Husqvarna 701 Supermoto / Enduro

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Nu har jag läst hela tråden och justerat rubriken enligt önskemål.
Det skulle inte förvåna mig om jag köper en 701:a, svårt kul med motard :tummenupp
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Mhhhhhm. Motostars lokaler <3
Har min inne på årsservice (även 500 mil gångna) och lite godis där.
Trevliga och duktiga är de jäklarna!
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
AxxL och Bennybira; Låt säga att jag är intresserad av en 701sm (då jag saknar min förra motard alldeles för mycket) vart ska jag vända mig? Motostar eller JE68? Har fått bra känsla från båda handlarna, kanske lite bättre från Motostar.

Mer generellt då, hur funkar hojen med exempelvis bara slipon för gött ljud? Eller är det hela köret för 10-11k som måste till? Blir ändå en bit över 100k körklart då menar jag. Hittade en del småsaker på min förra hoj (köptes begagnad) som jag inte trivdes med så i mitt fall måste det nog bli flång nytt. För sinnesfriden. :tummenupp :lol
 

AxxL

Medlem
Gick med
24 May 2007
Ort
Ystad
Hoj
KTM 530 EXC 09/10?
AxxL och Bennybira; Låt säga att jag är intresserad av en 701sm (då jag saknar min förra motard alldeles för mycket) vart ska jag vända mig? Motostar eller JE68? Har fått bra känsla från båda handlarna, kanske lite bättre från Motostar.

Mer generellt då, hur funkar hojen med exempelvis bara slipon för gött ljud? Eller är det hela köret för 10-11k som måste till? Blir ändå en bit över 100k körklart då menar jag. Hittade en del småsaker på min förra hoj (köptes begagnad) som jag inte trivdes med så i mitt fall måste det nog bli flång nytt. För sinnesfriden. :tummenupp
Har de senaste åren bara haft o göra med motostar. Köpte min nu i vintras så inte hunnit köra den mer än på gårdsplanen när de skulle ta ett foto när jag hämtade den.

Var en demo som gått 160mil och det satt akra på den. Vet knappt om det är nåt annat ändrat mer än slutburk. Tror knappt det.

Har haft min andra hoj på service och sånt hos dem och är nöjd med dem.
Både verkstad och säljare.


Har dålig koll på JE68. Var när jag köpte min första hoj o fick den strypt som jag hade med dem att göra. Och handlat nåt på deras webbshop för några år sedan. Men aldrig handlat hoj av dem.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
AxxL och Bennybira; Låt säga att jag är intresserad av en 701sm (då jag saknar min förra motard alldeles för mycket) vart ska jag vända mig? Motostar eller JE68? Har fått bra känsla från båda handlarna, kanske lite bättre från Motostar.

Mer generellt då, hur funkar hojen med exempelvis bara slipon för gött ljud? Eller är det hela köret för 10-11k som måste till? Blir ändå en bit över 100k körklart då menar jag. Hittade en del småsaker på min förra hoj (köptes begagnad) som jag inte trivdes med så i mitt fall måste det nog bli flång nytt. För sinnesfriden. :tummenupp :lol

Jag skruvade dit ett GPR i höstas. Enda skillnaden mot originalburken var ljudet. Visserligen blev det inte många mil avverkade så långtidstest var det inte...

Största effekten är nog vikten. Satan vad originalet väger jämfört med sliponet.

Blev nya blinkers bak också, vänster brann liksom upp med sliponet monterat. :brinnerup Nu sitter det mindre där så att de går fria från utblåset.

(speglarna är biltemas som sitter i styrändar som är skruvade utanpå stagen till handskydden och skyltbelysningen är en skruvskalle med led i centrum, nederkant, av skylten.)

_20180201_190237.JPG
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Hur länge står jag ut på en stånka?
Konstig fråga kanske, men jag har bara haft encylindrigt en enda gång och det var på 80-talet, en Honda XR 600R.
Den bekantskapen blev inte lång, bröt ett ben i foten på kicken :gråta

Jag är inte främmande för att prova en Husky 701:a en säsong, frågan är om man tröttnar fort på den?
Slutat med långresor, nu blir det slingerbulten, Boge och Taxinge typ.
Håller röven, håller hojen, hur fort går en dylik?
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Hur länge står jag ut på en stånka?
Konstig fråga kanske, men jag har bara haft encylindrigt en enda gång och det var på 80-talet, en Honda XR 600R.
Den bekantskapen blev inte lång, bröt ett ben i foten på kicken :gråta

Jag är inte främmande för att prova en Husky 701:a en säsong, frågan är om man tröttnar fort på den?
Slutat med långresor, nu blir det slingerbulten, Boge och Taxinge typ.
Håller röven, håller hojen, hur fort går en dylik?
Många överdriver hur obekväma motarder är. Nu har jag inte kört ngn långrunda med 701 men den vibrerar mindre än min Xmoto och sadeln är likvärdig.

