Husaberg-tråden

Byta packboxar framgaffel FE450 -07

Har aldrig tidigare skruvat med någon gaffel. Har sprängskissen, men ingen direkt anvisning om hur man bäst går till väga. Nån som har några bra råd? Behövs specialverktyg, hur mkt olja skall fyllas osv Alla tips mottages varmt :tummenupp

Det är alltså de inre oljetätningspackboxarna som skall bytas.
 
Skillnad från 04-08 är ganska liten så titta mer på hur långt den gått.

Ang. FS kontra FE (enduromodellen) så fick jag tipset att en FE med hårt ställd kompression duger gott för en amatör att köra motard med och funkar dessutom ypperligt i skogen (förutom brutalt vrid). Däremot är det svårare att få en FS att funka bra offroad. Jag köpte en FE med komplett motardkit och kan inte påstå att jag lider av för mjuk fjädring trots 105 kg matchvikt.

Hm, jag lider snarare av för hård bakfjädring på min Fe... Jämför jag med dom ktm jag provat är dom skitmjuka i bakfjädringen medans min är skitstum..

Edit: Hittade justerskruven för returen precis, den satt på 10 klick istället för 22 tydligen. STOR skillnad nu:D
 
Last edited:
Har aldrig tidigare skruvat med någon gaffel. Har sprängskissen, men ingen direkt anvisning om hur man bäst går till väga. Nån som har några bra råd? Behövs specialverktyg, hur mkt olja skall fyllas osv Alla tips mottages varmt :tummenupp

Det är alltså de inre oljetätningspackboxarna som skall bytas.

Jag bytte mina i somras. Du behöver en stor u-ringnyckel (24mm?) till ovandelen på gaffeln och en sån här: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Oljenivamatare-gaffelben/ för att mäta luftspalten som blir högst upp i gaffeln.

Luftspalten (från ovankanten på gaffelbenet till oljenivån i gaffeln) ska vara 110 mm och oljan sae 5. 2x 1 liter kommer du behöva. Lika bra att byta oljan när du endå håller på. Luftspalten mätes med gaffelbenet ihoptryckt i botten och fjädern urtagen.

Styret får du lossa så kommer du åt bättre. Börja dock med att lossa skruven i botten på båda gaffelbenen med hylsa och spärrskaft tills det går lätt, men inte hela vägen ut, då har du olja överallt, detta måste du göra medans du har mothåll från fjädern innuti gaffeln då denna trycker på. Lyft upp hojen på pall och lossa övre gaffelkronan, därefter "toppmuttern" som nu hålls emot från undre gaffelkronan. Bort med framhjul och lossa undre gaffelkronan så är gaffelbenen lösa. Nu är det bara tömma på olja och rycka isär inre och yttre gaffelben.

Har säkert glömt något så kika på någon av länkarna nedan.

www.soe.se finns en meksida med lite mer tips.

Här finns även en tråd där det står i flera inlägg hur du gör: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=162368&page=3
 
Stibix

Tänkte bara tipsa om Stibix. Jag behövde bulten till styrkornan (alla verkar ha tappat den någon gång) och Karlströms vägrade sälja artiklar under 200:- på nätet och skull dessutom ha 150:- i frakt + administration. Jag mailade Stibix en förfrågan med artikelnummer och fick svar inom en timma. 5 dagar senare hade jag samma detalj i brevlådan för 160:- totalt. Halva priset mot Karlströms i detta fall och dessutom skickad mot faktura. Eftersom det inte kryllar av bra husahandlare tänkte jag dela med mig av infon.
 
Försäkringsbolagen är ju helt tossiga när det gäller husa.
Jag ringde runt för en offert på en -08 och mellan det billigaste
och det mest dyra bolaget skilde det 30 000 per år hel/hel.
Hur tänker de? :)
 
Försäkringsbolagen är ju helt tossiga när det gäller husa.
Jag ringde runt för en offert på en -08 och mellan det billigaste
och det mest dyra bolaget skilde det 30 000 per år hel/hel.
Hur tänker de? :)

Det brukar vara en sjuhelvetes skillnad på alla bolag på dom flesta hojar, jag tycker bilsport&mc har fina priser iaf för motard jag får ge 3800 hel/hel första året med mckort.
 
Halloj! Jag fick pyspunka på bakdäcket häromdagen och efter lite felsökning
kom jag slutligen fram till att det var ventilen som skruvat ur sig själv.
Då känns det inte lika konstigt att skruven till sadeln skruvar ur sig längre :)

PS. Efterdrar ni motorbultarna? Det står i manualen men känns lite overkill
på något sätt...
 
Det brukar vara en sjuhelvetes skillnad på alla bolag på dom flesta hojar, jag tycker bilsport&mc har fina priser iaf för motard jag får ge 3800 hel/hel första året med mckort.


Jag har min på trygg hansa för 2400 kr om året hel försäkring, jag tog den när jag vart 19 och har inget kort.
 
Vad för uppdateringar har husaberg gjort imellan 2002-2007? dom ser ju lika ut.
Motor har jag redan.
Är det bara fjädring som är skiljer enduron,motarden och crossen?
 
Har precis beställt 16l tank och kylfläkt till min Fe650.
Tänkte byta kylvätskan när jag monterar fläkten och jag undrar om Engine Ice funkar på Husan eller om ni rekomenderar någon annan kylvätska?

Undrar även storlek och längd på skruvarna för att montera fläkten på kylaren?
 
Last edited:
Har en Husa FS650 -06 som jag vill köra is med i vinter, någon som vet om dessa kan gå att få till på hojen?
http://www.blocket.se/alvsborg/Isdack_pa_falg_Honda_CRF_30998325.htm?ca=15&w=3

Alternativet vore att köpa ett par 17" däck och kränga på befintliga motardfälgar, men köregenskaperna bör gå ner rätt kraftigt med 17" för is och enduro.

Om det är 18/21 skulle det nog funka med distanser men ej 19 bak. Fick själv skaffa lite distanser fram så skivan kom ut en bit..
 
19/21 funkar fint... dock kommer du få distansa ut skivan lite fram för att den inte ska ta i ekrarna. Har kört 19/21 själv dock ej med isdäck men fanns gott om utrymme kvar så det är inga problems alls. Köp å smäll på bara, fast det blir stumt... riktigt stumt i fjädringen :P Men lär bli hur skoj som helst.
 
Här va de dött i vanlig ordning... Antar att de blir nåra som kör genomgång i vinter? Efter 140h utan minsta bekymmer ska iaf ja de... Tänkte även försöka ge mej på å gjuta upp ett plastkitt i kolfiber... Har gjutit en form för framskärm i glasfiber som blev, öum, sådär =P... Ska iaf försöka använda den iaf... Att ja aldrig pysslat me laminering av nåt slag kan dock stjälpa mitt lilla projekt men alla e vi barn i början =D...
 
Vet någon om motardhjul från en -08 (gamla motorn/hojen) eller tidigare passar på en -09 och nyare (nya motorn/hojen)?
 
Back
Top