Idag är jag förbannad därför att...

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Angående lösenord... både Atlas Copco och Ericsson (som vi konsultar åt - vilket innebär att vi lär göra som tok sa) anammar kvartalsbyten. Båda använder sig av Solarwinds och har varit grundligt ägda av ryska hackers sedan mars 2020.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det hade varit praktiskt för det egna minnet om det stod bredvid lösenordsrutan vilka förbannade regler som gäller så att man ser det innan man ska trycka in tecknen. Inte bara "Ange användarnamn och lösenord".
Ja, det skulle ju underlätta om det stod "min 8 tecken varav en siffra och ett specialtecken dock inga svenska bokstäver"

ÅAS skulle det ju underlätta för någon som tänkt brute forca ett lösenord också, men det är ju IOFS bara att dom försöker skapa ett falskt konto så får dom veta dom reglerna ändå...

Näe, inopererat RFID chip, i kombination med biometrisk ansiktsavläsning, fysisk dongel och fingeravtryck, sedan kvittering via bankID och ett 32 tecken långt lösenord.... Skare va säkurt så skare....

Appppropå säkerhet och integritet, jag köpte en Kinesisk IP kamera från wish, mobilappen vill ha tillgång till storleken på mina kalsonger samt färgen på dom...
All video går sedan via Kinesiska servrar, parat med min platsdata, korskörs med min adressbok och kollar igenom alla foton på min enhet och läser alla SMS...
Det blir nog bra det....
 

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Det blir nog bra det....
På ett sätt är det ju rätt praktiskt, om Google eller Apple tappar bort ens backuppade data så kan man säkert hitta nån ryss eller kines som har lagrat dem parallellt och återfå sina sparade lösenord och kontonummer för bara ett fåtal bitcoins.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det hade varit praktiskt för det egna minnet om det stod bredvid lösenordsrutan vilka förbannade regler som gäller så att man ser det innan man ska trycka in tecknen. Inte bara "Ange användarnamn och lösenord".
Precis så.
Det är smått frustrerande om man dessutom försöker logga in via telefonen, vilket är jävligt irriterande redan från början pga litet tangentbord vs feta fingrar, och har knappat in mailadress och lösenord och när det visar sig att man missat en stor bokstav eller något annat så raderas båda fälten så att man måste knappa in allt igen.
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Det börjar gå över nu, men i morse blev jag förbannad på vädret och att det var blöt blankis precis hela jävla promenaden jag tog med hunden. Det blir ju som ett helt träningspass när man ska gå och balansera så att man inte halkar omkull vid varje steg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag klev upp i morse och plumsade med hunden sedan skottade jag tak till lunchtid, då jag tog en kopp kaffe och gick med hunden igen, sedan skottade jag tak till middagstid, då jag drack en till kopp kaffe och gick med hunden, sedan skottade jag tak tills för en halvtimme sedan, då jag gick med hunden efter det skottade jag fram vedboden, bar in ved och värmde på mat, så jag sitter och äter nu, I morgon ska jag nog skotta den tredjedel som är kvar.

Till det positiva hör att jag gjorde inte illa mig dom 4-5 gånger jag halkade ner från taket, det var bara svårt att ta sig loss, till det negativa hör väl att jag inte lägre ser ut genom fönstren

Här snöar det för fullt, men hade det regnat hos dig sa du?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
1290 Super Adventure S & Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition
Jag klev upp i morse och plumsade med hunden sedan skottade jag tak till lunchtid, då jag tog en kopp kaffe och gick med hunden igen, sedan skottade jag tak till middagstid, då jag drack en till kopp kaffe och gick med hunden, sedan skottade jag tak tills för en halvtimme sedan, då jag gick med hunden efter det skottade jag fram vedboden, bar in ved och värmde på mat, så jag sitter och äter nu, I morgon ska jag nog skotta den tredjedel som är kvar.

Till det positiva hör att jag gjorde inte illa mig dom 4-5 gånger jag halkade ner från taket, det var bara svårt att ta sig loss, till det negativa hör väl att jag inte lägre ser ut genom fönstren

Här snöar det för fullt, men hade det regnat hos dig sa du?
Kom en hel del snö som förvandlades till slask innan det tillfälligt frös till och sedan kom det regn på det. Skitväder, man borde egentligen flytta norrut så att man får lite årstider igen.
Fast en fördel med att bo på södra halvan av landet är att det är dagsljus till efter kl 16 igen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Spenderade ett bra jävla tag på att stapla en pall full med ved som jag sedan skulle köra in i pannrummet med gaffeltruck, och så välter den fullstaplade jävla pallen av gafflarna och sprider hela sitt innehåll på uppfarten. Kul som fan verkligen, tack så in i helvete förbannade jävla pallfitta :mad: :mad: :mad: :mad:
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Gremlinsar i elsystemet på bilen. Lite intermittent. Antagligen något jordfel. :huvet

Trycker man på bromsen så lyser de flesta lampor på bilen. Och bromsar man samtidigt som man använder blinkers blinkar det jättefort. Blinkers utan broms så blinkar det i normal takt, men även bromsljuset blinkar.

Har nu tagit loss de flesta lampor på bilen och kollat om något varit uppenbart fel och passat på att spreja lite kontaktsprej. Ingen skillnad. Och halva elsystemet ser ut som att en berusad lemur gått loss på det. Diverse suspekta skarvningar med en halv rulle eltejp runt. Så när det blir lite varmare än nollgradigt i garaget får det väl bli att sätta sig med lödkolv, kabel i olika färger och krympslang och se vad man hittar.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Gremlinsar i elsystemet på bilen. Lite intermittent. Antagligen något jordfel. :huvet

Trycker man på bromsen så lyser de flesta lampor på bilen. Och bromsar man samtidigt som man använder blinkers blinkar det jättefort. Blinkers utan broms så blinkar det i normal takt, men även bromsljuset blinkar.

