Husaberg-tråden

Kostander

tack igen. Om jag tolkar det rätt så skulle man räkna med ca. 1500-2000 i lager, 2000 för en kolv + ringar och ev. lika mycket till för ventiler och kamkedja så har man en nyrenoverad motor? Låter bättre än väntat...
 
Jag kollade nyligen pris på alla lager till motorn på min Fe 450 -05 och dom gick på:

* Transmission mainshaft 0625.062054 116kr
* Transmission mainshaft 0625.062034 76kr
* Countershaft 0625.062034 76kr
* Countershaft 490.30.023.000 499kr
* Crankshaft 2st 800.30.019.000 712kr x2
* Balancer shaft 0625.069050 259kr
* Camshaft 2st 0625.062014 92kr x2

Plus några små nållager för runt 25-100kr/st men dessa verkar inte slitas lika mycket (enligt servicemanualen). Priserna är från www.mcsport.se
Plus lagret innaför vattenpumpen 0625062013 227:- och balansvikten för runt 2700:-.Sedan runt 3500:- om man behöver byta vevsatake också.
 
Plus lagret innaför vattenpumpen 0625062013 227:- och balansvikten för runt 2700:-.Sedan runt 3500:- om man behöver byta vevsatake också.

Ahh sant dom missade jag! Men går inte balansvikten att montera isär och byta dom 2 lagerna separat? Och hur ofta byter man vevstake egentligen?
 
Ahh sant dom missade jag! Men går inte balansvikten att montera isär och byta dom 2 lagerna separat? Och hur ofta byter man vevstake egentligen?
Skulle du hitta några lager går det att byta i den tidigare modellen balansvikt.Finns bara komplett balansvikt med dubbelradigt lager som reservdel från Husaberg numer.
 
Vet någon var man kan hitta en lista på delar som passa från ktm-husaberg? Lelles hade tydligen sagt att det finns en sån nånstans på nätet =)
 
Förresten ni som kör FS, hurpass hård/mjuk är er framgaffel? Jag har ju fjädrar från fe'n och tycker den niger lite väl mycket när jag bromsar lite hårdare, säkert 100-150 mm (av 295mm). Funderar på hårdare fjädrar..
 
Hur funkar en 20mila tur på en husa 650? jävligt sugen på en men har varken släp eller skåp.
 
Hur funkar en 20mila tur på en husa 650? jävligt sugen på en men har varken släp eller skåp.

Inget skoj men funkar definitivt. Ont i häcken kommer du ha iaf. Min e drevad 15/40 å ja ligger väl å marschar 100-110.
 
Tja, ja har fått ett problem!!! Har köpt endurofälgar till min Husaberg 650 -08 motard å nu tar oket i ekrarna!!! Hur går man till väga??
 
Last edited:
Är det någon som har koll på varför det sitter ett litet 3mm hål i framkant på vattenpumphuset? Precis innanför slanganslutningen som man dränerar genom.

Det droppar nämligen konstant därifrån och nästan rinner när motorn går.

Kan det vara något ventilationshål utifall packningen till vattenpumpen är dålig (vilket den kanske även är?)?

Har hursomhellst pluggat det med en liten skruv och loctite nu men undrar ju vad syftet med hålet är... Har googlat lite och verkar kallas "weephole".

Edit: Hittade just svaret, hålet är till för att man ska se om packningen är dålig. Får byta den helt enkelt:)
 
Last edited:
Söker efter dreven till startmotorn passande en Husaberg 650 -02, ingen som har detta liggandes och vill sälja till bra pris? Kanske nån som tröttnar på sin slöa startmotor och plockat bort den?
Dreven det gäller är alltså de med nr 8-12 i bifogad bild.
 

Bifogat

  • bild1.jpg
    bild1.jpg
    97.4 KB · Visningar: 64
Inspiration

Tänkte bara tacka alla som hjälpte till med svar ovan. Det blev en nyrenoverad 04 efter att ha läst på lite mer. Har precis slängt på motardkitet och skall ut och pröva imorgon.
 
Vad åker ni för bensin i era husor? han jag köpte min av åkte e95, går det lika bra som med e98 eller ska man hällre ta det ?
 
jag frågade tidigare i tråden och det finns ingen anledning att åka på bf98, jag kör på som tidigare ägare med bf95
 
Ju högre oktan desto bättre. Själv har jag alltid kört mina hojar med 98. Även vissa av mina bilar, dock inte min volvo v70, men dom jag trimmat och dom går bättre på 98 även om skillnaden är extremt liten.

Köp race soppa och prova så får du en märkbar skillnad.
 
Back
Top