Idag är det dags! Köpa skinnställ..

Em74

Ny medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
.
Idag ska jag ta mig till affären och prova/köpa skinnställ..

Nåt man ska tänka på? Tips?? :va

Har redan hittat ett jag gillar, så vi får väl hoppas att det passar också.. :tuttar Annars blir jag :( .....

Mitt bästa tips är att prata med säljarna och då givetvis med de kvinnliga (om det finns sådana).
Kvinnliga säljare har betydligt bättre smak och kunskap när det gäller passform, estetik och rent "vett".
Men MC butiker brukar inte alltid ha en :tuttar bakom disken, men har Du tur så fixar det sig.

Annars i övrigt?
Se till att Du får plats med ryggskena i ryggen på stället, plus att Du kan sitta ner på huk.
Går inte något av det, så är stället för litet för Dig.

Behöver jag ens nämna att det är lämpligt att stället har inbyggda knä/armbågs/axelskydd?

Ju mer desto bättre! :tummenupp

Rimligt att betala är väl cirka 7.000 pix för ett schysst ställ, sen finns det givetvis ingen övre gräns! :hihi

Köp "förlitet", dock inte för kort. Det töjer på sig i bredden. Mitt ställ fick jag knappt på mig. Men nu när det är insmörjt o lite använt är det lagom.. Trots min ågren i fall jag hade köpt för litet.

Ett bra tips är att testa ett som känns & sitter bra, sen köpa en stl mindre. Ett nytt skinnställ ska knappt gå ta på/av utan hjälp. Det töjer sig sedan med tiden så det sitter perfekt.

valmers skrev:
Köp INTE ett delat ställ. Det är sämre på alla sätt.

Det är väl i regel billigare med delat, och betydligt mer praktiskt. När man sitter på McDonken är det gött att kunna plocka av sig bara jackan t.ex.

PacMan skrev:
Det är väl i regel billigare med delat, och betydligt mer praktiskt. När man sitter på McDonken är det gött att kunna plocka av sig bara jackan t.ex.
Billigare, men betydligt sämre skydd och passform. Stället ska sitta perfekt när man åker, och om man kraschar. Den dag du smackar hårt i backen, spelar nog inte den praktiska funktionen vid McDonalds så stor roll.

Tro mig, jag resonerade precis som du när jag köpte mitt första ställ, ett delat sådant. När jag köpte nytt lyckades försäljaren få på mig ett rejsställ (helställ). Det satt som en tvångströja, men vilken otrolig skillnad det var att åka med det. Väl på hojen funkar det klockrent. Eftersom jag även har kraschat riktigt hårt med rejsställ, vet jag hur bra funktionen är när det verkligen gäller. Jag kommer aldrig köpa ett delat ställ mer.

PacMan skrev:

Eeeeeh, ska man ha skinnstället för att kunna sitta på donkan eller för att man ska ha det som skydd? :kocko

Köp INTE delat ställ, kasst på alla vis. Vurpar du delar det på sig och magen och dess inre blir helt oskyddat.

Köp helställ!

/T

Tips...

Köp ett som sitter tight över :arsele och :tuttar ...
Lägg sen ut lite fina bilder...

Nä, eller JO, snacka med någon där du ska handla. Om det är privat så tycker jag du ska testa samma fabrikat hos en handlare först så du vet.
Lycka till!

valmers skrev:

Håller med!

Det första en ägare av ett tvådelat ställ säger som fördel är "Att det går att ta isär jacka och byxa" och varför ska man göra det? det uppmanar bara till att köra American style - dvs med jacka och jeans... mycket roligt om man vurpar. Sedan är det bara bökigt att ta isär.. så upplevde jag det iaf den korta period jag körde med 2delat. Det vart aldrig att jag tog isär det, sedan satt det dessutom taskigt.

Jag gick ner från 52 till 50 när jag bytte från 2delat till raceställ, och jag kommer aldrig att köpa ett 2delat igen.

Visst köper jag att ett helställ ger bättre skydd. Ville bara framhålla en, som jag tyckte uppenbar fördel med delbart ställ och avsikten var inte att säga emot Valmers. Intressant att läsa om era erfarenheter. Själv borde jag kanske oxo ha ett helställ, eftersom jag i stort sett aldrig delar på mitt förutom när det ska fikas när man är ute å åker i värmen.

Twin: Nej, inte ":kocko"!!

Men hur ska JAG göra då?
jag har provat dainese damställ... 2 delat i o för sej.. men d e för kort!! måste köpa sån förlängning i midjan för att d ska räcka över axlarna...
annars blir d ju för stort om jag tar större storlek :confused:

då lär jag ju ALDRIG kunna ha raceställ :(

Henkmaster skrev:
Mitt bästa tips är att prata med säljarna och då givetvis med de kvinnliga (om det finns sådana).
Kvinnliga säljare har betydligt bättre smak och kunskap när det gäller passform, estetik och rent "vett".
Men MC butiker brukar inte alltid ha en :tuttar bakom disken, men har Du tur så fixar det sig.
i

Konstigt att det inte finns så många kvinnliga.....när dom bra anställer männ...för att dom kan mer om motorcyklar... jag har sökt massa jobb innom Mc kläder....men inte fått nått alls.......

Får väll tacka för komplimangen t d kvinnliga könet då... :tummenupp

valmers skrev:

Eftersom jag har krashat ordentligt i 2 olika 2-delade skinnställ så förstår jag inte ditt resonemang. Det ska sitta bra, det är det viktigaste.

skydd osv är väl ganska självskrivet?

Goretex är bra ställ de också.... om skydden suttit där de skulle när de behövs...
//håkan

Vad alla är negativa med 2-delat skinnställ då! Det är självklart en smaksak vad man tycker och jag personligen skulle aldrig dra på mig ett helställ, men det är vad jag tycker.

Vad jag rekomenderar till dig är att du helt enkelt prövar dig fram vilket du gillar bäst och trivs med. 2-delat har sina fördelar och det lär du själv komma på dock.

Lycka till med ditt val av skinnställ!

men vafan ska man tänka allt ur säkerhetssynpunkt så ska man antingen skita i hojjåka eller se ut som en jäkla goodyyeargubbe med hockyutrustning.. huvudsaken du har ryggskena, ställ, handskar, stövlar och en bra hjälm så duger det gott och väl.

MostWanted_NKPG skrev:
men vafan ska man tänka allt ur säkerhetssynpunkt så ska man antingen skita i hojjåka eller se ut som en jäkla goodyyeargubbe med hockyutrustning.. huvudsaken du har ryggskena, ställ, handskar, stövlar och en bra hjälm så duger det gott och väl.

Hjälm är det lag på, inget mer, inte vad jag vet. :rofl

Man ska köra i det man trivs med, även om det skulle vara naket, och det utan att någon annan ska bry sig!

gojje skrev:
Men hur ska JAG göra då?
jag har provat dainese damställ... 2 delat i o för sej.. men d e för kort!! måste köpa sån förlängning i midjan för att d ska räcka över axlarna...
annars blir d ju för stort om jag tar större storlek :confused:

då lär jag ju ALDRIG kunna ha raceställ :(

För kort på vilket vis? Kommer du i det med eller utan hjälp passar det (eller är för stort), sen att det för tajt till en början får man ta. Om jag inte minns fel kan ibland passa ihop olika stl:ar på jacka & byxor, hör dig för.
Tänk oxå på att stället ska sitta bra när du sitter på hojen, inte när du står framför spegeln.

Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...