Idag är det internationella kvinnodagen...

URRninja skrev:

Ok

URRninja skrev:
Det kände jag inte till. Men tanke på att hela samhället fortfarande är mansdominerat och tänkande liknande ditt är förhärskande hos de du kallar "tredjeman" så verkar inte kulturelitens inflytande vara så stort.

Jag tycker faktiskt inte det, det faktum att det rasas mot rena skitsaker som en del reklam (det finns mansförnedrande reklam också) samtidigt som man rycker på axlarna när en man fråntas vårdnande om sitt barn baserat enbart på mammans ord om att han skulle ha begått incest visar på klimatet i samhället just nu. Vidare rycker man bara på axlarna när det sen visar sig att han är oskyldig. Ingen tar ansvar och erbjuder upprättelse.

URRninja skrev:
Att könskvotering medför att ett antal män kommer bli förfördelade går naturligtvis inte att undvika. Men med tanke på att män idag ofta anställs före kvinnor trots sämre meriter och kompetens så kanske man kan stå ut med att motsatsen förekommer under en övergångsperiod. Det är en övergångsperiond det gäller, för när gubbväldet har bleknat så behöver man inte lagstifta för att få en vettig könsfördelning.

Så det är det faktum att den diskriminerande gruppen tidigare själv utsatts för diskriminering samt dess storlek som avgör om det är acceptabelt eller ej snarare än själva handlingens art? Sen så finns det ingen övergångsperiod, eftersom kvinnor inte är bättre än män (i meningen moraliskt högstående). De kommer naturligtvis inte att stanna på "halva vägen" utan nyttja eventuella övergångsregler för att roffa åt sig orättvisa fördelar så mycket som möjligt precis som män skulle ha gjort. Då är vi i samma situation, bara tvärtom.

URRninja skrev:
Män utsätts för våldsbrott av män ja. Det vore nog ganska meningslöst att ha speciella tunnelbanevagnar för män. Vari ligger felet att göra något åt kvinnors rädsla om man kan?

Korrekt, men att eventuella förövare är av samma kön som en själv minskar nog inte rädslan om du nu trodde det. Man kan ju tänka sig bättre övervakade vagnar så alla oavsett kön kan känna sig trygga. Varför ska man ta särskild hänsyn till en grupp? Bör vi då inte ha särskilda vagnar för t.ex. homosexuella som fruktar att trakasseras om de visar sina känslor offentligt, eller invandrare som fruktar nazister eller vanliga svennerassar?

URRninja skrev:
Det är nog ingen större risk. Det är bara folk som tänker själva som lyssnar på Skugge och de andra.

Jag känner mig hotad av en värld där folk inte tänker själva utan bara glatt sväljer sina könsroller och blundar för orättvisorna. Och häpp! Den världen lever vi i.

Där är vi nog oense helt enkelt, jag kanske bara är missunsam. Om jag kunde leva gott ekonomiskt åt att skriva hatartiklar där jag spydde galla över halva Sveriges befolkning skulle jag kanske ta jobbet.

Jag sväljer inte glatt min könsroll och hoppas inte att någon annan gör det heller. Jag gör vad jag vill göra och tänker inte på det i sådana termer som manligt och kvinnligt. Som Babben Larsson sa en gång när en journalist frågade om hennes kvinnliga åsikt i en fråga. Vad fan efterfrågas inte min åsikt för?

Last edited:
Goodstuff skrev:
Det behöver jag inte. Du sköter dig med den äran. Grattis.

Man tackar och bockar :rolleyes: Det var kul att argumentera med dig innan du sänkte nivån. Var det inte du som efterlyste argument? Du tillför verkligen mycket för tillfället. Du kanske skulle kolla på URRninja. Hans åsikter och argument respekterar jag iaf även om jag inte delar dem.

Last edited:
Diversion skrev:
man rycker på axlarna när en man fråntas vårdnande om sitt barn baserat enbart på mammans ord om att han skulle ha begått incest visar på klimatet i samhället just nu. Vidare rycker man bara på axlarna när det sen visar sig att han är oskyldig. Ingen tar ansvar och erbjuder upprättelse.

