Diversion
Guest
URRninja skrev:Jepp..
Ok
URRninja skrev:Det kände jag inte till. Men tanke på att hela samhället fortfarande är mansdominerat och tänkande liknande ditt är förhärskande hos de du kallar "tredjeman" så verkar inte kulturelitens inflytande vara så stort.
Jag tycker faktiskt inte det, det faktum att det rasas mot rena skitsaker som en del reklam (det finns mansförnedrande reklam också) samtidigt som man rycker på axlarna när en man fråntas vårdnande om sitt barn baserat enbart på mammans ord om att han skulle ha begått incest visar på klimatet i samhället just nu. Vidare rycker man bara på axlarna när det sen visar sig att han är oskyldig. Ingen tar ansvar och erbjuder upprättelse.
URRninja skrev:Att könskvotering medför att ett antal män kommer bli förfördelade går naturligtvis inte att undvika. Men med tanke på att män idag ofta anställs före kvinnor trots sämre meriter och kompetens så kanske man kan stå ut med att motsatsen förekommer under en övergångsperiod. Det är en övergångsperiond det gäller, för när gubbväldet har bleknat så behöver man inte lagstifta för att få en vettig könsfördelning.
Så det är det faktum att den diskriminerande gruppen tidigare själv utsatts för diskriminering samt dess storlek som avgör om det är acceptabelt eller ej snarare än själva handlingens art? Sen så finns det ingen övergångsperiod, eftersom kvinnor inte är bättre än män (i meningen moraliskt högstående). De kommer naturligtvis inte att stanna på "halva vägen" utan nyttja eventuella övergångsregler för att roffa åt sig orättvisa fördelar så mycket som möjligt precis som män skulle ha gjort. Då är vi i samma situation, bara tvärtom.
URRninja skrev:Män utsätts för våldsbrott av män ja. Det vore nog ganska meningslöst att ha speciella tunnelbanevagnar för män. Vari ligger felet att göra något åt kvinnors rädsla om man kan?
Korrekt, men att eventuella förövare är av samma kön som en själv minskar nog inte rädslan om du nu trodde det. Man kan ju tänka sig bättre övervakade vagnar så alla oavsett kön kan känna sig trygga. Varför ska man ta särskild hänsyn till en grupp? Bör vi då inte ha särskilda vagnar för t.ex. homosexuella som fruktar att trakasseras om de visar sina känslor offentligt, eller invandrare som fruktar nazister eller vanliga svennerassar?
URRninja skrev:Det är nog ingen större risk. Det är bara folk som tänker själva som lyssnar på Skugge och de andra.
Jag känner mig hotad av en värld där folk inte tänker själva utan bara glatt sväljer sina könsroller och blundar för orättvisorna. Och häpp! Den världen lever vi i.
Där är vi nog oense helt enkelt, jag kanske bara är missunsam. Om jag kunde leva gott ekonomiskt åt att skriva hatartiklar där jag spydde galla över halva Sveriges befolkning skulle jag kanske ta jobbet.
Jag sväljer inte glatt min könsroll och hoppas inte att någon annan gör det heller. Jag gör vad jag vill göra och tänker inte på det i sådana termer som manligt och kvinnligt. Som Babben Larsson sa en gång när en journalist frågade om hennes kvinnliga åsikt i en fråga. Vad fan efterfrågas inte min åsikt för?
Last edited: