk skjuta renar som befinner sig på deras mark, så ska ni se att maten räcker till åt dom renar som blir kvar.

Om min farfars far tillverkade spiskrokar och livnärde sig på det, min farfar hankade sig fram genom att göra samma sak, min far fick lite bidrag för att fortsätta, ska då jag kunna kräva att staten skjuter till tre spänn på varje krona jag lyckas sälja spiskrokar för? Bara för att det är "hävd" att vi tillverkar något som ingen längre behöver?

I såna fall skulle jag ju köpa några tusen spiskrokar av mig själv varje år för pengarna jag får av staten, och sedan sälja dom igen.... och igen... och igen...

Kjell Olof Fäldt började förvisso sin bana med att sälja knippen med råttsvansar till handlar'n (det var skottpeng på råttor på den tiden och svansen löstes in mot skottpengen) för att sedan vänta en stund och gå runt på baksidan hos handlar'n och hämta svansarna i soptunnan och sälja dom en gång till...
Han blev finansminister, så att sälja renkött för en krona efter att staten har skjutit till tre kanske är logiskt...
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Nya styrlederna var ca en halv millimeter kortare än gamla. Dessutom måste jag ha missat att räkna ett varv när jag skruvade ur på ena sidan. Resultatet var någon grads för mycket toe-in och att ratten stod lite snett vid färd rakt fram. Det räckte för att däcken skulle slira lite lite lite granna på det isiga underlaget, och ESPn gick hela tiden in och ströp. Efter att ha kört runt så en halv dag tänkte datorn att "så här mycket kan det fan inte slira" så den stängde av ESP och slängde ut en felkod. Försökte justera hjulinställningen själv men det var fan svårt ute i mörker och snöstorm.
Jag sätter alltid laserpasset mot fälgen och markerar en prick på garageväggen på båda sidor om bilen innan jag byter styrled, på så sätt kan jag justera in ursprungsläget när jag är klar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Igår åkte jag 30 mil genom öde Norrland.
Tre gånger var Rudolf och hans kompisar ute på vägen. Två av gångerna försökte de aktivt hoppa ut framför bilen. Missade med några millimeter.
Jävla idiotdjur!

Vanligt styrledsbyte. Nya styrlederna var ca en halv millimeter kortare än gamla. Dessutom måste jag ha missat att räkna ett varv när jag skruvade ur på ena sidan. Resultatet var någon grads för mycket toe-in och att ratten stod lite snett vid färd rakt fram. Det räckte för att däcken skulle slira lite lite lite granna på det isiga underlaget, och ESPn gick hela tiden in och ströp. Efter att ha kört runt så en halv dag tänkte datorn att "så här mycket kan det fan inte slira" så den stängde av ESP och slängde ut en felkod. Försökte justera hjulinställningen själv men det var fan svårt ute i mörker och snöstorm. Jävlar var jag saknar ett varmgarage!
Lämnade in på en verkstad som kunde göra hjulinställningen och släcka felkoden.
Bilen är en Renault Grand Scenic -10.

Problemet var nog att rattvinkelsensorn inte gav förväntad signal vid färd rakt fram. Jag har fått exakt samma problem genom att sätta ratten en spline fel vid återmontering. Fick rätta till misstaget och sedan kalibrera bilen genom att åka ut och svänga åt olika håll i något förutbestämt mönster. Det var halvkrångligt eftersom det var vinterväglag och kalibreringen fungerade inte om hjulen inte rullade perfekt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Mina fulla sympatier. Min äldsta har med väldigt få undantag inte sovit en hel natt på över fyra år. Inte jag heller...:3freak
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Det var då ett HIMLA tjat på radion om att det är lösenordsbytardagen idag den 20 januari. Hur vore det att anamma det som NIST spikade redan 2017 - och som jag alltid anammat sen tidernas begynnelse - och i ren protest satt upp en lösenordslapp (fejkad) på bildskärmen.

Citat: " Do not require that memorized secrets be changed arbitrarily (e.g., periodically) unless there is a user request or evidence of authenticator compromise. (See Section 5.1.1 for additional information)."
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det var då ett HIMLA tjat på radion om att det är lösenordsbytardagen idag den 20 januari. Hur vore det att anamma det som NIST spikade redan 2017 - och som jag alltid anammat sen tidernas begynnelse - och i ren protest satt upp en lösenordslapp (fejkad) på bildskärmen.

