Husaberg-tråden

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
enklast och snyggast vore att ha ett bakljus som är transparant under. mitt är helrött och antar att det är original?
Baklampan som sitter där original har skyltbelysning.
 

Bifogat

  • FP.jpg
    FP.jpg
    61.3 KB · Visningar: 106

Mister_tuned

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2008
Ort
Åland
Hoj
Husaberg 650
Var hittar man plast till husor? har inte varit till vårat åf ennu men tänkte höra var det finns annars :) Eller om det är någon här som har ett par, helst svarta med svart tank till en 03 runt stockholm?


Sen ska jag plocka ner,måla ram osv i vinter/vår men ska jag passa på samtidigt att förstärka ramen under motorn som ganska många gör?

kommer nog bara köra lite gata/lek,bana på skoj men tänkte att man kan ju lika bra göra det när man endå ska måla om och fixa ..
 
Last edited:

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Batteri Husa FE450e -07

Skaffade mig en rolig dyngsprättare i somras, men nu verkar batteriet ha gjort sitt. Kollade Karlströms och där tog de över 1800:- för ett "original" batteri :eek:

Mätte lite snabbt i garaget och kom fram till att LxBxH var ca 110x65x110 på det batteri som sitter där nu. (Tror det är ett 5 Ah från Feltema).

Är det någon som har köpt, och blivit nöjd, med något annat än originalbatteri som inte kostar skjortan? Något som är på minst 7 Ah (standard kräm = 7Ah) med de angivna måtten. Höjden kan man kanske tulla på lite.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Skaffade mig en rolig dyngsprättare i somras, men nu verkar batteriet ha gjort sitt. Kollade Karlströms och där tog de över 1800:- för ett "original" batteri :eek:

Mätte lite snabbt i garaget och kom fram till att LxBxH var ca 110x65x110 på det batteri som sitter där nu. (Tror det är ett 5 Ah från Feltema).

Är det någon som har köpt, och blivit nöjd, med något annat än originalbatteri som inte kostar skjortan? Något som är på minst 7 Ah (standard kräm = 7Ah) med de angivna måtten. Höjden kan man kanske tulla på lite.
Biltema gel :tummenupp
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13

Biltemas gelbatteri har måtten 151 x 87 x 95, däremot har dom ett vanligt underhållsfritt batteri med måtten 110 x 65 x 135. Båda på 7 Ah. Strax ovanför batteriet sitter dock relä/säkring till startmotorn men eventuellt kan du få in det. Bara hålla tummarna att det passar:)
 

Osis_zzz

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2010
Ort
Kinna
Hoj
Husaberg Fs650 2002, BMW F650GS Dakar 2002, Ducati Monster 620 2003
Jag köpte ett av taffmeister (http://www.taffmeisters.co.uk) som är 110*110*70. Lite luddigt vad batteriet har för kapacitet då det inte står på. Vad jag förstår så är det 7Ah. Dock ska det enligt taff vara bättre kräm i det än i husaberg standard, vilket enligt manualen är på 8Ah. Billigt blir det också. 40£ ink. frakt.
Jag har inte hunnit prova det än, men han verkar va pålitlig beträffande sina husaberg-prylar.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Biltemas gelbatteri har måtten 151 x 87 x 95, däremot har dom ett vanligt underhållsfritt batteri med måtten 110 x 65 x 135. Båda på 7 Ah. Strax ovanför batteriet sitter dock relä/säkring till startmotorn men eventuellt kan du få in det. Bara hålla tummarna att det passar:)

Jahopp, undrar vad det är för mått på det jag stoppade i min 06a då...

Relä/säkringsklumpen är lätt att flytta om det skulle behövas. 1st 8mm hylsa om jag inte minns fel. Var man sätter den sen får man välja själv.

Jag köpte ett av taffmeister (http://www.taffmeisters.co.uk) som är 110*110*70. Lite luddigt vad batteriet har för kapacitet då det inte står på. Vad jag förstår så är det 7Ah. Dock ska det enligt taff vara bättre kräm i det än i husaberg standard, vilket enligt manualen är på 8Ah. Billigt blir det också. 40£ ink. frakt.
Jag har inte hunnit prova det än, men han verkar va pålitlig beträffande sina husaberg-prylar.

Taffy vet vad han snackar om :tummenupp
 
Last edited:

dahlgren

#4982
Gick med
9 Jun 2008
Ort
Enskede
Hoj
ZX7R
Vart var ni och körde? Ser att du är från sthlm, själv har jag inte hittat nå tillräckligt roligt spår för att orka byta över till grusdäcken..

borta i tumba, rätt stort grustag med lite uppkörda spår. kan pm ´a karta
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Tackar för svaren!

Blir till att spana in Feltemas variant. Att flytta startreläet skall nog inte vara nått bekymmer.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Det blev ett Feltema SMF 7 Ah. Satt som en smäck i batterilådan. Tyvärr var det liiite för högt och tar i det tvärgående ramröret ovanför minuspolen. Blev ett fulfix med najtråd inför körningen imorgon, så får jag lösa det bättre senare.
 

bromsklossen

Nu med styrdämpare
Gick med
17 Feb 2006
Ort
mest i garaget
Hoj
Tuono v4r, RC8, HusaBusa
Buhu va depp jag blir. Efter en massa tids felsök (är ju ganska ny på området) kom jag fram till att min voltregulator var kass.

Köpte en ny original från Karlströms (kanonfolk btw) som jag monterade. Den höll ungefär en timme...:brinnerup Min fråga till er Hus(a)gudar är helt enkelt; varför i #!%"! gör den så?

Kan nämna att strömmen i kretsarna är 20-60VAC beroende på varvtal och detta kommer då direkt från "elfabariken" i motorn.

Måste samtidigt nämna att han jag köpte hojen av snacka om en uppgradering till 200W som skulle vara gjord. MEN, när jag snacka med Tommy (på K-ström) så mena han att det inte torde vara tal om nån sådan uppgradering eftersom jag nämnde att alla kablar upp från statormojängerna är exakt enl. original elschema gällande antal och färger. Vem har rätt? Själv skulle jag ju kunna riva i skiten och kolla vad som sitter bakom motorkåpan, men tyvärr har jag ingen aning om hur originalet ser ut...
 

wille87

Ny medlem
Gick med
17 May 2009
Ort
eskilstuna
Hoj
husaberg fs650
Tjabba
Har en husaberg fs650 2006 som har gått ca 70 timmar och tänkte jag skulle byta kamkedja på, vad är det mer man brukar behöva byte eller rek, några kedjesläpskenor,spännare? finns vipparmsrullarna att köpa lösa eller blir det helt nya vippor, och isåntfall vart?
MVH jocke
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top