Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Tackar! Provade en KTM 690 SMC-R förra året och föll direkt för hojtypen och körstilen. Köper Husqvarna mest för att jag gillar designen och grafiken på hojen bättre. Det enda jag inte gillar är instrumentpanelen, eller rättare sagt avsaknaden av den samt att den är batteridriven.

Bra länk där angående oljan.

Att servicekostnaderna skiljer sig åt beroende vart man bor och servar vet jag, ville bara kolla och se om priserna jag fick på något sätt var onödigt höga.

Är lite osäker på tuning-kitet eftersom man måste(?) borra ut db-killern. Kollar på Rottweiler som dels är billigare, ger mer effekt (12.10 hk & 12.71 Nm). Man behöver heller inte bänka hojen för man får med mappen om man köper PC5 av dom. Det är också fritt fram att välja ljuddämpare.

Tittar också på Cyclops H4 LED för bättre ljus.

Instrumentpanelen är lite B ja, men den har det man behöver.

Toppeffekten på tuning-kit vs Rottweiler med pc5 kommer du inte ens känna av, skiljer kanske 2hk på maxeffekt.

Effektökningen du nämner är i mellanregistret, även där är inte skillnaden jättestor. Jag fick liknande siffror med tuningkitet, MEN med en pc5 kommer man få så mycket finare gång och kan klämma ut det där lilla sista. Prisvärt? Njae.. Kul? Ja.. :D

Ska man åka på färdig mapp från någon annan skulle jag köra den i bänk och kolla avgasvärden, när man ändå gör det så är det lika bra man gör en egen mapp när man ändå är igång. Det är klart värt det!

Det swepace pratar om, rottweilers fueling dongle. Man tar bort lambdasonden och ersätter med en plugg med några motstånd i som simurerar ett visst lambdavärde. Hojen går då lite fetare i det register som lambdasonden styr original. Dvs den kommer gå lite mjukare på låga varv/delgas. Ganska ryckiga original.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Någon här som har problem med att kablar skaver på lacken? Har läst på flera forum samt även sett videoklipp på Youtube där ägare beskriver problemet.

Gjorde en snabb översättning från ett inlägg på ett Amerikanskt forum som handlar om just 701:an.

"Kablar på höger sida som skaver bort lacken/färgen på ramen vid styrkronan om inget görs. Åtgärdar detta genom att drar några varv med eltejp runt kablaget samt så lägger jag på ett tunt lager lackskydd en gång per månad.

Buntband som håller dräneringen på plats skaver bort lacken/färgen på bakfjädern så jag har tagit bort buntbandet som satt där från fabrik och satt dit ett nytt som jag också ändrat placering på. Lägger också även här på ett tunt lager lackskydd med jämna mellanrum i förebyggande syfte.

Sadeln ligger emot plastpanelen under så även här applicerar jag ett tunt lager lackskydd med jämna mellanrum för att förhindra slitage."




Än original? Förstår inte vad du jämför med? :confused:

Japp. Mjukare gång än original.

Ursäkta begreppsförvirringen, förklarar med att jag inte sovit en hel natt på ett år. Småbarnsförälder...
 

Jokken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2018
Ort
GBG
Hoj
701 SM -18
Instrumentpanelen är lite B ja, men den har det man behöver.

Toppeffekten på tuning-kit vs Rottweiler med pc5 kommer du inte ens känna av, skiljer kanske 2hk på maxeffekt.

Effektökningen du nämner är i mellanregistret, även där är inte skillnaden jättestor. Jag fick liknande siffror med tuningkitet, MEN med en pc5 kommer man få så mycket finare gång och kan klämma ut det där lilla sista. Prisvärt? Njae.. Kul? Ja.. :D

Ska man åka på färdig mapp från någon annan skulle jag köra den i bänk och kolla avgasvärden, när man ändå gör det så är det lika bra man gör en egen mapp när man ändå är igång. Det är klart värt det!

Det swepace pratar om, rottweilers fueling dongle. Man tar bort lambdasonden och ersätter med en plugg med några motstånd i som simurerar ett visst lambdavärde. Hojen går då lite fetare i det register som lambdasonden styr original. Dvs den kommer gå lite mjukare på låga varv/delgas. Ganska ryckiga original.

