Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

Skulle ni rekommendera att man köper Enduro-versionen framför Supermoto? Jag kör en del landsväg, grusväg, lite skogsvägar men ingen "riktig" enduro-körning i det avseendet.

Har lurat på konvertering till SM av Enduro och vad jag lyckas begripa är det enklare att gå Enduro -> SM snarare än tvärtom?

- - - Updated - - -

Skulle ni rekommendera att man köper Enduro-versionen framför Supermoto? Jag kör en del landsväg, grusväg, lite skogsvägar men ingen "riktig" enduro-körning i det avseendet.

Har lurat på konvertering till SM av Enduro och vad jag lyckas begripa är det enklare att gå Enduro -> SM snarare än tvärtom?

Enduro-versionen är mycket riktigt lättare att konvertera till SM än tvärtom. Har du planer på att köpa en 701 med dubbla uppsättningar hjul skulle jag gå på en Enduro alla dagar i veckan.

Jag kör själv en Enduro och är helnöjd än så länge. Beroende på däck och fjädringsinställningar så gör den inte bort sig på landsväg. Så länge det inte är bomba helvete-tempo på gata eller bana så skulle jag tro att en Enduro på asfalt är en bättre kompromiss än en SM är offroad.
 
Enduro-versionen är mycket riktigt lättare att konvertera till SM än tvärtom. Har du planer på att köpa en 701 med dubbla uppsättningar hjul skulle jag gå på en Enduro alla dagar i veckan.

Jag kör själv en Enduro och är helnöjd än så länge. Beroende på däck och fjädringsinställningar så gör den inte bort sig på landsväg. Så länge det inte är bomba helvete-tempo på gata eller bana så skulle jag tro att en Enduro på asfalt är en bättre kompromiss än en SM är offroad.

Alltså bombar jag helvete på bana. Kan ju inte hålla samma tempo med din som med min. ;) Nåväl, jag ser iaf snabb ut på stillbild!
 
Hur är standard-däcken att köra på asfalt? Vibrerar det mycket i lite högre hastigheter? (Läs runt 100km/h)
 
Såhär ser min ut till iår!

uvj3Kch.jpg


cFytRuS.jpg


Gillar originallooken så denna kommer aldrig något stickerkit komma på, hellre försöka få lite "factory look".

Just nu sitter originalkam i och jag åker på en lånad mapp från en cykel med samma setup. Gött med ork jämfört med innan då jag bara hade tuning-kitet på. Uppdateringen där är alltså en PC5 (med quickshifter), Tekmo racing grenrör och ett K&N "poddfilter".

Brembo M50 ok fram tillsammans med en Brembo RCS15 bromspump, underbar kombo på bana! :kär

Satt dit hårdare fjädrar fram & bak, håller fortfarande på och justerar SAG till och från, men detta var behövligt när man inte väger som en 5:e klassare som de är byggda för. :D

Häromdagen satte jag dit en Healtech växelindikator och en Shiftlight från Healtech. Mest saknad var indikatorn.

Mappning med nya kammen och större spridaren kommer under sommaren, hade väldiga problem med monteringen av denna. Visade sig till slut att det står fel i verkstandshandboken! :dummer Monterar man kamaxeln i den ordning som står så låser sig kamaxel och balansaxel. Fick avboka mappningstid och montera i original när jag väl kom på felet.

1 smc knix och 1 smc school på gelleråsen i ryggen än så länge iår, om 2v blir det banåka på gelleråsen med KTM club scandinavia. Då ska den få smaka. :banana
 
Last edited:
Så där då, då har jag äntligen hämtat och rullat de 30 första milen på nya helvetesmaskinen :rock Så nu måste det givetvis börja grejas, går det att fixa skylthållaren bak på något smidigt sätt? Ankaret som sitter original är inte så häftigt och jag vill heller inte lägga 800 spänn på en liten skylthållare. Läste tidigare inlägg i tråden om att köpa extra lampa till skylten, men går de övriga detaljerna smidigt att fästa i bakskärmen?
 
Underligt fel som uppkom när jag tog fram den i år, har stått i varmförråd över vintern.
Displayen stängs inte av när nyckeln tas ur, det är lite fukt innanför displayen.
En batterisymbol visas med lo men hojen startar utan problem.
Måste man byta displayen?
 
Underligt fel som uppkom när jag tog fram den i år, har stått i varmförråd över vintern.
Displayen stängs inte av när nyckeln tas ur, det är lite fukt innanför displayen.
En batterisymbol visas med lo men hojen startar utan problem.
Måste man byta displayen?

Att displayen inte stängs av när nyckeln tas ut är fullt normalt. Den fortsätter lysa en kort stund. Den går även att aktivera utan nyckeln i hojen, så displayen är inte beroende av tändningen.

Fukt innanför displayen har jag sett lite rapporter om på olika forum. En del har fått det utbytt på garanti, andra har bytt display på eget bevåg, och ytterligare några stycken skiter i det.

