Husaberg-tråden

Jag köpte nått pirat kopplingshandtag till min ktm, borde väl vara samma magura på husan ? Det var iaf mycket kortare. Bromshandtag vet jag inte, köpte ett sånt till ktm'en oxo men det fanns inga pirat till brembo iaf hävdade dom.
 
Jag köpte nått pirat kopplingshandtag till min ktm, borde väl vara samma magura på husan ? Det var iaf mycket kortare. Bromshandtag vet jag inte, köpte ett sånt till ktm'en oxo men det fanns inga pirat till brembo iaf hävdade dom.

Ok, har du någon länk eller bild?
 
Hejsan!
Köpte en Husaberg Fe600 -00 igår!
Mycket nöjd.

MEN, nu när jag körde så tvärdog han, skulle kicka igång han igen men kicken "stannar" halvvägs när jag ska kicka. Är helt Stumt!
vad är problemet?!

EDIT: Tog bort kåpan som man fyller i motoroljan. Ser att det ligger fullt med metallspån där.. Har den skurit?
 
Last edited:
БОБАН;4393375 skrev:
Ok, har du någon länk eller bild?

Tyvärr, SGM äger motarden numer. Köptes på Marin & Fritid i Laxå, men det kändes som det borrde finnas på vilken MX shop som helst.

Idag blev det dessutom skogsåka på riktigt med riktiga kläder. Skaplig skillnad mot i skinnställ. Fick dessutom skruva fast förgasaren, hade vibrerat lös lite i slangklamman ;)
 
Last edited:
570 vs 650

Någon som kan tala om vad skillnaden är i effekt/vridmoment på dessa motorer?

Skillnad i service/livslängd?


Är grymt sugen på en 570 Motard.....
 
Det går framåt med gammelhusan! Autodekompen är lagad, oljeläckan kontaterades vara en feature på dessa modeller och eltjafset fixades mha universalreglage från lokala mopednasaren. Tändstiftet bytt, luftfilterna tvättade och inoljade, kylaren renspolad, ny kylarvätska, olja + filter bytt. Kvar att göra är ventilspelskontroll och möjligen en genomgång av förgasaren.

Men: Trots all kärlek är den VÄLDIGT svårstartad på kicken, även varm. Vad kan detta bero på? Springer man igång den så startar den på första försöket, kall som varm. 30 minuters kickande igår resulterade i att den hostade till två gånger utan att starta. Jag misstänker ventilspelet.
 
Det går framåt med gammelhusan! Autodekompen är lagad, oljeläckan kontaterades vara en feature på dessa modeller och eltjafset fixades mha universalreglage från lokala mopednasaren. Tändstiftet bytt, luftfilterna tvättade och inoljade, kylaren renspolad, ny kylarvätska, olja + filter bytt. Kvar att göra är ventilspelskontroll och möjligen en genomgång av förgasaren.

Men: Trots all kärlek är den VÄLDIGT svårstartad på kicken, även varm. Vad kan detta bero på? Springer man igång den så startar den på första försöket, kall som varm. 30 minuters kickande igår resulterade i att den hostade till två gånger utan att starta. Jag misstänker ventilspelet.


Vek stator, mät upp den - det är sjukt vanligt. :)

Och fuggen är ökänd (sitter väl dellorto kvar på den?) - kolla efter bestyckningstips på husaberg.org - Taffy skriver mycket vettigt, men det är svårt att sortera mellan allt skitsnack och underlig "engelska". :hihi

Lite friska grejer i fuggen, och en fräsch stator så löser det sig nog.

Motståndet i lindningarna på statorn har jag inte i huvudet, men även det finns på husaberg.org (SEM heter märket på den, svenskt räppel för övrigt...2 lock för en utbytes, eller så låter du sparks på husaberg.org linda om din).

Rätt kickteknik är inte att förringa heller - leta efter läget där du får lite motstånd, sedan vevar du till - att bara torrkicka ger inget annat än svett...

/J
 
Vek stator, mät upp den - det är sjukt vanligt. :)

Och fuggen är ökänd (sitter väl dellorto kvar på den?) - kolla efter bestyckningstips på husaberg.org - Taffy skriver mycket vettigt, men det är svårt att sortera mellan allt skitsnack och underlig "engelska". :hihi

Lite friska grejer i fuggen, och en fräsch stator så löser det sig nog.

Motståndet i lindningarna på statorn har jag inte i huvudet, men även det finns på husaberg.org (SEM heter märket på den, svenskt räppel för övrigt...2 lock för en utbytes, eller så låter du sparks på husaberg.org linda om din).

Rätt kickteknik är inte att förringa heller - leta efter läget där du får lite motstånd, sedan vevar du till - att bara torrkicka ger inget annat än svett...

/J

Statorn ska vara nybytt enligt förra ägaren, känner mig lite lurad om det skulle vara den som spökar. :gnissla Får mäta upp och kolla. Låter detta bekant: "Red-Black DC resistance is 3000 + - 300 ohms; the finished Green-Black DC resistance is 168 + - 16.8 ohms"? I värsta fall får vi väl betala för en omlindning. Vad tar Sparks för ett sånt jobb? Jag skummade tråden på husaberg.org men kunde inte hitta.

Dellorto sitter på ja, bestyckning okänd. Grannen har en såndär ultraljudsmakapär också som vi tänkte ge förgasaren en omgång i sen.

Kicktekniken börjar komma! Det enda som inträffade igår var en möjlig stukad fotled (inte på mig, peppar peppar). Leta motstånd, tillbaka med kicken till toppläget och sen äre bara att satsa! :yoparty
 
Tycker min Husa 450 är grymt lättkickad mot 640'n jag hade tidigare ;)

blonde.gif

:mad::mad::mad:
 
Ha cross stövlar när du kickar.. Är den tjurig gör man sig lätt illa!
 

:D:D:D:D

Är det någon som har ett bra tips på vad jag ska köpa för någon kedja till min 650, vad är det för längd o bredd jag ska ha, och vad jag ska ha för drev. Nu har jag 40 bak fram vet jag inte, men jag tycker att 6:an ligger väldigt lågt måste ligga i ca 130 för att ens kunna köpa på 6:an.
Jag har ett 42 drev liggandes och funderar på om det blir bättre eller om jag ska byta både fram o bak.
Så om ni ha r några bra alt. så vore jag tacksam...
 
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back
Top