Har nu tagit loss de flesta lampor på bilen och kollat om något varit uppenbart fel och passat på att spreja lite kontaktsprej. Ingen skillnad. Och halva elsystemet ser ut som att en berusad lemur gått loss på det. Diverse suspekta skarvningar med en halv rulle eltejp runt. Så när det blir lite varmare än nollgradigt i garaget får det väl bli att sätta sig med lödkolv, kabel i olika färger och krympslang och se vad man hittar.
Om du har dragkrok på bilen så gör rent (klipp bort) elkontakten, ärgar det i den så blir det som du beskriver.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Spenderade ett bra jävla tag på att stapla en pall full med ved som jag sedan skulle köra in i pannrummet med gaffeltruck, och så välter den fullstaplade jävla pallen av gafflarna och sprider hela sitt innehåll på uppfarten. Kul som fan verkligen, tack så in i helvete förbannade jävla pallfitta :mad: :mad: :mad: :mad:
Det som är bra med den, är ju att du vet exakt vem du ska skylla på... :)
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Idag upptäckte jag, några veckor efter alla andra, att man numera i detta forum inte gör +1 om man till äventyrs håller med ett inägg, utan att "gilla" . Och inte nog med det, man kan välja mellan tumme upp, hjärtan, arga guppar etc i värsta facebookstil. :mad:

/Surgubbe, bäst före 1993
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Idag är jag förbannad på Länsförsäkringar som kan dra rakt åt helvete :mad:

Jag och tjejen har hittills haft både bank och försäkringar hos länsförsäkringar, det är både gårdsförsäkringen, bilar, hojar, hundar, bankkonton etc. Jag tror våra engagemang hos länsförsäkringar kostar oss sisådär 60 papp om året, kanske mer. För en tid sedan fick tjejen ett förläggande om att hon ska redovisa inkomster och Swishbetalningar i enlighet med lagen om åtgärder mot penningtvätt. Vi har nyligen flyttat till en gård med en hel del mark där vi ämnar bedriva skogsbruk, så vi har köpt en hel del maskiner och annat på kort tid så visst har det blivit en liten summa pengar som swishats (vi har ändå försökt hålla kostnaderna nere genom att köpa begagnat av privatpersoner när vi ska ha någon dyrare pryl). Vi har såklart kvitton på allting så vi tog fram underlag på precis allt ner till minsta småswish (ner på nivå 300kr till lokala thairestaurangen för hämtmat), och vi redovisade också hennes insättningar på kontot som består av köpeskillingen från vår tidigare bostad som först fördes in på hennes konto i annan bank och som hon därefter fört över successivt till sitt konto hos länsförsäkringar. Detta tyckte inte länsförsäkringar var tillräckligt, och idag fick hon ett brev där det står att hennes bankengagemang sägs upp eftersom hon inte kunnat visa varifrån pengar kommit och vart de gått.

När jag ringde upp länsförsäkringar så möttes jag av en handläggare som inte var över huvud taget intresserad av att hjälpa oss, hon ifrågasatte varför tjejen har konton i olika banker och tyckte inte alls att det var hennes ensak om hon ville ha flera olika bankengagemang (trots att vi förklarade precis varför vi har det så, dels beror det på att både jag och hennes föräldrar har olika banker och hon vill ha möjlighet att göra enkla överföringar vid behov och dels på att kontot hos länsförsäkringar gav bonus på våra försäkringspremier) och det var bara allmänt tvärstopp direkt. "Detta är ett beslut fattat på högre nivå och kan inte överklagas". Jag bad henne då att å mina vägnar be den där högre nivån att dra åt helvete och meddela att vi ämnar flytta samtliga våra försäkringar och bankärenden till någon annan då vi anser att Länsförsäkringars sätt att behandla betalande kunder är under all kritik.

Här går man och spenderar x antal timmar med att rota fram varenda jävla privatkvitto från en halvårsperiod och stapla upp allt i en överskådlig redovisning bara för att få höra att man är indirekt misstänkt för pengatvätt och därför inte välkommen som kund, trots att man är trogen dyrt betalande sådan sedan många år tillbaka. Vad hände med oskyldig tills motsatsen bevisats? Är det verkligen tjejens uppgift att bevisa att hon inte gjort något olagligt??:va Det borde väl fan vara bankens uppgift att ta fram konkreta bevis om de nu vill anklaga oss för penningtvätt och terrorfinansiering (ja, så står det i brevet), framförallt när vi presenterat konkreta underlag på precis allt vi köpt och fått in på kontot. Det är fan höjden, dra käpprätt åt helvete säger jag bara :mad: :huvet :dummer :finger

Edit: glömde nämna att en chans var allt vi fick, vi fick föreläggandet om att skicka in underlag, gjorde så och i nästa kontakt med banken var det tack och hej utan möjlighet att överklaga. Om underlagen var otillräckliga hade de väl åtminstone kunnat be om kompletterande uppgifter innan de fattar beslut om att säga upp vårt bankkonto?? :va det faktum att det gick direkt till uppsägning säger mig att detta nog var avgjort på förhand, vi var icke önskvärda och skulle bort helt enkelt. Alldeles oaktat vilka underlag vi plockade fram.

Jag och tjejen har båda varit försäkringskunder hos detta jävla skitbolag i över tio år vardera, och vad får man för det?? Jävla muppar :mad:
 
Last edited:
Nyheter
Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Top