Husqvarnas endurohojar med samma display som våra 701:or har ett separat batteri till displayen, så jag skulle inte bli förvånad om detsamma gäller våra hojar. Det finns dock ingen info om ett displaybatteri varken i den ordinarie handboken eller i verkstadshandboken... :va
 
Såhär ser min ut till iår!

uvj3Kch.jpg


cFytRuS.jpg


Gillar originallooken så denna kommer aldrig något stickerkit komma på, hellre försöka få lite "factory look".

Just nu sitter originalkam i och jag åker på en lånad mapp från en cykel med samma setup. Gött med ork jämfört med innan då jag bara hade tuning-kitet på. Uppdateringen där är alltså en PC5 (med quickshifter), Tekmo racing grenrör och ett K&N "poddfilter".

Brembo M50 ok fram tillsammans med en Brembo RCS15 bromspump, underbar kombo på bana! :kär

Satt dit hårdare fjädrar fram & bak, håller fortfarande på och justerar SAG till och från, men detta var behövligt när man inte väger som en 5:e klassare som de är byggda för. :D

Häromdagen satte jag dit en Healtech växelindikator och en Shiftlight från Healtech. Mest saknad var indikatorn.

Mappning med nya kammen och större spridaren kommer under sommaren, hade väldiga problem med monteringen av denna. Visade sig till slut att det står fel i verkstandshandboken! :dummer Monterar man kamaxeln i den ordning som står så låser sig kamaxel och balansaxel. Fick avboka mappningstid och montera i original när jag väl kom på felet.

1 smc knix och 1 smc school på gelleråsen i ryggen än så länge iår, om 2v blir det banåka på gelleråsen med KTM club scandinavia. Då ska den få smaka. :banana

Vart köper du trimkammen och hur mycket effekt ger den? Vet du lyftet och durrationen på den? kan man bara sopa i den eller måste man byta till starkare ventilfjädrar och slipa ur ventilfickor på kolven?
 
Jag hör att många byter ut luftfiltret till KN eller annat tygfilter och jag vill bara varna om hur värdelös de filtrerar!

Jag har ju alltid rek kn filter under många år men inte nu längre sedan jag gjorde ett eget test efter att ha läst mycket skit om kn och andra tygfilter på forum runtom i världen. Jag smörjde in insuget efter filter långt ner mot spjällen med ett tunt lager fett för då ser man hur mycket grus/damm som sugs igenom. Efter ca 30-50 mils grus/asfaltsåka med ett gäng åkare som drar upp extra mycket damm så tog jag bort filtret för inspektion. Jag blev helt förskräckt de va stora mängder fint grusdamm i fettet :näsblod Aldrig mer tygfilter med andra ord. Jag testade även mitt favvotrimtips att köra skumfilter med bara ett tunt lager sprayolja utanpå dvs inte indränkt rakt igenom som på en crosshoj. De släppte också igenom för mycket grus men inte fullt så illa som kn filter. Jag testade även org pappfilter på min KTM 990 och de filtrerade perfekt inte ett dammkorn i fettet. Likaså lite mer indränkt skumfilter (inte så mycket olja som på crosshoj) gav fullgod filtrering.
Nu kör jag de mest luftgenomsläppliga skumfilter som finns "Ramair" med ganska mycket olja inkramat men långt från lika mycket som på crosshoj, de filtrerar perfekt inte et dammkorn släpps igenom.

Så mitt minsta råd är att ni ska fetta in insuget mellan filtertvätt/byte så ni själva får avgöra om ni törs köra tygfiltyer. Och om ni nu törs köra kn/tygfilter så spraya åtminstonde på stora mängder filterolja............

Detta skumfilter kör jag nu de är de värsta luftgenomsläpp jag hittat de ska ge bättre flöde än kn (utan olja). De går köpa ark och kilippa och limma ihop egna filter,,de finns även på ebay!

http://www.ramair-filters.co.uk/shop/
 
Last edited:
Displayen stängs aldrig av, den stod på tills batteriet för displayen tog slut o nu går den inte igång när hojen startas. Skickar bild så fort jag sitter vid en dator på hir displayen beter sig nu.
 
Jag har en liten fundering, har fått för mig att det ska finnas en typ omkopplare under sadeln för olika körlägen, finns det en sådan ens eller har jag fått för mig något?
 
Röda är med tuning-kit utan db-killer. Resterande var lite test med db killer i och utan mappen i m.m. Men där fick han lite lustiga resultat..



http://advrider.com/index.php?threa...oto-and-enduro.1086621/page-881#post-34208936

Hade den där sparad då jag själv är sugen på en.

Fick äntligen tillbaka mina nya fälgar i veckan, Duke 690 fälgar som fått sig en sväng förbi lackeraren. :)

View attachment 442268

Snyggt!

Passar Duke 690 fälgarna rakt av till 701 enduro -17?
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top