Husaberg-tråden

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Oj,läser detta inlägg efter att jag har bytt hela paketet,men jag sparar lamellerna,för dom va nog inte slut.. Nu funkar de kanon iallafall:banana
Fortfarande lite svårt att få i neutral,men inte omöjligt..

Svårt att få i neutral stillastående på tomgång har det alltid varit. Inga problem.
Det som troligen hänt är att mellanskivorna blivit skeva tack vare tunna skivor som blivit väldigt varma. Kommer inte ihåg historien exakt just nu men ungefär 03-04 bestämde nån ekonom på KTM i Österrike att husorna skulle ha samma koppling som KTM'erna vilket gjorde att mellanskivorna blev tunnare. Det räckte med några hårda starter så hade man slagit skivorna skeva = byte. Minns att vi då forskade rätt mkt i hur tjockt paket det skulle vara och hur tjocka mellanskivor man kunde få i osv. Minns såklart inget av det idag mer än fragment. Skönt att det löste sig :tummenupp
 

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
hej tänkte höra om någon har en hastighetsmätare till en 03a eller nyare om dom passar, skulle även vilja ha tag i en svart tank om det finns, har för mig att jag såg en på typ en 06a? passar dom 03? eller om ni har någe priser på grejorna? eller vart dom kan köpas?,

föressten ni som verkar ha lite koll är det någon vits o kosta på min 03a utseendemässigt lr över huvud taget? lr ska man byta upp sig i årsmodell? är 03an bra eller bli dom mycket bättre dom nyare tex 06an?

tacksam för svar, är lite nybörjare när de gäller husaberg // N
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
hej tänkte höra om någon har en hastighetsmätare till en 03a eller nyare om dom passar, skulle även vilja ha tag i en svart tank om det finns, har för mig att jag såg en på typ en 06a? passar dom 03? eller om ni har någe priser på grejorna? eller vart dom kan köpas?,

föressten ni som verkar ha lite koll är det någon vits o kosta på min 03a utseendemässigt lr över huvud taget? lr ska man byta upp sig i årsmodell? är 03an bra eller bli dom mycket bättre dom nyare tex 06an?

tacksam för svar, är lite nybörjare när de gäller husaberg // N
Tanken passar,men det är bättre att spara pengarna tills det är dags att köpa nyare hoj.Från -04 sitter det Keihin förgasare och Kokusan tändsystem och det är ett plus.
 

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
Tanken passar,men det är bättre att spara pengarna tills det är dags att köpa nyare hoj.Från -04 sitter det Keihin förgasare och Kokusan tändsystem och det är ett plus.


vad är de för skilnad på dedär tändsystemet? går de att byta på min, förgasaren kan jag ju skaffa en keihin isf, ska inte tävla eller något med den ska bara ha den och leka med:)

vet du vad en tank ligger på i pris?:)
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
vad är de för skilnad på dedär tändsystemet? går de att byta på min, förgasaren kan jag ju skaffa en keihin isf, ska inte tävla eller något med den ska bara ha den och leka med:)

vet du vad en tank ligger på i pris?:)
7,5 literstanken som sitter på enduron -08 kostar 5575:- och den svarta som sitter på motarderna ligger väl i engefär samma prisklass också skulle jag tro.Något Kokusan får du inte dit på din motor,inte utan omfattande modifiering iallafall.Största fördelen är mer lättstartad hoj och framför allt driftsäkerheten.
 

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
7,5 literstanken som sitter på enduron -08 kostar 5575:- och den svarta som sitter på motarderna ligger väl i engefär samma prisklass också skulle jag tro.Något Kokusan får du inte dit på din motor,inte utan omfattande modifiering iallafall.Största fördelen är mer lättstartad hoj och framför allt driftsäkerheten.

okej okej men är 04an någe vassare då eller är de bara lite tex jämnare gång o mer lättstartad som du säger?:p
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
passar husaberg 250cc 98/99as årsmodells crossfälgar på husaberg fs650 motard? :):yoparty

Oavsett om du menar Husqvarna eller äldre Husaberg så passar det inte rakt av. Allt går att modda så det passar men du bör leta nån annan stans känner jag.
 

Qwintus_

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2010
Ort
Strömsund
Hoj
Husaberg Fs650-03a
Oavsett om du menar Husqvarna eller äldre Husaberg så passar det inte rakt av. Allt går att modda så det passar men du bör leta nån annan stans känner jag.


okej men är de inte bara att de är smalare hjulaxel på dom äldre? då borde man väl kunna byta typ lager lr så, så att man får in den grövre axeln som jag har? :)
 

majic

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaka
Nån som kan upplysa mig om vad det är för skillnad på en FS650 och en FE650 förutom däck/broms? Samt vilken skillnad det är på en 07-08.

