Husaberg-tråden

Hej!
Har lite funderingar på nya FS570. Är lite sugen på den efter ett uppehåll från motardvärlden. Hade innan en FS650 och vill veta lite skillnad på dem. Fakta från dem verkar vara lite "böckigt" att få fram samt att det kanske finns någon här på forumet som provkört en. Skriv gärna ni som har något vettigt att säga.

Mvh Fredrik P
 
Ventilkoll på en FE400 -99. Hur jävla pilligt ska det vara att få in bladmåttet egentligen? Känns som att man måste offra 0,10 bladet och böja det 90 grader för att komma åt öht.
 
Ventilkoll på en FE400 -99. Hur jävla pilligt ska det vara att få in bladmåttet egentligen? Känns som att man måste offra 0,10 bladet och böja det 90 grader för att komma åt öht.

Funkar inte 1/6 varvs metoden som på nyare husor?
 
Funkar inte 1/6 varvs metoden som på nyare husor?

Nya cyklarna (>=09) använder shims så nej.
Dessutom har killen vars fråga du svarade på en 99 (nionio). Den har justerskruv så där går det bra.
 
Nya cyklarna (>=09) använder shims så nej.
Dessutom har killen vars fråga du svarade på en 99 (nionio). Den har justerskruv så där går det bra.

Med nyare menade jag inte nyaste, tänke inte på att det va annorlunda på senaste versionen. Men visst jag kunde varit tydligare..
 
Last edited:
Funkar inte 1/6 varvs metoden som på nyare husor?

I princip fungerar den, men vad jag kunde läsa mig till så resulterar det i ett spel på 0,12 mm, 99:an ska ha 0,10. Jag tror visserligen inte att det spelar nån jätteroll om man justerar in ett spel som är 0,02mm större än det angivna, men jag tänkte försöka göra det by the book så att säga..
 
I princip fungerar den, men vad jag kunde läsa mig till så resulterar det i ett spel på 0,12 mm, 99:an ska ha 0,10. Jag tror visserligen inte att det spelar nån jätteroll om man justerar in ett spel som är 0,02mm större än det angivna, men jag tänkte försöka göra det by the book så att säga..

Då justerar man 1/8 varv,alltså 45gr.Det blir 0,10.
 
..och nu är det justerat. Kan inte svära att det blev exakt 45 grader på alla men tillräckligt nära iaf. Som en extra bonus tömde vi statorhuset (eller vad man nu kallar det) på vatten och blåste torrt. Resultat: Startar på första kicken. :2cool
 
..och nu är det justerat. Kan inte svära att det blev exakt 45 grader på alla men tillräckligt nära iaf. Som en extra bonus tömde vi statorhuset (eller vad man nu kallar det) på vatten och blåste torrt. Resultat: Startar på första kicken. :2cool

Ett tips för att förlänga livet på grejerna är att efter varje körning (eller så ofta som möjligt iaf) ta bort generatorkåpan och torka torrt/rent. Sen avsluta med nån skön kontaktspray. Min erfarenhet är att det är fukt som dödar statorn.
 
Ett tips för att förlänga livet på grejerna är att efter varje körning (eller så ofta som möjligt iaf) ta bort generatorkåpan och torka torrt/rent. Sen avsluta med nån skön kontaktspray. Min erfarenhet är att det är fukt som dödar statorn.

Jo, det verkar inte vara direkt tätt in dit... Jag ser framför mig ett storköp av biltemas röda packningssilikon. :rolleyes:
 
En annan grej, det verkar inte finnas varken Haynes eller Clymer till Husaberg. What the hell?
 
Tjena grappar!

Hittar inte riktigt info'n om när man bör tänka på den "stora" servicen? Har för mig att det var runt 80h eller 100h? Vad är det man bör kolla / byta, har för mig att det var rätt så vitala delar i motorn? Frågan gäller en FS650e.

Tack på förhand!

EDIT - om man vill ha en husa i framtiden, vad är det som gäller då? För dom slutade väl göra 650'n detta året? :huvet
 
Last edited:
Tjena grappar!

Hittar inte riktigt info'n om när man bör tänka på den "stora" servicen? Har för mig att det var runt 80h eller 100h? Vad är det man bör kolla / byta, har för mig att det var rätt så vitala delar i motorn? Frågan gäller en FS650e.

Tack på förhand!

EDIT - om man vill ha en husa i framtiden, vad är det som gäller då? För dom slutade väl göra 650'n detta året? :huvet

Har för mig att runt 100 timmar ska man väl byta massa, men det borde stå i service schemat i handboken.

Du kan väl inte påstå att nya 570n inte väcker ha begär? :skrämd
 
Kolla manualen sidan 25 och 26:
http://www.husaberg.com/fileadmin/user_upload/06_3802007_EN_OM_05.pdf


Tjena grappar!

Hittar inte riktigt info'n om när man bör tänka på den "stora" servicen? Har för mig att det var runt 80h eller 100h? Vad är det man bör kolla / byta, har för mig att det var rätt så vitala delar i motorn? Frågan gäller en FS650e.

Tack på förhand!

EDIT - om man vill ha en husa i framtiden, vad är det som gäller då? För dom slutade väl göra 650'n detta året? :huvet
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top