Husaberg-tråden

Tjenare!
Nu har jag fått ta över en stackars uppskrämd Husaberg 600 -93a eller 95a, det står -93 i regbeviset men personen jag tog över ifrån sa att de va en 95a, jaja skit samma.

Nu till problemet, den har lyckats ta in vatten i cylindern, antagligen för att förra ägaren eller nån innan dess va lat och hade flytande tätning till, va kallar man de för, den kåpan som sitter över kammaxeln och ventilerna, (kammkåpa?).

IAF så hade han flytande packning där, och jag tömde ut hojen på olja och det va en dela vatten där med, är detta nått som man bör oroa sig jätte mycket över eller är det ganska lugnt, bara öppna ficka ny packning, skölja igenom med olja några ggr sedan försöka starta?

Sedan en sak till, är de nån som vet var man kan hitta ett elschema för denna hoj, så man inte kopplar nånting fel när jag väl slänger ihop den sedan.

Har säker glömt nått att fråga om men tackar ödmjukast i förväg :)

//Linkus
 
Var ute o provade lite grusväg igår med 450'n. Lite annat skrammel än mot 640'n men klart rolig känsla att åka på riktiga grusdäck. Dock lite väl hårt packat grus, nästan som asfalt, så det bet inte så bra. Ska prova lite lösare sedan och lite stubb ;)
 
Hur ser verktyget ut som är till bakdämparen... har letat i lådorna jag fick av gammla ägaren men hittar inte den.

Måste ställa om preload på bakdämparen.
 
БОБАН;4381616 skrev:
Hur ser verktyget ut som är till bakdämparen... har letat i lådorna jag fick av gammla ägaren men hittar inte den.

Måste ställa om preload på bakdämparen.

Om du har samma som jag så är det inte livsviktigt med rätt verktyg. Jag har en insexnyckel som man måste lossa först sen kan du vrida den lätt med en poligrip eller dylikt.
 
Om du har samma som jag så är det inte livsviktigt med rätt verktyg. Jag har en insexnyckel som man måste lossa först sen kan du vrida den lätt med en poligrip eller dylikt.

Har något liknande har lossat insexnyckel men den stora muttern rör sig ingenstans...
 
БОБАН;4381651 skrev:
Har något liknande har lossat insexnyckel men den stora muttern rör sig ingenstans...

Sitter den hårt måste du ha verktyget. Ser nog ut något såhär

U6951172_SD2.jpg
 
Ta ett lagom trubbigt avlångt förempl och en hammare och knacka runt den !
Du skadar muttern lite men det får det väl vara värt...
 
Eller gör en "Ljungberg". Skruva på fjädern bara så åker muttern med ;) Brukar dock inte funka om du ska minska spelet på en redan hårt komprimerad fjäder.
 
Tack för tipsen får fixa det på något sätt.

Men hur stabila är era hojar runt 160+?
 
förra ägaren eller nån innan dess va lat och hade flytande tätning till, va kallar man de för, den kåpan som sitter över kammaxeln och ventilerna, (kammkåpa?).

//Linkus

Det ska vara flytande tätning där. En tjock fiberpackning där skulle inte funka. Varför den har tagit in vatten kan bero på många faktorer.

Ladda hem manualer och elschema på husabergs hemsida.
 
Det ska vara flytande tätning där. En tjock fiberpackning där skulle inte funka. Varför den har tagit in vatten kan bero på många faktorer.

Ladda hem manualer och elschema på husabergs hemsida.
aha! tänkte inte så långt! tackar!

edit jag hittar inte nån manual som beskriver ungefär hur jag ska ta mig till när jag byter topplockspackning, jag har juh ett humm om hur det går till men vill inte göra nånting fel, det jag är mäst orolig över är att ventilerna kommer stå fel sen :S

edit 2

jösses jag hittade en workshopmanual, men fan bilderna är juh helt sjukt dåliga :P nån som vet om det finns lite bättre nånstans?

Tack på förhand!
 
Last edited:
Ville också bara tipsa om bestycknings kittet från husaberg.org snacka med taffmaister.

Gjorde sjukt stor skillnad på min hoj och då har jag inte ens börjat "finlira" med det.
 
БОБАН;4387605 skrev:
Ville också bara tipsa om bestycknings kittet från husaberg.org snacka med taffmaister.

Gjorde sjukt stor skillnad på min hoj och då har jag inte ens börjat "finlira" med det.

Vad har du gjort?
 
Meckar jag med en 01a eller en 04a?

Håller på och fixar ett oljeläckage på en husaberg 501a som enligt ägaren är en 04a. Jag beställde en packning till kopplingskåpan till en 04a och den passade verkligen inte alls.

Så kollar jag i kopplingskåpan och möts av dethär :

foto0027v.jpg


Är det en 04a eller 01a? Måste nämligen få tag på en packning som passar.!
 
Meckar jag med en 01a eller en 04a?

Håller på och fixar ett oljeläckage på en husaberg 501a som enligt ägaren är en 04a. Jag beställde en packning till kopplingskåpan till en 04a och den passade verkligen inte alls.

Så kollar jag i kopplingskåpan och möts av dethär :

[stor bild][/IMG]

Är det en 04a eller 01a? Måste nämligen få tag på en packning som passar.!
Väldigt enkelt att se skillnad på om det är 01-02-03 eller en 04a. På 04an kom delade kopplingskåpa. Du kan alltså lossa en yttre kåpa som bara blottlägger kopplingen. Kan du inte det är det 01-02-03.
Jag skulle gissa att den är äldre än 04. 501 tror jag bara byggdes på beställning redan 03 och finns det 04or är de ruggigt sällsynta.

HÄR kan du ladda hem allt du behöver :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top