Husaberg-tråden

ska byta kedjan imorrn, slipade du bort och tog bort en länk och kopplade på nya kedjan och drog runt? och när jag ska nita ihop den ska jag bara ta ett don och en hammare?

Tog bort en länk å använde nitlåset som följer kedjan när ja kopplade ihop dom å drog runt... Jag nitade med don å hammare samtidigt som en polare höll skaftet till en blyklubba som mothåll...
 
När dom 2 prickarna på drevet på vevaxeln är mitt emellan pricken på drevet ovan för då kolven står högst upp, ska då nockarna peka snett neråt? Är motorn nollad då? Tappade kedjan.....
 
När dom 2 prickarna på drevet på vevaxeln är mitt emellan pricken på drevet ovan för då kolven står högst upp, ska då nockarna peka snett neråt? Är motorn nollad då? Tappade kedjan.....
Precis så,och då hamnar skruvarna i kamdrevet i lod.
 

Bifogat

  • Husa-3.jpg
    Husa-3.jpg
    54.3 KB · Visningar: 157
  • Husadrev.jpg
    Husadrev.jpg
    50.5 KB · Visningar: 140
Last edited:
japp mina drev står sådär! nockarna står snett neråt. men mitt kamdrev står inte i det dära läget som första bilden visar.. och en sak till, tänder den på båda varven?
tusen tack för all hjälp!
 
visst justerar man ventilerna när kolven är längst upp? som nu är kolven längst upp, då får jag in ett 0,10 bladmått på avgasventilerna, ska jag då snurra veven ett varv för att justera insugsventilerna? och det ska vara 0.12mm spel
 
Jag skall kolla min kamkedjesträckare imorgon på min 650 -06. En sak jag inte förstår är när de förklarar hur man skall montera den igen, det står att man skall trycka in till man möter lite lite motstånd o sen trycka in den ett klick till... men... borde inte fjädern fixa allt det där helt automatiskt? Det är väl just det som spännaren är till för? Nu känns det mest som att man riskera att spänna den för mycket.
 
Finns det något smart sätt att kolla kamkedjesträckaren utan att plocka bort helsystemet? Det såg jäkligt tajt ut att få bort den ena skruven utan att ta bort helsystemet.
 
När jag använder mig av 1/6 metoden för att justera ventilerna får jag inte ens in 0,05. Visst justerar man avgasventilerna vid ena tdc och insug vid det andra? Eller ska man justera alla 4 sammtidigt? Tacksam för svar. Finns det ingen i Örnsköldsvik som har möjlighet att komma och slänga ett öga på den? Tack på förhand
 
När jag använder mig av 1/6 metoden för att justera ventilerna får jag inte ens in 0,05. Visst justerar man avgasventilerna vid ena tdc och insug vid det andra? Eller ska man justera alla 4 sammtidigt? Tacksam för svar. Finns det ingen i Örnsköldsvik som har möjlighet att komma och slänga ett öga på den? Tack på förhand

Har bara gjort det en gång på min kärra, men då gjorde jag alla samtidigt, i samma tdc. Kommer inte ihåg när det va, men någonstans så fans det ett läge där ingen av ventilerna låg i spänn.
 
När jag använder mig av 1/6 metoden för att justera ventilerna får jag inte ens in 0,05. Visst justerar man avgasventilerna vid ena tdc och insug vid det andra? Eller ska man justera alla 4 sammtidigt? Tacksam för svar. Finns det ingen i Örnsköldsvik som har möjlighet att komma och slänga ett öga på den? Tack på förhand

Höll också på med bladmått och skit först fick inte i en enda typ :P
Dock har det väll mera med min sopiga teknika att göra men sen gav jag upp och börja med 1/6 teknik startar fint varenda gång.


Har ni andra också svårt att få i neutralen när motorn är igång?
 
БОБАН;4841216 skrev:
Har ni andra också svårt att få i neutralen när motorn är igång?

Låter som liknande problem jag har,att den inte frikopplar ordentligt.
Har försökt med det mesta utan att lyckas lösa de....

//Andreas
 
Låter som liknande problem jag har,att den inte frikopplar ordentligt.
Har försökt med det mesta utan att lyckas lösa de....

//Andreas

Inget är fel. Är det svårt är det ok, är det helt omöjligt kan det vara nåt fel.
Lösning: Lär er lägga i neutral medans ni rullar eller stäng av motorn och lägg sedan i friläge.
 
Inget är fel. Är det svårt är det ok, är det helt omöjligt kan det vara nåt fel.
Lösning: Lär er lägga i neutral medans ni rullar eller stäng av motorn och lägg sedan i friläge.

På min vet jag att någonting är fel,eftersom den inte frikopplar ordentligt,alltså driver väldigt mycke med kopplingen intryckt och då förstår jag att de blir problem att få i neutral..
Någon som vet hur jag ska lösa det? Jag har:
1:luftat systemet+bytt olja
2: kollat koplingskorgen+lameller+mellanskivor
3: Glasblästrat mellanskivorna (va väldigt blanka)
4: Bytt olja i motorn,har testat SBK 15W50 och 10W40.

//Andreas
 
samma för mig, är bökigt att få i friläge, när det är kall så är det mycket trög att rulla med en växel i. går lite lättare att rulla när motor är genomvarm med en växel i. har nya lameller och mellanskivor.

nu har jag motorn i ett läge där alla vipporna glappar lite. vad skulle hända om jag justerar allt med 1/6 metoden som jag upplever bli ett förlitet ventilspel, kan vipparmarna gå utav med ett förlitet ventilspel eller är det lungt?
 
På min vet jag att någonting är fel,eftersom den inte frikopplar ordentligt,alltså driver väldigt mycke med kopplingen intryckt och då förstår jag att de blir problem att få i neutral..
Någon som vet hur jag ska lösa det? Jag har:
1:luftat systemet+bytt olja
2: kollat koplingskorgen+lameller+mellanskivor
3: Glasblästrat mellanskivorna (va väldigt blanka)
4: Bytt olja i motorn,har testat SBK 15W50 och 10W40.

//Andreas

Då är troligen metallskivorna i kopplingen skeva eller så är hela paketet för tjockt, menar alltså lameller och metallskivor.
Har du slirkoppling eller har cykeln haft slirkoppling tidigare? "Kopplingspinnen" görs lite längre med slirkopplingen. Tänkte om något sitter kvar.
 
Då är troligen metallskivorna i kopplingen skeva eller så är hela paketet för tjockt, menar alltså lameller och metallskivor.
Har du slirkoppling eller har cykeln haft slirkoppling tidigare? "Kopplingspinnen" görs lite längre med slirkopplingen. Tänkte om något sitter kvar.

Nej,ingen slirkoppling..
Jag ska byta lamellerna+mellanskivorna idag,hoppas de löser sig!
 
Nej,ingen slirkoppling..
Jag ska byta lamellerna+mellanskivorna idag,hoppas de löser sig!

Mät noga hur tjockt paketet är med båda typer av skivor. Mät sen hur tjocka bara mellanskivorna är och jämför med de som du ska sätta i. Det kommer nog inte behövas nya lameller tror jag.
 
Mät noga hur tjockt paketet är med båda typer av skivor. Mät sen hur tjocka bara mellanskivorna är och jämför med de som du ska sätta i. Det kommer nog inte behövas nya lameller tror jag.

Oj,läser detta inlägg efter att jag har bytt hela paketet,men jag sparar lamellerna,för dom va nog inte slut.. Nu funkar de kanon iallafall:banana
Fortfarande lite svårt att få i neutral,men inte omöjligt..
 
Så då är jag äntligen husaberg-ägare:banana

Tog bara 4 månader med funderingar men nu e de fixat:D Blev en fe 450 -05 med motardkit, känns kanon:) Lite småfix/styling att göra men det hör ju till:fyllisar
 
Back
Top