Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
jaja, det är CarbonCarbon, vanligen kallat kolfiberskivor(vilket är en felaktig bedömning), men titta på bilderna (på den inre hojen) så ser du att på en av hojarna så är inte skivan upphängd som vanligt, utan carbonet går längre in mot centrum, och tycks vara fast-bultat i hänget.Robin Hood skrev:2287288karbon skivor eller kolfiber met ej riktigt men hörde nogot om dessa av en komentator. på tv![]()
//Robin
Ev dom tester vilket e bäst så dom får det optimala skulle ja tro bara en gissnig. Man byter ok o skiva samtidigt där av snabb koplingen på broms lednigen.//RobinR2 skrev:2287297jaja, det är CarbonCarbon, vanligen kallat kolfiberskivor(vilket är en felaktig bedömning), men titta på bilderna (på den inre hojen) så ser du att på en av hojarna så är inte skivan upphängd som vanligt, utan carbonet går längre in mot centrum, och tycks vara fast-bultat i hänget.
ser juiofs ut att vara samma typ av skalle på "bulten", men vad är då orsaken..
HejR2 skrev:2287281såg detta på doningtonracet på tÄvee
alltså, behöver carboncarbon skivor hängas upp flytande egentligen?
ja, tankvärtJörgen Karlsson skrev:2287981Hej
Jag tror faktiskt att upphängningen är densamma för både stål- och kolskivorna. Dvs flytande alt semiflytande. Tror däremot att materialet i kolskivorna inte är lika hållfast mot punktlasten från medbringarna som det är hos skivor av stål. Därför krävs mer gods runt infästningarna, man löser detta genom att låta skivan ha en kontinuerlig innerdiameter utan försvagande urtag mellan fästöronen. Eftersom kolskivorna är av lättare material än stålskivor så har man sannolikt inte heller någon större viktfördel av den försvagning som det innebär att göra urtag (och därmed få den mer veka designen med "fästöron").
Min gissning...
Mvh
Jörgen
Att flytande stålskivor "alltid" haft urtag är jag med på. Men du menar alltså att du sett även flytande kolskivor med urtag mellan fästpunkterna? Isf faller ju mitt resonemang/gissning.R2 skrev:2288046ja, tankvärt
men ställer jag frågan varför detta inte synts tidigare, urtag har skivorna alltid haft. först nu dom inte har det..
ja det är jag så menar, om jag nu minns rätt, men jag brukar ha gott öga för förändringar och reagerade direkt på detta.Jörgen Karlsson skrev:2288774Att flytande stålskivor "alltid" haft urtag är jag med på. Men du menar alltså att du sett även flytande kolskivor med urtag mellan fästpunkterna? Isf faller ju mitt resonemang/gissning.
/J
R2 skrev:2290900ja det är jag så menar, om jag nu minns rätt, men jag brukar ha gott öga för förändringar och reagerade direkt på detta.
sen kanske jag ställer frågan lite fel,,,
har kolskivor någonsin varit flytande?
tar det för självklart men har ju aldrig ryckt i en (har haft chansen men missade)
|
|
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj
BBM Hiro – ett helt nyutvec... |
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife