I have such stories to tell you...

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Att leva med en Gammelsukka betyder att man snarast utvecklar en personlighet liknande Basil Fawltys. Från början hade jag tänkt göra det här till en tråd om hur man stylar en surgixx på värsta vis, men nu måste det bli en litania över hemskheten i att behöva hålla tillgodo med en skrothoj som hämtad direkt ur Mad Max. Ni som har nya hojar vet inte vilken obeskrivlig lycka ni lever i.

The story so far...

Tant Macho har svag ekonomi och köper en Gammelgixx. Den har rostig ram och det som skulle vara blanka delar går inte att få sådana hur mycket man än försöker. (Fast det gör man ju inte, förstås. Man är väl ingen putsbög/flata.)

Styvbrors hund blir glad att se mig. Hoppar upp med tassarna på tanken. Hundar har klor och tanken får långa repor.

Vänster backspegel lossnar. Lagas med smält lim.

Kedjeskyddet ramlar av. Fulmekas dit med hemmagjord mutterkonstruktion.

Hojjäveln schôver sig, som vi västgötar uttrycker det. Vrider man på gasen dör nästan aset. Macho med hantlangare plockar skiten i bitar och trycker dit gummit mellan förgasarna och luftburken som hängde på trekvart.

Macho får vårkänslor och kör fort, ibland också på grusväg. En dag när hon kommer hem fattas höger bakblinker. Macho ringer en vän och fulmekar sedan dit två R1 originalblinkers.

Den manhaftiga kvinnan tar en kvällstur på tio mil. Sträcker ut Gixx i enorma (!) hastigheter på 150 km/h innan hon släpper av på gasen för att inte blåsa av. Tillbaka i garaget upptäcker nämnda kvinna att vänster sidokåpa saknas. Damen kliar sig i huvudet och utbrister i ett förutsägbart: "Nä, vad i helvete!" Den nydekalade kåpan ligger någonstans längs tio mil väg, om ingen redan kört över den. Vad som hänt med den förtäljer inte historien, eftersom den fortfarande is missing. Så nu åker tant med sladdarna fladdrande.

Kanske kan ni som gnäller över försäkringspremier och över hur tråkigt det är att ha en R1 som alla andra nu verkligen uppskatta vad ni har. Gör ni inte det än hjälper jag till med ett par bilder. Den första visar framblinkers i samma storlek som lampan!

Bifogat

• stooorablinkers.jpg
    stooorablinkers.jpg
    62.5 KB · Visningar: 1,262
Last edited:
Fuldekalning på högsta nivå. Ni vet väl vem som är nummer ett? Vad tycks förresten om R1-blinkers på antik Sussucki?

Bifogat

• cralle1.jpg
    cralle1.jpg
    56.3 KB · Visningar: 1,215
Last edited:
Äh, jag ser det som att du enbart rejsinglättar din hoj, vilket är positivt. Tag kontakt med GSXR1100R. Han spenderade större delen av vår förra Old Gixxer Tour med att rejsinglätta saker från hojen.

"Se där, en handtagsdämpare"
"Se där, ett regnställ"
osv osv osv

Dolly förtjänar inte att plågas på detta vis. Du får helt enkelt ta över min. Den klarar av att köras i 280 utan att tappa saker till höger och vänster (bortsett från när man åker med Tom och Oljekyld och man måste stressmecka ihop det sista. Då faller blinkers och K/N-filter av till höger och vänster :D)

Freppa skrev:
Äh, jag ser det som att du enbart rejsinglättar din hoj, vilket är positivt. Tag kontakt med GSXR1100R. Han spenderade större delen av vår förra Old Gixxer Tour med att rejsinglätta saker från hojen.

"Se där, en handtagsdämpare"
"Se där, ett regnställ"
osv osv osv

Dolly förtjänar inte att plågas på detta vis. Du får helt enkelt ta över min. Den klarar av att köras i 280 utan att tappa saker till höger och vänster (bortsett från när man åker med Tom och Oljekyld och man måste stressmecka ihop det sista. Då faller blinkers och K/N-filter av till höger och vänster :D)
Numera så låcktajtas allt, förutom regnställ och sovsäck, svågern körde min raket igår, han kör vanligtvis en 1600 glidare, en lätt chockad svåger kom tillbaka efter turen och sa att han aldrig mer ska köra räcer :skrämd
MW byter hoj med Freppa så är alla nöjda och glada, jag vill inte att GalenFreppa kör runt med en Gix 1000, bättre att han kör gammal surgixxer ;)

Äh, det där är väl ingenting! En såpass gamal hoj som används flitigt blir märkt av tidens tand och ett kärleksfullt fullgasande så fortsätt gasa och var glad. Det är väl ändå köra med hojen du ska göra och inte ha den som museeföremål?

