Husaberg-tråden

frefeh - tack men det sa väl inte så mycket? :P menar om man kan ha den reggad å rubbet - street legal så att säga :tuttar.

БОБАН - what? så dyr kan den väl inte vara? gief siffror :Bugar
 
frefeh - tack men det sa väl inte så mycket? :P menar om man kan ha den reggad å rubbet - street legal så att säga :tuttar.

БОБАН - what? så dyr kan den väl inte vara? gief siffror :Bugar

rek ca pris, som det så fint heter, är tyvärr 102.500:-

Men då får du closed cartridge-gaffel, magurabromsar, slanglösa hjul och en överjävlig hoj. Allt LV-reggat och klart.
 
rek ca pris, som det så fint heter, är tyvärr 102.500:-

Men då får du closed cartridge-gaffel, magurabromsar, slanglösa hjul och en överjävlig hoj. Allt LV-reggat och klart.

Vad är det för fördel med closed cartridge gaffel?

Sen funderar jag på att uppgradera frambromsen på min hoj vilket ska man satsa på magura eller beringer 6 kolv?
 
БОБАН;4444292 skrev:
Vad är det för fördel med closed cartridge gaffel?

Sen funderar jag på att uppgradera frambromsen på min hoj vilket ska man satsa på magura eller beringer 6 kolv?
Det är en bättre princip för hur gaffeln jobbar. Slutna oljekammare på nåt smart vis, finare helt enkelt. Längre än så sträcker sig tyvärr inte mina kunskaper. :crash

Du får bygga om en del för att få på gamla sexkolvsoket eftersom det sitter axielt monterat och du har radiella fästen. Du kan få köpa mina MAguralyxbromsar om du vill (PM om intressant).
 
Vill bara dela med mig av min underbara glädje, min husaberg lever! Det visade sig att topplockspackningen va helt åt skogen. Och för att aldrig ha rivit en halv motor innan så gick hela proceduren relativt smärtfritt.

Så nu glider jag runt på en Husa jag med, är helt förälskad i den :P lite små jobbig att få igång bara men det kanske är meningen ^^
 
Husaberg 10

Någon som har känt och klämt på en 10??? Är sugen på att köpa en. Någon som vet hur det är med shimsade ventiler??? mkt strul med det eller är det bättre än de gammla motorerna???

/Glenn
 
Någon som har känt och klämt på en 10??? Är sugen på att köpa en. Någon som vet hur det är med shimsade ventiler??? mkt strul med det eller är det bättre än de gammla motorerna???

/Glenn

Sitter oxå i samma sits :) Väntar bara på att få massa info om dem som kan överväga en att köpa :)

Mvh Fredrik
 
På tal om -10'or. Hur mycket effekt är det i en -08'ans 450Fe ? Känns som det är tillräckligt, men kan va kul o veta iaf ;)
 
Vad är det för skilnad på Husaberg 650FS och 650E?

F = Fourstroke
- S = Supermoto
- E = Enduro
- C = "Cross" (de gamla MX-modellerna)
- - 450 = 450 cc
- - osv
- - - c = "competition" (inga lysen, oreggad osv)
- - - e = elstart osv (LV-reg generellt)

Modellerna heter officiellt t.ex FS650E som alltså är en 650cc supermoto med elstart. En FC450 är en 450cc MX-hoj. FE550E är en 550 cc endurohoj. Folk som skriver FSE650 osv hittar på själva.
650FS som du skriver finns det inget som heter. Inte heller bara 650E, den bör ha FE eller FS framför.
Detta är det som gäller generellt, sen finns det såklart varianter men de är rätt sällsynta. 2004 fanns t.ex FE450s som var en specialmodell med lite bättre gaffel, andra dekaler osv. FS650s fanns oxå och det var den första med helsvart plast.
Från 2009 Heter de endast FE / FS utan E efter eftersom det endast finns elstart. Nu till 2010 återupplivar man FX450 som är en "cross-country" utan lysen, med elstart osv. En "nästan-cross".

Tidigare fanns FEE, FX osv men om vi kollar på modern tid är det som jag skriver ovan.
 
Hei. Hvilken KTM deler Husaberg 09 fram felg med ? :va Fikk ødelagt min fram felg i høst. Den er slått såpass skeiv at jeg trenger ny felg.
 
F = Fourstroke
- S = Supermoto
- E = Enduro
- C = "Cross" (de gamla MX-modellerna)
- - 450 = 450 cc
- - osv
- - - c = "competition" (inga lysen, oreggad osv)
- - - e = elstart osv (LV-reg generellt)

Modellerna heter officiellt t.ex FS650E som alltså är en 650cc supermoto med elstart. En FC450 är en 450cc MX-hoj. FE550E är en 550 cc endurohoj. Folk som skriver FSE650 osv hittar på själva.
650FS som du skriver finns det inget som heter. Inte heller bara 650E, den bör ha FE eller FS framför.
Detta är det som gäller generellt, sen finns det såklart varianter men de är rätt sällsynta. 2004 fanns t.ex FE450s som var en specialmodell med lite bättre gaffel, andra dekaler osv. FS650s fanns oxå och det var den första med helsvart plast.
Från 2009 Heter de endast FE / FS utan E efter eftersom det endast finns elstart. Nu till 2010 återupplivar man FX450 som är en "cross-country" utan lysen, med elstart osv. En "nästan-cross".

Tidigare fanns FEE, FX osv men om vi kollar på modern tid är det som jag skriver ovan.

Kille med koll!:tummenupp
folk på blocket verkar inte ha koll på vad deras hojar heter då med andra ord.
Börjar bli allt mer och mer sugen på en husaberg.
Ni som har husaberg, kör ni mycket gata (typ till och från jobbet) och är det dumt att ha en husa som en all around hoj och inte bara för lek och bus.
 
Kille med koll!:tummenupp
folk på blocket verkar inte ha koll på vad deras hojar heter då med andra ord.
Börjar bli allt mer och mer sugen på en husaberg.
Ni som har husaberg, kör ni mycket gata (typ till och från jobbet) och är det dumt att ha en husa som en all around hoj och inte bara för lek och bus.

Jag brukar köra min husa till jobbet, det är inte den prefekta pendlar hojen då man måste serva den men det blir mycket roligare att åka till och från.
 
БОБАН;4492033 skrev:
Jag brukar köra min husa till jobbet, det är inte den prefekta pendlar hojen då man måste serva den men det blir mycket roligare att åka till och från.

Busa hela vägen till jobbet!:yoparty
Tänkte mest på hurvidare det kommer att bli ett hål likt yttre rymden i plånkan.
För kolv, lager och lite annat lull lull ska vell också bytas bra mycket oftare än på telex en ktm 625?
Jag har hört något om 200 timmar för kolven. Stämmer detta, låter ju helt okej i mina öron. trodde det skulle vara tätare intervaller på det.
 
Har mina tankar på att eventuellt köpa en Husa om min stackars KTM inte blir återfunnen...
Det jag funderar på är kostnaden på servicear, dem små vid ca 5timmar är ju inga problem och tar väl knappt någon tid men dem större servicearna då?
Man ska väl byta lager osv ~120timmar? Vad går en sån service loss på om man gör jobbet själv? Om man ens gör sånna jobb själv?
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top