Citat: " Do not require that memorized secrets be changed arbitrarily (e.g., periodically) unless there is a user request or evidence of authenticator compromise. (See Section 5.1.1 for additional information)."

Kan man få passa på att ogilla de vanligaste kraven på lösenordens komplexitet som i själva verket är anledningen att folk sätter upp dylika lappar? Eller blir nån förbannad för att det blir alldeles för nördigt då?

password_strength.png
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan man få passa på att ogilla de vanligaste kraven på lösenordens komplexitet som i själva verket är anledningen att folk sätter upp dylika lappar? Eller blir nån förbannad för att det blir alldeles för nördigt då?

Jag kör alltid med Admin och Password, ingen tror ju att någon forfarande är så dum att dom har det, så det ids dom inte ens prova...

Skämt åsido, lösenordshantering börjar bli ett problem för folk, då kraven är så olika.
Det brukar inte vara något problem med för långa lösenord, däremot är det ju olika krav på minimi längd, en del vill ha minst 4!!!! andra kräver ett minimum av 8 tecken.

Så långt allt väl, välj ett långt lösenord då, visst...
Sen kommer vi till att en del kräver minst en siffra i lösenordet, visst, gör som i exemplet ovan då och byt ut ett o mot en nolla (det gör alla)
Slutligen kräver endel ett specialtecken typ ~{^, okej då lägger vi till ett sånt.
Nu har vi ett jättebra lösenord som är N00bjävel~, inte allt för svårt att komma ihåg, och uppfyller alla krav på den där supersäkra sidan där man registrerad sig.

Nu vill man för enkelhetens skull använda det lösenordet på flera ställen, men då vill inte nästa ställe acceptera specialtecken, så då tar man bort ~ på slutet, enkelt.

Nästa ställe tillåter inte siffror, så då byter man ut 00 mot oo, enkelt.

Ett tredje ställe tillåter inte stor bokstav???, så då ändrar man till liten bokstav i början, enkelt

Ett fjärde ställe tillåter inte svenska tecken så man måste byta ut "ä" mot "a", enkelt...

Få se nu, var lösenordet N00bjävel~ eller N00bjävel eller Noobjävel~ eller Noobjävel~ eller N00bjavel~ eller N00bjavel eller Noobjavel~ eller....

Så då slutar det med att folk sparar alla lösenord i lösenordshanteraren, och skapar ett lösenord till den som dom skriver på en postitlapp som dom sätter på bildskärmen, alla siter är nöjda för att du har konstruerat tillräckligt krångliga lösenord för deras sida, men det är omöjligt att komma ihåg och därför blir det istället ett one point failure till alla sidor.

En bekant som jobbade på ett ställe där dom hanterade känslig information gick en kväll efter att personalen hade gått hem runt och vände upp alla tangentbord upp och ner och plockade bort alla lappar med lösenord, och spärrade alla dom lösenorden.

Sen fick dom personerna gå in en och en till honom och få ett nytt datorgenererat lösenord för att ta sig in den dagen....
Det var en riktig walk of shame....
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det brukar inte vara något problem med för långa lösenord, däremot är det ju olika krav på minimi längd, en del vill ha minst 4!!!! andra kräver ett minimum av 8 tecken.
Om man globalt bara kom över villfarelsen att fjorton specialtecken är svårare att knäcka än en vanlig mening på fyra-fem ord så skulle livet bli både lättare och säkrare för alla. Har till och med varit med om att det funnits en maxlängd på åtta(?), men just det systemet tror jag inte borde överlevt 2k-skiftet ens.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Kör sen flera år en lösenordshanterare. Visst, det blir ett "one point failure", men väljer man en lösenordshanterare med hög säkerhet (i mitt fall 1Password) i kombination med strikta principer för hur man använder den (exempelvis att använda ett säkert huvudlösenord som man memorerar och naturligtvis inte skriver upp på en lapp som man har på ett osäkert ställe osv) så har jag kommit fram till att det är den lösning som för egen del ger den högsta säkerheten, utifrån vad som är praktiskt hanterbart och smidigt. Men man behöver göra sin läxa, läsa på en del och i slutändan är det ens egna beteende som styr hur säkert det blir.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om man globalt bara kom över villfarelsen att fjorton specialtecken är svårare att knäcka än en vanlig mening på fyra-fem ord så skulle livet bli både lättare och säkrare för alla. Har till och med varit med om att det funnits en maxlängd på åtta(?), men just det systemet tror jag inte borde överlevt 2k-skiftet ens.
Nu är ju folk oerhört lata och bekväma av sig, så alla försöker komma undan med ett så kort lösenord som möjligt, för varför skriva fyra random ord när det räcker med kattens namn?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kör sen flera år en lösenordshanterare. Visst, det blir ett "one point failure", men väljer man en lösenordshanterare med hög säkerhet (i mitt fall 1Password) i kombination med strikta principer för hur man använder den (exempelvis att använda ett säkert huvudlösenord som man memorerar och naturligtvis inte skriver upp på en lapp som man har på ett osäkert ställe osv) så har jag kommit fram till att det är den lösning som för egen del ger den högsta säkerheten, utifrån vad som är praktiskt hanterbart och smidigt. Men man behöver göra sin läxa, läsa på en del och i slutändan är det ens egna beteende som styr hur säkert det blir.
Absolut, visst är det så, men då kommer man till att folk är lata.