Med detta sagt så tror jag inte du kommer tycka att det är en deal breaker. Sålänge man kör aktivt så är det inga problem att beta av 20-30mil. Tänk även på att du kan förebygga att könspaketet somnar genom att lyfta på röven och flytta runt lite med jämna mellanrum.

Kör du laglydigt och långsamt så är det inte så kul/skönt. Men åas så är det lika tråkigt oavsett hoj...

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

gstar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2018
Ort
sthlm
Hoj
Husqvarna 701 -18
Är det någon som har köpt en 701 2018?
Jag funderar på att köpa en :kär

Vad kostar hojen att försäkra för er?
 
Last edited:

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Nja, det vore nog att ta i.
Jag läste precis vad jag skrev och det verkar som att jag är världens fartdemon:).
Så är inte fallet men tricket är att inte sitta still för länge.

Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Hur länge står jag ut på en stånka?

Röven håller. Har tagit flera rundor på 25+ mil med 701an i en sittning.
Bekvämare sadel orginal än min 690SMCR med komfortsadeln.

Mycket lite vibrationer även med bortplockade gummin i fotpegsen.

Trevlig maskin överlag!
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
AxxL och Bennybira; Låt säga att jag är intresserad av en 701sm (då jag saknar min förra motard alldeles för mycket) vart ska jag vända mig? Motostar eller JE68?

Motostar.
Har haft blandat bemötande av JE68 tyvär. Bland annat en tvivelaktig årsservice som fick mig att byta hoj och märke 2 år sen. Vågade mig tillbaka till KTM-koncernen när jag hittade motostar, inte ångrat mig en sekund.

Bra inbyte, bra priser på tillbehör, underbart pris på årsservice då jag köpte hojjen där.
Trevlig verkstadspersonal, asbra säljare. Värt att köra milen för mig (har kanske 6mil närmre till je68)
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Vilket försäkringsbolag?
Hur gammal är du om man får fråga?
Hittar inget under 9100kr per år (Svedea)

Gjensidige, kk sedan 95 utan avbrott och är över 40.

Haft de tidigare och behövt nyttja vagnskadan. Bra att ha att göra med, iaf när jag var ödmjuk och realistisk i mina krav mot skaderegleraren.
 

gstar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2018
Ort
sthlm
Hoj
Husqvarna 701 -18
Gjensidige, kk sedan 95 utan avbrott och är över 40.

Haft de tidigare och behövt nyttja vagnskadan. Bra att ha att göra med, iaf när jag var ödmjuk och realistisk i mina krav mot skaderegleraren.

Ok, tack för svar.
Ringde och hörde med dem, 15000kr per år för mig. :huvet
 

09swc

Medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Tyresö
Hoj
V4 1100/Gsx-r750/701/Tuono v4r/Hypermotard 821/690smc/z750/Cb600
Någon som har en 2017 till salu??????
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Var och skruvade litet på min -16 idag. Hittade ett litet "handskfack" innanför vänster kylarvinge. Vet någon vad det är avsett för? Spontant tror jag inte att det är avsett för verktygssatsen, man måste ju ha torxbits för att få bort kylarvingen.

Må solen skina starkt snart. Jag har abstinens efter torr asfalt och timmar till godo utan bestämt resmål!
 

gstar

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2018
Ort
sthlm
Hoj
Husqvarna 701 -18
Kanske spelar in att jag haft dem sedan över 15 år och flera hojar?

15 kakor per år är saftigt. Gissar att du är sub-40.

Ja, det lär ju spela en rätt stor roll :)
Jag är sub-30 ett par veckor till, har haft hojkörkort i mindre än ett år.
Ska avvakta köp av hojen tills jag kommit över 30-strecket för att se om försäkringen blir lite billigare då.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top