Är det här ETT exempel ur verkligheten, eller ett allmänt förekommande fenomen? Och vad bygger du i så fall ditt påstående på?

Diversion skrev:
Jag tycker faktiskt inte det, det faktum att det rasas mot rena skitsaker som en del reklam (det finns mansförnedrande reklam också) samtidigt som man rycker på axlarna när en man fråntas vårdnande om sitt barn baserat enbart på mammans ord om att han skulle ha begått incest visar på klimatet i samhället just nu. Vidare rycker man bara på axlarna när det sen visar sig att han är oskyldig. Ingen tar ansvar och erbjuder upprättelse.
Jo, men du kan knappast påstå att det är så många andra än just feministerna som rasar mot reklamen? De flesta just rycker på axlarna och tycker att det är fånigt att bry sig om att reklam är lite kvinnoförnedrande, det är ju bara på skoj.

Och jag kan inte se att det är på det viset som du beskriver gällande ditt andra exempel.

Diversion skrev:
Så det är det faktum att den diskriminerande gruppen tidigare själv utsatts för diskriminering samt dess storlek som avgör om det är acceptabelt eller ej snarare än själva handlingens art? Sen så finns det ingen övergångsperiod, eftersom kvinnor inte är bättre än män (i meningen moraliskt högstående). De kommer naturligtvis inte att stanna på "halva vägen" utan nyttja eventuella övergångsregler för att roffa åt sig orättvisa fördelar så mycket som möjligt precis som män skulle ha gjort. Då är vi i samma situation, bara tvärtom.
För det första är det inte så att de "tidigare" utsatts för diskriminering, diskrimineringen försiggår för fullt idag. Och har man sen en kvotering som säger att hälften ska vara män och hälften kvinnor så kommer den att verka till männens fördel så fort det blir fler män än kvinnor på en arbetsplats.
Det stora skälet att ha kvotering är att det i princip inte har hänt någonting sedan artonhundratalet inom vissa kretsar, till exempel i börsbolagens styrelser. Jag tror inte du behöver vara rädd att vi ska hamna i ett mansförtryckande samhälle om vi kvoterar lite där det behövs.

Men jag är starkt emot särbehandling på grund av kön i alla avseenden så jag anser att kvotering bara ska användas där det verkligen behövs och som sagt, under en övergångsperiod.

Diversion skrev:
Korrekt, men att eventuella förövare är av samma kön som en själv minskar nog inte rädslan om du nu trodde det. Man kan ju tänka sig bättre övervakade vagnar så alla oavsett kön kan känna sig trygga.
Klart jag inte trodde det, men oavsett hur rädda killar än är för killar så tycker jag inte att det påverkar om man ska införa tjejvagnar eller inte. Det vore som sagt ganska meningslöst att införa killvagnar. Men javisst, det vore ett oerhört mycket bättre alternativ att övervaka vagnarna bättre.

Diversion skrev:
Varför ska man ta särskild hänsyn till en grupp? Bör vi då inte ha särskilda vagnar för t.ex. homosexuella som fruktar att trakasseras om de visar sina känslor offentligt, eller invandrare som fruktar nazister eller vanliga svennerassar?
Jag kan inte hålla med om ditt rättviseargument som säger att vi inte ska skydda kvinnorna om vi samtidigt inte gör precis likadant för alla andra utsatta grupper i samhället. Kan vi hjälpa en grupp genom att införa särskilda vagnar, och inget bättre alternativ står till buds, så tycker jag vi ska göra det.

Diversion skrev:
Där är vi nog oense helt enkelt, jag kanske bara är missunsam. Om jag kunde leva gott ekonomiskt åt att skriva hatartiklar där jag spydde galla över halva Sveriges befolkning skulle jag kanske ta jobbet.
Du kan inte argumentera för att Skugge skriver hatartiklar där hon spyr galla över halva sveriges befolkning genom att helt enkelt om och om igen skriva att hon gör det. Jag har läst alla hennes krönikor i samlad form och, visst, hon är förbannad till och från men hon är också väldigt träffsäker och inte alls så generaliserande mot män som du tycks tycka.