DumDum skrev:
Äh, det där är väl ingenting! En såpass gamal hoj som används flitigt blir märkt av tidens tand och ett kärleksfullt fullgasande så fortsätt gasa och var glad. Det är väl ändå köra med hojen du ska göra och inte ha den som museeföremål?

Jag är rädd att det är någon vital del som ramlar av härnäst. Köra går förresten inget vidare det heller *gnäll*. Dolly accar som en moped. Fast å andra sidan körde jag ifrån en tokfeg snubbe på Blejd på kurvig väg häromdagen, så man kanske ska vara tacksam. För att man är orädd, alltså. Det behöver man vara om man ska köra renoveringsobjekt.

Tycker att Herrljunga borde föräras med ett besök i helgen. Här finns det gott om fina hojvägar...

ÄH!!! Du är en av de få som har riktigt hårda hojar här tillsammans med Nisse och några av moppekillarna.

Visst är det frustrerande när skiten krånglar men på det stora hela går den ju?!? Du vet att du har nallenumret till en riktig snygging med van och lastramp om det slår tvärstopp så det är bara att gasa djävlar.

Nya hojar har ingen själ. Min Sukka är stendöd, min förra började precis utveckla karaktär men min VFR -89 var ett charmtroll utan dess like. Speciell när jag i Geilo City fick spendera en timme med att lasta av och på hojen så jag kunde göra ren batteripolerna vilket säkert tog 5 minuter....

Vad gäller vitala delar så holl koll på skruvar till bromsok, styrkronor hjul och liknande. Sitter det så sitter det och så länge du inte skruvar isär grejerna i tid och otid så trillar de inte av heller.

Själv funderar jag på att skaffa en gammal Honda 900 Bol'dor att ha som kärleksobjekt nästa år...

nästan likadan som min gamla :)

Skillnaden är att min var rad 4:a och maxade ut vid 120-140 beroende på väder samt att den inte accade alls mellan 5 å 7000 varv. (för at inte tala om att den drog 0.9 i motorvägsfart)

Så klaga inte, finns de som haft det värre :hej

Dom där blinkersarna sittere verkligen som en smäck. :tummenupp

Ehm sen får jag väl ta på mig det där med en tappad blinkers, det var ju jag som skruvade dit den. :rodnar

Vänta tills styret lossnar. då vaknar man till !!!
Har haft ett clip-on som behagade glida under en inbromsning- det var spännande :skrämd

Macho Woman skrev:
Att leva med en Gammelsukka betyder att man snarast utvecklar en personlighet liknande Basil Fawltys. Från början hade jag tänkt göra det ......... Snip

Men ändå, at the end of the day, så är det trots allt värt det. Eller hur?

Macho Woman skrev:
Att leva med en Gammelsukka betyder att man snarast utvecklar en personlighet liknande Basil Fawltys. ....

Dont talk about the war. I did it once but I think i got away with it....

Penguin skrev:

Jajamensan. Geilo var så stort att om man inte var beredd så att man missade skylten så hade man åkt förbi. En halvtimmes ångestfylld avlastning, innan felet lokaliserats, med en enda tanke i huvudet...Det kan inte finnas någon mc-mekaniker här

Hörrö MW!

Jag tycker det låter som du trots allt har bra koll på din lilla Dolly och fixar den efter dens behov.
;)

Jag har svårt att se Freppa och MW på en Gixxer 1000 eller R1.
Då försvinner deras egna om än lite underliga (posistiva) egna stil

greven skrev:
Du är ju sjuk på riktigt! Sök hjälp :D

Vaddå??

Tänk själv att lägga upp motorn på arbetsbänken till hösten, klä av alla kåpor och lirka ur vevarna med ett försiktigt handlag och en burk glidm.. 5-56 nära till hands.
När man sen ser att förspelet gjort den redo så lirkar man av topplocket och kör in horningsverktyget i... :rodnar

...jag får nog gå på toa nu...

*/ ?>
Nyheter
Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

Back