Fueling donglen behövs vl inte om man kör med PC5?

Tror jag satsar på tuning-kittet för det blir smidigare vid ett eventuellt garantiärende så man slipper skicka sakerna fram och tillbaka till USA, det är ju också anpassat till hojen av Husqvarna så skulle något hända med hojen är nog Husqvarna mer medgörliga än om man använder Rottweilers produkter.

Det enda minuset jag ser är som sagt att man måste borra ut db-killern om man vill köra utan.

1. Köpa tuning-kittet för 10,000 kr och köra med db-killern i och med den map man får med i kittet.

2. Köpa tuning-kittet för 10,000 kr, borra ut db-killern och köpa en PC5 för 4000 kr samt göra en bänkkörning för en personlig map för minst lika mycket pengar. Vid besiktningen sätter man bara tillbaka db-killern.

Vet inte hur jag ska göra här för det blir en del pengar. Skiljer 10,000 kr mellan alternativen.

Sedan har vi detta med utlandskörning. Har lite vänner i Tyskland som jag vill besöka med hojen och polisen är rätt hårda när det gäller ljudnivån.

Bänkar jag hojen utan db-killern så får jag ju en map i PC5 som är gjord för detta. När jag sätter tillbaka db-killern och ska köra långt behöver jag mappen som medföljer när man köper tuning-kittet för den mappen är till för när man har i db-killern, annars kommer hojen gå tunt. Blir kostsamt att låta dynocenter lägga in den mappen igen så då måste man köpa en mapp-switch och ha två mappar i PC5 (för det går väl?). Blir merkostnad efter merkostnad hur man än gör.

Japp. Mjukare gång än original.

Ursäkta begreppsförvirringen, förklarar med att jag inte sovit en hel natt på ett år. Småbarnsförälder...

Ingen fara, blev själv farsa redan som 16-åring så jag vet hur du har det.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Fueling donglen behövs vl inte om man kör med PC5?

Tror jag satsar på tuning-kittet för det blir smidigare vid ett eventuellt garantiärende så man slipper skicka sakerna fram och tillbaka till USA, det är ju också anpassat till hojen av Husqvarna så skulle något hända med hojen är nog Husqvarna mer medgörliga än om man använder Rottweilers produkter.

Det enda minuset jag ser är som sagt att man måste borra ut db-killern om man vill köra utan.

1. Köpa tuning-kittet för 10,000 kr och köra med db-killern i och med den map man får med i kittet.

2. Köpa tuning-kittet för 10,000 kr, borra ut db-killern och köpa en PC5 för 4000 kr samt göra en bänkkörning för en personlig map för minst lika mycket pengar. Vid besiktningen sätter man bara tillbaka db-killern.

Vet inte hur jag ska göra här för det blir en del pengar. Skiljer 10,000 kr mellan alternativen.

Sedan har vi detta med utlandskörning. Har lite vänner i Tyskland som jag vill besöka med hojen och polisen är rätt hårda när det gäller ljudnivån.

Bänkar jag hojen utan db-killern så får jag ju en map i PC5 som är gjord för detta. När jag sätter tillbaka db-killern och ska köra långt behöver jag mappen som medföljer när man köper tuning-kittet för den mappen är till för när man har i db-killern, annars kommer hojen gå tunt. Blir kostsamt att låta dynocenter lägga in den mappen igen så då måste man köpa en mapp-switch och ha två mappar i PC5 (för det går väl?). Blir merkostnad efter merkostnad hur man än gör.



Ingen fara, blev själv farsa redan som 16-åring så jag vet hur du har det.

Jag gjorde så att jag sparade de 10.000 till soppa, försäkring och smc-kurser första säsongen för att köra in mig ordentligt på hojen och se vad jag kunde leva utan eller inte. Slutet säsong 2 köpte jag Slipon mm. för att anpassa den efter mig. Tråkigt, jag vet. Men jag vet nu att jag inte har hyllvärmare i garaget och den är som jag vill ha den.