Diversion skrev:
Jag sväljer inte glatt min könsroll och hoppas inte att någon annan gör det heller. Jag gör vad jag vill göra och tänker inte på det i sådana termer som manligt och kvinnligt. Som Babben Larsson sa en gång när en journalist frågade om hennes kvinnliga åsikt i en fråga. Vad fan efterfrågas inte min åsikt för?
De flesta accepterar sin könsroll utan att ens tänka på att de gör det. Men det glädjer mig att du inte tänker i termer av manligt och kvinnligt, jag önskar att fler inte gjorde det.

Bikerbitch skrev:
Idag har varit en helt djävla vanlig måndag.
Alla andra dagar förutom denna är mensdagar..

En speciell dag behövs inte för kvinnor.
Rödstrumpor borde tänka mer på alla skyldigheter kvinnor bör ha också, som att få göra lumpen t ex..

jag tycker också att tjejer borde få göra lumppen! det skulle ju vara rättvist i allafall!

Män har också mensdagar. Alltså en 3 -4 dagar i månaden då allt går fel och man bara får nog av allt. Kroppen värker och allt är okul. Är det nån som tar hänsyn till det? Näää!

Det är orättvist! :död

Diversion skrev:
...

De kommer naturligtvis inte att stanna på "halva vägen" utan nyttja eventuella övergångsregler för att roffa åt sig orättvisa fördelar så mycket som möjligt precis som män skulle ha gjort. Då är vi i samma situation, bara tvärtom.

...

Jag vet faktiskt inte vad jag skall svara på detta riktigt... :huvet

Det är en aning "konspirationsteori" över detta. Låt "dom" inte sticka upp för då tar "dom" över...
Det finns absolut ingenting i den feministiska debatten som ens antyder att det skulle bli på det sätt som du fasar för.

De "vaginaltalibaner" som du känner dig så hotad av är lika vanliga som nynassar och militanta veganer. De är en liten exterm klick. De kommer desutom att få ännu mindre genomslagskraft ju längre jämställdheten framskrider.
"Skugge och Co" räknar jag inte till "vaginaltalibaner". De är krönikörer och dessa textstycken som de skriver är avsedda att förmedla en tankeväckande åsikt. Den bör vara både "rolig" och provocerande skriven. Krönikor är inga debattartiklar direkt utan mer underhållning med en allvarlig underton...

Jag vet inte om detta lugnar dig ett dugg:
Trots att jag är feminist så kommer jag aldrig att "bita huvudet" av en man för att han just man. Gör jag det så beror det på att han är en bakåtsträvande, förstockad, trög jävla MÄNNISKA!

Rymding skrev:
Män har också mensdagar. Alltså en 3 -4 dagar i månaden då allt går fel och man bara får nog av allt. Kroppen värker och allt är okul. Är det nån som tar hänsyn till det? Näää!

Det är orättvist! :död

Dessa mensdagar, är de sammanhängande eller utspridda jämt över månaden? Uppträder de regelbundet? Får du fullständig panik när de inte uppträder?? :lol

Är det förresten någon som tar hänsyn till kvinnans menstruation? Och på vilket sätt då?

Det är ändå inte så vanligt att det är så bekymmersamt som du får det att låta...och när det är det så finns det hjälp att få, oftast. :)

t-rex skrev:
Ja jävlar... Så var det. Aja, låter lite stenålder, vi lägger ner det tror jag. Blommor istället?

Skulle min gubbe få för sig att komma hem med blommor, oavsett vilken dag det är, hade jag blivit väldigt misstänksam. :5sure

URRninja skrev:
Jo, men du kan knappast påstå att det är så många andra än just feministerna som rasar mot reklamen? De flesta just rycker på axlarna och tycker att det är fånigt att bry sig om att reklam är lite kvinnoförnedrande, det är ju bara på skoj.

Och jag kan inte se att det är på det viset som du beskriver gällande ditt andra exempel.

Du och Macho woman får dela på svaret. Om kvinnor i allmänhet rycker på axlarna så varför respekteras aldrig deras åsikter av kulturelit och politiker? Varför är det alltid så självklart att kändisfeministen har rätt och Anna Svensson i Åtvidaberg har fel och inte vet sitt eget bästa?