Tack
 

JAS666

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2009
Ort
Ronneby
Hoj
Husaberg FE 570
Gaffel setup,styrkrona,fram o bakfälg,bakdämpar setup,framskärm, ev sving och stödet.Mig vetterligen är det ingen skillnad mellan -07 och -08.
Det går att åka motard med FE fjädring men inte åka enduro med FS fjädring.
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Tänkte nu byta lite delar i husan som gått 90h, i förebyggande syfte. Men tror ni jag klarar mig utan att klyva hela motorn nu och istället "bara" byta kamkejda, kamaxellager, vipparmsrullar... ...div delar i topp och se över slitaget. Har nyss bytt olja, filter och ställt ventiler samt bytt några utvändiga packboxar.

Tänker dock riva hela motorn och gå igenom allt under vintern då det ändå inte körs något, men inte ännu. För övrigt går den felfritt, inga missljud, startar alltid lätt, växlarna går i lätt..

Pratade lite kort med en mekaniker på mc sport arlanda och han nämnde något om kamkedja och vipparmsrullar har jag för mig. Är det vanligt att lager skär tro? Hur märker jag om ett lager skär när jag är ute och kör och hur kan det påverka maskineriet?

Behöver jag alla dessa specialverktyg för att knacka ur gamla lager eller är det bara ta en hylsa + gummiklubba om dom endå ska kasseras?
 

Linkus

Medlem
Gick med
7 Dec 2005
Ort
Bredvid Zarrell :P
Hoj
Husaberg 600 -93/95'a (Brutal edition!?)
tjenare!

jag har en gammal Husaberg 600 (enduro) från 95 om jag inte missminner mig helt, kommer inte på mig själv att veta vad det är för beteckning men skulle tippa på FE.

Nu till mina frågor :p

Harven baktänder relativt mycket vi gassläpp, vad kan detta bero på? samt ventiljustering, jag har skruvventiler, är det så att för de ska bli rätt ställda så är det skruva botten sedan ett halvt varv upp?

jag vill inte börja med att köra slut den på stört :p har redan åkt på att byta topplockspackning ^^

samt elschema, hur F*N hittar jag det till stackaren? jag kan banne mig inte hitta nått som jag kan tolka, eller så är jag helt bakom snöret!

Tack så mycket på förhand!
 

Motard nissen

numer sidvagnsnörd
Gick med
4 Jun 2004
Ort
Sorunda/södertälje
Hoj
Husaberg FE650s 02, YZ250 05, YZ125 81
Tips till alla husa åkare är att najja eran oljeplugg! Fick läckage på min 03'a härom veckan så jag tog och gjorde en liten översyn.
Det jag trodde var en grovt läckande ventilkåpspackning var istället en lös oljeplugg som nästan vibrerat bort. Tur att jag inte körde mer när jag upptäckte läckaget. Passade även på att tappa kicken som vibrerade loss samma dag :gnissla

Locktite är en husa förares viktigaste redskap :rolleyes:
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
tjenare!

jag har en gammal Husaberg 600 (enduro) från 95 om jag inte missminner mig helt, kommer inte på mig själv att veta vad det är för beteckning men skulle tippa på FE.

Nu till mina frågor :p

Harven baktänder relativt mycket vi gassläpp, vad kan detta bero på? samt ventiljustering, jag har skruvventiler, är det så att för de ska bli rätt ställda så är det skruva botten sedan ett halvt varv upp?

jag vill inte börja med att köra slut den på stört :p har redan åkt på att byta topplockspackning ^^

samt elschema, hur F*N hittar jag det till stackaren? jag kan banne mig inte hitta nått som jag kan tolka, eller så är jag helt bakom snöret!

Tack så mycket på förhand!

Inget elschema men väl sprängskisser på bajken - här
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Hjälp en okunnig!

Efter många års hojabstinens tittade jag på en husa 650 från 03 idag. Jag är fullt medveten om skruvandet (har kört 2t cross innan) och det skall bli en motard/offroadleksak, ingen pendlarhoj.

Ett par frågor skulle jag dock vilja ha hjälp med.

1. Ägaren vet inget om eller när motorn renoverades (vilket är illa...). Motorn lät fint, inget skrammel eller vibrationer och gick bra. Finns det tecken man kan lyssna efter angående när renovering är dags eller är det att köpa grisen i säcken totalt? Total gångtid är 130h så om ingen renovering är gjord inbillar jag mig att det borde finnas missljud. Oljan var nybytt och ventilerna är ställda vid provkörningen.

2. Det sitter ett FP helsystem på och cykeln baktänder en del vid avslag. Är det normalt eller går det att bestycka bort?

3. Startmotorn orkade inte starta hojen. Jag har förstått att detta inte är ovanligt och att man kan bygga om någon vippa för automatisk dekomp. Är detta normalt eller tecken på onormalt slitage i motorn (särskilt med tanke på okänd motorstatus).