OT:
Farsa vi 16. Bra jobbat! Jag väntade till 40+ och med facit i hand hade jag orkat med det bättre för 20 år sedan.
 

Jokken

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2018
Ort
GBG
Hoj
701 SM -18
Jag gjorde så att jag sparade de 10.000 till soppa, försäkring och smc-kurser första säsongen för att köra in mig ordentligt på hojen och se vad jag kunde leva utan eller inte. Slutet säsong 2 köpte jag Slipon mm. för att anpassa den efter mig. Tråkigt, jag vet. Men jag vet nu att jag inte har hyllvärmare i garaget och den är som jag vill ha den.

OT:
Farsa vi 16. Bra jobbat! Jag väntade till 40+ och med facit i hand hade jag orkat med det bättre för 20 år sedan.

Minimum som jag måste ha på en ny hoj är ett slipon för ljudets skull. Vet att jag vill ha ett tuning-kit och eftersom jag kan få ett paketpris med hojen är det dumt att inte ta den rabatten. Om jag köper PC5 och bänkar hojen efter inkörningen eller om jag gör det senare vet jag inte riktigt ännu. Måste kolla med Dynocenter först om PC5 kan ha två mappar och att man kan köpa en switch eller liknande så man kan byta mellan mapparna vid behov utan att behöva lämna in hojen för byte och betala timpenning i onödan.

OT: Ja, det är lättare när man kan se bakåt. Hade jag fått leva om mitt liv hade jag väntat tills jag slutat gymnasiet och hade fast jobb och eget boende, det hade varit bäst för oss alla. Att bli farsa vid 16 utan inkomst när man bor hemma och ska börja gymnasiet är ingen hit. Som tur var hade jag mycket förstående föräldrar som hjälpte till så gott man kunde.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Minimum som jag måste ha på en ny hoj är ett slipon för ljudets skull. Vet att jag vill ha ett tuning-kit och eftersom jag kan få ett paketpris med hojen är det dumt att inte ta den rabatten. Om jag köper PC5 och bänkar hojen efter inkörningen eller om jag gör det senare vet jag inte riktigt ännu. Måste kolla med Dynocenter först om PC5 kan ha två mappar och att man kan köpa en switch eller liknande så man kan byta mellan mapparna vid behov utan att behöva lämna in hojen för byte och betala timpenning i onödan.

.
Rätt tänkt att få paketpris vid nyköp. Om man inte kan pruta på hojen så får man kanske plusmenyn utan extra kostnad. När jag köpte min var det inte aktuellt från säljaren. Bokstavligt talat stod det killar i kö bakom mig.

Min förra fick de bjuda på kraschskydd runt om på. God investering visade det sig. :)
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Vid körning med Tuningkit(Luftlåda, bortplockad avgasrening, akra-burk och mapp)
har någon några FAKTA om hur motorn mår med plockad db-killer?
Märkte inget negativt när jag provkörde utan (kört ett år med db-killern i)

Tänker att den redan är mappad för det ökade luftintaget, bör inte vara några problem för ytterst lite minskat mottryck på avgassidan?!
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Vid körning med Tuningkit(Luftlåda, bortplockad avgasrening, akra-burk och mapp)
har någon några FAKTA om hur motorn mår med plockad db-killer?
Märkte inget negativt när jag provkörde utan (kört ett år med db-killern i)

Tänker att den redan är mappad för det ökade luftintaget, bör inte vara några problem för ytterst lite minskat mottryck på avgassidan?!
Här är från en kille på nordiska 701 gruppen på facebook. Röda linjen längst ner är AFR värde med db-killer ur.
FB_IMG_1520253656094.jpg
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Men det står inget om han har fått annan map inlagd? (evo-kit?!)
Kör han bara akraburk utan andra mods?
 

Dorminion

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2018
Ort
Trelleborg
Hoj
-18 Husqvarna 701 SM
Gipro Husqvarna 701 SM

Tjena.

