icke flytande skivor, eller vad är detta?

• Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
såg detta på doningtonracet på tÄvee

samma på edwars hoj, men även Rossi hade det ibland..

alltså, behöver carboncarbon skivor hängas upp flytande egentligen?

Last edited:
Robin Hood skrev:
2287288 karbon skivor eller kolfiber met ej riktigt men hörde nogot om dessa av en komentator. på tv :confused:
//Robin
jaja, det är CarbonCarbon, vanligen kallat kolfiberskivor(vilket är en felaktig bedömning), men titta på bilderna (på den inre hojen) så ser du att på en av hojarna så är inte skivan upphängd som vanligt, utan carbonet går längre in mot centrum, och tycks vara fast-bultat i hänget.

ser juiofs ut att vara samma typ av skalle på "bulten", men vad är då orsaken..

Last edited:
R2 skrev:
2287297 jaja, det är CarbonCarbon, vanligen kallat kolfiberskivor(vilket är en felaktig bedömning), men titta på bilderna (på den inre hojen) så ser du att på en av hojarna så är inte skivan upphängd som vanligt, utan carbonet går längre in mot centrum, och tycks vara fast-bultat i hänget.

ser juiofs ut att vara samma typ av skalle på "bulten", men vad är då orsaken..
Ev dom tester vilket e bäst så dom får det optimala skulle ja tro bara en gissnig. Man byter ok o skiva samtidigt där av snabb koplingen på broms lednigen.//Robin

kan det inte bli nån "synvilla" rotations hastigheten gör kanske så det ser ut som en bredare skiva....

men jag har haft fel för :D

R2 skrev:
2287281 såg detta på doningtonracet på tÄvee

alltså, behöver carboncarbon skivor hängas upp flytande egentligen?
Hej
Jag tror faktiskt att upphängningen är densamma för både stål- och kolskivorna. Dvs flytande alt semiflytande. Tror däremot att materialet i kolskivorna inte är lika hållfast mot punktlasten från medbringarna som det är hos skivor av stål. Därför krävs mer gods runt infästningarna, man löser detta genom att låta skivan ha en kontinuerlig innerdiameter utan försvagande urtag mellan fästöronen. Eftersom kolskivorna är av lättare material än stålskivor så har man sannolikt inte heller någon större viktfördel av den försvagning som det innebär att göra urtag (och därmed få den mer veka designen med "fästöron").

Min gissning...

Mvh
Jörgen

Jörgen Karlsson skrev:
2287981 Hej
Jag tror faktiskt att upphängningen är densamma för både stål- och kolskivorna. Dvs flytande alt semiflytande. Tror däremot att materialet i kolskivorna inte är lika hållfast mot punktlasten från medbringarna som det är hos skivor av stål. Därför krävs mer gods runt infästningarna, man löser detta genom att låta skivan ha en kontinuerlig innerdiameter utan försvagande urtag mellan fästöronen. Eftersom kolskivorna är av lättare material än stålskivor så har man sannolikt inte heller någon större viktfördel av den försvagning som det innebär att göra urtag (och därmed få den mer veka designen med "fästöron").

Min gissning...

Mvh
Jörgen
ja, tankvärt
men ställer jag frågan varför detta inte synts tidigare, urtag har skivorna alltid haft. först nu dom inte har det..

För flera år sedan hade dom ett "skydd" runt skivorna för att behålla värmen bättre.Men har inte sett det på länge.Nya skivorna klarar bättre av låga temperaturer.Vissa förare kanske använder det igen..mina 50 öre..
edit..undrar om det bara är en ny typ av skiv-design?

Så här såg det ut i Assen på De Puniet's hoj:

35.jpg

R2 skrev:
2288046 ja, tankvärt
men ställer jag frågan varför detta inte synts tidigare, urtag har skivorna alltid haft. först nu dom inte har det..
Att flytande stålskivor "alltid" haft urtag är jag med på. Men du menar alltså att du sett även flytande kolskivor med urtag mellan fästpunkterna? Isf faller ju mitt resonemang/gissning.
/J

Jörgen Karlsson skrev:
2288774 Att flytande stålskivor "alltid" haft urtag är jag med på. Men du menar alltså att du sett även flytande kolskivor med urtag mellan fästpunkterna? Isf faller ju mitt resonemang/gissning.
/J
ja det är jag så menar, om jag nu minns rätt, men jag brukar ha gott öga för förändringar och reagerade direkt på detta.
sen kanske jag ställer frågan lite fel,,,
har kolskivor någonsin varit flytande?
tar det för självklart men har ju aldrig ryckt i en (har haft chansen men missade)

R2 skrev:
2290900 ja det är jag så menar, om jag nu minns rätt, men jag brukar ha gott öga för förändringar och reagerade direkt på detta.
sen kanske jag ställer frågan lite fel,,,
har kolskivor någonsin varit flytande?
tar det för självklart men har ju aldrig ryckt i en (har haft chansen men missade)

Jag ska till Acke och köpa nya medbringare till mina ISR inom kort (500 mil håller medbringarna för mig, beläggen däremot 800 mil :( )

Då ska jag försöka komma ihåg att fråga bromsgurun om för- och nackdelar samt egenskaper hos kolskivor. Han kanske vet. Men det kommer säkert och förhoppnings ngn kunnig här på forumet som vet innan jag hinner åter med "svaret".

/J

Rossis hoj på försäsongsträningen:

Bifogat

• 1867214xd.jpg
    1867214xd.jpg
    128.1 KB · Visningar: 98

Bifogat

• kolskiva4.jpg
    kolskiva4.jpg
    113.9 KB · Visningar: 90
*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back