Överlag var skicket bra och draget underbart, så nu försöker hjärnan berätta för hjärtat att det är dags för eftertanke.

4. Vissa säger att man borde köpa en 04 eller nyare. Är det så stor skillnad eller håller en 03 bra om man kan skruva?
 

Ghost

B.C.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrort
Hoj
Husa 501 -02, SD R -10
Efter många års hojabstinens tittade jag på en husa 650 från 03 idag. Jag är fullt medveten om skruvandet (har kört 2t cross innan) och det skall bli en motard/offroadleksak, ingen pendlarhoj.

Ett par frågor skulle jag dock vilja ha hjälp med.

1. Ägaren vet inget om eller när motorn renoverades (vilket är illa...). Motorn lät fint, inget skrammel eller vibrationer och gick bra. Finns det tecken man kan lyssna efter angående när renovering är dags eller är det att köpa grisen i säcken totalt? Total gångtid är 130h så om ingen renovering är gjord inbillar jag mig att det borde finnas missljud. Oljan var nybytt och ventilerna är ställda vid provkörningen.

2. Det sitter ett FP helsystem på och cykeln baktänder en del vid avslag. Är det normalt eller går det att bestycka bort?

3. Startmotorn orkade inte starta hojen. Jag har förstått att detta inte är ovanligt och att man kan bygga om någon vippa för automatisk dekomp. Är detta normalt eller tecken på onormalt slitage i motorn (särskilt med tanke på okänd motorstatus).

Överlag var skicket bra och draget underbart, så nu försöker hjärnan berätta för hjärtat att det är dags för eftertanke.

4. Vissa säger att man borde köpa en 04 eller nyare. Är det så stor skillnad eller håller en 03 bra om man kan skruva?

1. Det säkraste är att göra en motor renovering innan du kör den om senaste renoveringsdatum är okänt. (rekommenderas) 130 timmar utan renovering är långt och borde generera en del oljud, men även om den är tyst så vet du inte säkert. Kan bli dyrt om inte serviceintervallerna följs.

2. Troligtvis är inte avgassystemet helt tätt, vilket ger avgasknallar vid avslag. Börja med att täta systemet med en silikon som förblir elastisk även efter att den torkat. Skulle inte det räcka då kan du börja fundera på att bestycka om förgasaren.

3. Startmotorn är -01 till -03 endast en hjälpstart och skall endast användas när motorn redan är varm. Det finns modifikationer man kan göra för att få den att fungera som en vanlig startmotor. Autodekomp finns redan. Modifikationerna för en stabilare startmotorfunktion hittar du här --> www.husaberg.org

4. En -04 eller nyare har ett tändsystem och en förgasare som är bättre än motsvarande som sitter på -03 eller äldre. Elstarten fungerar bättre på en -04 tack vare det tändsystem som sitter monterat. Den är också något mer lättstartad tack vare tändsystemet och förgasaren. En -03 är med rätt kickteknik inte svårstartad.

Alla Husor jag hört om håller, så länge dom får den service dom behöver, slarvas det med servicen så drabbar det plånboken. Vissa årsmodeller kräver mer kärlek än andra för att man skall vara säker på att den håller, det gäller framför allt -01 och -02 där vipparmarna var det som gick sönder, vid renovering så uppgraderas dom till samma som sitter i -03 motorerna. Det är en racemotor och den har utvecklats hela tiden så ju nyare du köper desto bättre kommer den vara, om underhållet skötts som det ska...

Tändsystemet i en -03 eller äldre är ett SEM-system och det kan orsaka en del skumma problem som ibland kanske inte direkt relateras till tändsystemet, lösningen på det kan också hittas på www.husaberg.org
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Tack

Tack för svaret. Får klura vidare.

Jag har hört att materialkostnaden för renovering (ram och vevlager) är dyrt på husa. Stämmer det eller är det enbart rykten från riskokarna?
 

PolR

Kiss French, Ride Italian
Gick med
5 Apr 2009
Ort
Stockholm; söderort
Hoj
Ducati HM 821 -13
Tack för svaret. Får klura vidare.

Jag har hört att materialkostnaden för renovering (ram och vevlager) är dyrt på husa. Stämmer det eller är det enbart rykten från riskokarna?

Jag kollade nyligen pris på alla lager till motorn på min Fe 450 -05 och dom gick på:

* Transmission mainshaft 0625.062054 116kr
* Transmission mainshaft 0625.062034 76kr
* Countershaft 0625.062034 76kr
* Countershaft 490.30.023.000 499kr
* Crankshaft 2st 800.30.019.000 712kr x2
* Balancer shaft 0625.069050 259kr
* Camshaft 2st 0625.062014 92kr x2

Plus några små nållager för runt 25-100kr/st men dessa verkar inte slitas lika mycket (enligt servicemanualen). Priserna är från www.mcsport.se
 
Last edited:
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top