Väldigt trevligt forum det här:tummenupp

Är det någon av er som installerat Gipro x på era cyklar?
Jag skulle behöva tips/hjälp på var ni har kopplat in era. Eller om någon vänlig själ har ett el schema.

Trevlig helg :)
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Men det står inget om han har fått annan map inlagd? (evo-kit?!)
Kör han bara akraburk utan andra mods?

Röda är med tuning-kit utan db-killer. Resterande var lite test med db killer i och utan mappen i m.m. Men där fick han lite lustiga resultat..

Tjena.

Väldigt trevligt forum det här:tummenupp

Är det någon av er som installerat Gipro x på era cyklar?
Jag skulle behöva tips/hjälp på var ni har kopplat in era. Eller om någon vänlig själ har ett el schema.

Trevlig helg :)

http://advrider.com/index.php?threa...oto-and-enduro.1086621/page-881#post-34208936

Hade den där sparad då jag själv är sugen på en.

Fick äntligen tillbaka mina nya fälgar i veckan, Duke 690 fälgar som fått sig en sväng förbi lackeraren. :)

IMAG0366.jpg
 

Dorminion

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2018
Ort
Trelleborg
Hoj
-18 Husqvarna 701 SM
Tack H3dlund du har gjort min dag :Bugar

Nu är den på tog ca 1h:rock

Jag började med den gröna till crankshaft position sensor nere vid motorn sen splica jag kabeln uppe vid lampan och kopplade resten där.:tungan

Gipro X

GPXT + GPX-U01

Please do the install as per the instructions below.

1) Do the connections at the dashboard connector as follows

GPX Red: pin #1, Orange (+12 Switched power lead)
GPX Black: pin #3, Brown/Violet (Ground lead)
GPX White: pin #5, Black/Orange (Speed Signal)


2) Find the "Crankshaft position sensor" connector. It is a 2-pole connector with White/Yellow and Yellow/Blue wires.

Connect the GPX Green wire to the White/Yellow wire.
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
haaj!

någon som vet var man hittar gummipluggen att sätta i hålet de blir efter att man borrat till dbkillern på akra pipan? vågar inte borra bort db killern förens man vet hur stort hålet behöver vara till gummiploppen.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Någon särskild anledning att skippa ekerhjulen? :D
Snygg lack, minst sagt!

Vill ha en uppsättning hjul för gatdäck och ett set för bana. Så dessa kommer bara gå på bana. Ska börja med gatdäck och hoppas gå över till slicks i slutet av säsongen. :tungan Att det blev just duke hjul är att de går att hitta ganska överkomligt på ebay, ingen direkt skillnad i vikt.
 

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
@H3dlund

Fråga angående din körning i bänken med Akra tuning-kit. Ser att du körde utan db-killer. Använde du medföljande map eller en PC5? Frågar eftersom hojen går sämre om man plockar ut db-killern och kör med mappen som tillhör kittet.

Sedan bara en liten notis angående att det inte skulle vara lagligt på väg. Det stämmer inte eftersom det är ett homologiserat system (tillverkaren har genomgått en certifieringsprocess för att få den godkänd att ersätta originalet) och är därför fullt lagligt att köra med på vägen. När systemet är homologiserat så är det lag på att db-killern skall sitta i så därför försvårar Akra borttagandet av den. Därför som man blir tvungen att borra ut den om man vill köra utan.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
copy that!
Själv inväntar jag contiattack SM evo genom att slita ut ett par "orginal" till :D

Jag hade hellre kört på evo direkt, men shoppade hem några vanliga conti till att börja med. Dom går ju åt fort så att.. :D

@H3dlund

Fråga angående din körning i bänken med Akra tuning-kit. Ser att du körde utan db-killer. Använde du medföljande map eller en PC5? Frågar eftersom hojen går sämre om man plockar ut db-killern och kör med mappen som tillhör kittet.

Sedan bara en liten notis angående att det inte skulle vara lagligt på väg. Det stämmer inte eftersom det är ett homologiserat system (tillverkaren har genomgått en certifieringsprocess för att få den godkänd att ersätta originalet) och är därför fullt lagligt att köra med på vägen. När systemet är homologiserat så är det lag på att db-killern skall sitta i så därför försvårar Akra borttagandet av den. Därför som man blir tvungen att borra ut den om man vill köra utan.