När det gäller Incestanklagelsen som jag tog upp som exempel så är detta naturligtvis inte vanligt men det har figurerat liknande fall i både Svenska och utländska media tillräckligt för att man kan dra slutsatsen att det inte är en engångsföreteelse heller.

I just detta fall fick fadern upprättelse efter 2 års fängelse då en en undersökning visade att flickan (jag tror hon var ca. 13 år) visade sig vara oskuld, samt att hon tog tillbaka sina anklagelser. Nu kan man ju förvisso utnyttja någon sexuellt utan att ha samlag men i moderns anklagelse ingick fullbordade samlag.

Varför gjordes inte denna undersökning direkt? Flickan försvarade till en början sin far hela tiden men psykologer och socialarbetare lyssnade inte utan fick henne till slut att skriva under en bekräftelse på anklagelserna. Detta skedde genom systematisk hjärntvätt. Jag är medveten om att offret i sådana här fall kan försvara förövaren men de ansvariga borde ha sett till att undersökningen gjorts i vilket fall som helst. Det hade ju varit ett mycket enkelt sätt att kontrollera sanningshalten i åtminstone en del av anklagelserna.

Jag kan bara dra slutsasten att kvinnans ord vägde tyngre än mannens enbart pga. hennes kön och att tanken på att hon skulle kunna ljuga och manipulera för att vinna fördelar aldrig ens snuddade vid medvetandet hos socialtjänstens hejdukar. Resultatet blev 2 års fängelse för en oskyldig samt att denne får leva med anklagelserna resten av livet,.

URRninja skrev:
För det första är det inte så att de "tidigare" utsatts för diskriminering, diskrimineringen försiggår för fullt idag. Och har man sen en kvotering som säger att hälften ska vara män och hälften kvinnor så kommer den att verka till männens fördel så fort det blir fler män än kvinnor på en arbetsplats.
Det stora skälet att ha kvotering är att det i princip inte har hänt någonting sedan artonhundratalet inom vissa kretsar, till exempel i börsbolagens styrelser. Jag tror inte du behöver vara rädd att vi ska hamna i ett mansförtryckande samhälle om vi kvoterar lite där det behövs.

Men jag är starkt emot särbehandling på grund av kön i alla avseenden så jag anser att kvotering bara ska användas där det verkligen behövs och som sagt, under en övergångsperiod.

Du missförstod mig kanske, jag säger ju precis som du att det blir till männens fördel så fort det blir fler män än kvinnor på en arbetsplats. Däremot så säger jag att kvinnor är lika goda kålsupare som män och om det är så, bör motsatta förhållandet gälla också. Om vi når 50/50 och reglerna som gynnar kvinnor inte tas bort då, så kommer naturligtvis dessa att missbrukas. Ingen tror väl att alla kvinnor är små oskyldiga änglar som inte kan utnyttja situationer och regelverk på samma sätt som män? Den tanken om någon är väl kvinnoförnedrande.

URRninja skrev:
Klart jag inte trodde det, men oavsett hur rädda killar än är för killar så tycker jag inte att det påverkar om man ska införa tjejvagnar eller inte. Det vore som sagt ganska meningslöst att införa killvagnar. Men javisst, det vore ett oerhört mycket bättre alternativ att övervaka vagnarna bättre.

Jag kan inte hålla med om ditt rättviseargument som säger att vi inte ska skydda kvinnorna om vi samtidigt inte gör precis likadant för alla andra utsatta grupper i samhället. Kan vi hjälpa en grupp genom att införa särskilda vagnar, och inget bättre alternativ står till buds, så tycker jag vi ska göra det.

Problemet är att om man satsar alla resurserna på en grupp om än en stor sådan för att ge dem absolut trygghet (i tunnelbanan alltså) istället för att genom den omvända osthyvelsprincipen öka tryggheten något för alla grupper, skickar signaler om att kvinnors oro är mer värd. Huruvida den är det är givetvis beroende på synsätt som allt annat.

URRninja skrev:
Du kan inte argumentera för att Skugge skriver hatartiklar där hon spyr galla över halva sveriges befolkning genom att helt enkelt om och om igen skriva att hon gör det. Jag har läst alla hennes krönikor i samlad form och, visst, hon är förbannad till och från men hon är också väldigt träffsäker och inte alls så generaliserande mot män som du tycks tycka. .