Jag lånade en dator för att kolla en sak på Amazon, klickade på "Lägg till i varukorg" för att se vad slutliga priset med olika fraktalternativ var, och upp poppade ett inloggat paypal färdigt att betala, jag råkade trycka enter och beställningen gick iväg.

Nu skulle jag ju ändå beställa den grejen själv, så det var ju bara att swisha den jag hade lånat datorn av istället för att försöka avbryta köpet, men det var lite pinsamt för oss båda.
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Nu är ju folk oerhört lata och bekväma av sig, så alla försöker komma undan med ett så kort lösenord som möjligt, för varför skriva fyra random ord när det räcker med kattens namn?
Jo, "folk" och deras oanade förmåga och vilja att gejma systemet är ju som vanligt skälet till att vi inte kan ha fina grejer.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Absolut, visst är det så, men då kommer man till att folk är lata.

Jag lånade en dator för att kolla en sak på Amazon, klickade på "Lägg till i varukorg" för att se vad slutliga priset med olika fraktalternativ var, och upp poppade ett inloggat paypal färdigt att betala, jag råkade trycka enter och beställningen gick iväg.

Nu skulle jag ju ändå beställa den grejen själv, så det var ju bara att swisha den jag hade lånat datorn av istället för att försöka avbryta köpet, men det var lite pinsamt för oss båda.
Ja, i och med att det är svårt att ändra människors "osäkra" beteenden i det här avseendet är väl det som i slutändan krävs att man går ifrån lösenord så mycket som möjligt. I Sverige börjar ju fler och fler inloggningar att gå via BankID. Sen finns ju möjligheter med biometrisk inloggning, eller någon form av "hybridlösning" med hårdvarutoken som t ex Yubikey.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ja, i och med att det är svårt att ändra människors "osäkra" beteenden i det här avseendet är väl det som i slutändan krävs att man går ifrån lösenord så mycket som möjligt. I Sverige börjar ju fler och fler inloggningar att gå via BankID. Sen finns ju möjligheter med biometrisk inloggning, eller någon form av "hybridlösning" med hårdvarutoken som t ex Yubikey.
Det onödiga användandet av bank ID måste också upphöra, häromdagen fick jag ett SMS om att logga in med bank-id på en sida, med länk till sidan.
99% gör det utan att titta om dom godkänner en betalning.

Skickar jag ut tiotusen såna SMS där folk tror att dom identifierar sig, men i själva verket godkänner dom en överföring på 1200:- (viktigt att ligga under 1250:) och 90% knappar in sin säkerhetskod utan att kolla så har jag gjort mig en slant...
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det onödiga användandet av bank ID måste också upphöra, häromdagen fick jag ett SMS om att logga in med bank-id på en sida, med länk till sidan.
99% gör det utan att titta om dom godkänner en betalning.

Skickar jag ut tiotusen såna SMS där folk tror att dom identifierar sig, men i själva verket godkänner dom en överföring på 1200:- (viktigt att ligga under 1250:) och 90% knappar in sin säkerhetskod utan att kolla så har jag gjort mig en slant...
Har märkt att vissa sidor kräver bank-id samt skanning av QR-kod. QR-koden får man upp efter att man använt bank-id. Skulle detta krävas jämt överallt alltid så kan man iaf inte logga in/godkänna något med bank-id på en annan dator än just en man sitter vid där QR-koden dyker upp.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det hade varit praktiskt för det egna minnet om det stod bredvid lösenordsrutan vilka förbannade regler som gäller så att man ser det innan man ska trycka in tecknen. Inte bara "Ange användarnamn och lösenord".
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top