Jag körde min med med "hela kitet", Akra, luftburk+evo1 locket, original luftfilter och mappen som medföljer. Ingen PCV, jag gjorde bara effektmätning.

TYvärr hann vi aldrig med att testa jämförelse med/utan db-killern, men min gick ju inte sämre iaf. Tyvärr mätte vi heller inte avgasvärden.

Fast hur tänker du nu?

Tuning-kitet tar bort euro4 grejerna, katalysatorn i ljuddämparen ryker med nya sliponet, SAS och EVAP systemet tas både bort fysiskt och programmeras bort. Kitet saluförs inte ens som street-legal. Då får man kika på det hemska euro4 akrat om man har en 2017.

Står ju även såhär på ljuddämparen. :tungan På en gatlaglig variant finns det ett typnummer som talar om att den är godkänd.

IMAG0369.jpg
 
Last edited:

Drax

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2018
Ort
Sverige
Hoj
KTM 1290 Super Duke R
Jag körde min med med "hela kitet", Akra, luftburk+evo1 locket, original luftfilter och mappen som medföljer. Ingen PCV, jag gjorde bara effektmätning.

TYvärr hann vi aldrig med att testa jämförelse med/utan db-killern, men min gick ju inte sämre iaf. Tyvärr mätte vi heller inte avgasvärden.

Fast hur tänker du nu?

Tuning-kitet tar bort euro4 grejerna, katalysatorn i ljuddämparen ryker med nya sliponet, SAS och EVAP systemet tas både bort fysiskt och programmeras bort. Kitet saluförs inte ens som street-legal. Då får man kika på det hemska euro4 akrat om man har en 2017.

Står ju även såhär på ljuddämparen. :tungan På en gatlaglig variant finns det ett typnummer som talar om att den är godkänd.

View attachment 442312

Körde du kittet utan db-killer så gick den sämre för mappen är optimerad för db-killern. Liten effektförlust blir det men det viktigaste är, går den inte då för snålt? Vore intressant om man fick tag på bänkningar och avgasvärden med hela kittet utan db-killer. Har sökt runt på nätet men inget hittat.

Jag funderar på att köpa mig en 701 och ha som lekhoj vid sidan av så jag hade en dialog med Tomas Wallenta på Husqvarna för någon vecka sedan och enligt honom är tuning-kittet homologiserat. Jag ställde frågan till honom då jag rätt ofta tar en sväng ner till Tyskland och där är farbror polisen sträng, därför som jag ville veta. Vore ytterst olämpligt om Tomas ger ut fel uppgifter. Får höra med honom igen.

EPA gäller bara i USA.
 

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Sunne
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Körde du kittet utan db-killer så gick den sämre för mappen är optimerad för db-killern. Liten effektförlust blir det men det viktigaste är, går den inte då för snålt? Vore intressant om man fick tag på bänkningar och avgasvärden med hela kittet utan db-killer. Har sökt runt på nätet men inget hittat.

Jag funderar på att köpa mig en 701 och ha som lekhoj vid sidan av så jag hade en dialog med Tomas Wallenta på Husqvarna för någon vecka sedan och enligt honom är tuning-kittet homologiserat. Jag ställde frågan till honom då jag rätt ofta tar en sväng ner till Tyskland och där är farbror polisen sträng, därför som jag ville veta. Vore ytterst olämpligt om Tomas ger ut fel uppgifter. Får höra med honom igen.

EPA gäller bara i USA.

Kolla min bild några inlägg längre upp, där finns AFR värden på tuning-kit utan db-killer. Går lite snålt på låg/mellanregister på fullgas.

Finns ingen katalysator i denna dämpare så den är ju omöjligt godkänd. På godkända finns ett nummer som polis m.m kikar efter, är det ECE det kallas? Det händer ju även här hemma i Sverige att folk åker dit på det..

Du kan ju alltid köra på detta och slänga på originaldämparen när du åker ner dit. :tummenupp
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top