Jag valde ut Skugge för att jag tycker att hon är den extremaste av de som skriver i kvällspressen. I början tyckte jag att ett och annat av det hon skrev innehöll vissa poänger. Nu tycker jag mest att hon är tröttsam och "skränig". Jag tycker att de flesta av hennes artiklar utgår ifrån hennes situation.

-Sorry Linda det är inte alla kvinnor som är i din ålder och småbarnsmor. Ej heller delar alla kvinnor dina åsikter, inte ens alla som är i din ålder och småbarnsmor även om du underförstått hävdar att det är så.

Jag respekterar naturligtvis din åsikt om att hon gör ett bra jobb, men som sagt jag delar den inte. För mig är hon ingen bra ambassadör för feminismen.

URRninja skrev:
De flesta accepterar sin könsroll utan att ens tänka på att de gör det. Men det glädjer mig att du inte tänker i termer av manligt och kvinnligt, jag önskar att fler inte gjorde det.

Åtminstone en sak där vi inte har helt motsatta åsikter. Jag kan tillägga att jag haft kvinnliga befäl i lumpen och kvinnliga chefer på jobbet, det har jag bara haft bra erfarenheter av. Jag ser mig som sagt inte som någon bakåtsträvare bara för att min vision om hur man ska uppnå jämlikhet, inte överenstämmer med den politiskt korrekta uppfattningen. Jag tror att jämlikhet och feminism faktiskt kan existera åtskilda.

Nu ids jag inte skriva sådana här utläggningar mer, men om någon stör sig jättemycket på något så kan han ju PM:a

Diversion! Du kan inte göra en allmän generalisering av en enstaka händelse (den påstådda incesten). En fjäder gör ingen höna.

När det gäller Skugge och övriga som skriver, för vissa, kontroversiella saker, så är det ett sätt att skapa uppmärksamhet kring viktiga frågor. Den kontroversiella approachen är ett sätt att skapa uppmärksamhet i mediabruset.

Min inställning till reklam är att jag tycker att det är synd att utseende och sex appeal, vare sig det gäller kvinnor eller män, görs till något som är viktigare än allt annat. Tycker det är synd att ungdomar ska behöva växa upp i ett så utseendefixerat samhälle, när vi borde sätta fokus på betydligt viktigare saker.

Flamma77 skrev:
...
"Skugge och Co" räknar jag inte till "vaginaltalibaner". De är krönikörer och dessa textstycken som de skriver är avsedda att förmedla en tankeväckande åsikt. Den bör vara både "rolig" och provocerande skriven. Krönikor är inga debattartiklar direkt utan mer underhållning med en allvarlig underton...
...

DET går inte att hålla med om.Skugge kanske gjorde något bra för tio år sen men i dagsläget är hon inget annat än en bitter idiot som tycker lika synd om sig själv som en hormonstinn fjortis. "Det är synd om mig och fattar ni inte det är ni dumma i huvudet!"

Jmfr med Belinda Olsson som också tog sitt avstamp in i mediavärlden tillsammans med Skugge när deras berömda fjortisfeministbok kom ut. Efter det spydde hon konsekvent galla över alla män så fort hon fik chansen. Helt sanslöst! Hon kunde inte ens åka taxi utan att chaffisen var fixerad vid hennes clitoris. Sen hände något - Belinda blev kär, blev befodrad/bekräftad på AB genom att upptagas i den inre cirkeln av fast anställda med en egen kolumn och sen blev hon på tjocken och fick barn. Numera producerar hon faktiskt ganska tänkvärt material i perioder och tillåter sig tänka steget längre än sin kollega Skugge.

Macho Woman skrev:
...

När det gäller Skugge och övriga som skriver, för vissa, kontroversiella saker, så är det ett sätt att skapa uppmärksamhet kring viktiga frågor. Den kontroversiella approachen är ett sätt att skapa uppmärksamhet i mediabruset.

...

Jo, men är den produktiv? Det finns en uppsjö med folk som försöker göra sin röst hörd i alla möjliga samanhang. Inte alla främjar sitt syfte..

*/ ?>
Back